Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

ze względu na to, że sterownik kolektorów to termostat róznicowy,

najbardziej ekonomiczną instalacją z kolektorami jest instalacja z dwoma zawobnikami,

pozwala ona na o wiele większe uzyski z kolektorów,

 

a taką zawsze możesz zrobić bez wielkiej rozpierduchy mająć przygotowaną, tak jak pisał RABczyn, instalację pod kolektory,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli Panowie podpowiecie w temacie doboru gazowego kotła kondensacyjnego, to spłynie na was wodospad wdzięczności. :)

 

DANE

- powierzchnia: 171 m2 + 23 m2 garaż

- kubatura: 730 m3

- kondygnacje: dwie pełne

- ogrzewanie: podłogowe na całej powierzchni

- wentylacja: mechaniczna, rekuperator, bez GWC

- solary: nie przewiduję

- moc: według projektanta instalacji 19kW

 

ZAŁOŻENIA

- wysoki komfort CWU

- dobry serwis we Wrocławiu

- wysoka niezawodność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RAPczyn wiem że ten model ma taką moc ale taki numer mam na ofercie. podobno buderus przystosował ten model do mniejszych domów i jest o mniejszej mocy. nawet cena tego kotła nie jest dokładnie znana. ma być w granicach 9 tys

 

Sprawdziłem na stronach niemieckich i faktycznie są takie kotły np Logomax plus GB162 15kW 2890Euro netto. Może być kolejną ciekawą propozycją z serii małych kotłów.

 

Jeżeli Panowie podpowiecie w temacie doboru gazowego kotła kondensacyjnego, to spłynie na was wodospad wdzięczności. :)

 

DANE

- powierzchnia: 171 m2 + 23 m2 garaż

- kubatura: 730 m3

- kondygnacje: dwie pełne

- ogrzewanie: podłogowe na całej powierzchni

- wentylacja: mechaniczna, rekuperator, bez GWC

- solary: nie przewiduję

- moc: według projektanta instalacji 19kW

 

ZAŁOŻENIA

- wysoki komfort CWU

- dobry serwis we Wrocławiu

- wysoka niezawodność

 

Przy takim metrażu i kubaturze 19kW (na same cele c.o.) wydaje się być lekką przesadą. Sądzę, że zapotrzebowanie na c.o. jest na poziomie 10kW i taki kocioł bym instalował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ze względu na to, że sterownik kolektorów to termostat róznicowy,

najbardziej ekonomiczną instalacją z kolektorami jest instalacja z dwoma zawobnikami,

pozwala ona na o wiele większe uzyski z kolektorów,

 

a taką zawsze możesz zrobić bez wielkiej rozpierduchy mająć przygotowaną, tak jak pisał RABczyn, instalację pod kolektory,

 

chwila moment, czyli wynika z tego że lepiej zamontować zwykły piec kondensacyjny z zasobnikiem i przygotować instalację na solary, które poźniej dołożyć i dorzucić drugi zasobnik???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RAPCZYN, 1950, LAZIK, mariankossy, Serwis24- i wszyscy inni, którzy przyczynili się do tego, że ten wątek ma 19 stron – bardzo dziękuje.

To cenna wiedza. Dzięki niej wiem czego nie chcę i jak skonstruować pytania.

 

Bardzo proszę – pomóżcie i mi swoimi podpowiedziami i radami w temacie PIEC

 

KIERUJĄC SIĘ ZASADĄ:

CO - czym mniejsza minimalna moc kotła tym lepiej

CWU - czym większa moc maksymalna kotła tym lepiej

JAK ZNALEŹĆ ZŁOTY ŚRODEK wiedząc że górny zakres mocy właściwie używany jest tylko podczas przygotowania ciepłej wody oraz, że nasze rachunki za gaz w większym stopniu zależą od pracy na CO niż na CWU.

 

PO PRZECZYTANIU WASZYCH WYPOWIEDZI Z WAŻNYCH RZECZY, KTÓRE ZAPAMIĘTAŁEM:

1. piec zintegrowany z zasobnikiem warstwowym

2. serwis – na miejscu i z dobrymi opiniami

3. dopracowane oprogranowanie

4. możliwie duży zakres modulacji

 

PIECE NAD KTÓRYMI SIĘ ZASTANAWIAM:

1. WOLF CGB 24 - taki doradzili mi dziś w salonie z techniką grzewczą

2. WOLF CGB-11

3. DE DIETRICH MCRII 24T+BS150

4. DE Dietrich innovensem mc 25 LP/BS 130

5. DeDietrich MCA 25

6. Viessmann 300-W 19kW

7. VIESSMAN 200

8. Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C

9. Junkers ZSBR 16-3A (3,3kW-14,6kW).

10. Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3c

11. Elidensem DTG 1300 Eco.NOx Plus/H150 3,2-15 Kw

 

 

PARAMETRY DOMU

Woj. Pomorskie

1. DOM dwukondygnacyjny (parter i poddasz mieszkalne), dach czterospadowy, bez piwnicy

2. Mieszkańcy: 2 os. Dorosłe i 3 dzieci (4+ 4 lata – co ważne do rozliczeń wody – dziewczyny i 0,6 chłopak)

3. Powierzchnia użytkowa – 200m2

4. Kubatura – 1000m3

5. Moc 11kW –podana na projekcie i wyliczona w szablonie

6. Ściany zewnętrzne – Eder 25 + 15 styropian

7. Ściany działowe Eder 12 (coś jak porotherm tylko precyzyjniej wykonane)

8. Izolacja poddasza: Poddasze użytkowe ocieplone wełną 15cm + 10cm maty

9. Izolacja podłóg: garaż styropian 10cm, parter styropian 12cm, poddasze 5cm + pomieszczenie nad garażem (ok. 50m2) styropian 10cm i podłogówka

10. Went. Mechaniczna + Rekuperator z dołączonym kanałem z ciepłym powietrzem znad kominka

11. Kominek podłączony do rekuperatora (zastępuje DGP)

12. Koza na poddaszu – pomieszczenie rekreacyjne – odpalana okazjonalnie

13. Około 10 grzejników

14. Około 130m2 podłogówki –parter 75m2 poddasze: 55m2

15. 3 łazienki (w tym: 3 umywalki, 2 prysznice, 1 wanna) + zlewozmywak kuchnia

16. Piec w osobnym pomieszczeniu – w kotłowni

 

zapotrzebowanie na moc w projekcie podane 11 KW – o ile spadnie jeśli zamontowałem :

1. okna 3 szybowe a nie 2 szybowe jak w projekcie

2. montaż okien trójstronny – taśma illbruck

3. rekuperator

 

ZAŁOŻENIA

1. nie będę zakładał kolektorów słonecznych

2. piec będzie stał w kotłowni – dużo miejsca, nie zależy mi na wyglądzie (obudowie)

3. kwota do 5-11tys jeśli warto wydać

 

DYLEMATY:

1. Czy moc 14kW jest wystarczająca do parametrów mojego domu i ilości mieszkańców – pytam głównie z myślą o CWU?

2. Dlaczego sprzedawcy -także właściciele salonów z piecami sprawiający wrażenie silnie doszkolonych w temacie doradzają przewymiarowane kotły a tu na forum poznajemy inniejszą inność?

 

PYTANIA:

1. zasobnik zintegrowany z piecem czy osobny. A może to nie ma żadnego znaczenia?

 

2. Co to jest zasobnik warstwowy?

 

3. RAPczyn napisał „De Dietrich bądź Junkers... będą lepsze niż Vaillant i Viessmann. – czy możesz to uzasadnić?

 

4. Czy Junkersy są montowane w Niemczech czy China Town?

 

5. spaliny spełniające tylko "błękitnego anioła" - do "programu hamburskiego" NOx są w połowie drogi. – o co kaman?

 

6. cykliczne podgrzewanie wody użytkowej a wysokość rachunków za gaz. O ile zwiększa to koszt? (mniej więcej)

 

7. grzejniki a ogrzewanie ścienne – jakie są różnice?

 

8. Czy dla obniżenia zużycia gazu powiniennem ogrzewać kotłownie? Do jakiej temperatury?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo proszę – pomóżcie i mi swoimi podpowiedziami

KIERUJĄC SIĘ ZASADĄ:

CO - czym mniejsza minimalna moc kotła tym lepiej

CWU - czym większa moc maksymalna kotła tym lepiej

JAK ZNALEŹĆ ZŁOTY ŚRODEK wiedząc że górny zakres mocy właściwie używany jest tylko podczas przygotowania ciepłej wody oraz, że nasze rachunki za gaz w większym stopniu zależą od pracy na CO niż na CWU.

 

PO PRZECZYTANIU WASZYCH WYPOWIEDZI Z WĄZNYCH RZECZY, KTÓRE ZAPAMIĘTAŁEM:

1. piec zintegrowany z zasobnikiem warstwowym

2. serwis – na miejscu i z dobrymi opiniami

3. dopracowane oprogranowanie

4. możliwie duży zakres modulacji

PIECE NAD KTÓRYMI SIĘ ZASTANAWIAM:

1. WOLF CGB 24 2,50 m^3 / 28,5kW = 0,1052631 m^3/Kw V343 1,77 / 16,7 = 0,105988

2. WOLF CGB-11

3. DE DIETRICH MCRII 24T+BS150

4. DE Dietrich innovensem mc 25 LP/BS 130

5. DeDietrich MCA 25

6. Viessmann 300-W 19kW

7. VIESSMAN 200

8. Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C

9. Junkers ZSBR 16-3A (3,3kW-14,6kW).

10. Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3c

11. Elidensem DTG 1300 Eco.NOx Plus/H150 3,2-15 Kw

 

 

PARAMETRY DOMU”

Woj. Pomorskie

1. DOM dwukondygnacyjny (parter i poddasz mieszkalne), dach czterospadowy, bez piwnicy

2. Mieszkańcy: 2 os. Dorosłe i 3 dzieci (4+ 4 lata – co ważne do rozliczeń wody – dziewczyny i 0,6 chłopak)

3. Powierzchnia użytkowa – 200m2

4. Kubatura – 1000m3

5. Moc 11kW –podana na projekcie i wyliczona w szablonie

6. Ściany zewnętrzne – Eder 25 + 15 styropian

7. Ściany działowe Eder 12 (coś jak porotherm tylko precyzyjniej wykonane)

8. Izolacja poddasza: Poddasze użytkowe ocieplone wełną 15cm + 10cm maty

9. Izolacja podłóg: garaż styropian 10cm, parter styropian 12cm, poddasze 5cm + pomieszczenie nad garażem (ok. 50m2) styropian 10cm i podłogówka

10. Went. Mechaniczna + Rekuperator z dołączonym kanałem z ciepłym powietrzem znad kominka

11. Kominek podłączony do rekuperatora (zastępuje DGP)

12. Koza na poddaszu – pomieszczenie rekreacyjne – odpalana okazjonalnie

13. Około 10 grzejników

14. Około 130m2 podłogówki –parter 75m2 poddasze: 55m2

15. 3 łazienki (w tym: 3 umywalki, 2 prysznice, 1 wanna) + zlewozmywak kuchnia

16. Piec w osobnym pomieszczeniu – w kotłowni

 

zapotrzebowanie na moc w projekcie podane 11 KW – o ile spadnie jeśli zamontowałem :

1. okna 3 szybowe a nie 2 szybowe jak w projekcie

2. montaż okien trójstronny – taśma illbruck

3. rekuperator

 

ZAŁOŻENIA

1. nie będę zakładał kolektorów słonecznych

2. piec będzie stał w kotłowni – dużo miejsca, nie zależy mi na wyglądzie (obudowie)

3. kwota do 12tys PLN

 

DYLEMATY:

1. Czy moc 14kW jest wystarczająca do parametrów mojego domu i ilości mieszkańców – pytam głównie z myślą o CWU?

 

PYTANIA:

1. zasobnik zintegrowany z piecem czy osobny. A może to nie ma żadnego znaczenia?

 

2. Co to jest zasobnik warstwowy?

 

3. RAPczyn napisał „De Dietrich bądź Junkers... będą lepsze niż Vaillant i Viessmann. – czy możesz to uzasadnić?

 

4. Czy Junkersy są montowane w Niemczech czy China Town?

 

5. spaliny spełniające tylko "błękitnego anioła" - do "programu hamburskiego" NOx są w połowie drogi. – o co kaman?

 

6. cykliczne podgrzewanie wody użytkowej a wysokość rachunków za gaz. O ile zwiększa to koszt? (mniej więcej)

 

7. grzejniki a ogrzewanie ścienne – jakie są różnice?

 

8. Czy dla obniżenia zużycia gazu powiniennem ogrzewać kotłownie? Do jakiej temperatury?

 

 

Wielkie dzięki za czas i porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

Pytania

Ad 1

Jeśli kocioł wisi to zasobnik stojący, jeśli kocioł typu lodówka to można brać razem. Nie polecam wiszących z zasobnikiem bo z reguły trudny dostęp do naprawy.

Ad 2

w zasobniku warstwowym sposób podgrzewania wymusza układ warstw temperatury co ma wpłynąć na to, że szybciej możemy korzystać z ciepłej wody. Dużo innych czynników ma też wpływ na to czy lepszy jest warstwowy czy z wężownicą.

Ad 3

Aż jestem ciekaw jak Rapczyn z tego wybrnie :)

Ad 4

w Turcji, Portugalii, na Słowacji i jeszcze sami Niemcy nie wiedzą gdzie to montują :)

Ad 5

o ekologię i jak nie bedzie wysokich kar za palenie butami i PETami to jest to sajensfikszyn :)

Ad 6

niemierzalne

Ad 7

grzejniki widać a ogrzewania ściennego nie :) grzejniki pracują na wyższych parametrach temperaturowych a ścienne na niskich, aby grzejnik pracował na niskich to musi być ogromny, przy kondensacie im niższa temp. zasilania tym lepiej bo zawsze wystąpi kondensacja, przy ściennym trzeba uważać gdzie się wiesza obrazy bo można przez Moneta zostać bez ogrzewania :) warto dać ścienne jeśli się planuje zaprząc do ogrzewania kolektory, lepszy jest też komfort odczuwalny w pomieszczeniu bo jest ciepło nie wiadomo skąd i nie ciągnie od ściany.

 

Ad 8

to zależy czy kotłownia jest ogólnie mówiąc wewnętrzna czy zewnętrzna, zazwyczaj izolacje w kotłowni są na tyle słabe, że i tak jest tam ciepło.

 

Dylematy

-14 kW wystarczy do normalnego korzystnia z cwu i ogrzewania.

- 10% z kołta 24 kW jest większe niż z kotła 14 kW :))

 

Do przemyślenia : całkowita rezygnacja z grzejników uprości układ.

pozdrawiam adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Straty energii przez okna spadną prawdopodobnie o około 35%, spadek zapotrzebowania na moc przy reku spadnie o około 15%.

 

Ad.1. Nie ma to aż takiego znaczenia.

Ad.2. Zbiornik warstwowy jest rozwiązaniem pozwalającym na szybsze otrzymanie c.w.u., ma większy wydatek z tej samej pojemności, kocioł ma niższą temperaturę powrotu co pozwala na większą kondensacje. Są to zbiorniki bardziej zaawansowane technologicznie, pojemności powyżej 200l wykorzystywane są w dużych instalacjach. Dla domów jednorodzinnych w zupełności wystarczają normalne zbiorniki.

Ad.3. Nie pamiętam kontekstu tej wypowiedzi ale wydaje mi się, że mogło chodzić w tym przypadku o ich sprawności.

Ad.5. Czystość spalin. Kocioł kondensacyjny może mieć różną sprawność - niektóre mają np. 102% inne dochodzą do 110%, mają również różną czystość spalin "Program Hamburski" jest bodaj najbardziej wymagający.

Ad.7. Przekazywanie ciepła przez ogrzewanie ścienne jest najbliższe "krzywej przyjemności", pozwala obniżyć wymaganą temperaturę w pomieszczeniu bez odczucia nieprzyjemnego chłodu dzięki czemu można zaoszczędzić średnio 6% zapotrzebowania na energię.

Ad.8. W warunkach gwarancji urządzeń jest napisane, że muszą być w pomieszczeniach odpornych na zamarzanie. Dobrze jest utrzymać w kotłowni +16stC, poniżej tej temperatury znacznie rosą straty energii na np. zbiorniku c.w.u.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Serwis 24, dzięki RAPczyn

zreasumujmy temat zasobnika warstwowego - czy należy traktować to rozwiązanie jako swoisty przełom dzięki czemu mogę zdecydować się na mniejszą moc pieca (mówię tu o c.w.u?

czy przez tą wyższą technologię mogą wzrosnąć ceny serwisowania?

 

 

pomimo sugestii na tym forum iż 14KW starczy na CWU dla 5 osobowej rodziny - wątpliwości się pojawiają. Tym bardziej iż do którego salonu z techniką grzewczą nie wejdę (Gdańsk, Gdynia, Rumia) na wejściu oferowany jest piec 24-26KW. Szybko ich kasuje (mam wrażenie że chociażby dzięki waszym komentarzom posiadam większą wiedzę niż oni) bo nie potrafią precyzyjnie odpowiedzieć dlaczego taką moc pieca proponują.

 

mam kotłownię przylegającą do domu, dużą, mogę wstawić zasobnik osobny ale także zastanawiam się nad warstwowym - zależy mi na odpowiednim dobraniu, skompletowaniu "sprzętu" - że tak powiem - na wymiar.

 

junkers Cerapur Modul ZBS 14/100S-3MA - oraz Wolf CGB 22 - koszt dwukrotnie wyższy. jak to ugryźć? jak do tego podejść? warto nie warto?

mniej problemów z Wolfem? znacznie dłuższa żywotność? bardziej ekonomiczny?

 

RAPczyn - czy na kubaturę ok 1000m3 piec junkersa Cerapur Modul ZBS 14/100S-3MA powinien wystarczyć czy może mieć braki?

 

skłaniam się do wyeliminowania grzejników zostawię tylko w łazienkach, w garażu jeden, i w pracowni jeden.

 

Jeszcze raz dziękuję koledzy... kurcze jakie to niełatwe :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam wszystkich,

Jestem pod wrażeniem Waszej wiedzy i bardzo liczę na wskazówki :)

 

Dane budynku:

Bliźniak budowany z deweloperem, powierzchnia ok. 140m2, kubatura jakieś 370m3

Garaż 18m2, strych użytkowy 20 m2

2 łazienki, w jednej wanna i prysznic w drugiej tylko prysznic

Podłogówka na ok. 26m2 – obie łazienki, korytarz i kuchnia, wiatrołap

Reszta grzejniki naścienne, w salonie podłogowy, w łazienkach 2 drabinki

Ogrzewanie główne: gaz ziemny

Ogrzewanie dodatkowe: kominek z DGP

W domu rekuperacja, nie ma wentylacji grawitacyjnej,

Ściany porotherm 24 + styropian 15, na fundamentach styropian 12,

Ściany działowe suporex 8 i 12 (łazienkowe)

Okna szyby U=0,6, całe okna U=0,9

ocieplenie dachu po krokwiach wełna 18 + 5, dodatkowo na jętkach wełna 15

3 osoby

Piec będzie umieszczony na strychu, względy estetyczna mają mniejsze znaczenie

 

Lokalizacja: Kiełczów pod Wrocławiem

 

Interesują mnie wskazówki jaki wybrać piec, zasobnik 80-120 l, do tego na pewno dojdzie moduł 2 stref grzewczych i programator.

 

Po wstępnych rozmowach z instalatorem myślę o odpuszczeniu kondensacyjnego:

+ 1-1,5 tys zł do ceny pieca, tyle samo do większych grzejników, a przy tej powierzchni, rekuperacji i małej ilości podłogówki oszczędności będą mizerne – ale to tylko zdanie wstępne :-)

Mamy wycenę zestawu kondensacyjnego:

Boiler Beretta Green 25 e.s.i. z wbudowanym zasobnikiem 60l

zestaw 2-ch stref grzewczych Connect AT-BT

Programator REC 07

Wychodzi ok. 8-8,5 tys. Nie kondensacyjny ok. 1 tys taniej

serwis jest podobno dobrze dostepny w tej lokalizacji

 

Co sądzicie?

Zwykły czy kondensacyjny?

 

Jaki piec?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensat nawet przy grzejnikach normalnych większą część roku będzie lepiej działał niż zwykły. pozdr adam

 

cześć

dzięki za info, natomiast co oznacza "będzie lepiej działał"?

będzie ciszej? :)

 

podstawowe pytanie czy przy tych parametrach i różnicy w nakładach jest sens wchodzić w kondensat?

jaka jest opłacalność w tym wypadku?

 

drugie pytanie - czy ten zestaw oparty na piecu Beretta jest dobry (jakość i możliwości / cena)?

jakie inne zestawy byście polecali?

 

pzdr!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zastanów sie ile mamy dni w zimie ponizej -10 ,instalacja w zasadzie pracuje cały czas na niskich parametrach

 

cześc,

jasne, korzyści pieca kondensacyjnego są mi (w miarę) znane,

tu kwestia się rozbija czy przy takiej powierzchni, parametrach, małej powierzchni podłogówki - wejście w niego będzie opłacalne?

 

czy ktoś jest w stanie oszacować jakiego rzędu oszczędności (rzecz jasna orientacyjne) można osiągnąć przy tych parametrach które podałem:

- przy piecu kondensacyjnym z tradycyjnymi grzejnikami

- przy piecu kondensacyjnym z grzejnikami o większej powierzchni, dostosowanej do pieca kondensacyjnego?

 

i cały czas aktualne: drugie pytanie - czy ten zestaw oparty na piecu Beretta jest dobry (jakość i możliwości / cena)?

jakie inne zestawy byście polecali?

 

byłbym wdzięczny za próbę podania tego typu konkretnych informacji

 

pzdr

Edytowane przez Makalu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...