Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Mój dom się zmieścił. Dziennie pożerał 10-12 kg brykietu przy braku WM i temperaturach rzędu 22oC w środku (styczeń/luty/marzec). Trzy osoby w tym jedno niemowlę!

WM nie daje aż tak dużych oszczędności jak to wynika z obliczeń.

Wystarczy rozszczelniać niektóre okna tak aby nie były zaparowane oraz przewietrzać co pewien czas dom otwierając na oścież wszystkie okna.

Wracając do pytania Gingerosa - piec kupuje się na lata a WM będzie niedługo.

Niestety dolna moc pieca to poważny problem i praktycznie wybór ogranicza się do kondensatów. Ktoś na tym forum sugerował piec kondensacyjny w granicach 4500 netto o mocy dolnej właśnie około 3kw - czyli idealny dla Twojego domu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Kup kocioł o najniższej dolnej modulacji na tyle na ile kieszeń pozwoli.

Tak czy inaczej dolna moc pieca powinna być niższa niż moc podłogówki i kaloryferów razem wziętych.

Pewnie wielu z nas wykonuje tę samą pracę i, niezależnie od siebie, przeczesuje katalogi producentów w poszukiwaniu kotła o odpowiednio niskiej mocy.

Panie i Panowie, podzielmy się zdobytą wiedzą. Jakie znacie najsłabsze kotły kondensacyjne (lub atmosferyczne ale typu "turbo", czyli ze zamkniętą komorą spalania)?

 

Ja znalazłem:

Paradigma Modula NT3-10 (modulacja 3,4-11kW) - jakiś drogi w pień wymysł, ponoć solidny,

Junkers Cerapur Smart ZSB 14 (modulacja 3,7-14,2kW) - nieco za duża dolna modulacja, atrakcyjny cenowo,

Junkers Cerapur Modul ZSB 14 (modulacja 3,3-14,2kW) - "lodówka", drogi, zasobnik warstwowy,

Immergas Victrix X 12 (modulacja 2.0-12.3kW) - ciekawy, nieco droższy od junkersa, jestem (prawie) na niego zdecydowany,

De Dietrich Innovens MCA15 (modulacja 3,4-15,8kW) - za drogi.

 

Znacie jakieś inne kotły o małej mocy?

 

Ja ciągle waham się pomiędzy Smartem a Victrixem. Immegas kusi niską dolną mocą. Znalazłem wiele pozytywnych opinii o tej marce (marce, nie modelu). Ale wychodzi drożej, od Smarta. Ten z kolei moduluje od dużej mocy, ale jest popularny i sprawdzony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znacie jakieś inne kotły o małej mocy?

ACV Presige Solo MKIII 18 modulacja 2,2-17,5 kW ?

Tyle że ja w ten zakres nie za bardzo wierzę. Nawet pytałem na forum, bo to wygląda na mistrzostwo świata (minimum to 12% z maksimum podczas gdy u innych producentów jest jakieś 20-30%), ale nikt nic nie potrafił odpowiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beretta Conica Green 15S e.s.i. 3,5-15 kW

Ferolli ECONCEPT TECH 18 A 3,2-19 kW

 

Do pawelpiwowarczy: ja mam Smarta przy obliczeniowym zapotrzebowaniu na poziomie 8kW, na razie grzał jeden sezon jeszcze nie zasiedlonego budynku i od 5-8 stopni na zewnątrz moc minimalna była za duża teraz jakbym miał decydować to chyba bym wziął Immergas tyle że u mnie był problem z miejscem na zasobnik - miejsca było jedynie na 120l i bałem się deficytu ciepłej wody.

Edytowane przez odyseuszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Też się gryzę, który kupić?

Oto co ustaliłem u producenta:

-12 ma mniejszą pompę obiegową

-12 mimo wszystko mniej spali gazu

-do domu 150m2, dobrze izolowanego wystarczy 12 (łącznie z CWU)

-gwarancja jest bez "drobnych druczków"

 

Instalator się upiera przy 24 ???

Pzdr.

Edytowane przez Asia i Józek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ma ktoś doświadczenia z kotłami de dietrich ecodens DTG 1300-24 ECO/V 130 . segment ma 100 m, prawie 50 m to podłogówka...czy piec kondensacyjny to dobry wybór.. czy przy tych kotłach nadal konieczne jest stosowanie większych grzejników? spotkałam się z opinią że większe grzejniki były montowane do kotłów kondensacyjnych starszej generacji, przy takich kotłach jak ecodens montuje się grzejniki jak do kotła standardowego. Będę wdzieczna za opinie. Edytowane przez rena rena
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może ma ktoś doświadczenia z kotłami de dietrich ecodens DTG 1300-24 ECO/V 130 . segment ma 100 m, prawie 50 m to podłogówka...czy piec kondensacyjny to dobry wybór.. czy przy tych kotłach nadal konieczne jest stosowanie większych grzejników? spotkałam się z opinią że większe grzejniki były montowane do kotłów kondensacyjnych starszej generacji, przy takich kotłach jak ecodens montuje się grzejniki jak do kotła standardowego. Będę wdzieczna za opinie. Edytowane przez rena rena
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To parametry pracy instalacji c.o. wpływają (wespół z oczekiwaną mocą grzejnika) na jego dobór.

Magiczne oznaczenia: 75/55/20, 55/45/20, 40/30/20.

Kocioł kondensacyjny wymaga, do wydajnej pracy, określonych parametrów -> niskiej temperatury powrotu, co pociąga za sobą stosunkowo niską temperaturę zasilania, co pociąga za sobą konieczność odpowiedniego doboru grzejników, większych niźli byłyby przy parametrach standardowych.

Tylko co uznać teraz za parametry standardowe? Producenci skalują swoje tabele w ten sposób, że dla parametrów 75/65/20 współczynnik korygujący moc grzejnika wynosi 1. Lektura forum zdaje się wskazywać, że większość instalacji projektuje się na niższe temperatury. Ja na przykład zakładam 55/45/20 (z wielu względów) i dla takich parametrów dobieram grzejniki. I, dla moich grzejników, współczynnik korekcyjny wynosi 1,96, czyli są dwukrotnie "przewymiarowane".

 

Co do kotłów kondensacyjnych - być może chodzi o to, że współczesne kotły kondensują już przy wyższych temperaturach powrotu, niż starsze i nie trzeba ustawiać tak niskich parametrów, jak onegdaj?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To parametry pracy instalacji c.o. wpływają (wespół z oczekiwaną mocą grzejnika) na jego dobór.

Magiczne oznaczenia: 75/55/20, 55/45/20, 40/30/20.

Kocioł kondensacyjny wymaga, do wydajnej pracy, określonych parametrów -> niskiej temperatury powrotu, co pociąga za sobą stosunkowo niską temperaturę zasilania, co pociąga za sobą konieczność odpowiedniego doboru grzejników, większych niźli byłyby przy parametrach standardowych.

Tylko co uznać teraz za parametry standardowe? Producenci skalują swoje tabele w ten sposób, że dla parametrów 75/65/20 współczynnik korygujący moc grzejnika wynosi 1. Lektura forum zdaje się wskazywać, że większość instalacji projektuje się na niższe temperatury. Ja na przykład zakładam 55/45/20 (z wielu względów) i dla takich parametrów dobieram grzejniki. I, dla moich grzejników, współczynnik korekcyjny wynosi 1,96, czyli są dwukrotnie "przewymiarowane".

 

nie ma grzejników przewymiarowanych, jak napisałeś są grzejniki dobierane do założonych temperatur pracy

 

Co do kotłów kondensacyjnych - być może chodzi o to, że współczesne kotły kondensują już przy wyższych temperaturach powrotu, niż starsze i nie trzeba ustawiać tak niskich parametrów, jak onegdaj?

fizyka jest taką nauką że się nie da kombinować,

punkt rosy dla spalin gazowych oscyluje około 57C, niezależnie od daty produkcji kotła,

 

z doborem grzejników jest taka sprawa,

 

dni a w zasadzie nocy z temperaturą rzędu -20 jest w roku około 6,

dlatego można sobie pozwolić na to, żeby kocioł kondensacyjny pracował z wyższymi temperaturami zasilania,

lepiej jest zapłacić parę złotych więcej za gaz niż dwa razy więcej za grzejniki,

 

ponad to, te 57C ma być na powrocie z instalacji a wtedy na zasilaniu będzie temperatura około 65C,

temperatura ta w teraz budowanych domach, jest raczej nie osiągana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z doborem grzejników jest taka sprawa,

dni a w zasadzie nocy z temperaturą rzędu -20 jest w roku około 6,

dlatego można sobie pozwolić na to, żeby kocioł kondensacyjny pracował z wyższymi temperaturami zasilania,

lepiej jest zapłacić parę złotych więcej za gaz niż dwa razy więcej za grzejniki,

ponad to, te 57C ma być na powrocie z instalacji a wtedy na zasilaniu będzie temperatura około 65C,

temperatura ta w teraz budowanych domach, jest raczej nie osiągana

Mogę mały off topic?

 

Jakie będą konsekwencje dobrania zbyt dużych grzejników? Czy może wystąpić sytuacja, że woda szybciej się w takich wychodzi i, żeby zachować bardziej równomierną temperaturę na całym grzejniku, będę musiał zwiększyć prędkość przepływu wody lub obniżyć temperaturę zasilania?

 

Ja dobrałem grzejniki w ten sposób:

Pokój narożny 15,5m2 z oknem 2,5m2. OZC wyliczył mi zapotrzebowanie na moc rzędu 408W. Nie ufam mu (sobie) więc przyjąłem 450W. Ponieważ jestem ciepluch, przyjąłem parametry 55/45/22 (w poprzednim pośie pisałem o 20 ponieważ nie chciałem dodatkowo mieszać). Wówczas współczynnik korekcyjny wynosi 2,15. Dobrałem 1200x600 V11 o mocy (dla 55/45/22) 546W. Wyszło mi, że przewymiarowałem grzejnik w stosunku do założeń o 21% (546W/450W). Resztę grzejników dobrałem również przewymiarowując je o około 20%.

I (siódmego dnia) usiadłem z dumą na twarzy, w poczuciu dobrze wykonanej roboty, przekonany o tym, że najwyżej obniżę parametry zasilania c.o. (a raczej krzywą, ponieważ planuję pogodówkę). Nawet bruzdy pod podejścia już wykułem.

Ale teraz "się łamię"i zastanawiam, czy nie przedobrzyłem? Z 408W wyszło 546W, wszystko dla niskich parametrów zasilania, a przecież mógłbym dobrać mniejsze grzejniki i, na te kilka dni o których piszesz, najwyżej podnieść temperaturę?

 

Dodatkowo, użyłem grzejników typu 11, ponieważ chciałbym by grzejnik w dużej części oddawał swoje ciepło poprzez promieniowanie. Gwarantuje to (moim zdaniem) lepszy rozkład pionowy temperatury. Ma to cokolwiek wspólnego z rzeczywistością?

 

Żeby było śmieszniej, będę miał jedną sypialnię ogrzewaną wyłącznie grzejnikiem podłogowym (czyli 100% konwekcji). Sypialnię, w której jest okno balkonowe do ziemi, około 5m2. Obawiam się że wejście do tego pokoju z łazienki (podłogówka) może być, z racji zupełnie innego rozkładu pionowego temperatury, nieprzyjemne. Czy moje obawy są słuszne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Też się gryzę, który kupić?

Oto co ustaliłem u producenta:

-12 ma mniejszą pompę obiegową

-12 mimo wszystko mniej spali gazu

-do domu 150m2, dobrze izolowanego wystarczy 12 (łącznie z CWU)

-gwarancja jest bez "drobnych druczków"

 

Instalator się upiera przy 24 ???

Pzdr.

 

Kolega mojego instalatora jest serwisantem i użytkownikiem Immergasa, on poleca ten 24 kW ze względu na fakt iż wg obliczeń mój dom jest na granicy wydajności mniejszego oraz na komfort użytkowania c.w.u .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam immergasa od roku i póki co nic złego o tym piecu nie mogę powiedzieć. Mam dom 150m2 + 50m2 garaż też ogrzewany, ale nie na maksa. Dom parterowy z poddaszem póki co nieużytkowym, dlatego też wziąłem 24kW, bo jak wyszykuje kiedys te 50m2 poddasza to 12kW mogła by nie starczyć. Nie wiem czy spalił dużo czy nie, bo to subiektywna ocena, ale zeszła zima wyszła mnie ok 3200pln. Mówię tu o ogrzewaniu, gotowaniu i cwu, mam zasobnik 200l. Była to pierwsza zima, tak więc dom niewygrzany. Ściany mam z maxa + 15 cm styro. Okna 3 szybowe, Na stropie 15 cm styro równiez. Bryła budynku nie jest zwarta, więc dom jakis super energooszczędny nie jest. Aha wentylacja zwykła grawitacyjna. Polska centralna.

Tak więc immergasa polecam, bo nie jest drogi(ja w zeszłym roku z upustami instalatora i 7% VAtem płaciłem 2700-2800PLN) no i jeszcze 5 lat gwarancji :) A jak rachunki pokazują to nawet w miare oszczędny, przynajmniej tak mi sie wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

greg 28, dzięki za opinię, na temat Immergasa niewiele można ich znaleźć , a wydaje sie ciekawą opcją...

zasobnik 200 l to ten ze stali nierdzewnej?

Intryguje mnie Twoja cena ja najniższą jaką znalazłem to 5.350 za victrix 24 kW plus 160 l zasobnik zwykły i mój instalator twierdzi, że jest bardzo dobra..

 

Używasz automatyki pogodowej? ja planuje CAR.s.2 z sondą zewnętrzną...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko czy kocioł z zamkniętą komorą spalania 24 W z zasobnikiem warstwowym 40 l. podoła ogrzewaniu i zapewnieniu ciepłej wody rodzina 4 os, segment 100 m (dół 70 z cze-go 50 m ogrzewanie podłogowe, gora 30 m pokoje na górze 12 i 13 m – tam kaloryfery) łazienki podłogówka +małe grzejniki łazienkowe). Dom porządnie ocieplony.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko czy kocioł z zamkniętą komorą spalania 24 W z zasobnikiem warstwowym 40 l. podoła ogrzewaniu i zapewnieniu ciepłej wody rodzina 4 os, segment 100 m (dół 70 z cze-go 50 m grzewanie podłogowe, gora 30 m pokoje na górze 12 i 13 m – tam kaloryfery) ła-zienki podłogówka +małe grzejniki łazienkowe). Dom porządnie ocieplony.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

greg 28, dzięki za opinię, na temat Immergasa niewiele można ich znaleźć , a wydaje sie ciekawą opcją...

zasobnik 200 l to ten ze stali nierdzewnej?

Intryguje mnie Twoja cena ja najniższą jaką znalazłem to 5.350 za victrix 24 kW plus 160 l zasobnik zwykły i mój instalator twierdzi, że jest bardzo dobra..

 

Używasz automatyki pogodowej? ja planuje CAR.s.2 z sondą zewnętrzną...

 

To była cena za sam kocioł bez zasobnika, w tej chwili nawet na allegro patrząc to victrix x 24 2 l, bo taki mam kosztuje ok 3700 pln, w zeszłym roku chodził w granicach 3200 pln, więc podrożał ok 500 pln w ciągu roku to sporo(może zwiększył się popyt i dlatego?). Zasobnik mam biawar z podwójna wężownicą, żeby w razie czego bez komplikacji inne zródło podgrzewania cwu dołożyć.

Automatykę mam pełną znaczy się sterownik supercar z sondą zewnetrzną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko czy kocioł z zamkniętą komorą spalania 24 W z zasobnikiem warstwowym 40 l. podoła ogrzewaniu i zapewnieniu ciepłej wody rodzina 4 os, segment 100 m (dół 70 z cze-go 50 m grzewanie podłogowe, gora 30 m pokoje na górze 12 i 13 m – tam kaloryfery) ła-zienki podłogówka +małe grzejniki łazienkowe). Dom porządnie ocieplony.

 

Podoła i to jeszcze ze sporym zapasem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam piec gazowy kondensacyjny Viessmana Titodens 100 + zasobnik CWU 100L. Kupiony 2 lata temu za ok 9000PLN dzisiaj taki zestaw mozna kupic za ok 5500 a moze i taniej. Piec super, bezproblemowy. ale gdybym kupowal wybrałbym zestaw z biwalentnym zasobnikiem CWU 250 l i pod dolną wężownice podłączył kominek z płaszczem albo solary( jesli ktos nie lubi palic ) jak nie teraz to za jakis czas. Czy kondensat jest bardziej ekonomiczny niz zwykly - nie wiem, ale mysle ze jak ma sie duzo podlogówki ( ja mam ok 100m2 - i piec moze grzac do 35st zeby podłoga była ciepła a nie do 50-60 jak dla grzejników) to raczej warto.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Mam nastepujace pytanie dotyczace pieca gazowego.

Moj dom to 170 m2 z czego 80 m2 podlogowki reszta grzejniki. W tej chwili mam kominek z plaszczem wodnym ktory nagrzewa dwuplaszczowy bufor (150 L wody uzytkowej i 450 L wody do grzania domu). Kominek nagrzewa bufor ktory puszcza wode uzytkowa, grzeniki i podlogowe. Teraz podlaczaja mi gaz i chce go wpiac do bufora tak by zalozyc czujnik ktory w momencie kiedy spadnie woda grzana przez kominek zacznie grzac piec. Moj instalator poleca mi Viessmann vitopend 100 WH1D 10,7-24,8 KW jednofunkcyjny z zamknieta komora spalania (nie chce kondensatu) lub valliant VU Turbo tec plus tez z zamknieta komora jednofuncyjny. Czy moze ktos mi powiedziec czy to bedzie dobry wybor???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...