Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Oszacuj ozc, ale na oko wystarczy Ci najmniejszy z kotłów, czyli jakiś 3-12kW w zupełności powinien wystarczyć. Jeśli możesz, to zrób 100% podłogówki i podłącz taki kocioł bez mieszacza.

 

Dzięki. Kocioł miałby służyć CO i CWU, czy rzeczywiście kocioł 12 KW jest odpowiedni? o co chodzi z tym mieszaczem?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jestem na etapie ogrzewania i mam problem z kotłem, według projektu jest 20kw zastosowany.

Planujesz 100% podłogówki, to dobrze - kocioł podłączysz bez mieszacza do rozdzielaczy i będzie pracował optymalnie. Jest tylko małe "ale", 20kW wg. projektu to chyba spora przesada. Oszacujmy: kocioł 20kW pracując non-stop może palić około 2m3 gazu na godzinę, czyli około 48m3 gazu na dobę. Czy Twój dom jest tak zaprojektowany, żebyś musiał płacić koło 100zł/dobę za ogrzewanie gazem, czyli koło 3000zł/miesiąć w takim miesiącu jak ten ? Wydaje mi się, że tak nie jest. W związku z tym ten "projekt" jest o kant d... Oszacuj rzeczywiste zapotrzebowanie na moc grzewczą Twojego domu. Na moje oko wyjdzie poniżej 10kW, więc potrzebny jest Ci jak najmniejszy kocioł jednofunkcyjny (jakiś 2-3 do 12kW)+ zasobnik na cwu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy rzeczywiście kocioł 12 KW jest odpowiedni? o co chodzi z tym mieszaczem?

Nie wiem, czy jest odpowiedni, oszacuj ozc, to będziesz wiedział. Ja to oszacowałem dla Ciebie na oko, porównując z moim domem (koło 200m2). Obecnie grzeję gazem i maksymalną moc kotła kondensacyjnego ustawiłem na około 6kW. Aktualnie przy -20 w nocy, pracuje on prawie non-stop i w domu jest ciepło. Dzięki temu, że pracuje prawie non-stop nawet na grzejnikach nie ma efektu za ciepło/za zimno i w dodatku kocioł pracuje na minimalnych temperaturach zasilania CO koło 36*, a więc najwydajniej.

Odnośnie mieszaczy, to grzejąc kondensatem należy ich unikać, bo obniżają sprawność układu grzewczego. Po co grzać wodę do wyższej temperatury zmniejszając efekt kondensacji i sprawność kotła, a potem na mieszaczu obniżać temperaturę wody grzewczej ? To kompletnie mija się z celem. Najlepszy układ dla kondensata, to kocioł->rozdzielacz->podłogówka bez żadnych bajerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy jest odpowiedni, oszacuj ozc, to będziesz wiedział. Ja to oszacowałem dla Ciebie na oko, porównując z moim domem (koło 200m2). Obecnie grzeję gazem i maksymalną moc kotła kondensacyjnego ustawiłem na około 6kW. Aktualnie przy -20 w nocy, pracuje on prawie non-stop i w domu jest ciepło. Dzięki temu, że pracuje prawie non-stop nawet na grzejnikach nie ma efektu za ciepło/za zimno i w dodatku kocioł pracuje na minimalnych temperaturach zasilania CO koło 36*, a więc najwydajniej.

Odnośnie mieszaczy, to grzejąc kondensatem należy ich unikać, bo obniżają sprawność układu grzewczego. Po co grzać wodę do wyższej temperatury zmniejszając efekt kondensacji i sprawność kotła, a potem na mieszaczu obniżać temperaturę wody grzewczej ? To kompletnie mija się z celem. Najlepszy układ dla kondensata, to kocioł->rozdzielacz->podłogówka bez żadnych bajerów.

Doczytałem, że zapotrzebowanie na moc liczy się w uproszczeniu następująco: kubatura (powierzchnia x wysokość) x 40 w przypadku budynków ocieplonych, lub 60 w przypadku budynków nie ocieplonych. W moim przypadku 450 m3 ( bez gzrażu) x 40 W/m2 = 18 KW, do tego gdyby dodać 30% na CWU to wychodzi 23,4 KW.

Czy gdzieś popełniłem błąd? jeśli tak, to napisz jak ty szacujesz zapotrzebowanie na moc kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy gdzieś popełniłem błąd?

Tak, podstawowy - każdy budynek jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Co to znaczy budynek ocieplony ? 5-10-15-20-30cm styro ? Twoja metoda, to jakbyś liczył spalanie auta 10l/100km dla osobówki i 30l/100km dla tira. Zapotrzebowania nie liczy się na m2, czy m3, ale indywidualnie w zależności od konstrukcji, ocieplenia itp. Tylko oszacowanie ozc daje przybliżone rezultaty (ściągnij sobie aplikację, i sam policz, albo daj komuś do policzenia, np. przy okazji liczenia certyfikatu energetycznego), a liczenie na m3 może dać błąd wielkości 500%. Liczysz 18kW, to daje koło 43m3 gazu na dobę, czyli 2400zł miesięcznie. Chyba nie chciałbyś zbudować takiego domu...

Ja oszacowałem zapotrzebowanie Twojego budynku na podstawie porównania z moim bardzo na oko, to tylko moje przypuszczenia. OZC prawdę Ci powie.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno. Te szacunki mają sens jeśli chcesz mieć zasobnik na cwu. Jeśli decydujesz się na kocioł 2-funkcyjny, to niestety pozostaje 24kW, ze względu na moc kotłą potrzebną do komfortowego przepływowego podgrzewania wody. Niestety wtedy komfort jest mniejszy a eksploatacja raczej droższa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno. Te szacunki mają sens jeśli chcesz mieć zasobnik na cwu. Jeśli decydujesz się na kocioł 2-funkcyjny, to niestety pozostaje 24kW, ze względu na moc kotłą potrzebną do komfortowego przepływowego podgrzewania wody. Niestety wtedy komfort jest mniejszy a eksploatacja raczej droższa.

 

Chciałbym zdecydowanie mieć zasobnik na CWU.

Poza tym, jakie znasz darmowe programy, żeby w prosty sposób to obliczyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

proszę o radę w wyborze kotła gazowego kondensacyjnego.

Dom po kilku zmianach wygląda tak:

http://www.horyzont.com/projekt-domu/pokaz/sara/0/275

1. ściany porotherm 25 P+W+ styropian 20 cm

2. dachówka ceramiczna+ocieplenie wełną mineralna 30 cm

3. rekuperator z odzyskiem ciepła

4. okna U - 0,8 W/m2

5. liczba domowników - 4 osoby

6. mają być też solary

 

Pozdrawiam

Robert

 

Przy takich parametrach można się spodziewać iż przy -20stC obciążenie cieplne budynku będzie poniżej 9kW. Dobrym wyborem będzie kocioł kondensacyjny małej mocy np.: Paradigma Modula NT 10, De Dietrich MCA15, Broetje WGB 15.

Instalację centralnego ogrzewania proponuje niskotemperaturową tzn. ogrzewanie ścienne oraz podłogowe.

Jeśli chodzi o kolektory słoneczne i domy to proponuje zapoznać się z tematem SonnenEnergieHaus.

Przy 4 osobach oraz takim domu można spodziewać się ciekawych efektów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki z odpowiedź. Teraz mam ból głowy z hydrauliką...czy wymieniać stare rury na nowe-o mniejszej średnicy-jedni doradzają nowe-że niby zapewni to w przyszłości niższe rachunki, inni mówią że różnica bedzię niewielka i nie warto wymieniać starej instalacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki z odpowiedź. Teraz mam ból głowy z hydrauliką...czy wymieniać stare rury na nowe-o mniejszej średnicy-jedni doradzają nowe-że niby zapewni to w przyszłości niższe rachunki, inni mówią że różnica bedzię niewielka i nie warto wymieniać starej instalacji.
Na dwoje babka wróżyła.

Z jednej strony, zapotrzebowanie domu na ciepło się nie zmieni - grzać trzeba będzie (mniej więcej) tak samo, z drugiej strony wypadałoby, żeby ciepło uzewnętrzniało się tam gdzie ty chcesz (poprzez kaloryfery) a nie grzało ściany.

Ja, remontując piętro starszego domu, wymieniłem w dwóch pomieszczeniach rury i, w sumie, po czasie mogę stwierdzić, że dużego sensu to nie miało (choć fachowiec, który zainkasował za robotę pewnie nie podziela mojego sceptycyzmu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Proszę o radę w wyborze kotła gazowego kondensacyjnego.

Dom z poddaszem użytkowym będzie miał powierzchnię około 110 metrów + garaż około 30.

1. ściany porotherm 25 P+W+ styropian 15 cm

2. Blachodachówka +ocieplenie wełną mineralna 30 cm

3. liczba domowników - 4 osoby

4. 2 łazienki kuchnia i korytarz ogrzewanie podłogowe a reszta grzejniki

 

Znajomy zaproponował mi nowość kocioł Beretta exclusive green w promocyjnej cenie

http://www.beretta.pl/berettapl/web/pol/catalog/productdetail.jsp?id_prodotto=238

Proponuje mi również do tego zasobnik 120L.

Natomiast kolega który ostatnio się pobudował mówi, że na 4 osobową rodzinę to za mały zasobnik i zaleca mi około 150-200l.

 

A do tego jeszcze namieszał mi wykonawca całej instalacji bo on najchętniej montuje kotły firmy Brotje i teraz jestem w kropce na co się zdecydować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

W moim przypadku w zasadzie decyzja zapadła co do zakupu pieca Immergas Victrix 12 z zasobnikiem 150 L, nie daje mi jednak spokoju jak rowiązac kwestie sterowania. Idealnie by było tak ze jak rozpale w kominku w salonie to piec wychwyci ze w salonie jest cieplej, natomiast bedzie dogrzewał pozostałe pomieszczenia, tylko jak osiągnąć taki efekt? Druga kwestia to czy wybrać sterowanie pogodowe czy regulator pokojowy, przewodowy czy bezprzewodowy ? co o tym myślicie?

 

Dom taki http://www.dobredomy.pl/projekt/sloneczkoII

 

z góry dzięki za odpowiedź, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy wymieniać stare rury na nowe-o mniejszej średnicy-jedni doradzają nowe-że niby zapewni to w przyszłości niższe rachunki, inni mówią że różnica bedzię niewielka i nie warto wymieniać starej instalacji.

Grubość rur nie ma związku z rachunkami za ogrzewanie w budynkach o ciężkiej konstrukcji ocieplonych z zewnątrz lub wcale - oszczędne cienkie rurki to mit pochodzący z konstrukcji lekkich, szkieletowych budynków. Wpływ na rachunki może mieć poprowadzenie rur bez lub ze słabą izolacją przez zimne miejsca, z których ciepło ucieka na zewnątrz, sprawdź, czy czegoś takiego nie masz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idealnie by było tak ze jak rozpale w kominku w salonie to piec wychwyci ze w salonie jest cieplej, natomiast bedzie dogrzewał pozostałe pomieszczenia, tylko jak osiągnąć taki efekt? Druga kwestia to czy wybrać sterowanie pogodowe czy regulator pokojowy, przewodowy czy bezprzewodowy ?

Jeśli masz grzejniki, to załatwią Ci to zawory termostatyczne na grzejnikach, jeśli podłogówkę, to możesz zdać się na jej samoregulujące właściwości lub zamontować w kluczowych miejscach (np. ten pokój z kominkiem) sterownik + siłownik(i) na zaworze(rach) na rozdzielaczu.

Druga kwestia, to poszukaj kotła ze sterowaniem pogodowym z automatyczną adaptacją za pomocą sterownika pokojowego. Wadą tego rozwiązania jest konieczność zakupu sterownika pokojowego pracującego z danym kotłem, a nie byle jakiego taniego on/off. Możesz też stosować pogodówkę z odcięciem grzania przez sterownik on/off, gdy zagrzejesz dom kominkiem, czy słońcem. Przewodowy - musisz mieć kabel, bezprzewodowy - musisz kupować baterie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znajomy zaproponował mi nowość kocioł Beretta exclusive green w promocyjnej cenie

Do takiego domku nie potrzebujesz kotła 25kW, tylko pewnie koło 1/4 z tego, więc najmniejszy kocioł by Ci w zupełności wystarczył. Porównaj ceny w kilku miejscach. Dobrze, że ta Beretta ma bardzo dużą modulację. Jeśli wybierzesz 25kW, to w zasadzie będziesz mógł grzać wodę przepływowo, więc mały zasobnik w zupełności wystarczy, byle miał dużą wężownicę aby dobrze odbierał ciepło.

Wykonawca najchętniej montuje to, za co mu najlepiej płacą, więc się tym nie sugeruj, bo to nie kocioł dla niego, tylko dla Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do takiego domku nie potrzebujesz kotła 25kW, tylko pewnie koło 1/4 z tego, więc najmniejszy kocioł by Ci w zupełności wystarczył. Porównaj ceny w kilku miejscach. Dobrze, że ta Beretta ma bardzo dużą modulację. Jeśli wybierzesz 25kW, to w zasadzie będziesz mógł grzać wodę przepływowo, więc mały zasobnik w zupełności wystarczy, byle miał dużą wężownicę aby dobrze odbierał ciepło.

Wykonawca najchętniej montuje to, za co mu najlepiej płacą, więc się tym nie sugeruj, bo to nie kocioł dla niego, tylko dla Ciebie.

 

Dzięki za odpowiedz.

Teraz nasuwa mi się inne pytanie.

mianowicie, czy jest sens płacić więcej za tak duży i mocny kocioł czy nie będzie on spalał więcej paliwa niż np piec o mocy 14kW?

W przedziale mocy około 14-16kW (bo z tego co widzę to taki spokojnie powinien wystarczyć, ale postaram się obliczyć ozc) można znaleźć piec który również ma modulację od niskiej mocy.

 

A teraz nasuwa się inne pytanie.

Może zafundować sobie wszędzie ogrzewanie podłogowe bez mieszacza bo z tego co czytam zastosowanie mieszacza przy kondensacie trochę mija się z ideą tego pieca.

 

Teraz jestem już coraz głupszy od czytania i rozmów ze doradcą w sklepie :bash:

Jaki piec w okolicy 14kW byście mi polecili?

 

A może jednak zakupić taki piec w okolicach 24kW? Skoro ma modulację to nie bedzie pracował na pełna moc? Z tego co wiem odnośnie innego sprzętu bardziej ekonomicznie jest jeżeli urządzenie nie pracuje na skrajnych parametrach.

 

Do oferty dołączył jeszcze dzisiaj piec Ariston Genus Premium.

Użytkuje ktoś lub zna może ten model pieca?

Edytowane przez Dar0
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...