Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Cały czas mam dylemat z wyborem pieca. Widzę, że często polecany jest JUNKERS CERAPUR SMART ZSB 14-3C (bez zasobnika; cena ok. 4000zł) . W projekcie mam VAILLANT ecoCOMPACT VSC INT 126/2-C 140 (z zasobnikiem warstwowym 100l; cena ok. 9000zł).

 

RAPczyn, krzyk123 - który z tych dwóch możecie polecić? :-)

 

170m2 użytkowej i ogrzewanej powierzchni (z czego ok. 32m2 to podłogówka). Ściany porotherm 30 + styropian 15cm, dach ocieplony wełną 25cm.

 

Jaka jest kubatura do ogrzania?

 

Kubatura: 1100m3 (to jest całość - nie mam w projekcie wyliczenia dla samej "ogrzewanej kubatury"). Mam natomiast w projekcie wyliczone tzw. "projektowe obciążenie cieplne" Q=11kW dla III strefy klimatycznej.

Pow. użytkowa/ogrzewana: 170m2, całkowita: ok. 240m2.

 

RAPczyn, pozwolę sobie zadać jeszcze jedno pytanie: czy lepiej brać zintegrowany zestaw kocioł + zasobnik, czy może kupować je osobno? Tak mi przyszło do głowy, że w razie poważnej awarii kotła w ostateczności można wymienić sam kocioł a zasobnik (jeśli jest odrębnym urządzeniem) mógłby zostać (lub odwrotnie w przypadku awarii zasobnika).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kubatura: 1100m3 (to jest całość - nie mam w projekcie wyliczenia dla samej "ogrzewanej kubatury"). Mam natomiast w projekcie wyliczone tzw. "projektowe obciążenie cieplne" Q=11kW dla III strefy klimatycznej.

Pow. użytkowa/ogrzewana: 170m2, całkowita: ok. 240m2.

 

RAPczyn, pozwolę sobie zadać jeszcze jedno pytanie: czy lepiej brać zintegrowany zestaw kocioł + zasobnik, czy może kupować je osobno? Tak mi przyszło do głowy, że w razie poważnej awarii kotła w ostateczności można wymienić sam kocioł a zasobnik (jeśli jest odrębnym urządzeniem) mógłby zostać (lub odwrotnie w przypadku awarii zasobnika).

 

Bierz Smarta 14-3C ze zbiornikiem.

Raczej takie poważne awarie się nie zdarzają. Łatwiej w przyszłości rozbudować układ o kolektory słoneczne w przypadku gdy zbiornik nie jest pod jedną obudową z kotłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, ze kolega RAPczyn jest ''wymiataczem'' w tym temacie, to wlasnie do niego chcialbym skierowac moje pytanie: Jakiej mocy kociol kodensacyjny:

 

** dom z poddaszem uzytkowym (dach dwuspadowy)

**garaz + kotlownia z tylu garazu: 45m2 - tutaj planuje temp 10 stopni, 1 grzejnik

** powierzchnia uztkowa to 170m2

* dol: 80m2 (w miare otwarta przestrzen)

- 35m2 podlogowka (caly hol, kuchnia, wiatrolap i lazienka oraz wykusz)

- 3 grzejniki (jeden w wykuszu - awaryjny, bo jest tam podlogowka, drugi 160x50 w salonie, trzeci w pokoiku)

- drabinka w łazience (oprocz podlogowki)

*góra: po przeliczeniu, uwzglednieniu skosow to 90m2

- pomieszczenie nad garazem: 30m2 podlogowki oraz 1 drabinka

- 5 grzejnikow w pokojach i holu

**styropian 15cm na elewacji, w posadzce srednio 6cm :(

**strop teriva, dodatkowo na dole mam sufit podwieszany, na stropie 6cm styropianu

**Caly ''trapez'' - poddasze ocieplony welna od dachu 25cm, miedzy jetkami 15cm

**''trojkat'', czyli strych welna 15 cm

** cwu 120l

 

Dodam, ze teraz uzytkuje kociol na pliwo stale i jak rozgrzeje dom do temp 24stopni, to po 5h zauwazam spadek okolo 2stopni (na zewnatrz -5)

 

Podsumowujac:

- powierzchnia uzytkowa 170m2

- garaz: okolo 45m2 - planuje utrzymywac tam niska temp (grzejnik opcjonalnie)

- okolo 70m2 podlogowki

- 8 grzejnikow + 2 drabinki

- cwu - 120l

 

Dodam rowniez, ze mieszkam nad morzem. Temperatury - 20st wystepuja moze max 5 razy w roku. Zima to zazwyczaj od -5

 

Mam nadzieje, ze podalem wszystko co wazne.

 

Instalatorzy chca mi wcisnac kociol 24kW, mysle, ze to troche za duzo. Z standardowych wyliczen wychodzi ze moje zapotrzebowanie to (170*70)/1000 = 12kW

Czy kociolek 12kW byłby w stanie przyjac na swoje barki obciazenie?

Niby te 24 kW sa modulowane, czyli naddatek to tak jakby zabezpieczenie. Przypuszczam, ze tylko w fazie startow zaciagalby wiecej gazu. Przymujac to zalozenie, czemu nie brac 24kW. Takich startow chyba nie ma za duzo?

Pewnie sie myle, dlatego prosze rowniez o sprostowanie. Z braku doswiadczenia przewymiarowalem swoj kociol na paliwo stale, ale to inna zasada dzialania - te nie moduluja i sie nie wylaczaja jak nie ma zapotrzebowania.

 

Prosze o porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że moc na c.o. będzie w okolicy 9-10kW i kocioł o takiej mocy maksymalnej będzie odpowiedni, np.: Modula II 2...10, Smart 14-3C.

Ilość startów może być zadziwiająca. Dom o pow. ~180m^2, kocioł o mocy od 4,4 do 21,6kW ilość startów palnika w ciągu 3 lat ~65000razy. Dobrze, że ten kocioł uruchamia się z mocą minimalną, a spokojnie wystarczyłby kocioł o mocy od 2,6 do 11,6kW. Zapotrzebowanie tego domu to okolice 8kW.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ulega wątpliwości że nadmiar mocy kotła jest niepożądany przy obecnych instalacjach CO i standardach ścian ale praktycznie każdy kociał przynajmniej ten o przystępnej cenie ma za duża moc więc powstaje pytanie czy warto dopłacac często drugie tyle i więcej do kotła o mocy min 2kW czy kupić tańszy kocioł o większej mocy który co prawda taktuje i więcej spala gazu?

A co jeśliby próbować wyeliminować to taktowanie np poprzez zastosowanie bufora ocieplonego o odp. pojemności wówczas kocioł pracowałby krótszymi okresami na większej mocy podgrzewał wodę w buforze do zadanej temp. i ten bufor zasilałby ukkład CO?

Jest to jakieś rozwiązanie czy nie?

Ktoś ma doświadczenie z czymś takim? przecież ludzie którzy mają różne źródła zasilania też mają bufory gdzie akumulują ciepło np z kominka czy z pieca stałopalnego albo z innych źródeł.

Chodzi mi oto jak wyjdzie bilans zużycia gazu np pieca o mocy min 2kW a pieca 6kW+bufor.

Z moich dotychczasowych obserwacji wynika że taktowanie jest jedyną metodą oszczędzania gazu w przypadku pieca 6kW.

Piec np 3kW nie będzie tyle taktował ale będzie przecież pracował w tym czasie kiedy 6kW "stoi" i spalał gaz.

Obserwuję, że kiedy zmniejszę temp. zasilania to piec taktuje mniej dłużej podgrzewa wodę w układzie i dłużej stoi. Kiedy podniosę TZ piec taktuje częściej ale bilans zużzycia gazu jest podobny.

Czy w porównaniu z piecem o mniejszej mocy nie będzie podobnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że moc na c.o. będzie w okolicy 9-10kW i kocioł o takiej mocy maksymalnej będzie odpowiedni, np.: Modula II 2...10, Smart 14-3C.

Ilość startów może być zadziwiająca. Dom o pow. ~180m^2, kocioł o mocy od 4,4 do 21,6kW ilość startów palnika w ciągu 3 lat ~65000razy. Dobrze, że ten kocioł uruchamia się z mocą minimalną, a spokojnie wystarczyłby kocioł o mocy od 2,6 do 11,6kW. Zapotrzebowanie tego domu to okolice 8kW.

Pozdrawiam.

 

Dzieki maestro.

 

Rozumiem, ze 70W/m2 jest to troche za duzo do wyliczen.

Wydawac by sie moglo, ze 8kW jest bliskie prawdy. Jako, ze teraz zamieszkuje jeszcze tylko dol, czyli 80m2 i ogrzewam to kotlem na paliwo stale o mocy 25kW, to wiem co to znaczy przewymiarowanie. Teraz zakladajac, ze mialbym kociol gazowy o podobnej mocy, to wiem, ze te 25kW nigdy nie bedzie mi potrzebne. Zakladajac, ze moj kociol nie pracuje z moca nominalna nawet oraz doliczajac, to ze jego moc juz jest mniejsza niz nowego o pare KW, dochodzilem do wniosku, ze i 15kW daloby rade spokojnie. Wezmy pod uwage ze kalorycznosc drewna jest wiela razy mniejsza niz gazu, to te 25kW przy gazie to musialby byc masakra. Moze plusem byloby to, ze nagrzewalby szybko wode w co.

 

Mam pytanie, czy kociol gazowy 12kW ogrzeje dom tak samo szybko jak kociol 24kW? Zakladamy, ze warunki poczatkowe i koncowe sa takie same?

 

RAPczyn - czy kiedykolwiek montowales kociol o takiej mocy w domu o podobnym metrazu? Jezeli tak, to czy uzytkownicy sa zadowoleni i nie nazekaja, ze kociol jest niedowymiarowany?

Zadaje tyle pytan, gdyz chce dokonac najlepszego wyboru, nie chce znow pukac sie w glowe, ze nie zadalem sobie trudu z przeanalizowaniem sytacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stoję właśnie przed wyborem kotła gazowego do swojego domku. Dom o powierzchni 130m2 (w tym 18m2 to garaż wbudowany). Dom planuję ocieplić 20cm styropianu i 25-30cm wełny na poddaszu. Podłogówka planowana jest tylko w łazience (ok. 12m2) oraz wiatrołap (3 m2), żeby uzyskać efekt ciepłej podłogi. Co możecie doradzić? Jakiej firmy i jaki kocioł wybrać? W planach jest oczywiście kondensacyjny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stoję właśnie przed wyborem kotła gazowego do swojego domku. Dom o powierzchni 130m2 (w tym 18m2 to garaż wbudowany). Dom planuję ocieplić 20cm styropianu i 25-30cm wełny na poddaszu. Podłogówka planowana jest tylko w łazience (ok. 12m2) oraz wiatrołap (3 m2), żeby uzyskać efekt ciepłej podłogi. Co możecie doradzić? Jakiej firmy i jaki kocioł wybrać? W planach jest oczywiście kondensacyjny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierz Smarta 14-3C ze zbiornikiem.

Raczej takie poważne awarie się nie zdarzają. Łatwiej w przyszłości rozbudować układ o kolektory słoneczne w przypadku gdy zbiornik nie jest pod jedną obudową z kotłem.

 

Dziękuję za odpowiedź!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że moc na c.o. będzie w okolicy 9-10kW i kocioł o takiej mocy maksymalnej będzie odpowiedni, np.: Modula II 2...10, Smart 14-3C.

Ilość startów może być zadziwiająca. Dom o pow. ~180m^2, kocioł o mocy od 4,4 do 21,6kW ilość startów palnika w ciągu 3 lat ~65000razy. Dobrze, że ten kocioł uruchamia się z mocą minimalną, a spokojnie wystarczyłby kocioł o mocy od 2,6 do 11,6kW. Zapotrzebowanie tego domu to okolice 8kW.

Pozdrawiam.

 

Mam jeszcze jedno pytanie, czy kociol Smart 14-3C nie bedzie za mały dla zbiornika cwu 120l?

 

Powiem, ze podlogowke mam na jednym obwodzie, co grzejniki, oczywiscie mam mieszacze i pomy.

Dodame, ze mam mozliwosc rozdzielenia tych ukladow w prosty sposob, ale czy warto? Ale mimo wszystko, czy nie jest juz za pozno? Mam na mysli, czy jak chce sterowac osobno podlogowka, to czy na etapie budowy nie powinienem zatopic jakich czujnikow w wylewkach? - No bo jak kociol bedzie badal temp tej podlogowki? Czy tu moze sprawe rozwiazuje dodatkowy czujnik na scianie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołożenie do istniejącej instalacji zbiornika buforowego może mieć sens. Mogą się czasem pojawić zgrzyty na tle automatyki.

 

tqlis można przyjąć, że kocioł o większej mocy ogrzeje dom szybciej. Przeważnie zaczynamy i kończymy sezon grzewczy przy temperaturach +15stC, więc poza wyjazdem na urlop zimowy nie zdarzają się takie rzeczy, że trzeba naładować dom od "0" - moim zdaniem problem można pominąć.

 

Montowałem taki kocioł np. w domu o powierzchni bodaj 110m^2, ściany bez izolacji, cegła grubości ~50cm. Moc c.o. wyszła około 7,5kW, zbiornik 120l, dwie osoby. Przez 4 lata do tej pory nie ma problemów.

 

tristan jak parę postów wyżej :wink:

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie, czy kociol Smart 14-3C nie bedzie za mały dla zbiornika cwu 120l?

 

Powiem, ze podlogowke mam na jednym obwodzie, co grzejniki, oczywiscie mam mieszacze i pomy.

Dodame, ze mam mozliwosc rozdzielenia tych ukladow w prosty sposob, ale czy warto? Ale mimo wszystko, czy nie jest juz za pozno? Mam na mysli, czy jak chce sterowac osobno podlogowka, to czy na etapie budowy nie powinienem zatopic jakich czujnikow w wylewkach? - No bo jak kociol bedzie badal temp tej podlogowki? Czy tu moze sprawe rozwiazuje dodatkowy czujnik na scianie?

kocioł? czujnik pogodowy sprzężony ze sterowanym zaworem trójdrogowym. wystarczy IMO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kocioł? czujnik pogodowy sprzężony ze sterowanym zaworem trójdrogowym. wystarczy IMO

 

A czy kotly gazowe ni maja czsem zawory 3d z pelna automatyka?

ja mam na myśli zawór od podłogówki. jak kocioł nie ma oddzielnego obiegu do podłogówki, to nie ma 3d dla tegoż. nie jestem fachowcem, RAPczyn sie ustosunkuje pewnie, ale 3d w kotłach jeśli sa, to służą do obsługi CO i CWU, a Ty pytałes o podłogówkę.

mój kocioł nie obsługuje podłogówki więc mam to na jednym obiegu, ale żeby działało zostało wykonane oddzielnie. generalnie zastanawiałem... zastanawiam się nad wymianą tego i owego w systemie, a jednym z elementów była wymiana 3d na automatyczny ze sterowaniem siłownikiem i czujnikiem pogodowym. ale to inwestycja i na razie wystarczy jak pokręce sobie recznie jak głowicą przy grzejniku, a jak bozia sypnie podpowiedzią na szóstke w totka, to sobnie wymienie

 

a i jeszcze jedno. automatyka pogodowa nie steruje temp wody na podstawie jej temeratury w układzie pod wylewką, więc nie widze powodu montowania takowych czujników :) pogodówka dba o temp wody w całym układzie w zależności od temperatury powietrza na zewnątrz, a nawet jeśli byś chciał pilnowac temp. podłogówki inaczej, to i tak nie w wylewce tylko na szynach zasilających montuje się kapilary czy inne czujniki przylgowe. więc kabelki pod wylewki nie są potrzebne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co oznacza NL=~1?

 

Tak sie zastanawiam, czy posadzka bedzie ciagle ciepla, bo wiadomo, kociol nie chodzi raczej non-stop?

Chyba, ze sterownik pokojowy umieszcze tam gdzie jest podlogowka, to wtedy to bedzie mialo sens.

Pojawia sie pytanie, a co jak w innym najchlodniejszym pomieszczeniu w domu, bedzie za zimno? Jak dam sterownik w najchlodniejszym pomieszczeniu, to znow podlogowka moze nie dzialac prawidlowo. Jak to rozwiazac?

 

A swoja droga, czy Junkers bedzie wspolgral ze sterownikiem bezprzewodowym?

 

Co o tym myslicie?

 

Jak u Ciebie gildor to dziala?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sie zastanawiam, czy posadzka bedzie ciagle ciepla, bo wiadomo, kociol nie chodzi raczej non-stop?

Chyba, ze sterownik pokojowy umieszcze tam gdzie jest podlogowka, to wtedy to bedzie mialo sens.

sterownik pokojowy do sterowania podłogówka nie ma sensu, bo pdłogówka ma dużą bezwładność, czyli bardzo długo się nagrzewa. do sterowania podłogówką lepszy jest regulator pogodowy. ja steruję ręcznie. ustawiłem sobie wodę na ok 30 stopni (raczej mniej) i mam w pomieszczeniu 20-22 stopnie. czujnik pokojowy owszem mam, ale na piętrze, bo tam mam kaloryfery.

obsługa z 3d działa tak, że obraca on w obiegu określoną ilością wody w konkretnej temp. jeśli na powrocie stwierdzi za niską temp. do dociąga sobie trochę dogrzanej z pieca, dlatego nie przegrzeje mi podłogi czy raczej nie dostanie zbyt dużej temp na podłogę.

 

Pojawia sie pytanie, a co jak w innym najchlodniejszym pomieszczeniu w domu, bedzie za zimno? Jak dam sterownik w najchlodniejszym pomieszczeniu, to znow podlogowka moze nie dzialac prawidlowo. Jak to rozwiazac?

sterownik pokojowy pilnuje tego czy piec ma się włączyć czy nie. on działa zerojedynkowo. włacza i wyłacza. temp wody jest określona ustawiona na piecu i taka pójdzie na grzejniki. nie pójdzie taka na podłogę, bo tego pilnuje 3d. gdyby jeszcze 3d był sterowany pogodowo, to w zależności od temp na zewnątrz dobierałby gorącej wody mniej lub więcej.

tak to działa u mnie, ale ja mam piec z jednym obiegiem CO i nie mam jak sterować piecem podłogówki, więc tak właśnie steruje.

 

jeszcze jedno, sterowniki pokojowe rozmieszczone w różnych pomieszczeniach można spiąć równolegle i sterować do tego głowicami na grzejnikach. w ten sposób można w każdym pomieszczeniu osiągnąć inna temp. i nigdy najzimniejsze pomieszczenie nie będzie zimniejsze niż być powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...