Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

kominek , a czarna szyba


miniu ryniu

Recommended Posts

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

UFF - przeczytałem całość, ominąwszy oczywiście posty pewnego trola, które skutecznie zaśmieciły wątek...

 

 

Mam pewne prywatne doświadczenia w temacie czystej szyby, ale na podsumowanie za wcześnie. Na razie eksperymentuję (z pirometrem w dłoni).

Proszę o odpowiedź fachowców z branży w kwestii podania powietrza:

 

Większość wkładów z czystą szybą ma podane powietrze na szybę od góry (mowa o pojedynczej szybie)

Wiadomo, że rozszczelnienie szyby to pomyłka (choć w pewnych warunkach działa - sprawdziłem); powinien być "nadmuch" wraz z kierownicą na szybę.

Pełni on także wlot powietrza wtórnego do paleniska.

Wiadomo też, że chłodne powietrze studzi szybę, co może powodować zadymienie szyby.

Wiadomo też, że powietrze wtórne powinno być gorące.

I teraz pytanie : Czy podanie PODGRZANEGO powietrza na szybę od góry będzie dobrym sposobem na efekt "czystej szyby" ?

Edytowane przez insz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zrealizujesz podgrzanie tego powietrza do odpowiedniej temp. to nie będzie już potrzebna żadna kurtyna, ani inne mitologiczne wynalazki.

Wyższa temperatura na tyle skutecznie dopali , to co niedopalone, że nic nie będzie się osadzać. Tylko jedna ważna rzecz - dodatkową energię trzeba ujarzmić!

Pozdrawiam niedzielnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A widziałeś ciepłe powietrze opadające bez żadnego mechanicznego wspomagania?

 

No i tu jest istota rzeczy !

Jak się ciepłe powietrze zachowa przy szybie ?

Powietrze się samo poda, bo napędem tego powietrza jest ciąg kominowy. Jeśli wkład jest szczelny - gdzie się otworzy - tamtędy poleci.

 

Myślę, że jeśli szyba ma około 350-400 stopni, a poda się powietrze rzędu 450 stopni, to podane od góry szczeliną ochładzając się opadnie w dół.

Przy większości "kurtyn" podaje się zimne i ogrzewając się przy szybie odrywa się od niej i leci w głąb paleniska. W ten sposób mamy tylko połowę czystej szyby, a nierzadko zawirowania dymu w pobliżu kurtyny powodują smugi sadzy (ponieważ szyba jest tam schłodzona powietrzem)

 

Czy ktoś ma jakąś wiedzę na ten temat ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jak się ciepłe powietrze zachowa przy szybie ?

Powietrze się samo poda, bo napędem tego powietrza jest ciąg kominowy. Jeśli wkład jest szczelny - gdzie się otworzy - tamtędy poleci."

-Pięknieś to wyjaśnił!

 

Jak podasz wtórne z taką temp.(450*C), to w komorze będzie powyżej 800*C - czysta szyba na bank.

Wiedzą tajemną jest dla mnie uzyskanie tak wysokiej temp.powietrza wtórnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzyskanie takiej temperatury powietrza nie jest problemem; pytanie: w jakiej ilości :)

Bo jeśli dużo - to już problem...

 

"Powietrze się samo poda, bo napędem tego powietrza jest ciąg kominowy" - to jest pewnik.

 

"Jak się ciepłe powietrze zachowa przy szybie ? - tego właśnie nie wiem

Edytowane przez insz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba nic kombinować wyciągnijcie sobie górna uszczelkę w szybie i efekt czystej szyby gwarantowany. Powietrze wpadające tą szczeliną automatycznie podgrzewa się od szyby. Nie trzeba żadnego nadmuchu ciąg kominowy sam pobierze sobie odpowiednia ilość powietrza przez ta szczelinę. Oczywiście w pomieszczeniu musi być pod kominkiem zamontowany dolot powietrza z zewnątrz, żeby powietrza nie zasysało z kominów wentylacyjnych. To rozwiązanie zastosowałem kilka miesięcy temu i szybę od tej pory mam czystą przecieram ja raz na 2-3 tygodnie bo jest okurzona, ale nie czarna. Teraz po 2-3 tygodniach palenia szyba jest w lepszym stanie niż na początku po jednym dniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba nic kombinować wyciągnijcie sobie górna uszczelkę w szybie i efekt czystej szyby gwarantowany. Powietrze wpadające tą szczeliną automatycznie podgrzewa się od szyby. Nie trzeba żadnego nadmuchu ciąg kominowy sam pobierze sobie odpowiednia ilość powietrza przez ta szczelinę. Oczywiście w pomieszczeniu musi być pod kominkiem zamontowany dolot powietrza z zewnątrz, żeby powietrza nie zasysało z kominów wentylacyjnych. To rozwiązanie zastosowałem kilka miesięcy temu i szybę od tej pory mam czystą przecieram ja raz na 2-3 tygodnie bo jest okurzona, ale nie czarna. Teraz po 2-3 tygodniach palenia szyba jest w lepszym stanie niż na początku po jednym dniu.

 

Twoje rozwiązanie dobrze funkcjonuje w PW i dla niego jest doskonałe.W kominkach powietrznych rządzą inne prawa ,jak mają trochę kumulacji ,tym bardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy normalnym spalaniu ok 100m3/h, podczas rozpalania czyli pełnym otwarciu dopływu powietrza - 2x więcej.

 

Dla 10 kW mocy to około 25-30 m3/h.

 

Nie trzeba nic kombinować wyciągnijcie sobie górna uszczelkę w szybie i efekt czystej szyby gwarantowany. Powietrze wpadające tą szczeliną automatycznie podgrzewa się od szyby. Nie trzeba żadnego nadmuchu ciąg kominowy sam pobierze sobie odpowiednia ilość powietrza przez ta szczelinę. Oczywiście w pomieszczeniu musi być pod kominkiem zamontowany dolot powietrza z zewnątrz, żeby powietrza nie zasysało z kominów wentylacyjnych. To rozwiązanie zastosowałem kilka miesięcy temu i szybę od tej pory mam czystą przecieram ja raz na 2-3 tygodnie bo jest okurzona, ale nie czarna. Teraz po 2-3 tygodniach palenia szyba jest w lepszym stanie niż na początku po jednym dniu.

Takie rozwiązanie insz już testował...

Owszem, szyba jest czysta, ale:

1. ciąg mam duży, więc musiałem przerobić szyber na bardziej szczelny bo mi chciało ognisko porwać do czopucha;

2. Gwiżdże jak cholera - dla mnie niedopuszczalne,

3. Interesuje mnie tylko szczelne podejście powietrza z zewnątrz,

4. Nadmierne przymykanie szybra jest niebezpieczne, a tylko tak można zapanować nad huczącym powietrzem przedostającym się przez szczeliny przy szybie.

 

Testuję w piwnicy niezabudowany wkład żeliwny powietrzny wyłożony szamotem (na razie, będzie wermikulit).

Wiem, że można kupić za 8-15k super wkład, ale tu nie o to chodzi.

Edytowane przez insz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy normalnym spalaniu ok 100m3/h, podczas rozpalania czyli pełnym otwarciu dopływu powietrza - 2x więcej.

Dokładnie to 84m3/h pomiar anemometrem na przewodzie śr.150mm doprowadzającym powietrze do spalania.

...a według PN-EN 13229:2002 10m3/h na 1kW nominalnej mocy cieplnej wkładu.

Edytowane przez margod
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak to działa w kominkach powietrznych ale w ich efekt czystej szyby powinien być tam łatwiej osiągalny gdyż panują w nim wyższe temperatury. Po drugie w kominku obojętnie czy z p.w czy bez, potrzebne do spalania jest powietrze. Powietrze wpadające obok szyby ma jeszcze jedna zaletę, powoduje znaczne lepsze i czystsze spalanie drewna. Jedyna wada tego rozszczelnienia tej szyby jest taka że nie mamy możliwości regulowania ile tego powietrza ma tamtędy do wkładu wpadać. Ale zauważyłem że po wyciągnięciu tej uszczelki wkład nie zaciąga tą szczelina nie wiadomo jakich ilości powietrza, i tak jak do tej pory w dalszym ciągu da się regulować intensywność palenia przepustnica powietrza pierwotnego. Podobne rozwiązanie stosuje firma spartherm tam również powietrze wpada koło szyby. Oglądałem kilka kominków z płaszczem wodnym i z tego co zauważyłem to te pseudo systemy czystej szyby działają niezależnie od przepustnic jakie są w kominku i w moim wkładzie jest podobnie . Mimo że zamknę przepustnicę powietrza to i tak powietrze będzie zasysane przez otwory którymi producent przewidział że będzie wpadało powietrze omywające szybę. Efekty tych udoskonaleń są jednak mizerne stad ten temat cieszy się taką popularnością, a banalnie proste rozwiązanie potrafi przynieść niezłe rezultaty. Nie wiem czy u wszystkich to przyniesie takie rezultaty jak u mnie, gdyż mój kominek jest już troszkę przerobiony i możliwe że wszystkie przeróbki się skumulowały powodując że problem czarnej czy okopconej szyby u mnie już nie istnieje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Insz jaki masz wkład możesz zamieścić jego zdjęcie lub podać linka do modelu twojego wkładu. Mogę Ci troszkę pomóc u mnie też był na początku problem z dużym ciągiem ale sobie z nim poradziłem.

Szybrem nic nie reguluj bo przez to szybę również będziesz miał brudną. Szyber powinien być otwarty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bladyy

u Ciebie powietrze na szybę wpada z zewnątrz i nie masz na to wpływu

chyba ,że wkleisz na miejsce uszczelkę. W Sparthermie powietrze na szybę

dostaje się kanałami i można je regulować.Nie jest to jednak rozwiązanie

idealne (coś tam w najnowszych konstrukcjach powymyślali ,ale oni

zawsze trochę "jak koń pod górkę" kombinują) .Idealne rozwiązanie

maja drzwi Brunnera i na nich teraz coraz więcej producentów się

wzoruje. Tam wszystko idzie kanałami na szybę i cześć - szyba czysta .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Insz jaki masz wkład możesz zamieścić jego zdjęcie lub podać linka do modelu twojego wkładu. Mogę Ci troszkę pomóc u mnie też był na początku problem z dużym ciągiem ale sobie z nim poradziłem.

Szybrem nic nie reguluj bo przez to szybę również będziesz miał brudną. Szyber powinien być otwarty.

 

taki: http://www.ekkom.pl/oferta.php?art=522&t=15 ale pod inną nazwą.

fabrycznie uszczelka była tylko na dolnej krawędzi, ale i tę trzeba wyciągnąć żeby szyba była cała czysta. Jeśli była rozszczelniona tylko góra (uszczelniłem boki) szyba się zakapca od połowy w dół.

Ale nie chcę zgłębiać kwestii rozszczelniania szyby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla 10 kW mocy to około 25-30 m3/h.

 

 

Takie rozwiązanie insz już testował...

Owszem, szyba jest czysta, ale:

1. ciąg mam duży, więc musiałem przerobić szyber na bardziej szczelny bo mi chciało ognisko porwać do czopucha;

2. Gwiżdże jak cholera - dla mnie niedopuszczalne,

3. Interesuje mnie tylko szczelne podejście powietrza z zewnątrz,

4. Nadmierne przymykanie szybra jest niebezpieczne, a tylko tak można zapanować nad huczącym powietrzem przedostającym się przez szczeliny przy szybie.

 

Testuję w piwnicy niezabudowany wkład żeliwny powietrzny wyłożony szamotem (na razie, będzie wermikulit).

Wiem, że można kupić za 8-15k super wkład, ale tu nie o to chodzi.

 

Zamiast szybra - moderator ciągu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widać wnętrza wkładu. Czy w tym wkładzie masz na spodzie ruszt a pod nim popielnik? Jeżeli tak to spróbuj ograniczyć powierzanie tego rusztu tzn, weź cegłę szamotowa lub kawałek blachy i przysłoń nią trochę rusztu. To jak duża część rusztu ma być przysłonięta musisz ustalić doświadczalnie. U mnie kładę po prostu jedna cegłę szamotową na środek rusztu i to powoduje ograniczenie ciągu. Mniej powietrza wpada do spalania spod popielnika.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...