Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Według mnie spokojnie wystarczy kocioł 3-14 kW. Chyba,że chcesz wode grzac przepływowo to wtedy te 20kW byłoby wskazane. Sadze,że Twój dom kubaturę ma mniejszą, sądze,że bez garażu to jakieś 500 m3. Sam sobie policz. Myślę,że szczytowe zapotrzebowanie jest nie większe niż 8-9kW.

 

Dokladnie do tego samego doszedl RAPczyn pare postow wczesniej. Wody nie planuje grzac przeplywowo. Planuje zasobnik 120-140litrow, moze dwuwarstwowy.

 

Czy szczyowe zapotrzebowanie przyjales przy ujemnych temp?

Co do kabatury, to tez sie zastanawialem skad projektantowi az tyle wyszlo. Na dole mam 80m2x2,45m=200m3, a u gory mam po posadzce 120m2, czyli odjac skosy, to jakies max 90m2x2,5=225m3. Czyli razem wyjdzie ponizej 450m3, a razem z garazem okolo 500m3.

 

A czy mglbys jeszcze rozwinac odpowiedz. Jaka musialaby nastapic sytuacja, aby kociol okazal sie za maly.

Sorki za takie dziwne pytania, ale tym razem nie moge dac ciala z kotlem, bo mnie zona pogoni razem z kotlownia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie spokojnie wystarczy kocioł 3-14 kW. Chyba,że chcesz wode grzac przepływowo to wtedy te 20kW byłoby wskazane. Sadze,że Twój dom kubaturę ma mniejszą, sądze,że bez garażu to jakieś 500 m3. Sam sobie policz. Myślę,że szczytowe zapotrzebowanie jest nie większe niż 8-9kW.

 

Dokladnie do tego samego doszedl RAPczyn pare postow wczesniej. Wody nie planuje grzac przeplywowo. Planuje zasobnik 120-140litrow, moze dwuwarstwowy.

 

Czy szczyowe zapotrzebowanie przyjales przy ujemnych temp?

Co do kabatury, to tez sie zastanawialem skad projektantowi az tyle wyszlo. Na dole mam 80m2x2,45m=200m3, a u gory mam po posadzce 120m2, czyli odjac skosy, to jakies max 90m2x2,5=225m3. Czyli razem wyjdzie ponizej 450m3, a razem z garazem okolo 500m3.

 

A czy mglbys jeszcze rozwinac odpowiedz. Jaka musialaby nastapic sytuacja, aby kociol okazal sie za maly.

Sorki za takie dziwne pytania, ale tym razem nie moge dac ciala z kotlem, bo mnie zona pogoni razem z kotlownia :)

 

Zakładając 60W/m2 czyli 23W/m3 Twoje zapotrzebowanie to:

23*500=11,5 kW.

 

Jeśli nie masz jakichś kosmicznych mostków to raczej bez szans żeby przekroczyć takie zapotrzebowanie. Druga sprawa to, to że wliczyłem garaż jako normalną powierzchnie mieszkalną (a przecież nie będzie ogrzewany do +20).

 

tak więc Junkers 13,5 ZSB 14-3 C będzie zupełnie wystarczający.

 

Z małych kotłów jest jeszcze 12kW: Immergas VICTRIX X 12 2 I:

http://pl.immergas.com/products1/kotly_kondensacyjne/1f/victrix_x_2/x_12_2_i.htm

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czy szczyowe zapotrzebowanie przyjales przy ujemnych temp?

 

A czy mglbys jeszcze rozwinac odpowiedz. Jaka musialaby nastapic sytuacja, aby kociol okazal sie za maly.

Tak mówiąc szczytowe zapotrzebowanie myślałem o -20oC.

W twoim przypadku musialaby nastapic zima -40oC aby kociol okazal sie za maly:) A tak na poważnie, to spójrz na wyliczenia Krzyka123, lub przeprowadz oblieczenia w OZC, nic trudnego, wtedy będziesz przekonany na 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł 2f musi być tak przewymiarowany bo grzeje wode przepływowo, czyli musi w krótkim czasie oddać dużo energii. Ja zminiłbym na kocioł 1f dodał zbiornik i zmniejszył kocioł co najmniej o połowę ( nie wiem czy są mniejsze kotły niż 12kW). Do grzewania potrzeba Ci max 7-8kW, te 24 kW masz tylko do grzania przepływowo CWU.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Krzyk 123:

 

Dziekuje, w garazu nie planuje miec 20st. Biorac to pod uwage orqz, to ze na zewnatrz -20 utrzymuje sie bardzo krotko (nad morzem), kociol 14kW wystarczy w zupelnosci.

 

Do Diakon:

 

Nie bylem narazony na taka temp -40. A nawet jak nastapi taka anomalia, to zawzze moge odpalic kominek z rozprowadzeniem ciepla na poddasze. Dla wewnetrnego spokoju przeprowadze obliczenia w OZC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kabatury, to tez sie zastanawialem skad projektantowi az tyle wyszlo.

Ano bo projektant nie liczy pomieszczeń tylko kubaturę budynku zewnętrzną w zasadzie jako bryły jednorodnej np. prostopadłościan. Policz sobie w przybliżeniu dł*szer*wys budynku. W projekcie nie liczą ze względu na ogrzewanie czy wentylację tylko dla PINBu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zamierzam na wiosnę zmodernizować c.o. i zrobić mały remont w domu. Jestem na etapie poszukiwania odpowiedniego kotła. Bardzo proszę o pomoc gdyż nie jestem ekspertem w tych sprawach.

Przedstawiam kilka szczegółów:

- piwnica ogrzewana o powierzchni 60m^2

- 2 piętra o powierzchni użytkowej 100m^2 łącznie plus klatka schodowa o powierzchni 20m^2

- planuje także przerobić strych domu na poddasze użytkowe o powierzchni 70m^2

- 2x łazienka (w jednej prysznic, w drugiej wanna)

- planuje zrobić ogrzewanie podłogowe w kuchni oraz w dwóch łazienkach ( łączna powierzchnia podłogówki 26m^2)

 

Kotłownia oddzielna, zlokalizowana w piwnicy o powierzchni 6m^2.

Dom z lat 80, nie ocieplony. Okna jak na razie stare, ale wymianę ich planuje przy modernizacji ogrzewania. W domu mieszka rodzina 4 osobowa.Dodam, że na piec z pakietem przyłączeniowym chciałbym wydać w granicach 9 tyś. zł.

Proszę o poradę.

Pozdrawiam

Piotr

 

Ps. znajomy instalator polecił mi te piece:

1.jednofunkcyjny plus zasonik :

http://allegro.pl/item879901653_vaillant_pakiet_vc_246_vih_150_pog_hit_cena_w_wa.html

 

2.dwu funkcyjny:

http://allegro.pl/item882741450_kondensacyjny_victrix_superior_26kw_immergas_w_wa.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

A ja mam jeszcze inny pomysł. Zakładając, że mamy dom o dużej akumulacyjności cieplnej (najlepiej jeszcze jak wszędzie podłogówka) możemy wymusić na piecu grzanie w długich cyklach naprzemiennie z okresami spoczynku.

 

Czyli np.: ustawiamy na sterowniku pieca następujące parametry:

1-sza godzina: temperatura zadana 23 stopnie

2-ga godzina: temperatura zadana 15 stopni

itd.

 

Powyższe czasy i zadane temperatury muszą być oczywiście dobrane empirycznie. Tak żeby średnia temp. pomieszczenia wyniosła np. 20-21 stopni.

 

Ma to na celu wykorzystanie samego domu jako bufora ciepła i wygładzenie pracy kotła.

 

Można by jeszcze ustawić żeby podczas cykli ogrzewania piec grzał z mocą mniejszą od maksymalnej (wyższa sprawność).

 

Pzdr

 

Obecnie raczej staram się aby nie wystudzać wylewek bo ich rozgrzewanie do temperatury X kosztuje więcej niż podtrzymywanie tej wartości.

Próbowałem tak robić ale raczej to się nie sprawdza.

Do tego dochodzi zmienna temperatura wylewki co nie jest zbyt komfortowe.

Bufor pozwala na pracę zaworu 3d w położeniu np 2/10 więc miesza 2/10 gorącej wody i 8/10 zimniejszej z powrotu i wówczas kocioł nie pracuje a podłogówka ma ciągłe zasilanie i o stałej tz. wg krzywej grzewczej.

Dopiero kiedy ta byłaby poniżej zadanej byłaby potrzeba podgrzewania wody w buforze podobnie jak to jest z zasobnikiem CWU podgrzewam go raz na dobe i spokój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich... watek pasjonujacy wiec przeczytalem jednym tchem, z kilkoma malymi przerwami :D

 

prosilbym o kilka rad, ale najpierw opis sytuacji:

- dom z poddaszem uzytkowym, po podlogach 220 m kw + 35 m kw garaz + 5 m kw kotlownia (garaz i kotlownia ogrzewane kilka razy w roku, tak zeby temp nie spadla ponizej 0) kubatura wychodzi mi ok 950 m3

- ocieplenie domu: 10 cm styro na gruncie, 15 cm styro na scianach i 25 cm welny na poddaszu, okien troche jest ale bez przesady

- ogrzewanie podlogowe na ok 70 m kw (salon, kuchnia, 2 lazienki, hall i wiatrolap), reszta grzejniki, w salonie kominek do palenia rekreacyjnego z rozprowadzeniem ciepla do 1 pokoju nad salonem

- mam miejsce w kotlowni wiec niekoniecznie musi to byc lodowka

- rodzina 2+2 (na razie dzieciaki malutki, ale kiedys dorosna :)

- piec kondensacyjny, jednofunkcyjny

- nie bawia mnie bajery, ustawianie, korygowanie i inne zabawki... po prostu ma grzac :)

- nie mam kabla z kotlowni do pomieszcznia w ktorym zlokalizowany bylby termometr i sterowanie piecem (mam za to kabel do pogodowki)

 

no i zastanawiam sie nad kilkoma rzeczami:

- moc kotla - z osobami z ktorymi rozmawialem to waha sie to od 18-24 kW, co chyba jest dosc sporo..

- wielkosc zasobnika - 120-150 l ?

- marka pieca - polecany byl mi Vaillant... najpierw nasluchalem sie jak kiepawy to jest piec, a potem nasluchalem sie jak kiepawe sa piece polecane mi przez inne firmy :) no i w koncu nie wiem... na piec, zasobnik i sterowanie chcialbym wydac w okolichach 8 tys... no max 10...

- sterowanie: pogodowka czy sterowanie pokojowe? a moze to przenosne bez kabli?

 

Z gory dzieki za pomoc! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

A ja mam jeszcze inny pomysł. Zakładając, że mamy dom o dużej akumulacyjności cieplnej (najlepiej jeszcze jak wszędzie podłogówka) możemy wymusić na piecu grzanie w długich cyklach naprzemiennie z okresami spoczynku.

 

Czyli np.: ustawiamy na sterowniku pieca następujące parametry:

1-sza godzina: temperatura zadana 23 stopnie

2-ga godzina: temperatura zadana 15 stopni

itd.

 

Powyższe czasy i zadane temperatury muszą być oczywiście dobrane empirycznie. Tak żeby średnia temp. pomieszczenia wyniosła np. 20-21 stopni.

 

Ma to na celu wykorzystanie samego domu jako bufora ciepła i wygładzenie pracy kotła.

 

Można by jeszcze ustawić żeby podczas cykli ogrzewania piec grzał z mocą mniejszą od maksymalnej (wyższa sprawność).

 

Pzdr

 

Obecnie raczej staram się aby nie wystudzać wylewek bo ich rozgrzewanie do temperatury X kosztuje więcej niż podtrzymywanie tej wartości.

Próbowałem tak robić ale raczej to się nie sprawdza.

Do tego dochodzi zmienna temperatura wylewki co nie jest zbyt komfortowe.

Bufor pozwala na pracę zaworu 3d w położeniu np 2/10 więc miesza 2/10 gorącej wody i 8/10 zimniejszej z powrotu i wówczas kocioł nie pracuje a podłogówka ma ciągłe zasilanie i o stałej tz. wg krzywej grzewczej.

Dopiero kiedy ta byłaby poniżej zadanej byłaby potrzeba podgrzewania wody w buforze podobnie jak to jest z zasobnikiem CWU podgrzewam go raz na dobe i spokój.

 

Mój pomysł raczej nie doprowadzi do wychłodzenia wylewek. Przez godzinę raczej nie ma szans na odczuwalne wychłodzenie/podgrzanie podłogi.

 

Ja trochę nie rozumiem Twojej koncepcji z buforem i zaworem 3d. Jeśli ustawisz go na sztywno to temperatura w podłogówce będzie uzależniona od temperatury w buforze.

Wydaje mi się, że ten zawór powinien być sterowany siłownikiem za pomocą sterownika pogodowego i podawać wodę o odpowiedniej temp. zgodnie z ustaloną krzywą grzewczą.

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja trochę nie rozumiem Twojej koncepcji z buforem i zaworem 3d. Jeśli ustawisz go na sztywno to temperatura w podłogówce będzie uzależniona od temperatury w buforze.

Wydaje mi się, że ten zawór powinien być sterowany siłownikiem za pomocą sterownika pogodowego i podawać wodę o odpowiedniej temp. zgodnie z ustaloną krzywą grzewczą.

nie wiem jak z buforem, ale ja mam właśnie 3d ustawiony na sztywno. temp na parterze (podłogówka tylko na całym parterze), jest stabilna w zakresie 21-22 stopnie. 3d utrzymuje stała temp. w układzie przeciez. jak ma spadek, to dobiera sobie z zasobnika (u niego z bufora), bo 3d ma termostat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak z buforem, ale ja mam właśnie 3d ustawiony na sztywno. temp na parterze (podłogówka tylko na całym parterze), jest stabilna w zakresie 21-22 stopnie. 3d utrzymuje stała temp. w układzie przeciez. jak ma spadek, to dobiera sobie z zasobnika (u niego z bufora), bo 3d ma termostat.

 

Jesteś pewien, że tam jest termostat? Jaką pełni rolę?

Czy to nie jest tak, że taki zawór jest ustawiony na sztywno i po prostu miesza wodę w ustalonych proporcjach? A to jaka temperatura pojawi się na wyjściu zależy od temperatur na wejściach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś pewien, że tam jest termostat? Jaką pełni rolę?

owszem, pilnuje temperatury w obwodzie w zakresie 10-60 stopni.

 

Czy to nie jest tak, że taki zawór jest ustawiony na sztywno i po prostu miesza wodę w ustalonych proporcjach? A to jaka temperatura pojawi się na wyjściu zależy od temperatury na wejściach?

z opisu zaworu wynikało co innego, ale nie mogę go znaleźć w necie. i jeszcze jedno, skoro chcesz 3d z siłownikiem, to na jakiej zasadzie, wg Ciebie, on będzie działał ustalając temp w obwodzie? bo to jest to samo, tylko zamiast automatu ma pokrętło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyobrażam sobie, że zawór 3drożny z siłownikiem działa następująco:

zadajemy (albo pogodówka zadaje) pożądaną temperaturę wody wyjściowej (np. 35 stopni) a siłownik tak ustala proporcję strumieni wejściowych żeby taką temperaturę osiągnąć na wyjściu.

przeciez to to samo, tylko siłownik steruje proporcjami wg temp zewn, a termostat steruje proporcjami wg na stałe zadanej temp obwodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyobrażam sobie, że zawór 3drożny z siłownikiem działa następująco:

zadajemy (albo pogodówka zadaje) pożądaną temperaturę wody wyjściowej (np. 35 stopni) a siłownik tak ustala proporcję strumieni wejściowych żeby taką temperaturę osiągnąć na wyjściu.

przeciez to to samo, tylko siłownik steruje proporcjami wg temp zewn, a termostat steruje proporcjami wg na stałe zadanej temp obwodu.

 

Teraz wszystko jasne ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...