Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe typu SAM


Recommended Posts

Witam!

Interesuje mnie tzw. próba szczelności. Na stronie http://www.budnet.pl w "Poradach i Opiniach" jest zdanie że próba taka jest wymagana. Trzeba napełnić rury wodą do odpowiedniego (???) ciśnienia i tak trzymać 24 godziny. Potem można zalać jastrychem. Po 21 dniach tzw. wstępne grzanie.

 

1. Jak to wygląda w praktyce? Robicie (w jaki sposób?) tę próbę szczelności? Co będzie jak zaleję puste rury jastrychem? Mogą się odkształcić?

2. Wygrzewanie wstępne jak rozumiem usuwa wilgoć z wnętrza jastrychu. Ale jak nie kładę kafelek to wygrzewanie wstępne mogę sobie np. na 2-3 miesiące darować?

 

Myślałem ułożyć ogrzewanie samemu bez wykonywania połączeń w szafce. To oraz dołączenie do całej instalacji zleciłbym fachowcowi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak. Muszę przemyśleć temat. Ale jeszcze uściślę mój problem. Podłogówkę chciałbym położyć DODATKOWO tylko w: wiatrołapie, przedpokoju, kuchni, łazience. Jednocześnie NIE USUWAM ogrzewanie grzejnikowego przewidzianego w projekcie. To co wymieniłem dotyczy parteru. Na piętrze TYLKO łazienka otrzymałaby ogrzewanie podłogowe ale tutaj użyłbym coś takiego co się zwie zawór RTL. Myślę, że wtedy projekt nie byłby konieczny a odległości pomiędzy rurami poda mi ktoś z forumowiczów. Ewentualnie skopiowałbym rozwiązanie z fotek jakie można znaleźć w internecie. Zasady układania zgrubsza znam (forum muratora i strony internetowe).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jak to wygląda w praktyce? Robicie (w jaki sposób?) tę próbę szczelności? Co będzie jak zaleję puste rury jastrychem? Mogą się odkształcić?.

 

Próba szczelności jest niezbędna dla własnego spokoju ducha. Można ją wykonać za pomocą sprężarki. Zaślepiamy jeden koniec rury, drugi podłączamy (szczelnie!) do sprężarki przez zawór odcinający i pompujemy do około 3 barów. Po 24 godzinach ciśnienie powinno trzymać bez zmian.

Rury powinny być dobrze przypięte do styropianu, który z kolei powinien być gdzieniegdzie przymocowany do podłoża. W przeciwnym przypadku puste rury mogą wypłynąć. Można to zrobić za pomocą tzw szyn do podłogówki, które mocuje się do podbetonu przez styropian. Klipsy do rur są w tej technologii praktycznie zbędne.

 

Myślałem ułożyć ogrzewanie samemu bez wykonywania połączeń w szafce. To oraz dołączenie do całej instalacji zleciłbym fachowcowi.

 

Radziłbym zacząć jednak od założenia rozdzielacza i podłączać rury do niego. Podłączanie rur do rozdzielacza po ich ułożeniu jest znacznie trudniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próba szczelności jest niezbędna dla własnego spokoju ducha. Można ją wykonać za pomocą sprężarki. Zaślepiamy jeden koniec rury, drugi podłączamy (szczelnie!) do sprężarki przez zawór odcinający i pompujemy do około 3 barów. Po 24 godzinach ciśnienie powinno trzymać bez zmian.

jednak nie zalecałbym robienia próby szczelności za pomocą sprężonego powietrza,

wyniki zawsze będą niepewne,

próba powietrzem zawsze jest obarczona, możliwością błędu ze względu na duże i szybkie zmiany ciśnienia zależne od temperatury,

próbę należy wykonać tylko wodą i zostawić je pod ciśnieniem do wykonania wylewek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączyć do instalacji i napełnić po prostu wodą? Wystarczy? A jak nie mam jeszcze instalacji rozprowadzonej (zrobi to później hydraulik) to co wtedy?

 

Jeśli nie masz jeszcze instalacji, to co chcesz próbować?

Jesli rury są juz rozprowadzone i jest rozdzielacz, to wystarczy podłączyć go do wody, przez zawór kulowy i manometr, napełnić, odpowietrzyć, zwiększyć ciśnienie do 3 barów, czekać 24h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważałem najpierw zrobić instalację podłogową a potem kiedyś doprowadzić do niej instalację doprowadzającą wodę. Widzę że to jest błędne podejście i należy zrobić odwrotnie. Najpierw wykonać instalację doprowadzającą wodę, zaworek kulkowy i dalej powinno być łatwo.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ułożenie samej rurki jak masz projekt nie stanowi żadnego problemu.

Kłopot w tym, że rzadko kto ma taki projekt i to hydraulik musi wiedzieć, jak gęsto ułożyć rurki. Omijaj miejsca pod szafkami.

.

jak masz wolnych parę godzin to :

1. zrobić obliczenia strat cieplnych pomieszczeń np w OZC

2. na stronach no kisana sa tabele moc grzewczadla określonego rozstawu rurek przy określonych parametrach. U mnie np. w róznych pomieszczeniach waha się od 15-35 cm.

A hydraulik to raczej nic nie będzie liczył tylko ułoży na oko pewnie co jakieś 20 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...