kanadom 16.01.2008 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2008 Przeglądając forum zauważyłem iż brakuje nieraz odpowiedzi na pytania dotyczące technologii szkieletu drewnianego. Wiem że sporo ludzi ma pytania, tylko nie ma zbytnio gdzie je zadać. Zatem po to właśnie jest ten temat. Proszę jednocześnie o pomijanie zbytecznych dewagacji na temat co lepsze szkielet czy murowany, gdyż nie po to jest ten temat. Zapewniam nie jest to również żaden rodzaj reklamy. Jest to temat w którym otrzyma się informacje i odpowiedzi na pytania, które są tajnikami budowy domów szkieletowych. Zapraszam zatem do zadawania pytań. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barbossa 16.01.2008 21:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2008 jakie drewno powinno być stosowane, jakiej obróbce poddane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.k.k 16.01.2008 22:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2008 Jest ciekawy portal http://www.szkielet.com,z własnym forum, choć dość pasywnym. Autor portalu zagląda też tutaj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Rom-Kon 16.01.2008 22:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2008 ...aby troszkę rozruszać ten wątek... bo może być ciekawy... pytanko:; jakie są teraz trendy w grubości izolacji... ile cm izolacji i jakiej się powinno dawać (według norm) a ile przeciętnie się stosuje. I może jeszcze jakaś ekstremalne wartości jakie ktoś zastosował? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kanadom 17.01.2008 16:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2008 Odpowiadając na pytaie pierwsze.Drewno użyte podczas budowy nie powinno przekraczać 19% wilgotności. Większa wilgotność może powodować skurcz drewna w skutek czego powstaną wtedy pęknięcia, rysy, zaczną zacinać się drzwi i będzie miało miejsce wiele innych powikłań. Najlepiej byłoby wykorzystywać drewno o wilgotności 15%. Przyjmuje się, że drewno podczas suszenia z 25% do 19% kurczy się o około 2,35% na grubości i 2,8% na szerokości. Przykładowo w desce szerokości 235mm spowodowałoby to skurcz 6mm. Wysychanie wpływa w niewielkim stopniu na długość. Wilgotność można zbadać stotując wilgotnościomierz po odcięciu odcinka deski (ok 10cm) badamy wnętrze deski. Pomiar przy krawędziach może dawać fałszywe wyniki. Obowiązkowo powinno być czterostronnie stugane. Nie jest koniecznościa stuganie rogów po długości, jednak jest to mile widziane. Drewno do szkieletu ścian nie wymaga impregnacji, jednak tak jak w przypadku strugania nie zaszkodzi. Co do trendów izolacji. Rozumiem że mówimy o izolacji zewnętrznej. Bo izolacja szkieletu to już zupełnie inna bajka. Natomiast obecnie firmy stosują różne wartości. Jeśli chodzi o styropian, bo chyba o to w pytaniu szło, najczęściej stosuje sie 10cm. Jest to chyba najbardziej bezpieczne rozwiązanie ze względów na powstawanie mostków termicznych. Wartości zbyt małe, jak również zbyt duże mogą bardziej szkodzić niż pomagać. Zależy to od wielu czyników. Najbardziej ekstremalnym ociepleniem było 20cm styropianu. Z tego co wiem nie było to szczęśliwym rozwiązaniem. Pozdrawiam i czekam na dalsze pytania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 18.01.2008 05:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2008 Nie jest koniecznościa stuganie rogów po długości, jednak jest to mile widziane. Drewno do szkieletu ścian nie wymaga impregnacji, jednak tak jak w przypadku strugania nie zaszkodzi. Może zanim zaczniesz udzielać Forumowiczom rzetelnych informacji, powinieneś sprawdzić co i po co się stosuje. Narozniki drewna elementów konstrukcyjnych fazuje się (jak piszesz "struga się") dlla: - zabezpieczenia wypychania płyt g/k podczas ewentualnego skrętu drewna, - podniesienia ognioodporności elementów konstrukcyjnych (elementy z kantami niesfazowanymi czy niezaokrąglonymi szybciej poddają się realcji ognia niż elementy z kantami sfzowanymi czy zaokrąglonymi), - co podkreslają bardzo Amerylkanie - zwiększenia wydajności pracy; poprostu z drewnem o zaokraglonych czy tez sfzaowanych narożnikach się przyjemniej pracuje, co winno podnieść wydajność pracy. Jak to się ma do Twoich stron, na których piszesz: "Stosujemy drewno strugane czterostronnie i suszone komorowo. Zapewnia to wodoodporność i ognioodporność na najwyższym poziomie. Mimo takich zalet tego drewna Nasza firma dodatkowo stosuje impregnację drewna, aby dać jeszcze lepsze zabezpieczenie tego drewna." A tak przy okazji - co można sądzić o firmie, która jako kontakt podaje jedynie numer komórki, adres e-mail'owy i numer Gadu-Gadu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adiz1 18.01.2008 07:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2008 ... Co do trendów izolacji. Rozumiem że mówimy o izolacji zewnętrznej. Bo izolacja szkieletu to już zupełnie inna bajka. Natomiast obecnie firmy stosują różne wartości. Jeśli chodzi o styropian, bo chyba o to w pytaniu szło, najczęściej stosuje sie 10cm. Jest to chyba najbardziej bezpieczne rozwiązanie ze względów na powstawanie mostków termicznych. Wartości zbyt małe, jak również zbyt duże mogą bardziej szkodzić niż pomagać. .. Bardzo proszę o bardziej szczegółowe wytłumaczenie dlaczego styropian grubości 10 cm? Rozumiem że przekrój ściany zewnętrznej wygląda tak: Tynk cienkowarstwowy+ klej na siatce, styropian 10 cm, wiatroizolacja (lub nie), płyta poszycia (OSB-3, Farmacell, Sklejka itp.),belki konstrukcyjne wypełnione wełną mineralną 15 cm, Paroizolacja, płyta k-g. Jakie konsekwencje będą przy zastosowaniu izolacji (płyty styropianowe) cieńszej lub grubszej niż 10 cm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Duży Boban 18.01.2008 07:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2008 I to jest właśnie fajne w szkieletach drewnianych - każdy ma swój patent na nieomylność a o jakości finalnego produktu stanowi nawet taka pierdoła jak sfazowana czy też nie krawędź belki. Musi być apteka bo jak nie to zaraz odbija się to walorach użytkowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kanadom 18.01.2008 12:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2008 Panie Wojciechu.- płyty g/k podczas ewentualnego skrętu drewna zostaną wypchnięte mimo ukosowania krawędzi. Niezapominajmy o tym, iż drewno jest suche i nie powinno mieć tendencji do kurczenia. Pozatym nie wim czemu próbuje Pan od razu narzucić, że płyty muszą zostać wypchnięte? Istnieją techniki umożliwiające zapobieganie tym wypchnięciom o których nie raczył Pan narzucając swoje zdanie wspomnieć. W dodatku nie napisałem że nie stosuje się ukosowania, napisałem że jest to mile widziane. Właśnie po to aby podnieść tę wspomnieną przez Pana przyjemność podczas pracy. I wiedzą to nie tylko Amerykanie. - zaokrąglone krawędzie drewna są bardziej odporne na działanie ognia to prawda lecz co podkreślam nie jest to koniecznością! Podnosi to odporność ogniową i jest mile widziane. Natomiast główną "zaporą przeciwogniową" jest to że jest czterostronnie strugane. Podkreślałem że ten temat nie ma na celu jakiejkolwiek reklamy. Wystarczyło przeczytać ze zrozumieniem.W dodatku zastosował Pan cytat. Po co? Zupełnie dla mnie niezrozumiałe zachowanie? Wszystko co jest w tym cytacie jest prawdą. Panie Duży BobanNiewątpliwie ma pan rację. Co ma miejsce w sytuacji opisanej przeze mnie poniżej. Panie adiz1Z pwenością zmieni się współczynnik przenikania ciepła. Grubość powinna być zależna od warunków klimatycznych w jakich dom jest stawiany. Styropian 5cm stosują powszechnie firmy, aby dom jak najmniejszym kosztem materiału spełniał wymagania, jednak nie zapominajmy że czasami większej grubości nie potrzeba. To jeśli chodzi o wartości mniejsze. Jeśli natomiast chodzi o wartości większe to tutaj zdania są podzielone. Jedni mówią że poprawi się jedynie wpółczynnik przenikania ciepła inni że niesie to za sobą pewne ryzyko. Od naprawdę długiego czasu obserwuję tendencję do przepychanek w tym temaci i tak na prawdę to żadna z opcji jakoś nie ma znacznej przewagi w "głośności krzyku". Wiem że pytanie to zadawał Pan niejednokrotnie nawet na forum Pana Nitki i odpowiedzi się nie doczekał. Ja natomiast powiem następująco. Styropian do 10cm uważam za rozwiązanie bepieczne, sprawdzone i zapewniające odpowiedni współczynnik przenikania ciepła. Nie zapominajmy równiez o tym że nie tylko ściany powodują utratę ciepła i grubość styropianu może nie pomóc w sytacji, gdy reszta będzie nieprawidłowo zabezpieczona. Pamietać również należy że styropian mocujemy na kołki! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzechk 14.03.2008 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 Witam,obecnie mieszkam w niewielkim domu wykonanym z bala. Planuje rozbudowę w technologii szkieletu (dobudowa ok. 30 m kw. i dodatkowo wykonanie na całości ścianki kolankowej 70-100 cm. Na projekcie architekt zrobił przekrój ściany od wewnątrz:płyta gkfolia paroizolacyjnakonstrukcja szkiletowa 20 cm wypełniona wełnąpłyta osbfolia przeciwwiatrowapustka powietrzna 2 cmszalówka Pytanie: Czy taki przekrój jest poprawny? Czy nie lepiej dać:płyta gkfolia paroizolacyjnakonstrukcja szkiletowa 15 cm wypełniona wełnąpłyta osbwełna 10 cmfolia przeciwwiatrowapustka powietrzna 2 cmszalówka Jeszcze jadno pytanko. Posiadam parę kubików drewna śwerkowego, które leży zadaszone na podwórku ok 15 lat. Czy takie drewno można wykorzystać na konstrukcję?Wdzięczny będę za info. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 15.03.2008 23:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2008 A po co Ci ta płyta OSB? Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzechk 17.03.2008 07:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2008 A po co Ci ta płyta OSB? Pozdrawiam. chyba po to żeby wzmocnić konstrukcje, do datkowo zabezpieczyć. Sam nie wiem, ale na wielu rysunkach przekroju ścian szkieletu, OSB jest. Ja się nie znam, ale chciałbym wykonać to poprawnie. Może napisz jak powinno być poprawnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 17.03.2008 13:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2008 Pytanie: Czy taki przekrój jest poprawny? Czy nie lepiej dać: Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest drugi wariant. Poprostu i dlatego że Pan Architekt chyba nie bardzo orientuje się w cenach drewna proponując Ci na konstrukcję ścian elementy szerokości 20 cm. Chyba że planujesz je robić w formie kratowniczek. Do proponoiwanego przez Ciebie układu wprowadziłbym pewną drobną zmianą, otóż - folia wiatroizolacyjna winna być montowana na płytę OSB, pod warstwą wełny. Poczyatj - http://www.szkielet.pl/problemy_technologiczne.php?We%C5%82na-z-wiatroizolacj%C4%85&id=67 A mam pytania - jaka będzie szalówka? Jak chcesz zapewnić pustkę powietrzną grub. 2 cm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzechk 17.03.2008 13:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2008 Pytanie: Czy taki przekrój jest poprawny? Czy nie lepiej dać: Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest drugi wariant. Poprostu i dlatego że Pan Architekt chyba nie bardzo orientuje się w cenach drewna proponując Ci na konstrukcję ścian elementy szerokości 20 cm. Chyba że planujesz je robić w formie kratowniczek. Do proponoiwanego przez Ciebie układu wprowadziłbym pewną drobną zmianą, otóż - folia wiatroizolacyjna winna być montowana na płytę OSB, pod warstwą wełny. Poczyatj - http://www.szkielet.pl/problemy_technologiczne.php?We%C5%82na-z-wiatroizolacj%C4%85&id=67 A mam pytania - jaka będzie szalówka? Jak chcesz zapewnić pustkę powietrzną grub. 2 cm? Dzięki za odpowiedź. Mam zamiar dać szalówkę drewnianą o gróbości 2,2 - 2,8 cm i szereokości ok 16 cm. Na płytę OSB mam zamiar nabić łaty drewniane, pomiedzy które włożę wełnę. Po przykryciu tego folią wiatroizolacyjną, na łaty przybiję listewki 2 cm i dopiero na to szalówkę. Tym sposobem welna będzie osłonięta przed bezpośrednim działaniem wody i będzie zapewniona szczelina wentylacyjna. Mogę się oczywiście mylić, bo nie znam się na tym, a z różnych stron też się słyszy różne opinie. Poza tym architekt często proponuję takie rozwiązania, jakie mu pasują, albo wydaje mu sie że są dobre. Dlatego potrzebuję opinii kogoś, kto faktycznie zna się na budowie szkieletów i wytknie mi moje błędy lub wskaże proawidłowe rozwiązania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 17.03.2008 17:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2008 Wkładanie płyty OSB pomiędzy izolację cieplną to błąd. Płyta OSB stawia opór parze wodnej. Jak chcesz wzmocnić ścianę to daj płytę od strony pomieszczenia. Zdecydowanie zamontuj folię wiatroizolacyjną po zewnętrznej stronie izolacji cieplnej. Pomiędzy folią a szalówką pozostaw drożną szczelinę wentylacyjną (wlot powietrza na dole wylot pod dachem). Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 17.03.2008 18:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2008 Wkładanie płyty OSB pomiędzy izolację cieplną to błąd. Płyta OSB stawia opór parze wodnej. Jak chcesz wzmocnić ścianę to daj płytę od strony pomieszczenia. Wybaczy Pan p. Andrzeju, ale może jakieś blizsze informacje dlaczego "Wkładanie płyty OSB pomiędzy izolację cieplną to błąd." Szczerze mówiąc pierwszy raz to słyszę, a o ile mi wiadomo większość firmy wykonawczych właśnie tak buduje. Czy wszyscy popełniają błędy. Myślę, że i Forumowicze byliby zainteresowani informacjami z potwierdzonych źródeł. Przy okazji, jak zmocowac dodatkowa warstwę wełny, po zewnętrznej stronie ściany, skoro nie będzie płyty poszycia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzechk 18.03.2008 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2008 Wydaje mi się, że to folia paroizolacyjna, która jest pomiędzy płytą gk a wełną stawia opór parze wodnej. Zgodnie z wszelkimi dostępnymi materiałami płyta OSB jast na zewnątrz. Proszę o jakieś materiały źródłowe, które mówią, że powinno byc inaczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barbossa 18.03.2008 10:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2008 Do proponoiwanego przez Ciebie układu wprowadziłbym pewną drobną zmianą, otóż - folia wiatroizolacyjna winna być montowana na płytę OSB, pod warstwą wełny. a to dlaczego pod izolację, nie na? a link nie odpowiada na to pytanie, chyba, że nie mówmy tu o wiatroizolacji, tylko izolacji pwilg (?) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 18.03.2008 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2008 Szanowny Panie Wojtku skoro nie docierają do Pana moje argumenty to trudno abym kolejny raz je przytaczał. Nie jest żadnym argumentem fakt, że jakieś firmy tak budują. Moim zdaniem budują źle ale to ich sprawa bo to one dają gwarancję na swoje roboty. Oczywiście Pan też może forsować własne technologie bo się Pan pod nimi podpisuje. Pozwoli Pan, że i ja będę przedstawiał własne poglądy w powyższych kwestiach. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 18.03.2008 21:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2008 Przy okazji, jak zmocowac dodatkowa warstwę wełny, po zewnętrznej stronie ściany, skoro nie będzie płyty poszycia? Dziwne, że Pan pyta o tak proste sprawy. Tak samo jak dodatkową warstwę izolacji pod krokwiami. W ścianie pionowej jest to bardzo proste gdyż ta wełna praktycznie nie wymaga żadnego mocowania. Od strony zewnętrznej osłania ją wiatroizolacja. Prawda, proste. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.