Radomurator 13.12.2007 17:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 Witam wszystkich, jestem pracownikiem jednej z największych częstochowskich firm zajmujących się w szerokim zakresie instalacjami centralnego ogrzewania. Czytając forum muratora, widzę że jest sporo przypuszczeń i domysłów dotyczących instalacji CO. Wiele z nich jest niezgodne z prawdą, a piszą je przeważnie ludzie źle poinformowani przez swoich "pseudo" instalatorów. Chętnie odpowiem na Państwa wątpliwości związane z instalacjami CO w domach jednorodzinnych. Mam nadzieje, że to pozwoli Wam na odzielenie prawdziwego fachowca od zwykłego PAPROCHA. Ja tych "pseudo" fachowców nazywam 100W/m2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 13.12.2007 17:50 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 Proszę tylko o nieproszenie mnie o polecanie dobrych monterów, nie odpowiem na takie pytania, nie chcę brać odpowiedzialności za błędy innych osób Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
basiab 13.12.2007 18:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 To ja pierwsza się zgłaszam.Na wiosnę ruszamy z budową domku parterowego. Ja bardzo bym chciała, aby nasze ogrzewanie było elektryczne (podłogówka tylko w kuchni i łazienkach reszta grzejniki) wspomagane przez kominek z płaszczem wodnym. Mąż jednak martwi się czy się nie zrujnujemy przy miesięcznych opłatach więc chcielibyśmy się trochę zabezpieczyć. Czy można zrobić taką instalację, żeby w przypadku wysokich kosztów kocioł elektryczny móc zamienić na gazowy lub na eko-groszek? Pozdrawiam Basia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 13.12.2007 18:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 Oczywiście że można, wystarczy że kupi pani wodny kocioł elektryczny i wykona pani wodną instalację co, jenak w przypadku wykonania takiej insalacji i możliwości podpięcia się pod gaz z sieci miejskiej instalowanie kotła na prąd jest bezsensowne,( nieekonomiczne pod względem eksploatacji) na dzień dzisiejszy nie montuje się kotłów na prąd, tylko wykonuje się dedykowana instalację prądową pod grzejniki elektryczne, które wieszamy w pokojach, lub pod maty elektryczne ogrzewania podłogowego. Kominek montowany jest z tzw dystrybucją gorącego powietrza wydaje mi się, że powinna Pani zrobić albo ogrzewanie elektryczne albo wodne ( pamiętajcie, jest to moja opinia, to podobno wolny kraj i każdy może mieć swoje zdanie) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
basiab 13.12.2007 18:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 Bardzo dziekuję za odpowiedź. Na dzień dzisiejszy gazu z sieci jeszcze nie ma, ma być w niedalekiej przyszłości, dlatego cały czas sie zastanawiamy. Mamy jeszcze chwilkę, więc musimy to dobrze przemyśleć.Jeszcze raz dziękuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro71 13.12.2007 19:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 To moze i ja podczepie sie pod watek, ktory mam nadzieje sie rozrosnie i przyniesie wiele owocow Jestem dwa dni po ogolnej rozmowie z hydraulikiem. Domek 136 m2 z poddaszem. Chcemy ogrzewac kotlem na ekogroszek (pewnie ok 20 kW), no i moja wiedza na temat instalacji CO zaraz potem sie konczy, a chcialbym wiedziec czy robia dobrze, czy jak im wygodniej. Wiem tylko ze nie bedziemy robic podlogowki, a jedynie grzejniki z glowicami termostatycznymi. Hydraulik mowi ze powinnismy dac calosc w miedzi jesli opalamy paliwem stalym bo z tworzywa to ryzyko. Na forum opinie sa podzielone. Czy budowa/schemat CO i CWU zalezy od typu eko-kotla, czy do kazdego zasada jest podobna. Na razie mam w glowie zbitki hasel typu: skrzynki i rozdzielacze (ile jakie do czego), regulatory, pompy (?) zawory, zasobniki, wymienniki, naczynie wzbiorcze (gdzie, jakie), rurki przez sciane na skroty czy w przejsciach. No i moze najglupsze: jak to rozplanowac, ustawic wszystko w kotlowni Nie ogarniam. Moze jakis link, zdjecia do typowego schematu bezpiecznego ogrzewania ekogroszkiem z calorocznym podgrzewaniem wody. Zaczynam sledzic temat . Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 13.12.2007 19:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 To moze i ja podczepie sie pod watek, ktory mam nadzieje sie rozrosnie i przyniesie wiele owocow Jestem dwa dni po ogolnej rozmowie z hydraulikiem. Domek 136 m2 z poddaszem. Chcemy ogrzewac kotlem na ekogroszek (pewnie ok 20 kW), no i moja wiedza na temat instalacji CO zaraz potem sie konczy, a chcialbym wiedziec czy robia dobrze, czy jak im wygodniej. Wiem tylko ze nie bedziemy robic podlogowki, a jedynie grzejniki z glowicami termostatycznymi. Hydraulik mowi ze powinnismy dac calosc w miedzi jesli opalamy paliwem stalym bo z tworzywa to ryzyko. Na forum opinie sa podzielone. Czy budowa/schemat CO i CWU zalezy od typu eko-kotla, czy do kazdego zasada jest podobna. Na razie mam w glowie zbitki hasel typu: rozdzielacze (ile jakie do czego), regulatory, pompy (?) zawory, zasobniki, wymienniki. No i moze najglupsze: jak to rozplanowac, ustawic wszystko w kotlowni Nie ogarniam. Moze jakis link, zdjecia do typowego schematu bezpiecznego ogrzewania ekogroszkiem z calorocznym podgrzewaniem wody. Zaczynam sledzic temat . Pozdrawiam Niestety po stwierdzeniu, że instalcja przy eko groszku "powinna być zrobiona z miedzi" świadczy o 2 rzeczach albo wasz fachowiec jest bardzo kiepski z typu "100w/m2" albo chce na Was zarobić "kupę" kasy bo instalacja z miedzi przy układzie rozdzielaczowym jest okropnie droga. jak będę miał troche czasu to rozwinę swoją myśl szerzejprosze jeżeli do tego czasu spotkacie Państwo swojego hydraulika to zapytajcie dlaczego miedź jeżeli w normalnym trybie pracy piec na ekogroszek nie pracuje z temp wyższą niż 75 stC a kocioł automatycznie się wyłącza przeważnie przy 94stC można to ustawić na niższą, z miedzi wykonuje się tylko instalacje w samej kotłowni, dalej instalacja wykonywana jest z bardziej nowoczesnych materiałów i co ważne TAŃSZYCH proszę się jeszcze zapytać hydraulika jak dobiera zapotrzebowanie na ciepło ( jeżeli powie 100w/m2 to lepiej dajcie sobie z nim spokój) ( pamiętajcie, jest to moja opinia, to podobno wolny kraj i każdy może mieć swoje zdanie) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro71 13.12.2007 20:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 No i juz jestem ciut madrzejszy Facet ma firme dosc chwalona na tutejszym rynku, on oczywiscie zrobi jak bedziemy chcieli, mowi ze z miedzi to sie robi na lata, ale rzeczywiscie zasugerowal ze towar moze wziac sam Czyli co zamiast miedzi, bo rozumiem ze te skrzynki sa w kotlowni i od skrzynki odchodza juz rurki nie miedziane? Przepraszam za glupie pytania ale na glowie do wczoraj mialem stan surowy i polozenie dachowki, o reszcie nie myslalem, bo nie mialem czasu ps. a ile powinno byc tych W na m2 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 13.12.2007 20:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 No i juz jestem ciut madrzejszy Facet ma firme dosc chwalona na tutejszym rynku, on oczywiscie zrobi jak bedziemy chcieli, mowi ze z miedzi to sie robi na lata, ale rzeczywiscie zasugerowal ze towar moze wziac sam Czyli co zamiast miedzi, bo rozumiem ze te skrzynki sa w kotlowni i od skrzynki odchodza juz rurki nie miedziane? Przepraszam za glupie pytania ale na glowie do wczoraj mialem stan surowy i polozenie dachowki, o reszcie nie myslalem, bo nie mialem czasu ps. a ile powinno byc tych W na m2 ? moje obawy się sprawdziły, nie powino byc tak że on zrobi jak będziecie chcieli to on jest fachowcem i powinien przedtsawić pewne opcje do wyboru, jeżeli chodzi o trwałość miedzi to proszę wrzucić do wody rurkę miedzianą i kawałek jakiejkolwiek rurki z tworzywa ( nawet wąż ogrodowy) co twoim zdaniem szybciej skoroduje, więc z tą trwałością miedzi to bym nie przedsadzał, każda z tych technologii nas przeżyje dlatego nie ma co na to zwracać uwagi nie świadczy dobrze, że instalator wycofuje się tak łatwo z koncepcji która zaproponował, wnioski musi musisz wyciągnąć sam, jeżeli się na niego zdecydujeszy niestety musisz patrzeć mu na ręce jeżeli chodzi o rozdzielacze to są one montowane (mniej więcej w centarlnej części kondygnacji od rozdzielacza biegnie jedno połączenie rurą ( przeważnie fi 25 powrót i zasilanie czyli dwie rury) do kotłowni a od rozdzielacz ma tyle wyjść ile jest grzejników i gażdy grzejnik podłączony jest indywidualnie parą rur (przeważnie fi 16) dlatego rozdzielacz centralnie w kondygnacji. przeważnie jest problem z jego umiejscowieniem bo jest on w szafce metalowej białej wys ok 55 cm dł szerokość przeważnie ok 80 cm, jeżeli ściana jest gruba można go w nią wkuć jego głębokośc to ok 11 cm, szafka nie jest za piękna dlatego mozna ją zasłonić jakąść szafką na buty lub biurkiem, żadko się do niej zagląda, prawie nigdy, BARDZO WAŻENE wszystkie przewody od rodzielacza do kotłowni albo do poszczególnych grzejników muszą być w jenym kawałku, nie pozwalajcie na łączenia w podłodze , jeden koniec jest w rozdzielaczu, drugi w kotłowni albo przy grzejniku, rura oczywiście w izolacji ( najlepiej 9mm) na pietrze może być w peszlu lub w mniejszej izolacji, izolacja izoluje rurę ale daje ruwnież przestrzej do pracy rury pod wpływem temperatury, jeżeli chodzi o rurę to polecam rurę typu alupex lub alupert, dobra cena małe ryzyko uszkodzenia rury podczas montazu, łatwość montażu, łatwo ją kształtować, są też inne systemy, jak jest dobry fachowiec to wszystko będzie ok, ale dobrych jest mało więć nie ryzykuj tanieszego zgrzewanego lub klejonego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 13.12.2007 21:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 No i juz jestem ciut madrzejszy Facet ma firme dosc chwalona na tutejszym rynku, on oczywiscie zrobi jak bedziemy chcieli, mowi ze z miedzi to sie robi na lata, ale rzeczywiscie zasugerowal ze towar moze wziac sam Czyli co zamiast miedzi, bo rozumiem ze te skrzynki sa w kotlowni i od skrzynki odchodza juz rurki nie miedziane? Przepraszam za glupie pytania ale na glowie do wczoraj mialem stan surowy i polozenie dachowki, o reszcie nie myslalem, bo nie mialem czasu ps. a ile powinno byc tych W na m2 ? moje obawy się sprawdziły, nie powino byc tak że on zrobi jak będziecie chcieli to on jest fachowcem i powinien przedtsawić pewne opcje do wyboru, jeżeli chodzi o trwałość miedzi to proszę wrzucić do wody rurkę miedzianą i kawałek jakiejkolwiek rurki z tworzywa ( nawet wąż ogrodowy) co twoim zdaniem szybciej skoroduje, więc z tą trwałością miedzi to bym nie przedsadzał, każda z tych technologii nas przeżyje dlatego nie ma co na to zwracać uwagi nie świadczy dobrze, że instalator wycofuje się tak łatwo z koncepcji która zaproponował, wnioski musi musisz wyciągnąć sam, jeżeli się na niego zdecydujeszy niestety musisz patrzeć mu na ręce jeżeli chodzi o rozdzielacze to są one montowane (mniej więcej w centarlnej części kondygnacji od rozdzielacza biegnie jedno połączenie rurą ( przeważnie fi 25 powrót i zasilanie czyli dwie rury) do kotłowni a od rozdzielacz ma tyle wyjść ile jest grzejników i gażdy grzejnik podłączony jest indywidualnie parą rur (przeważnie fi 16) dlatego rozdzielacz centralnie w kondygnacji. przeważnie jest problem z jego umiejscowieniem bo jest on w szafce metalowej białej wys ok 55 cm dł szerokość przeważnie ok 80 cm, jeżeli ściana jest gruba można go w nią wkuć jego głębokośc to ok 11 cm, szafka nie jest za piękna dlatego mozna ją zasłonić jakąść szafką na buty lub biurkiem, żadko się do niej zagląda, prawie nigdy, BARDZO WAŻENE wszystkie przewody od rodzielacza do kotłowni albo do poszczególnych grzejników muszą być w jenym kawałku, nie pozwalajcie na łączenia w podłodze , jeden koniec jest w rozdzielaczu, drugi w kotłowni albo przy grzejniku, rura oczywiście w izolacji ( najlepiej 9mm) na pietrze może być w peszlu lub w mniejszej izolacji, izolacja izoluje rurę ale daje ruwnież przestrzej do pracy rury pod wpływem temperatury, jeżeli chodzi o rurę to polecam rurę typu alupex lub alupert, dobra cena małe ryzyko uszkodzenia rury podczas montazu, łatwość montażu, łatwo ją kształtować, są też inne systemy, jak jest dobry fachowiec to wszystko będzie ok, ale dobrych jest mało więć nie ryzykuj tanieszego zgrzewanego lub klejonego zapotrzebowanie na ciepło dobiera do strat przez przegroty (okna, drzwi, podłogi na gruncie, dach) oraz przyjmuje się pewne wartości na wentylację nie podjeę sie strzelania ile W na m2, raczej można strzelać ile W na m3 źródła podają róźnie domy tzw pasywne potrzebują nawet tylko 10W/m3 ja osobiście takiego nie widziałem, z moich obliczeń wynika że śrenie zapotrzebowanie normalnego domu to od 20 do 27w/m3 ale to tylko szacunki kazde oszacowanie trzeba zrobić dla osobnego budynku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro71 13.12.2007 21:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2007 Dzieki, na pierwsza lekcje wystarczy. Poczytam troche o samych kotlach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomlolo 14.12.2007 17:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2007 Witam No to będę 3 pytającym bo im wiecej czytam o tym c.o. to tym bardziej głowa mnie boli Dom z poddaszem 103m2 pow. użytk. ( 120m2 podłogi). Całość planuję w podłogówce a w 2 łazienkach dodatkowo grzejniki łazienkowe. Ściana to suporeks H+H 24cm i sytopian 12 cm, podłoga na dole 8-10 cm styropianu, dach 20 cm wełny, pełne deskowanie, blacha. Kuchnia, łazienki, przedpokój, wiatrołap - ceramika, reszta czyli salon i sypialnie panele przystosowane do podłogówki. Ogrzewanie gazem ziemnym. Proszę o pomoc w oszacowaniu (obliczeniu) zapotrzebowania na moc i co się przełoży na gęstość i sposób ułożenia rur alupex. Próbowałem już w jakiś programach, ale są dość skomplikoiwane i obawiam się że źle to policzę. Może poleci Pan sprawdzony program którym łatwo to sobie opracuję. Instalację do rozdzielaczy zamierzam wykonać sam I pytanko nr 2, czy nistalacja wody użytkowej w alupexie na złączki zaprasowywane to dobry wybór ? bo jak zauważyłem to w tym przypadku najczęściej stosuje się rury PP na zgrzewanie. Z góry dziękuję za pomoc Pozdr. Tomek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
emil77 15.12.2007 08:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 Mam pytanko co do kotła na ekogroszek i automatyki pogodowej, czy to ma sens hydraulik mówił że to takie superi i prawie jak kocioł kondensacyjny no i nowoczesność niestety nie przedstawił żadnego argumentu tylko takie lanie wody jak oni to potrafią niestety muszę go wziąść bo jest od ręki ale widzę że taki średnio poinformowany, jak to jest z góry dzięki za odpowiedź Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 15.12.2007 08:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 Witam No to będę 3 pytającym bo im wiecej czytam o tym c.o. to tym bardziej głowa mnie boli Dom z poddaszem 103m2 pow. użytk. ( 120m2 podłogi). Całość planuję w podłogówce a w 2 łazienkach dodatkowo grzejniki łazienkowe. Ściana to suporeks H+H 24cm i sytopian 12 cm, podłoga na dole 8-10 cm styropianu, dach 20 cm wełny, pełne deskowanie, blacha. Kuchnia, łazienki, przedpokój, wiatrołap - ceramika, reszta czyli salon i sypialnie panele przystosowane do podłogówki. Ogrzewanie gazem ziemnym. Proszę o pomoc w oszacowaniu (obliczeniu) zapotrzebowania na moc i co się przełoży na gęstość i sposób ułożenia rur alupex. Próbowałem już w jakiś programach, ale są dość skomplikoiwane i obawiam się że źle to policzę. Może poleci Pan sprawdzony program którym łatwo to sobie opracuję. Instalację do rozdzielaczy zamierzam wykonać sam I pytanko nr 2, czy nistalacja wody użytkowej w alupexie na złączki zaprasowywane to dobry wybór ? bo jak zauważyłem to w tym przypadku najczęściej stosuje się rury PP na zgrzewanie. Z góry dziękuję za pomoc Pozdr. Tomek. już pisałem w poprzedniej odpowiedzi, że zapotrzebowanie na ciepło jest obliczane i te obliczenia niestety są lekko niewygodne jak się je robi pierwszy raz, mozna wyszacować ale te szacunki sa ogólne mało precyzyjne i skutkują przeważnie przewymiarowaniem podłogówki albo grzejników ( przewymiarowanie wpływa tylko na naszą kieszeń i estetykę wiszących grzejników, będą prawdopodobnie większeniż powinny być) wyślę na priv oreientacyjny dobór mocy, który wypracowałem przez parę lat, sprawdza się ale nie chcę tych ogólników rozpowszechniać na sieci bo to nieprofesjonalne, podobnie zrobię przy podłogówce) jeżeli chodzi o alupex do wody to jak najbardziej polecam, trzeba tylko kupić rurę z atestem do wody uzytkowej dlaczego polecam? . bo łączenia są praktycznie bezawaryjne, wszystkie średnice są takie jakkatalog podaje nie da się ich zagnieść ani żle złączyć ( mówię o średni rozgarniętym hydrauliku) jeżeli chodzi o PP to osobiście odradzam polipropylen jest gorszym materiałem do wody niż pex, jest tzw niższej klasy ta klasa jest ważna ale nie az tak bo my sobie w domu robimy instalacje z XXI wieku a w ulicy rura azbestowa bardziej widzę problem w łaczeniach, często "fachowcy" przegrzewają rury i tym sposobem zmniejszają ich średnicę praktycznie do ZERA, po wprowadzniu się okazuje się że z prysznca woda "kapie" a nie płynie, tutaj widze główny problem, jeżeli bedzie dobry fachowiec to tego problemu nie bedzie ale jaka mamy pewnośc ze on jest dobry to taka moja opinia, nie wszyscy muszą się z nią zgodzić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrzab1719502499 15.12.2007 11:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 Na wiosnę planuję wykonać instalację wodną w moim domu. W tej chwili wykonuję CO - pomiędzy rozdzielaczami i grzejnikami alupex Wavina + złączki skręcane.Wykonanie takiej instalacji jest bajecznie proste.Wodę planowałem wykonać ze zgrzewanego PP - zgrzewarki są łatwo osiągalne. Ale w tej chwili się już zastanawiam, czy nie było by lepiej także wykonać ją w alupex-ie (eliminacja wszystkich połączeń pomiędzy odbiorami). Jak dla mnie (czyli nie hydraulika - ale za to bardzo rozwiniętego manualnie technika) największym problemem jest dostęp do praski - złączki skręcane dostępne są dla rurek ośrednicy 16 mm - przy większych średnicach to już tylko prasowane.1. Czy w Częstochowie można wypożyczyć praskę?2. Jak wygląda sprawa przewężeń w złączkach - dla przykładu: alupex 16 ma średnicę wewnętrzną 12 mm, ale zlączka do niego ma już średnicę 8 mm. Jak duży ma to wpływ na dławienie przepływu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 15.12.2007 11:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 Na wiosnę planuję wykonać instalację wodną w moim domu. W tej chwili wykonuję CO - pomiędzy rozdzielaczami i grzejnikami alupex Wavina + złączki skręcane.Wykonanie takiej instalacji jest bajecznie proste. Wodę planowałem wykonać ze zgrzewanego PP - zgrzewarki są łatwo osiągalne. Ale w tej chwili się już zastanawiam, czy nie było by lepiej także wykonać ją w alupex-ie (eliminacja wszystkich połączeń pomiędzy odbiorami). Jak dla mnie (czyli nie hydraulika - ale za to bardzo rozwiniętego manualnie technika) największym problemem jest dostęp do praski - złączki skręcane dostępne są dla rurek ośrednicy 16 mm - przy większych średnicach to już tylko prasowane. 1. Czy w Częstochowie można wypożyczyć praskę? 2. Jak wygląda sprawa przewężeń w złączkach - dla przykładu: alupex 16 ma średnicę wewnętrzną 12 mm, ale zlączka do niego ma już średnicę 8 mm. Jak duży ma to wpływ na dławienie przepływu? 1 przewężenia na tak małym odcinku kształtki nie mają praktycznego wpływu na pracę instalacji, wszyscy stosują ten system i nie słyszałem o problemach 2 Wawin bardzo dobra rura, sprawdzona, od dobrego producenta 3 kształek skecanych do alupex nie wolno stosować w podłodze to połączenie nie daje 100% pewności, Sotosuje się je na werzchu bo jeżeli coś tam przepuści wystarczy 1/8 obrotu i po kłopocie, 4 wypożyczyć można w hurtowniach ale w detalu nie ma takiej możliwości, można zagadać tem gdzie kupowałeś towar, wtedy może dadzą jakąś ręczną, osobiście zaciskałem ręczną do średnicy 26 i nie było problemów, każda kształtka ma inne szczęki, ja parcuję na Uponor i nie znam osób które mają zaciskarę do Wawin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ilzan 15.12.2007 17:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 Witam Bardzo dobry wątek!!! Aż miło że są tak chętni do pomocy ludzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 15.12.2007 20:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 Mam pytanko co do kotła na ekogroszek i automatyki pogodowej, czy to ma sens hydraulik mówił że to takie superi i prawie jak kocioł kondensacyjny no i nowoczesność niestety nie przedstawił żadnego argumentu tylko takie lanie wody jak oni to potrafią niestety muszę go wziąść bo jest od ręki ale widzę że taki średnio poinformowany, jak to jest z góry dzięki za odpowiedź pogodówka w kotle na ekogroszek to tylko taki bajer pozwalający na dopasowanie temp zasilania instalacji do aktualnej na dworze, jednak oprócz dodatkowych kosztów inwestycyjnych nie daje nam to nic, bo pogodówka nie steruje pracą kotła tylko w wiekszości przypadków steruje pracą mieszacza za kotłem temp pracy kotła jest ustawiana ręcznie więc nie możemy tutaj mówić o jakiś oszczędnościach spowodowanych obniżeniem temp pracy kotła oprócz tego pogodówka nie może podwyzszyć temp instalaccji powyżej temp pracy kotła bo jest to poprostu niemożliwe jezeli ustawimy temp pracy kotła na 60 stC a pogodówka wylicza że powinno być 67szC to i tak tej temp nie osiągnie bo nie ma jak tego zrobić ososbiście odradzam, szkoda kasy na takie rozwązania, nie ma mowy o żadnych ekonomicznych zyskach w eksploatacji (tzn ja o nich nie słyszałem) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Radomurator 15.12.2007 20:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 Na wiosnę planuję wykonać instalację wodną w moim domu. W tej chwili wykonuję CO - pomiędzy rozdzielaczami i grzejnikami alupex Wavina + złączki skręcane.Wykonanie takiej instalacji jest bajecznie proste. Wodę planowałem wykonać ze zgrzewanego PP - zgrzewarki są łatwo osiągalne. Ale w tej chwili się już zastanawiam, czy nie było by lepiej także wykonać ją w alupex-ie (eliminacja wszystkich połączeń pomiędzy odbiorami). Jak dla mnie (czyli nie hydraulika - ale za to bardzo rozwiniętego manualnie technika) największym problemem jest dostęp do praski - złączki skręcane dostępne są dla rurek ośrednicy 16 mm - przy większych średnicach to już tylko prasowane. 1. Czy w Częstochowie można wypożyczyć praskę? 2. Jak wygląda sprawa przewężeń w złączkach - dla przykładu: alupex 16 ma średnicę wewnętrzną 12 mm, ale zlączka do niego ma już średnicę 8 mm. Jak duży ma to wpływ na dławienie przepływu? 1 przewężenia na tak małym odcinku kształtki nie mają praktycznego wpływu na pracę instalacji, wszyscy stosują ten system i nie słyszałem o problemach 2 Wawin bardzo dobra rura, sprawdzona, od dobrego producenta 3 kształek skecanych do alupex nie wolno stosować w podłodze to połączenie nie daje 100% pewności, Sotosuje się je na werzchu bo jeżeli coś tam przepuści wystarczy 1/8 obrotu i po kłopocie, 4 wypożyczyć można w hurtowniach ale w detalu nie ma takiej możliwości, można zagadać tem gdzie kupowałeś towar, wtedy może dadzą jakąś ręczną, osobiście zaciskałem ręczną do średnicy 26 i nie było problemów, każda kształtka ma inne szczęki, ja parcuję na Uponor i nie znam osób które mają zaciskarę do Wawin zawsze po wykonaniu instalacji można zrobić próbę z kranami i problem źle zgrzanego PP mamy z głowy, gorzej jest w momencie kiedy mamy PP na instalacji grzejnikowej, tam sprawdzenie przepływu jest pardziej kłopotliwe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kris2222 15.12.2007 21:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2007 no to teraz ja wszystko do instalacji już mam zakupione , oprócz rurek Bedzie kocioł na groszek , instalacja mieszana , na rozdzielaczach , na parterze dwa jeden do podłogówki , drugi do grzejników(regulus)na poddaszu trzeci do grzejników i na jednym wejściu będzie RTL do podłogówki w łazience(ok 6m2) Teraz pytanie Od kotła do rozdzielaczy będzie w miedzi , dalej chce w wielowarstówce , tylko trochę mam strach ze woda w kotle sie kiedyś zagotuje i pójdzie na grzejniki niszcząc te rury? Nie ukrywam że chodzi też o koszty , potrzebuje około 300 -350metrow rury od rozdzielacza do grzejników , miedz w kręgu droga , czy jest jakaś sensowna alternatywa ? Czytałem o nowej wielowarstwówce z wkładką z miedzi zamiast aluminium, spotkałeś sie już z tym? W czym ta wkładka ma pomóc , zagotowanie i tak pex zniszczy . Czekam na twoje zdanie dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.