Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam wszystkich

 

Jako laik z branzy budowlanej chce zapytac o wybor odpowiedniego piec dla ogrzewania gazowego i grzania wody. Domek ma ok 150m2 uzytkowej powierzchni wszystkich omieszczen, kubatura 653m3 http://www.projekty.ign.com.pl/index...d=250&p=detail. Bedzie oceiplony ok 15 -20cm styropianu welna na dachu ok 20cm, w miare dobre okna itp. Ogrzewanie planuje podlogowe w calym domu (mam nadzieje, ze slusznie). Niestety ale moja wiedza nie jest za wielka wstpnie wiem, ze piec bedzie kondensacyjny ale teraz jedno czy dwu funkcyjny i czy z zasobnikiem i jakim, jaka moc ? Bede miec jedna wanne, dwie umywalki i zlew, wiec zapotrzebowanie na ciepla wode nie bedzie za wielkie przy 4 osobach. Zalezy mi na tym aby nie czekac po odkreceniu kurka za dlugo na ciepla wodę (choc nie wiem czy to zasluga pieca czy zrobionego jakiegos obiegu?) Poszukuje oszczednego w utrzymaniu rozwiazania - cos z najlepszym stosunkiem jakosci do ceny . Jak narazie wyczytalem co nieco na temat junkersa cerapur smart ZSB 14-3C ale czy nie ma lepszego rozwiazania dla mnie ? Bede wdzieczny za garsc konkretnych informacji na czym sie skupic i jakie gotowe rozwiazania i za ile mozna przemyslec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

pawelpiwowarczyk

temp zasobnika z 65 stopni nie będzie schodziła do 45 przez trzy dni :) będzie to dużo szybciej.

Zawór termostatyczny działa bardzo szybko, on ma nie dopuścić do poparzenia. W zasadzie działają płynnie choć spotkałem się z przypadkiem gdzie ktoś odczuwał falowanie temperatury pod prysznicem. Czasami zamiast zimnej wody można tam podpiąć cyrkulację.

Kosgos

jedno czy dwu funkcyjny to kwestia nazewnictwa :) Ogrzewanie podłogowe w całym domu jest najlepszym rozwiązaniem, ograniczasz ilość elementów automatyki i puszczasz ciepło bezpośrednio z kotła do podłogówki. Aby długo nie trzeba czekać na c.w.u. musisz mieć rurę do cyrkulacji i pompkę obiegowa, instalator to ogarnie.

pozdr adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawelpiwowarczyk, kismarzyk - dziękuję za kolejne odpowiedzi i wskazówki.

Co do wyboru kotła - zdecydowałem się w 100% na Victrixa 2 12 2I - ze względu na modulację + CAR v2

Do tego zbiornik c.w.u. 160L też raczej Biawar Quattro.

Przy wyborze takiego zestawu dokładnie kieruję się argumentami kolegów:

* mam 2 łazienki + kuchnia - więc na pewno będą niejednokrotnie potrzeby skorzystania z ciepłej wody np. z dwuch baterii jednocześnie.

* mam sporo miejsca w kotłowni na dodatkowy zbiornik c.w.u.

* mam okresowy wymuszony obieg ciepłej wody

* po prostu nie ufam kotłom dwufunkcyjnym i mam dziwne przekonanie, że mogą bardziej wrażliwe na usterki tym samym kosztowniejsze w utrzymaniu.

 

Co do kominów - to ja już je mam - choć faktycznie teraz budując dom na pewno bym z kominów zrezygnował - sporo kosztowały :(.

 

Jeśli chodzi o bakterie Legionelli to generalnie również raz w tygodniu będę musiał podgrzewać temperaturę do tych 65* - jednak u mnie będzie okresowo działająca cyrkulacja ciepłej wody - co może spowoduje też "odkażenie" nie tylko zbiornika ale i rur przy włączonej cyrkulacji.

Co do zbyt ciepłej wody... trzeba będzie jednocześnie lekko odkręcić kurek z zimną :) - najprostsze rozwiązania są najbardizej skuteczne.

 

P.S. - dziękuję Wam i cieszę się, że trafiłem na to forum - bo bez wiedzy którą tu zdobyłem byłbym zdecydowanie mniej świadomym w zakresie pieców i kosztów ich utrzymania, a niestety dziś NIEwiedza bardzo słono kosztuje.

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krisrad, to bardzo miłe.

Pamiętaj jednak, że forum to troszkę loteria. Na innym wątku, lub w innym czasie w tym wątku, zebrały by się osoby przekonane do innego kotła, i ich argumenty spowodowałyby, że dokonałbyś innego wyboru.

Z drugiej strony, wychwalanie Immergasa przez Adama, któremu (jeśli dobrze kojarzę) bliżej jest do innego producenta kotłów, o czymś świadczy.

 

Adam, dziękuję za odpowiedź.

 

temp zasobnika z 65 stopni nie będzie schodziła do 45 przez trzy dni :) będzie to dużo szybciej.
Wiadomo. Już w jeden dzień ją zużyjemy. To był skrót myślowy oznaczający, że gdyby nie stosować środków zaradczych, licząc że woda sama wróci do zwyczajowej temperatury, czekałoby się trzy dni.

 

 

Zawór termostatyczny działa bardzo szybko, on ma nie dopuścić do poparzenia. W zasadzie działają płynnie choć spotkałem się z przypadkiem gdzie ktoś odczuwał falowanie temperatury pod prysznicem. Czasami zamiast zimnej wody można tam podpiąć cyrkulację.
Czy taki zawór jest sterowany bimetalem? Czy posiada jakiś siłownik? Czy taki zawór pozyskuje informację o temperaturze wody od kotła? Mógłbyś polecić konkretny zawór lub konkretną firmę? Bardzo zależy mi, by dobrze rozwiązać tę kwestię. Zdaję sobie sprawę, że taki drobiazg, jak niestabilnie/zbyt wolno działający zawór trójdrogowy, może popsuć całą frajdę z użytkowania, zwłaszcza przy bateriach, które chcę zastosować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam zawór ESBE i działa jak zwykły termostat, nie jest połączony z kotłem. Tylka raz miałem przypadek, że ktoś narzekał ale ja tego nie zauważyłem.

 

Co do wyborów to zastanawia mnie tylko dlaczego szukacie innych zasobników ? Czy zasobniki sprzedawane w pakiecie z kotłem są złe czy drogie ?

Przy kotle o małej mocy czyli np. 12 kW nie ma to znaczenia ale przy kotłach 24 kW zasobniki obce powodowały za mały odbiór ciepła. Jeśli np. Junkers sprzedawał pakiet kocioł z zasobnikiem to działało wszystko super, jeśli zasobnik był obcy to moc kotła trzeba było tłumic do 16,12 kW aby zasobnik był to w stanie odebrać. Poza tym dochodzi czasami cena czujnika c.w.u. który kosztuje czasami milion. Każda firma ma w swojej ofercie lepsze i gorsze modele zależy na który się trafi :) Pozostaje jeszcze kwestia długości gwarancji i sposobu jej rozpatrywania - to też okazuje się bardzo istotne.

pozdr adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drodzy forumowicze jaki piec, potrzebuje Waszego doradztwa. Dom 265m2 po podlogach (220 uzytkowej, uzytkowe poddasze). 3 osoby w domu (opcja rozwojowa), 2 lazienki, 1 wc, na calej powierzchni podlogowka. Z OZC zapotrzebowanie na CO + CWU wychodzi 14.5kW. Kociol ma byc kondensacyjny 2-funkcyjny na razie na gal plynny, oto co sam wybralem po lekturze watku i licznych rozmowach:

 

1) Saunier Duval - ISOFAST CONDENS F 24/30 E: moc - w funkcji c.o. (przy 50oC/30oC): 6,6-26,7 kW, w funkcji c.w.u.: 6,1-30,6 kW, przepływ nominalny c.w.u. przy Δt 30oC: 17,5 l/min (http://www.saunierduval.pl/produkty/kotly-gazowe/kotly-kondensacyjne/isofast-cds/).

 

2) Immergas - VITRIX ZEUS 26 1I - modulacja od 3 do 26 kW, zasobnik ze stali nierdzewnej o poj. 45l (http://pl.immergas.com/products1/kotly_kondensacyjne/2f_z/vz26/26_1_i.htm)

 

Te dwa kotly pracuja od jakiegos czasu u roznych znajomych, wszyscy wychwalaja i sam organo-leptycznie obadalem te okazy.

 

Bardzo prosze o porady i wskazowki.

 

Moze jakas podpowiedz? Nawet nie jestem pewien czy powinienem szukac 1 czy 2-u funkcyjnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Aadamuss odp1: duze moce? no tak, troche mnie ponioslo, za krotko szukam. odp2: czy musisz mieć zasobnik wbudowany? - nie, nie musze. Tak naprawde nie kumam co bedzie lepsze dla naszego domu i rodziny, tak zeby zachowac pelny komfort (wanna+lanie cieplej wody w roznych miejscach rownoczesnie+ciepla woda "na zadanie") odp3: Z jakiego materiału jest wykonany wymiennik główny w pierwszym kotle? - nie wiem :(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pawelpiwowarczyk, z jednego z Twoich postów zrozumiałem że przy zasobniku wbudowanym jest dość częste dogrzewanie wody - na podstawie czujnika który sprawdza spadek temp., zaś w odrębnym zasobniku mogę to regulować i np ustawić by dogrzewanie robił tylko 2-3 na dobę. Dobrze skumałem?

Koresponduje z przedstawicielem Immergasa, który napisał mie że to "W jednym i drugim kotle dyżurowanie zasobnika odbywa się w taki sam sposób - czyli pomiar temperatury zasobnika przez czujnik temperatury. Spadek tej temperatury ( który jest wywoływany najczęściej przez pobór wody) uruchamia palnik.

Jeżeli chodzi o informacje że 1f z odrębnym zasobnikiem jest lepszy od 2f z wbudowanym dlatego też ze jezeli zepsuje się zasobnik to nie trzeba przy 1f wymieniac całego pieca co trzeba robić przy 2f. Na to z kolei Immergas mi napisał: "zasobnik w kotle Victrix Zeus 26 jest elementem wymiennym i nie trzeba wymieniać całego kotła. Choć jeszcze nigdy się nie spotkałem z wymianą zasobnia w tym kotle. Jego podstawowa zaleta jest materiał z którego jest wykonany: stal szlachetna INOX - płaszcz jak i również wężownica."

 

Więc jęzeli to co pisze Immerga to prawda to jedyna roznica miedzy zestawami to jest niższy zakres modulacji. Na to z kolei mi napisali: "kocioł Victrix 12X ma modulacje od 1,9kW do 12kW, natomiast Victrix Zeus 26 ma modulacje od 3kW do 23,6kW. To że kocioł ma zakres modulacji 23,6kW to nie znaczy że taka mocą będzie pracować na potrzeby c.o. W Pana domu na pewno NIE."

 

I'm confused:wtf:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tobie szczerze - zupełnie nie interesowałem się kotłami 2F.

Myślę, że doradca Immergasa ma rację, i my, tu na forum, mamy rację.

Przykładowo - jedna strona twierdzi, że kocioł moduluje od TYLKO 3kW, drudzy twierdzą, że od 3kW.

 

Nie wiem, jak wysterować układ, by zasobnik był dogrzewany jedynie w określonym czasie? Nie ja o tym pisałem.

Spójrz na wycinek tabeli, załączony przeze mnie kilkanaście postów wyżej (forum.muratordom.pl/showthread.php?103551-JAKI-PIEC-(-KOCIOŁ-)-GAZOWY&p=5113152&viewfull=1#post5113152)

Wynika z niej, że jedynym czynnikiem determinującym podgrzewanie wody jest jej temperatura. Mnie to nie przeszkadza. Jeżeli dobowy spadek temperatury, nieużywanej wody, rzeczywiście wynosi 7 stopni, to temperatura wody w zasobniku spadnie o 1 stopień w ciągu trzech godzin. Czyli 6h -> 2st. A delta Te na sterowniku c.a.r. wynosi 3 lub 10 stopni. Tu nie będzie występowało zjawisko częstego dogrzewania.

Zresztą, moim zdaniem, oszczędzać na dogrzewaniu wody, powinno się raczej poprzez ograniczenie temperatury wody w zasobniku.

 

W każdym razie na pewno:

- Kocioł 2F jest bardziej skomplikowany. Zauważ, że w 1F podgrzewa wodę jeden układ, który następnie kieruje ją do c.o lub wężownicy w zasobniku c.w.u. W 2F woda użytkowa musi przepływać przez dodatkowy układ w kotle.

- Każdy kocioł moduluje swoją moc odpowiednio do zapotrzebowania. Chata potrzebuje w danym momencie źródła ciepła o mocy 4kW - zarówno kocioł 2-12kW jak i 3-24kW "ustawi" się na 4kW.

- Jeśli dom potrzebuje w danych warunkach np. 2kW, kocioł 2-12kW będzie mógł pracować cały czas, kocioł 3-24kW będzie cyklicznie załączał i wyłączał się.

- Jeśli dom będzie potrzebował 1kW, oba kotły będą cyklicznie załączać i wyłączać się.

- Zasobniki zewnętrzne Immergasa typu INOX mają większe dobowe straty ciepła od zasobników zewnętrznych Immergasa emaliowanych. Czy przekłada się to na zasobniki wbudowane - nie wiem?

 

Być może najlepszym rozwiązaniem dla ciebie jest właśnie kocioł 2F z wbudowanym zasobnikiem?

Mnie takie rozwiązanie się nie podoba, ale to może być przekonanie subiektywne, nie znajdujące uzasadnienia technicznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki za wypowiedz.

Jeżeli chodzi o oszczędności wody/energii i zużycia gazu myślę że różnice pomiedzy zestawem Immergasa 2f z wbudowanym zasobnikiem a 1f z zasobnikiem odrębnym np Biawaru, nie powinny być duże - przynajmniej jeżeli będzie to góra dajmy na to 10% w skali roku to ja to łykam.

Jeżeli chodzi o modulację to jeżeli bym porównywał jakiś piec 2f DeDietricha który moduluje od ok 6kW to pewno bym powidział ze 1f to jest duza roznica, ale jezeli 2f Immergasa ma 3 kW to dość mało - moje subiektywne odczucie.

Mi tak naprawdę chodzi o to czy pomiedzy tymi zestawami w komforcie uzywania ciepłej wody jest jakas roznica przy nieduzym domu ok. 134 m2 do ogrzania, 4 osobach, 2 łazienkach z ktorych jedna jest tylko wc i umycia rąk a druga jest właściwą łazienką, braku biczy wodnych, i raczej braku sytuacji w której jedna osoba bierze prysznic a druga kąpiel wannie; jedyne przewidywane duże, chwilowe zużycie wody to jedna osob prysznic ok 12-15 min a druga osoba zmywa coś tam w kuchni albo myje ręce w drugiej łazience po wc. Jedyne do czego dąze, żeby nie było tak że przy kąpieli prysznicem jak ktoś załączy wodę w kuchni do zmywania to spadnie mi ciśnienie pod prysznicem albo woda będzie zimniejsza.

Rozumiem że temat to jest taki przy 2f czy ten zasobnik 45l wystarczy do mojego zużycia. Rozumiem że dopóki ten zapas 45l będzie dostępny to w trakcie zużywania się tego zapasu nie ma mowy o tych obniżkach temp./spadku ciśnienia. Tak?

Tak dochodzę do wniosku że zasobnik tj. 45 l może być ciut za mały więc lepszy może być trochę wiekszy tj 60 l - mógłby dawać już prawie pewność że w zasobniku będzie wystarczającej ilości wody dla mojego przewidywanego zużycia. Jeżeli chcę Immergasa i nie chcę jakoś więcej zapłacią niż za 2f Zeusa to czy dobrze myślę że muszę wziąźć jakiś inny piec 2f Immergas ale bez zasobnika czyli przepływowy i dokupić zasobnik 60-80 l? I wtedy będe miał de facto, poza miejscem położenia zasobnika, coś podobnego do 2f z wbudowanym zasobnikiem?

 

pawełpiwowarczyk, mam pełną świadomość że wszystko jest subiektywny i ostateczną decyzję podejmę sam, ale zbieram informacje z różnych źródeł by podjąć tzw. świadomą decyzję - jak dla mnie piec to nie inwestycja na rok czy dwa lata tylko na trochę dłużej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam pytanie jaki piec dwufunkcyjny z zamkniętą komorą spalania do mieszkania 43m2 wybrać? Problem w tym, że jest to parter i budynek ma 3 piętra + poddasze po 3.2m więc wychodzi ok 18m komina. Była by tam tylko rura na spaliny fi80. Powietrze inna inną rurą doprowadzone. Jaki piec dobrać aby poradził sobie z tą wysokością? Firmy, które mnie interesują do Vaillant, Viessmann, Junkers i Termet. Jakie modele byście polecili?

Dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

topmek przy systemie rozdzielnym spalin każdy powinien dać radę.

Krismarzyk, tak moim zdaniem to trzeba mieć małe wymagania aby być zadowolonym z 45 litrowego zasobnika :) nie ma mowy aby obniżki temperatur czy ciśnienia nie były widoczne :) Mogę się mylić i lepiej by było aby wypowiedział się jakiś użytkownik który stale ma kontakt z takim rozwiązaniem, obojętnie jakiej firmy ma piec. Warto aby ktoś też określił przybliżone zużycie wody.

Jeśli przepływ na baterii będzie ok 10 litrów na minutę to na ile minut wystarczy taki zasobnik ? możemy dodać trochę czasu na to, że będziemy mieli cieplejszą wodę i wymieszamy ją z zimną. Jeśli ktoś w tym samy czasie odkręci ciepłą wodę gdzieś indziej to wyciągniemy z zasobnika np. 15 litrów na minutę.

Na krótkie pysznice może się to sprawdzić, piec blisko punktów poboru wody, dobra izolacja rur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

dołączam się do serii pytań o polecane rozwiązanie kwestii ogrzewania.

 

Chodzi dom wybudowany w połowie lat 90-cych, o powierzchni ogrzewanej użytkowej mieszkalnej na 2 kondygnacjach w sumie 242 m2 plus pow gospodarcza na parterze 45m2 (w praktyce nieogrzewana). Kubatura budynku to 1220 m3 (w tym nieużytkowane i nieogrzewane poddasze).

III strefa grzewcza klimatyczna.

 

Dotychczas budynek jest ogrzewany piecem Schafer Domogas DGxS 30 o nominalnej mocy 30 kW.

Aktualnie przy temperaturze wewnątrz utrzymywanej na poziomie ok. 20-23 st C zużycie gazu waha się od 17 do 24 m3 na dobę, przy ustawieniu temperatury na piecu na totalne minimum czyli 35 stopni i odkręceniu grzejników (stalowe płytowe - 15 sztuk w ogrzewanych pomieszczeniach mieszkalnych) na pół gwizdka.

Wydaje mi się to trochę sporo i zacząłem zastanawiać się nad wymianą pieca po zakończeniu tego sezonu grzewczego na jakiś nowszej generacji ( obecny działa od 1996 roku). Piec zasila też cwu. Są dwie łazienki, dwie kuchnie - w budynku aktualnie stale zamieszkuje 5-6 osób dorosłych i jedno dziecko. Podgrzewacz cwu z zasobnikiem bodajże 150 albo 160 l.

 

Współczynnik przenikania ciepła wg projektu 0,28 W/m2 - nie mam pojęcia czy taki jest w praktyce.

 

Z góry dzięki za wszelkie sugestie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Acha - jesli chodzi o przegrody zewnętrzne to ściany są z pustaka max 29 cm plus 4 cm styropianu plus cegła dziurawka 12 cm, poza jednym później dobudowanym pokoikiem (beton komórkowy 24 cm i 12 cm styropianu), stropy ocieplone 4 cm styropianu.

 

nie wiem czy to się nie kwalifikuje do docieplenia, a czy jeśli tak, to lepiej docieplić, czy wymienić piec - obie rzeczy na raz raczej nie do udźwignięcia finansowo póki co

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie według katalogów producentów nie każdy wypcha tak spaliny i może być problem z pierwszym uruchomieniem przez serwismana :p

Mam 2 piece na oku:

JUNKERS Cerapur Smart ZWB 28-3C

VAILLANT Kocioł ecoTEC pro VCW 226/3-3

 

JUNKERS 300zł tańszy

 

Czy ktoś miał, z którymś z nich do czynienia? Który byście polecili? Jak wygląda obsługa i awaryjność?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

dołączam się do serii pytań o polecane rozwiązanie kwestii ogrzewania.

 

Chodzi dom wybudowany w połowie lat 90-cych, o powierzchni ogrzewanej użytkowej mieszkalnej na 2 kondygnacjach w sumie 242 m2 plus pow gospodarcza na parterze 45m2 (w praktyce nieogrzewana). Kubatura budynku to 1220 m3 (w tym nieużytkowane i nieogrzewane poddasze).

III strefa grzewcza klimatyczna.

 

Dotychczas budynek jest ogrzewany piecem Schafer Domogas DGxS 30 o nominalnej mocy 30 kW.

Aktualnie przy temperaturze wewnątrz utrzymywanej na poziomie ok. 20-23 st C zużycie gazu waha się od 17 do 24 m3 na dobę, przy ustawieniu temperatury na piecu na totalne minimum czyli 35 stopni i odkręceniu grzejników (stalowe płytowe - 15 sztuk w ogrzewanych pomieszczeniach mieszkalnych) na pół gwizdka.

Wydaje mi się to trochę sporo i zacząłem zastanawiać się nad wymianą pieca po zakończeniu tego sezonu grzewczego na jakiś nowszej generacji ( obecny działa od 1996 roku). Piec zasila też cwu. Są dwie łazienki, dwie kuchnie - w budynku aktualnie stale zamieszkuje 5-6 osób dorosłych i jedno dziecko. Podgrzewacz cwu z zasobnikiem bodajże 150 albo 160 l.

 

Współczynnik przenikania ciepła wg projektu 0,28 W/m2 - nie mam pojęcia czy taki jest w praktyce.

 

Z góry dzięki za wszelkie sugestie

 

Witam

Odkręć głowice na grzejnikach na full to tak jakbyś jechał samochodem na ręcznym.....odkręć na full głowice jak za ciepło to obniż temperaturę zasilania na kotle. Ale według mnie ten kocioł do wymiany nie wiem czy ten kocioł ma modulację mocy ?

Edytowane przez adam998
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...