Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie mogę znaleźć tych wyliczeń, ale popatrz :

Zestaw z 3 kolektorami tecSol cena ok. 11 334 zł

Roczny koszt eksploatacji zestawu solarnego: 3715 kWh x 0,00883 zł/kWh =32,8 zł

Roczne oszczędności z tytułu zastosowania instalacji solarnej (łączna sprawność układu 60%):

(3715 kWh x 60% x 0,41 zł/kWh) – 32,8 zł = 881 zł/rok

Prosty okres zwrotu nadwyżki kosztów instalacji solarnej:

(11 334zł – 2 000 zł) / 881 zł/rok = 10,5 lat

 

Tą samą ilość energii w roku można uzyskać kol. próżniowo-rurowym o powierzchni 3,2m^2 za cenę około 7300Pln (bez zbiornika).

 

Ja radzę z fi18 a nie 15.... reszta się zgadza. Uzasadnienie jest proste:

- dłuższa żywotność instalacji

- mniejsze opory hydrauliczne

- możliwość rozbudowy instalacji po kilku latach (np o wspomaganie CO)

wada taka, że więcej płynu wchodzi w instalację - i tylko taka.

 

Pozdrawiam

 

Dłuższa żywotność instalacje??

Przy 6-7 Osobach i wspomaganiu lub częściowym ogrzewaniu w systemach Aqua wystarczy 15mm.

Jeśli przyjmiemy straty ciepła przy rurze 18mm za 100% to przy rurze 15mm straty będą mniejsze o 20%.

 

 

Czy dzisiejsze solary nie są robione jakąś lepszą technologią niż te sprzed lat?

 

Aha, może moje pytanie będzie z cyklu naiwnych, ale chciałabym wiedzieć, jak zabezpiecza się układ solarny przed przegrzaniem, w razie dłuższej nieobecności w domu. Mamy już przygotowaną instalację, więc kiedyś solary zamontujemy.

 

Chciałabym wiedzieć więcej, niż już wiem :)

 

Co do technologii to niestety różnie bywa. Są firmy które dalej stosują czarny chrom jako absorber - brrr.

 

Jeśli chodzi o przegrzewanie. Stan stagnacji w kol. próżniowo-rurowych wysokiej klasy to temp. rzędu 300st.C i samym kolektorom nic się nie dzieje. Gorzej z glikolem, ulega on przyspieszonej degradacji. Sytuacje mogą się takie zdarzyć np. w instalacjach montowanych w szkołach gdzie przez wakacje praktycznie nie ma rozbioru ciepłej wody. Należy wtedy przykryć pole kolektorów. W instalacjach "domowych" przy wyjeździe powiedzmy na 2 tygodnie zasłużonych wakacji cieszyłbym się nimi a nie zawracał głowę płynem. W przypadku systemów Aqua (woda zamiast glikolu w obiegu kolektora) problem degradacji i wymiany płynu nie występuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 573
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Gość ZW
Ciekaw jestem dlaczego Ci płaskie odradzili. Z reguły próżniowe są droższe, ale spotykam nawet w podobnej cenie (do płaskich) ale chińskie...

 

Argument był - płaskie są mało tańsze (oferty różniły się jakieś 30%), a dużo bardziej zawodne - np. działają praktycznie tylko latem. Kilka firm to potwierdziło, nie była to opinia jednej osoby.

 

Wyliczę ile bym mógł zapłacić za kolektor (za cały system - z instalacją, gwarancją i wszystkim co potrzebne):

 

Na podgrzanie wody zużyję w roku ok 6 000 kWh po 28 gr = ~1700 zł

Prąd będzie drożał w tempie 15% rocznie

Wniosek: w ciągu najbliższych 5 lat wydam 11,5 tys zł na podgrzanie wody

 

Solar próżniowy daje optymistycznie 60% oszczędności rocznie. Nie jestem aż tak optymistyczny jak sprzedawcy solarów i obniżam delarowany uzysk o 25% Oszczędność 45% = 5 tys zł.

 

Minus 5-o letnie odsetki (za solar płacę z góry, za prąd stopniowo)

 

Ryzyko, że coś się zamiesza na rynku energii wymieniam na ryzyko że solar padnie miesiąc po gwarancji.

 

Wyliczenie może zawiłe ale wielu jakoś tak kombinuje. Jak nie na papierze to intuicyjnie.

 

Na solar z instalacją zostaje max 4 tys zł. Przy prądzie(!) Sorry że tak wszystko przeliczam na pieniądze ale nie widzę innych korzyści. Ozdoba dachu to żadna.

 

Dotacji nie dostanę bo ich gmina nie przewiduje. Zresztą dotacje nie załatwią sprawy. Wołałbym żeby mi gmina naprawiła drogę niż dorzuciła się do solarów.

 

Znajdzie się coś dla mnie ?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekaw jestem dlaczego Ci płaskie odradzili. Z reguły próżniowe są droższe, ale spotykam nawet w podobnej cenie (do płaskich) ale chińskie...

 

Argument był - płaskie są mało tańsze (oferty różniły się jakieś 30%), a dużo bardziej zawodne - np. działają praktycznie tylko latem. Kilka firm to potwierdziło, nie była to opinia jednej osoby.

jeżeli ktoś Ci powiedział, że próżniowe grzeją zimą, to Cię okłamał,

uzysk energetyczny jest równy zeru,

producenci przedstawiają takie słupki na których widać procentowy udział energii słonecznej którą można wykorzystać w stosunku do zapotrzebowania do grzania ciepłej wody,

one są adekwatne, dla obydwu rodzajów kolektorów,

w grudniu możesz przy dobrych układach liczyć na 6% zapotrzebowania na ciepła wodę,

w literaturze spotkać się możesz ze stwierdzeiem, że kolektory próżniowe są sprawniejsze o około 30% od kolektorów płaskich,

to prawda, ale tylko zimą,

ta wyższa sprawność wynika przede wszystkim z mniejszych strat w niskich temperaturach,

jak sobie policzysz z tych 6% w grudniu, tą sprawność wyższą o 30% to różnica tak na prawdę wychodzi na korzyśc próżniowych tylko 2 % z tych 6%,, ale taka różnica to nie prezentuje się marketingowo zbyt dobrze, dlatego dla celów marketingowych przedstawia się to w sposób korzystniejszy dla producenta próżniowych,

prawdę mówiąc, różnice pomiędzy jednymi a drugimi są naprawdę tak minimale że na dobrą sprawę nie warto do grzania ciepłej wody kupować kolektorów próżniowych, dopiero przy wspomaganiu centralnego to można się pokusić o próżniowe,

zależy nam wtedy żeby ten kolektor był najsprawniejszy w okresach przejściowych

 

Wyliczę ile bym mógł zapłacić za kolektor (za cały system - z instalacją, gwarancją i wszystkim co potrzebne):

 

Na podgrzanie wody zużyję w roku ok 6 000 kWh po 28 gr = ~1700 zł

Prąd będzie drożał w tempie 15% rocznie

Wniosek: w ciągu najbliższych 5 lat wydam 11,5 tys zł na podgrzanie wody

 

Solar próżniowy daje optymistycznie 60% oszczędności rocznie. Nie jestem aż tak optymistyczny jak sprzedawcy solarów i obniżam delarowany uzysk o 25% Oszczędność 45% = 5 tys zł.

 

Minus 5-o letnie odsetki (za solar płacę z góry, za prąd stopniowo)

 

Ryzyko, że coś się zamiesza na rynku energii wymieniam na ryzyko że solar padnie miesiąc po gwarancji.

 

Wyliczenie może zawiłe ale wielu jakoś tak kombinuje. Jak nie na papierze to intuicyjnie.

 

Na solar z instalacją zostaje max 4 tys zł. Przy prądzie(!) Sorry że tak wszystko przeliczam na pieniądze ale nie widzę innych korzyści. Ozdoba dachu to żadna.

 

Dotacji nie dostanę bo ich gmina nie przewiduje. Zresztą dotacje nie załatwią sprawy. Wołałbym żeby mi gmina naprawiła drogę niż dorzuciła się do solarów.

 

Znajdzie się coś dla mnie ?

 

pozdrawiam

to czy Tobie się opłaca to już Twoja decyzja,

każdy czymś się w życiu kieruje,

to co dla Ciebie jest nieopłacalne, dla kogoś innego który ma priorytety różne od Twoich, może być inwestycją w którą chce zainwestować,

przecież maluchem możesz też dojechać tam gdzie chcesz, nie musi to być koniecznie merc,

a jak wiesz znajdują się nabywcy na jeden i drugi samochód

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego polecane są solary próżniowe? odpowiedź jest prosta. każdy handlowiec żyje z handlu a 15% marży od 20kzł jest większe niż 15% marży od 12kzł.

sprawność obu rodzajów kolektorów jest porównywalna. za kolektorami płaskimi przemawia.

- duża wytrzymałość (widziałem 150kg gościa chodzącego po płycie i nic) vaillant dla przykładu musiał wycofać 2000 paneli próżniowych bo szkło im odpryskiwało

- możliwość odśnieżenia (wystarczy wymusić pracę pompy a po chwili śnieg pięknie spływa)

- niższy koszt inwestycji

Nie prawda są solary próżniowe rurowe w cenie 11000 zł brutto z montażem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko czy znasz może firmę Rotex i co sadzisz o jej GasSolarUnit,zestawie: kolektory, zintegrowany kocioł kondensacyjny wraz z zasobnikiem.Mam zamiar połączyc razem kocioł, kominek (Jotul-Panorama z systemem wodnym),dwa kolektory słoneczne (nie wiem jakie płaskie czy próżniowe).A może mógłbyś doradzić podobnego producenta.Jaki powinien byc zasobik/wymiennik w systemie cwu/co chodzi mi o wielkość jeden z oferantów mówił mi o wielkosci 750 litrów ! Dodam tylko że chciałbym zainstalować całość w domu pow.210m / 4 osoby.Z góry dziękuję.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko czy znasz może firmę Rotex i co sadzisz o jej GasSolarUnit,zestawie: kolektory, zintegrowany kocioł kondensacyjny wraz z zasobnikiem.Mam zamiar połączyc razem kocioł, kominek (Jotul-Panorama z systemem wodnym),dwa kolektory słoneczne (nie wiem jakie płaskie czy próżniowe).A może mógłbyś doradzić podobnego producenta.Jaki powinien byc zasobik/wymiennik w systemie cwu/co chodzi mi o wielkość jeden z oferantów mówił mi o wielkosci 750 litrów ! Dodam tylko że chciałbym zainstalować całość w domu pow.210m / 4 osoby.Z góry dziękuję.

Maggiel wszystko zależy od tego czy chcesz kominkiem piecem gazowym i solarami grzać c.o i c.u.w bo jeżeli tak to dobrze by było zastosować zbiornik buforowy i z stąd ta pojemność 750 l jest to pojemność zbiornika buforowego SIS zbiornik w zbiorniku z 1 lub 2 wężownicami i wtedy piec gazowy rotex nie jest ci konieczny gdyż można zastosować piec każdego innego producenta a w dodatku korzystniejszy cenowo np 1 biegowy de ditrich kondensat no i zaletą bufora jest akumulacja ciepła wyprodukowanego przez kominek i potem sukcesywne w miarę potrzeb oddawanie do instalacji c.o nawet wtedy kiedy w kominku wygaśnie ogień jakbyś miał pytania to zapraszam do wątku podanego w stopce 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie jestesmy na etapie stanu surowego ale w przyszłości chcielibyśmy założyć solary jakie instalacje trzeba przygotować bo później nie kuć w ścianach i nie orbić wielkiego bałaganu. Mam dach dwuspadowy wschód zachód.

 

Połóżcie 2 rury miedziane (najlepiej miękką miedź) o średnicy 15mm, zaizolowane izolacją kauczukową średnicy zew. 45mm, od kotłowni pod kalenice z zapasem oraz przewód profilaktycznie 3-żyłowy 0,75mm^2.

 

Tak przygotowana instalacja wystarczy do 6m^2 kol. próżniowo-rurowego napełnionego glikolem lub do 13,5m^2 próżniowo-rurowego napełnionego wodą.

 

Ja radzę z fi18 a nie 15.... reszta się zgadza. Uzasadnienie jest proste:

- dłuższa żywotność instalacji

- mniejsze opory hydrauliczne

- możliwość rozbudowy instalacji po kilku latach (np o wspomaganie CO)

wada taka, że więcej płynu wchodzi w instalację - i tylko taka.

 

Pozdrawiam

 

Czy zrobienie rur fi22 (bo podobno lepiej łączą się z wężownicą, bo ma króciec 3/4) jest zasadne --> oczywiście mówię o miękkiej miedzi - takie rozwiązanie "na zaś" proponuje mi instalator i nie wiem czy nie przegina z przekrojem rury (różnica w cenie miedzi już znikoma, mam ok. 20 mb rury)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na rurze 22 będziesz miał b. duże straty energii. Taką średnice stosuje się przy polach kolektora o pow. powyżej 30m^2

 

Czyli 18 będzie dla mnie optymalna ? (4-5 osób w gospodarstwie domowym, cel --> podgrzewanie c.w.u.)

 

A nawet 15, do 7,5m^2 płaskiego i próżniowo-rurowych do 6m^2

 

Jeden z forumowiczów wypowiadał się wcześniej, że lepiej dać 18 zamiast 15, stąd moja propozycja 18-tki (to co w końcu wybrać ? )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nawet 15, do 7,5m^2 płaskiego i próżniowo-rurowych do 6m^2

 

Jeden z forumowiczów wypowiadał się wcześniej, że lepiej dać 18 zamiast 15, stąd moja propozycja 18-tki (to co w końcu wybrać ? )

 

Przy c.w.u. dla 4-5 Osobowej rodziny i kolektorze próżniowo-rurowym od 4,5 do 6m^2 - sensowne pole - Daj rurę 15

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nawet 15, do 7,5m^2 płaskiego i próżniowo-rurowych do 6m^2

 

Jeden z forumowiczów wypowiadał się wcześniej, że lepiej dać 18 zamiast 15, stąd moja propozycja 18-tki (to co w końcu wybrać ? )

 

Przy c.w.u. dla 4-5 Osobowej rodziny i kolektorze próżniowo-rurowym od 4,5 do 6m^2 - sensowne pole - Daj rurę 15

Myślę raczej o kolektorze płaskim, nie próżniowo-rurowym (czy to ma jakieś znaczenie jeśli chodzi o średnicę przyłączy) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Witam!...

Słyszałam, że próżniowe pękają? Czy to prawda?

 

 

I prawda, i nie.

 

To zależy jaką mają budowę.

Jeżeli w kolektorze mamy połączenie (przejście) rurki miedzianej przez szkło to istnieje duże ryzyko, że takie połączenie może nie wytrzymać i kolektor straci izolacje w postaci próżni.

 

Jeśli kolektor ma budowę podobną do termosu, tzn. rurka nie przechodzi przez szkło tylko wchodzi do "termosu" i z niego wychodzi to nie ma tego problemu.

 

Na PW wysłałem namiary na najlepszą firmę, w moim mniemaniu, która produkuje kolektory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...