Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

@RAPczyn i @1950

Jak patrzę na te wasze podpowiedzi "fachowcy" to mnie skręca. Dlaczego wy bierzecie pod uwagę tylko to jaki ktoś ma metraż? Toż to krótkowzroczność! Wytłumaczcie się dlaczego tak robicie? Do domu pasywnego też byście doradzali 10kW lub 20-25 kW? A może do domu o ścianie z cegły 18cm i bez ocieplenia też byście dali 10kW lub 20-25kW patrząc na to, że metraż ten sam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Podpowiem ci tylko tyle, że przy GB112-24 (akurat taki mam) i układzie z mieszaczem (np. podłogówka i kaloryfery) trzeba się liczyć z regulacją nie o RC35/30/20/20RF (takie ładne z wyświetlaczem: http://www.buderus.pl/?page_id=3515) a o np. R4121 (http://www.buderus.pl/?page_id=3516), czyli IMVHO brzydszą opcję. GB112 nie ma EMS a UBA1.5 i to jest główny powód.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@RAPczyn i @1950

Jak patrzę na te wasze podpowiedzi "fachowcy" to mnie skręca. Dlaczego wy bierzecie pod uwagę tylko to jaki ktoś ma metraż? Toż to krótkowzroczność! Wytłumaczcie się dlaczego tak robicie? Do domu pasywnego też byście doradzali 10kW lub 20-25 kW? A może do domu o ścianie z cegły 18cm i bez ocieplenia też byście dali 10kW lub 20-25kW patrząc na to, że metraż ten sam?

:o :o :o

nie rozumiem,

wypowiedź RABczyna dotyczyła konkretnego przypadku,

moja zaś była raczej ogólną, moją refleksją na temat kotłów tak niskiej mocy, opartą o jakieś tam doświadczenie zawodowe,

 

może łyk zimnej wody,:roll:

a później wyartykułuj bardziej jasno swoje myśli,

jeżeli nie możesz tego zrobić, to nie staraj się być chamski,

to nie to forum, :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1950 różnice nie są takie duże.

Kocioł o mocy na c.w.u.: 13kW......21.4kW

Zbiornik 127l, na 10min: 146l.........159l

Zbiornik 127l, na 60min: 347l.........561l

NL: 1,0......1,2

 

Zbiornik 190l, na 10min: 229l.........250l

Zbiornik 190l, na 60min: 424l.........638l

NL: 2,4......2,9

 

Zbiornik 318l, na 10min: 148l.........170l

Zbiornik 318l, na 60min: 341l.........556l

NL: 1,2......1,5

Dwie wężownice - górna kocioł, dolna solar.

 

Zbiornik 318l, na 10min: 327l.........355l

Zbiornik 318l, na 60min: 515l.........729l

NL: 3,2......3,9

Obie wężownice szeregowo dla kotła.

 

Poza wszystkim to zawsze warto montować automatyczny mieszalnik na wyjściu ze zbiornika. Na wypadek gdyby zabrakło wody można również w automatyce podnieść wartość powinną w okresach w których wody ciepłej było za mało (np. rano 45stC, a wieczorem 50stC).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to jeszcze dopiszę jak sądzę ważne informacje:

5 osób w tym 3 dzieci, 2 łazienki, obie z oddzielnym obiegeim podłogówki,

do tego rozwiązania, zastanawiam się nad powietrzną pompą- poczytałem w tematach i "przestrajam się" z myślenia o solarach

ale jak wspomniałem na ten moment jestem na starcie i zaczynam od pieca,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1950 różnice nie są takie duże.

Kocioł o mocy na c.w.u.: 13kW......21.4kW

Zbiornik 127l, na 10min: 146l.........159l

Zbiornik 127l, na 60min: 347l.........561l

NL: 1,0......1,2

 

Zbiornik 190l, na 10min: 229l.........250l

Zbiornik 190l, na 60min: 424l.........638l

NL: 2,4......2,9

 

Zbiornik 318l, na 10min: 148l.........170l

Zbiornik 318l, na 60min: 341l.........556l

NL: 1,2......1,5

Dwie wężownice - górna kocioł, dolna solar.

 

Zbiornik 318l, na 10min: 327l.........355l

Zbiornik 318l, na 60min: 515l.........729l

NL: 3,2......3,9

Obie wężownice szeregowo dla kotła.

 

Poza wszystkim to zawsze warto montować automatyczny mieszalnik na wyjściu ze zbiornika. Na wypadek gdyby zabrakło wody można również w automatyce podnieść wartość powinną w okresach w których wody ciepłej było za mało (np. rano 45stC, a wieczorem 50stC).

 

to może jeszcze dodaj jakie są moce wężownic,

 

bo jak znam życie na pewno nie mają mocy 13 kW tylko rzędu 20 kW i większe,

a wtedy to co cytujesz, można włożyć między bajki,

 

bo co nam z tego że zasobnik ma określone wydajności chwilowe i godzinowe,

jak one są prawdziwe dla mocy nominalnych, którymi trzeba zasilać zasobnik,

przy mocach mniejszych wydajności będą odpowiednio mniejsze,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lazik, dzięki za odpowiedź. Ale tak bardziej po ludzku poproszę. Czy dla zwykłego zjadacza chleba te kotły istotnie się różnią? Chodzi mi o codzienną eksploatację. Będę miał trochę podłogówki i kilkanaście grzejników.

Ja wiem? Jak wszystko poprawnie ustawione i zrobione to każdy kocioł kondensacyjny gazowy to urządzenie typu włącz i zapomnij, że coś takiego istnieje. Oczywiście co raz konieczny przegląd serwisowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@RAPczyn i @1950

Jak patrzę na te wasze podpowiedzi "fachowcy" to mnie skręca. Dlaczego wy bierzecie pod uwagę tylko to jaki ktoś ma metraż? Toż to krótkowzroczność! Wytłumaczcie się dlaczego tak robicie? Do domu pasywnego też byście doradzali 10kW lub 20-25 kW? A może do domu o ścianie z cegły 18cm i bez ocieplenia też byście dali 10kW lub 20-25kW patrząc na to, że metraż ten sam?

:o :o :o

nie rozumiem,

wypowiedź RABczyna dotyczyła konkretnego przypadku,

moja zaś była raczej ogólną, moją refleksją na temat kotłów tak niskiej mocy, opartą o jakieś tam doświadczenie zawodowe,

Jak twoja była ogólna to było nie cytować postu Igreka a tylko to do czego się odnosiłeś.

Teza i tak pozostaje: Dlaczego przy doradzaniu 10kW czy 20-25kW nie bierzecie pod uwagę właściwego zapotrzebowania na ciepło domu, a jedynie ile kto ma metrów kwadratowych? Sam napisałeś, że "trzeba sobie zdać sprawę z tego, że te 10 kW, to jest owszem i dobre na centralne ogrzewanie". Ja się pytam czy jak Igrek ma dom pasywny to twoja odpowiedź nadal ma sens? To samo jak ma dom z cegły 18cm bez żadnego ocieplenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to jeszcze dopiszę jak sądzę ważne informacje:

5 osób w tym 3 dzieci, 2 łazienki, obie z oddzielnym obiegeim podłogówki,

do tego rozwiązania, zastanawiam się nad powietrzną pompą- poczytałem w tematach i "przestrajam się" z myślenia o solarach

ale jak wspomniałem na ten moment jestem na starcie i zaczynam od pieca,

Na starcie to zacznij od tego jak masz ocieplony dom (jakie ma zapotrzebowanie na energię do ogrzania), czy w tych 2 łazienkach będziesz miał wanny 350 litrów czy może tylko prysznic? Może w tych dwóch łazienkach z 350 litrowymi wannami będziesz chciał się równocześnie kąpać?

Pamiętaj, że jednym z błędów jest zbyt duże przewymiarowanie pieca w stosunku do potrzeb (później widać taktowanie pieca zamiast pracę na modulacji i wyniki w spalaniu zadziwiają - poczytaj trochę jakie efekty mają użytkownicy pieców jak im piec taktuje zbyt często). Dodatkowo zastanawiając się nad kondensatem musisz sobie odpowiedzieć czy instalację w domu będziesz miał niskotemperaturową, bo jak nie to inwestycja w kondensat jest złudna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na starcie to zacznij od tego jak masz ocieplony dom (jakie ma zapotrzebowanie na energię do ogrzania), czy w tych 2 łazienkach będziesz miał wanny 350 litrów czy może tylko prysznic? Może w tych dwóch łazienkach z 350 litrowymi wannami będziesz chciał się równocześnie kąpać?

Pamiętaj, że jednym z błędów jest zbyt duże przewymiarowanie pieca w stosunku do potrzeb (później widać taktowanie pieca zamiast pracę na modulacji i wyniki w spalaniu zadziwiają - poczytaj trochę jakie efekty mają użytkownicy pieców jak im piec taktuje zbyt często). Dodatkowo zastanawiając się nad kondensatem musisz sobie odpowiedzieć czy instalację w domu będziesz miał niskotemperaturową, bo jak nie to inwestycja w kondensat jest złudna.

 

więc tak w łazience dzieci: wanna (nie wiem jeszcze jakie są pojemności-ale około 200l) + wnęka prysznicowa

w łazience rodziców - wanna z przegrodą/ścianką prysznicową - około 200-250l (zawsze mam wątpliwości czy tak to się nazywa :-? )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rada na temat doboru kotła o mocy około 24 kW jak najbardziej prawidłowa,

zapotrzebowanie na ciepło maksymalnie 8-9 kW,

nadmiar mocy i tak potrzebny do grzania cwu, tym bardziej, że są dwie wanny,

i to jest odpowiedź nie tylko dla Igreka ale także dla łazika, :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po ostatniej wypowiedzi czuję się zobowiązany by sprecyzować informacje :

 

ściany zewnętrzne Solbet "500" 24cm+ styropian 15cm, fundamentowe: bloczki betonowe, izolacja dysperbit (?) +10cm styropian eps 20+ folia kubełkowa

Podłogi i dach?

 

 

podłogi - min 8cm (pod podłogówkę) max 12cm - salon pokoje

strop - karton gips, wełna isover uni mata 30cm lub 40cm, dach bez izolacji (poddasze nieużytkowe)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie typowych zestawów preferowanych przez producentów,

kocioł 20-25 kW z zasobnikiem od 100-150 l.

ważne jest, żeby ten kocioł w zestawie modulował od jak najniższych mocy,

 

i wbrew pozorom i temu co pisze przedmówca nie jest to tak nieekonomiczne rozwiązanie,

 

To słowo bezpieczniejszym jest dla instalatorów najważniejsze. Mało który potrafi obliczyć zapotrzebowanie na moc w danym domu o wiadomych parametrach i dobrać odpowiedni kocioł. Bezpieczniej jest dać przewymiarowany - zawsze dogrzeje i będzie na dwie wanny ciepłej wody :)

Dla instalatora zapewne jest to bezpieczne rozwiązanie, ale dla inwestora nie zawsze ekonomiczne.

Chylę czoła przed lazikiem z jego zużyciem gazu - http://forum.muratordom.pl/ile-gazu-poszlo-wam-juz-w-tym-sezonie,t60961-1260.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no chyba Cię straszy,

chcesz wiedzieć jakie zapotrzebowanie ma Twój dom,

oblicz sobie, albo daj komuś zarobić zrobi Ci projekt

a i tak w większości wypadków będziesz miał, czy też miała, kocioł 24 kW, bo jak ktoś Ci zaproponuje 10 kW to ciepłą wodę będziesz "dogrzewać grzałką" a za kocioł zapłacisz 150 % normy,

a u Igreka jest pięć osób i dwie wanny do zaopatrzenia w ciepłą wodę,

 

jaką odpowiedź chcesz przeczytać na tym forum, na pytanie zadane przez Igreka,

 

zapotrzebowanie na ciepło dla Twojego budynku wynosi 7,8 kW,

dlatego polecam Ci kocioł XX o mocy maksymalnej 9 kW który zaczyna modulację od 2,5 kW

 

i uważasz że było to w porządku :o

zero danych a recepta bardzo precyzyjna,

 

to se ne da Pane Havranku,

 

dlatego zastanów się nad tym co piszesz, :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no chyba Cię straszy,

chcesz wiedzieć jakie zapotrzebowanie ma Twój dom,

oblicz sobie, albo daj komuś zarobić zrobi Ci projekt

a i tak w większości wypadków będziesz miał, czy też miała, kocioł 24 kW, bo jak ktoś Ci zaproponuje 10 kW to ciepłą wodę będziesz "dogrzewać grzałką" a za kocioł zapłacisz 150 % normy,

a u Igreka jest pięć osób i dwie wanny do zaopatrzenia w ciepłą wodę,

 

jaką odpowiedź chcesz przeczytać na tym forum, na pytanie zadane przez Igreka,

 

zapotrzebowanie na ciepło dla Twojego budynku wynosi 7,8 kW,

dlatego polecam Ci kocioł XX o mocy maksymalnej 9 kW który zaczyna modulację od 2,5 kW

 

i uważasz że było to w porządku :o

zero danych a recepta bardzo precyzyjna,

 

to se ne da Pane Havranku,

 

dlatego zastanów się nad tym co piszesz, :roll:

 

Nie wiem jak u innych, ale w moim projekcie jest podane zapotrzebowanie na c.o. Dokładnie na c.o. projektant wyliczył 12,8 kW. Ale już przy wyborze kotła na c.o. i c.w.u. założył 24 kW i kociól dwufunkcyjny. Budowałem zgodnie z projektem. Dlaczego mam przyjmować kocioł "bezpieczny" 24 kW. Mam już zasobnik c.w.u. 300 l. Zdecydowałem się na kocioł kondensacyjny jednofunkcyjny 3,3-14,2 kW, a powierzchni do ogrzania mam 200 m2. I co? Mój instalator też chciał wcisnąć "bezpieczny" 24 kW, bo wszyscy dla takiej powierzchni taki dobierają. Ja jednak upieram się i będę miał "mniejszy".

Obecnie na instalacji c.o. i c.w.u. tymczasowo jest kocioł elektryczny Kospela 5-15 kW i przeżyłem już jednoczesne dwie kąpiele w wannach 200 l oraz prysznic. Rodzina 2+2. Wody ciepłej nie zabrakło. Temperatura w zbiorniku ustawiona na 45oC. Nie polecam jednak takiego grzania prundem, bardzo nieekonomiczne. :( Ale juz mam gaz w ogrodzeniu i najpóźniej w marcu bedzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące wyboru kotła. Rozumiem, że najkozrystniej jest przy kotle kondensacyjnym, aby jego moc minimalna była jak najmniejsza. Ciekawa jestem, czy ktos policzył, jakie praktyczne różnice w kosztach ogrzewania będą między kotłem o mocy minimalnej 4, a np 5 lub 6kW (dla niskich temperatur). Ile więcej będzie mnie kosztować ogrzewanie, gdy kocioł będzie miał większa moc minimalną? może są takie wyliczenia dla jakiegoś "modelowego domu"?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...