Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jotul Panorama 15 kW a w domu.. ZIMNO!!


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 155
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

jeśli tak jest to "wymiękam", ewentualnie czepiłbym się zbyt małych dolnych kratek. Swoją drogą to taki dopływ powietrza do kominka (od góry) uniemożliwia jego regulację do spalania, zatem nie dziwię się, że tyle drewna trzeba spalić, a ciepło idzie w "komin" (zwłaszcza, że na rurze do komina nie ma "szybra"). Ja w swoim bardzo długo mogę utrzymać ogień, oraz mogę wpływać na bardzo wolne spalanie żaru z drewna, ale w moim kominku powietrze do spalania dostarczane jest jedynie od dołu.

 

Przeczytaj uważnie co piszą na stronie Jotula.

Powietrze celowo jest doprowadzane od góry aby cyt:

 

"Wiele palenisk pozawala na ulatywanie niedopalonych gazów przez komin. Gazy te w mogą wytworzyć nawet do 60% energii cieplnej powstałej w procesie całym spalania. By w pełni wykorzystać potencjał spalanego drewna należy stworzyć warunki, w których mieszanina gazów i tlenu osiąga temperaturę ok. 350 do 600oC. Niektóre paleniska wyposażone są w dodatkowy dolot powietrza, który umożliwia efektywne dopalenie gazów."

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Przeczytaj uważnie co piszą na stronie Jotula.

Powietrze celowo jest doprowadzane od góry aby cyt:

 

"Wiele palenisk pozawala na ulatywanie niedopalonych gazów przez komin. Gazy te w mogą wytworzyć nawet do 60% energii cieplnej powstałej w procesie całym spalania. By w pełni wykorzystać potencjał spalanego drewna należy stworzyć warunki, w których mieszanina gazów i tlenu osiąga temperaturę ok. 350 do 600oC. Niektóre paleniska wyposażone są w dodatkowy dolot powietrza, który umożliwia efektywne dopalenie gazów."

 

MCB

 

skoro tak ma być (i jest to prawidłowe) to dlaczego takie połączenie nie jest zaznaczone w żadnej instrukcji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktos pisal ze to sa dwa rozne zdjecia..Ale ten sam kominek.

Jeszcze raz- grubasna rura widoczna na zdjeciu to rura na spaliny, a spiro 80 wychodzaca od gory kominka idzie pod spod do posadzki i tam rura pcv na dwor- po powietrze do spalania.

Wykulem wieksza dziure z prawej strony kominka :evil: A co! Nie widze roznicy, policzylem dokladnie powierzchnie tych otworow bocznych(ktore ciagna powietrze obmywajace wklad)- 800cm3.Jotul w instrukcji podaje min pow tych otworow 750 cm3.

Bylem dzis w OBI :p

Pracownicy, fachmani mnie wysmiali :oops: :oops: "Panie! 600 m3 turbina na 8 otworow?! Nie da rady."

-Ja im ze tylko 100 metrow pow.Jak nie da rady??

-"600m3 dobrze dmucha jak jest rozlozone na 4 otwory, jak masz wiecej otworow to musisz Pan kupic mocniejsza, cn 850m3"

- a moge wyprobowac?

-"Paanie, daj Pan spokoj. Wtyczke se w domu zalozysz i sprawdzisz"

Kupilem tylko 2 metalowe krotkie rury - łączniki.Rozlacze 2 rury, bo nie bede ogrzewal dwoch pomieszczen- spizarni i salonu.W ten sposob zmniejsze ilosc ujsc powietrza i bede mogl skrocic rury.Zmniejsze straty przy uderzaniu powietrza w trojnik.

w domu pale jak palilem, 18-19 ciagle w pomieszczeniach przylegajacych do salonu, w pomieszczeniach gdzie moze ogrzac tylko powietrze z anemo 14 stopni.

Odczepilem rure od turbiny(prowadzaca do czopucha) , zlozylem(zgniotlem)by wlozyc reke az do miejsca gdzie rura schodzi w strop.Rura w srodku miala w miare jednolity okragly ksztalt. Nie byla splaszczona

Rura i kilka cm posadzki przy wejsciu tej rury w strop-- cieple.Ocieplilem to miejsce welna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Ale się wątek rozwinął :lol:

Ocieplenie, ocieplenie i jeszcze raz ocieplenie. Albo połaci dachowej, albo samych przewodów.

Przewody najlepiej ociepla się wełną lamelkową (nacinaną już odpowiednio do obkładania przewodów wentylacyjnych - nie mylić z lamelową, służącą do ociepleń), gr. 3 cm, powlekaną po stronie zewnętrznej folią aluminiową (nie chłonie dzięki temu wilgoci). Połączenia dodatkowej izolacji trzeba połączyć taśmą aluminiową zbrojoną siatką z włókna szklanego.

Koszt ocieplenia połaci dachowej lub przewodów DGP będzie bardzo zbliżony (kalkulowałem to już wielokrotnie). Z jednej rolki wełny lamelkowej można ocieplić ok. 6 mb przewodów izolowanych fi 125 mm.

Przerabiałem już wielokrotnie ten temat. Za pierwszym razem z powodu własnej niewiedzy. Każdy następny raz kosztorysując dodatkowe ocieplenie DGP lub stawiając warunek klientowi - albo ociepli poddasze lub "przełknie" dodatkowy koszt izolowania przewodów DGP i będzie wszystko działać albo poszuka sobie innego wykonawcy.

Dwukrotnie ocieplałem już położone przez kogoś innego DGP. W obydwu przypadkach dojeżdżając do domu można było już z daleka poznać, który to jest. Na dachach wszystkich domów wokół leżał śnieg, na tym z nieizolowanym dodatkowo DGP śniegu nie było - większość ciepła "uciekała" z rur DGP na nieocieplonym poddaszu, utrzymując na nim dodatnie temperatury przy minusowych na dworze i "dmuchając" z anemostatów ledwo letnim powietrzem.

Osobiście zmienił bym w Twoim kominku jeszcze dwie rzeczy. Jedna to zamontowanie regulatora obrotów turbiny, tak by mieć możliwość płynnej regulacji od zera do jej maksymalnej wydajności (nie doczytałem czy taki masz) - znakomicie ułatwia użytkowanie kominka z systemem DGP.

Druga rzecz to już ingerencja w sam kominek i wiązała by się z jego rozbiórką. W tego typu instalacjach osobiście zakładam obudowę samego wkładu (blacha ocynk) i z niej ciągnę powietrze do DGP. Teraz efekt grzewczy Twojego kominka przy włączonej turbinie jest zerowy, bo powietrze jest zaciągane do turbiny z kratek obudowy. Przy zastosowaniu dodatkowej obudowy samego wkładu, z kratek w Twoim kominku wydobywało by się eleganckie ciepło.

Pewną poprawę tego stanu rzeczy można dokonać przedłużając rurę do DGP wiszącą na zdjęciu na poziomie kratek i opuścić ją do mniej więcej połowy wysokości wkładu. Pod warunkiem że w dolnej części obudowy masz otwory (kratki, szczeliny) przez które jest zaciągane powietrze do wnętrza obudowy. Taki system stosuje się w kominkach szamotowych, akumulujących ciepło, gdy chodzi nam też o porządne nagrzanie samej obudowy.

Twój przypadek Drahma jest myślę dobrym przykładem na to że instalacja kominkowa nie jest jak to się powszechnie uważa rzeczą, którą "każdy" zrobi na podstawie rysunku producenta systemu DGP.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie napisałeś tylko że zacznijmy od tego że jemu nie dmucha z anemostatów. I tutaj ocieplenie nic nie pomoże.

Może tą powierzchnię otworów w obudowie pod wkładem podzielić na 2 bo przecież jest tam siatka a może ta turbina ma 600m/h ale jak włączymy ją samą a po podłaczeniu wszystkich przewodów jej wydajność spada do 350m/h

Ile mocy ma ten silnik w turbinie i jakia to firma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ocieplenie, ocieplenie i jeszcze raz ocieplenie.

 

No dobra, pomoze to na pewno w tym ze temp bedzie wolniej spadac. Ale jeszcze bardziej ocieplac rury?? Po co skoro temp na wylocie jest 50 i wiecej.Czy nie tyle powinno byc? Wy macie na wylocie 80?! Chyba nie w tym rzecz..

Rury okrecilem porzadnie 5cm welny mineralnej w pazdzierniku(szczelni i nie zgniatajac przewodow)

W tamtym roku palilem tak samo(wtedy nie mialem styropianu i ocieplonych przewodow) i bylo tak samo, nie widze zadnej roznicy.

Jesli zamontuje na wkladzie blaszany dystrybutor to skad powietrze bedzie zasysane przez rure do turbiny?Szczelinami??Czy gora dystrybutora??

 

Turbina na pewno wyraznie mocniej wieje gdy odlacze rure od czopucha. Moja turbina to AN2 Aparat nawiewny "Darco", moc 83W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Turbina na pewno wyraznie mocniej wieje gdy odlacze rure od czopucha. Moja turbina to AN2 Aparat nawiewny "Darco", moc 83W

 

 

 

Już raz pisałem masz problem na odcinku kominek - turbina jednym z elementów blokujących przepływ był filtr powietrza , po przejściu przez strop rura jest załamana pod kątem 90 stopni , musi być zmniejszony przekrój rury w tym miejscu ponieważ posiada ona w sobie wkład w kształcie spirali naocznie proszę wygiąć pod kątem 90 stopni sprężynę i zobaczyć co się dzieje, te rury rozkłada się zachowując łagodne łuki . Sądzę że w tym miejcu przekrój rury jest mniejszy niż 125 mm.

Proponowałem Ci wymianę na spiro 150 mm. ale możesz jeszcze skrócić tę rurę tak aby swobodnie zamontować turbinę , ręką wyrównać wszystkie nierówności na zgięciu w środku rury tę czynność zrób nie na wyprostownej rurze tylko na ułożonej tak że podpinasz turbinę i nie zmnieniasz jej położenia

odcięty odcinek możesz zamontować za turbiną

 

Przyjąłem założenie że powietrze swobodnie przepływa przez obudowę kominka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przeglądam ulotkę reklamową jotula. Kilka kolorowych kartek A4.

 

Kaseta kominka jest obudowana dystrybutorem(blacha). Obudowa nie przylega bezpośrednio do kominka. Powietrze do spalania jest doprowadzone z zewnątrz rurą o średnicy 100mm. Rura ta przechodzi przez dystrybutor w górnej części i jest podłączona do wlotu w kasecie tak jak to pokazano kilka postów wyżej.

W tylnej ściance obudowy kominka jest przepust na rurę spalinową do komina.

W górnej części obudowy kasety są otwory, do których podłączono rury spiro.

Jedna z tych rur ma wylot w pokoju z kominkiem, pozostałe przechodzą przez strop. Począwszy od wylotu rury spalinowej poprzez górę dystrybutora aż do ścianki frontowej włącznie czopuch jest izolowany.

Dodatkowa kratka odprężająca jest umiejscowiona pod samym sufitem w dekoracyjnej obudowie kominka.

 

Wszystko to nazwane jest Troll System.

 

 

Piszą tak:

 

"Powietrze o temperaturze pokojowej wpływa pod wkład kominkowy i ogrzewa się w przestrzeni pomiędzy korpusem kominka, a osłoną konwekcyjną.

Ogrzane powietrze unosi się ku górnej części dystrybutora, gdzie następuje jego rozdział. Rurami spiro [.....] dociera ono do ogrzewanych pomieszczeń.

[...] Aby zapobiec pękaniu obudowy na styku ze ścianą, czopuch należy odprężyć za pomocą kratki"

 

 

Tutaj link do karty kominka:

http://www.troll.net.pl/pdf-download/Karta_I_18_Panorama_str2.pdf

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Ja rowniez mam jotula ale wiekszego 18 KW .

dach i podloga ocieplona .

brak ocieplenia na scianach i mokry dom .

brak rozprowadzenia rur do dystrybucji powietrza

 

Po godzinie palenia temperatura jest u mnie okolo 22 stopnie jak za malo skrece doplyw powietrza to po 2-3 godzinach mam 24 stopnie :roll:

 

Jak czytam twoje posty to az sie dziwie ze nie udaje ci sie ogrzac domku :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...