Gość Michal.K 28.08.2003 07:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2003 Planuję ocieplić sporadycznie użytkowany domek drewniany 8x8x3 m (bale 20x20 cm), okładziną z płyt poliuretanowych grubości 5 cm. Płyty należałoby zamocować zapewniając szczelinę wentylacyjną. Płyta jest oklejona z jednej strony (wewnętrznej) folią aluminiową, druga strona jest goła i można bezpośrednio na niej kłaść tynk wałkiem, nie potrzeba nawet siatki. Tak mi w każdym razie przekazano. I pytanie:- czy płyta poliuretanowa (żółta) to dobry materiał na ocieplenia?- wiem, że płyta taka nie przepuszcza pary wodnej. Czy wystarczy zachować szczelinę wentylacyjną pomiędzy płytą a belkami (powiedzmy kilka cm) oraz otworzyć ocieplenie od dołu i od góry - żeby tak powstała wentylacja wystarczyła do odprowadzenia wilgoci z belek?- czy ktoś ma doświadczenia z trwałością tynku położonego na płycie poliuretanowej? Bardzo proszę o odpowiedz i o ew. wskazówki. M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Michal.K 28.08.2003 21:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2003 Skoro nie ma nikogo, kto ocieplałby pianką poliuretanową, to może zapytam inaczej: czy jest dopuszczalne ocieplenie domku drewnianego np. styropianem, z pozostawieniem szczeliny wentylacyjnej? Czy nie spowoduje to znizczenia domku przez wilgoć? Widziałem ostatnio sporo dyskusji na temat "oddychania" ścian i obawiam się, że popełniam kardynalny błąd. Choć osoby, z którymi do tej pory rozmawiałem, twierdziły że szczelina wentylacyjna wystarczy, to mam wątpliwości... CZY NIE ZNISZCZĘ DOMKU OCIEPLAJĄC GO WARSTWĄ PIANKI ZE SZCZELINĄ WENTYLACYJNĄ 3 CM? Błagam o jakieś podpowiedzi, opinie, cokolwiek - bo jutro muszę zdecydować, brać tę piankę czy nie... M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 28.08.2003 21:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2003 Skoro nie ma nikogo, kto ocieplałby pianką poliuretanową, to może zapytam inaczej: czy jest dopuszczalne ocieplenie domku drewnianego np. styropianem, z pozostawieniem szczeliny wentylacyjnej? Czy nie spowoduje to znizczenia domku przez wilgoć? Widziałem ostatnio sporo dyskusji na temat "oddychania" ścian i obawiam się, że popełniam kardynalny błąd. Choć osoby, z którymi do tej pory rozmawiałem, twierdziły że szczelina wentylacyjna wystarczy, to mam wątpliwości... CZY NIE ZNISZCZĘ DOMKU OCIEPLAJĄC GO WARSTWĄ PIANKI ZE SZCZELINĄ WENTYLACYJNĄ 3 CM? Błagam o jakieś podpowiedzi, opinie, cokolwiek - bo jutro muszę zdecydować, brać tę piankę czy nie... M. Rozwiązanie ze szczeliną wentylacyjną jest jak najbardziej prawidłowe. Ważne jest tylko zapewnienie prawidłowego działania takiej szczeliny - musi być ona drożna na całej wysokości ściany, oraz musi być zapewniony wlot i wylot powietrza. Rozumiem, że bale drewniane masz odpowiednio wysuszone. Musisz się zastanowić nad cała technologią ocieplania - musi być ona dopasowana do specyfiki Twojego domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 28.08.2003 22:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2003 Rozwiązanie ze szczeliną wentylacyjną jest jak najbardziej prawidłowe. Ważne jest tylko zapewnienie prawidłowego działania takiej szczeliny - musi być ona drożna na całej wysokości ściany, oraz musi być zapewniony wlot i wylot powietrza. Rozumiem, że bale drewniane masz odpowiednio wysuszone. Uff... . Tak, dom stoi już drugi miesiąc z odkrytymi belkami, wydaje mi się że są one już całkowicie suche. Belki były też kilkukrotnie nasączane specjalnym środkiem grzybobójczym. Ocieplenie zamierzam wykonać ze szczeliną 3 cm, drożną od dołu do góry. Dół ocieplenia bedzie odkryty (będzie tam siatka poliuretanowa przeciw gryzoniom), a na górze - pod wystającą podstawą dachu - pozostawię szczelinę ok. 2-3 cm. Powinna chyba wystarczyć? Dziękuję za odpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotr.nowy 29.08.2003 11:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2003 Henok miał zdaje się na myśli drewno wysuszone PRZED budową, czyli sezonowane. Są sposoby budowy z bali nie sezonowanych ale chyba nie można ich ocieplać. P.S. Według przepisów prawa budowlanego i doświadczeń inwestorów i firm budujących z bali , domy z beli o przekroju większym lub równym 20 cm nie wymagają ocieplenia. Polecam wątek " domy z bali" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość [email protected] 29.08.2003 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2003 ale szczelinę to bym zrobiła min. 4 cm. a jeszcze pewniej będzie dać paroizolację od wewnątrz. a może wełna mineralna? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 29.08.2003 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2003 Zachowanie szczeliny wentylacyjnej jest nieodzowne. Musisz jednak dać listwę startową z otworami zapewniającymi nawiew powietrza. Wcześniej jednak cały dom pokryłbym folią wiatroizolacyjną. Ochroni Ci ściany budynku, do których nie będzie miał już dostępu przed wilgocią, a w przypadku jakichkolwiek nieszczelności między balami ochroni buynek przed przewietrzaniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 29.08.2003 13:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2003 Według przepisów prawa budowlanego i doświadczeń inwestorów i firm budujących z bali , domy z beli o przekroju większym lub równym 20 cm nie wymagają ocieplenia. Polecam wątek " domy z bali" Michał pewnie zdaje sobie z tego sprawę, że nie musi tego robić. Skoro jednak zadał pytanie o ocieplenie to je otrzymał. Pod względem technicznym jest to możliwe. Ocieplenie z pewnością zmniejszy koszt ogrzewania, jednak należałoby się zastanowić na ekonomicznym sensem całego przedsięwzięcia. Wiatroizolację również polecam zrobić - w szczelinie wentylacyjnej przy niesprzyjających warunkach może "hulać wiatr", który przez moze dać o sobie znać przez nieszczelności ściany z bali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 29.08.2003 23:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2003 Ocieplenie z pewnością zmniejszy koszt ogrzewania, jednak należałoby się zastanowić na ekonomicznym sensem całego przedsięwzięcia. To prawda. Ponieważ jednak i tak muszę zrobić nową elewację budynku (czytaj: otynkować go), to jedyną rozsądną alternatywą jest albo położenie płyt OSB i ich otynkowanie (wtedy nie mam ocieplenia, no i trwałość płyt OSB dużo niższa), albo położenie paneli z wełny mineralnej i ich otynkowanie z użyciem siatki. W tym drugim przypadku koszta będą wyższe niż płyta PU + tynk bez siatki, no i nakład pracy sporo większy. Wiatroizolację również polecam zrobić - w szczelinie wentylacyjnej przy niesprzyjających warunkach może "hulać wiatr", który przez moze dać o sobie znać przez nieszczelności ściany z bali. Mam nadzieję, że nie stworzę tym kolejnej bariery ograniczającej odpływ wilgoci z belek... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 30.08.2003 00:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 ale szczelinę to bym zrobiła min. 4 cm. a jeszcze pewniej będzie dać paroizolację od wewnątrz. a może wełna mineralna? Dom został postawiony ponad 15 lat temu, nie chcę nawet myśleć o rozbieraniu istniejących wewnątrz boazerii i dekoracji... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 30.08.2003 05:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 W tym drugim przypadku koszta będą wyższe niż płyta PU + tynk bez siatki, no i nakład pracy sporo większy. Nie znam dokładnie tej technologii ocieplenia. Upewnij się, czy zrobienie tynku bez siatki jest bezpieczne. Co ze stykami płyt, narożnikami ? Sprawdź całą specyfikację techniczną tego systemu ocieplania. Mam nadzieję, że nie stworzę tym kolejnej bariery ograniczającej odpływ wilgoci z belek... Wiatroizolacja musi mieć odpowiednie właściwości - polecam artykuły p. Wojtka Nitki : Wiatroizolacja czy papa izolacyjna? Zakładanie wiatroizolacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 30.08.2003 13:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 Gościu,przy jednolitej ścianie - bale, paroizolacja jest całkowice zbędna.A który producent tynków da Ci gwarancję na układanie tynku na płycie OSB? Trudno będzie takiego znaleźć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Michal.K 30.08.2003 15:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 W tym drugim przypadku koszta będą wyższe niż płyta PU + tynk bez siatki, no i nakład pracy sporo większy. Nie znam dokładnie tej technologii ocieplenia. Upewnij się, czy zrobienie tynku bez siatki jest bezpieczne. Co ze stykami płyt, narożnikami ? Sprawdź całą specyfikację techniczną tego systemu ocieplania. Nie ma specyfikacji. Trzeba to robić na tzw. "czuja". Ponieważ materiał jest zbliżony właściwościami (twardość etc.) do styropianu, zamierzam wykorzystać zbliżone rozwiązania: profile L na krawędziach okien, profile UU 90 stopni łączące płyty na narożnikach budynku, taśma samoprzylepna do pokrycia plastikowych profili przed tynkowaniem i do uszczelnienia połączeń na stykach płyt. Mocowanie płyt na typowe kołki plastikowe do styropianu. Tynkowanie tradycyjne, z podkładem wyrównującym nierówności. Dziękuję za linki. pozdrawiam, M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Michal.K 30.08.2003 16:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 Gościu, przy jednolitej ścianie - bale, paroizolacja jest całkowice zbędna. A który producent tynków da Ci gwarancję na układanie tynku na płycie OSB? Trudno będzie takiego znaleźć. Ściana jest jednolita - bale 20x20. Sam już nie wiem, co z tą wiatroizolacją... być może to zbędny koszt, ale z drugiej strony - czytałem trochę na temat konsekwencji wykraplania się wody wewnątrz/na powierzchni przegrody etc. Co będzie, jeśli u mnie zimne powietrze podwiewające od spodu spowoduje wychłodzenie powierzchni ściany? Teoretycznie może to wywołać skraplanie wody na jej powierzchni, a wtedy chyba lepiej będzie mieć tę folię, niż jej nie mieć... hmmm, ja się nie znam na tym na tyle, żeby podjąć decyzję . A co do płyt OSB - wydawało mi się, że większość producentów "kanadyjczyków" tak właśnie wykańcza tynkowane ściany? (tzn. ściana działowa|wełna|wiatroizolacja|płyta OSB|siatka|podkład|tynk) M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 30.08.2003 17:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 Ściana jest jednolita - bale 20x20. Sam już nie wiem, co z tą wiatroizolacją... być może to zbędny koszt, ale z drugiej strony - czytałem trochę na temat konsekwencji wykraplania się wody wewnątrz/na powierzchni przegrody etc. Co będzie, jeśli u mnie zimne powietrze podwiewające od spodu spowoduje wychłodzenie powierzchni ściany? Teoretycznie może to wywołać skraplanie wody na jej powierzchni, a wtedy chyba lepiej będzie mieć tę folię, niż jej nie mieć... hmmm, ja się nie znam na tym na tyle, żeby podjąć decyzję . A co do płyt OSB - wydawało mi się, że większość producentów "kanadyjczyków" tak właśnie wykańcza tynkowane ściany? (tzn. ściana działowa|wełna|wiatroizolacja|płyta OSB|siatka|podkład|tynk) M. P. Wojtek pisał, że zbędna jest paroizolacja (od środka budynku), wiatroizolacja na zewnętrznej stronie bali jest zalecana. Chroni ona drewno o ewentualnych przecieków wody przez warstwę poliuretanu, a jednocześnie powoduje możliwość odprowadzenia wilgoci z drewna. Nie obawiaj się zimnego powietrza w szczelinie wentylacyjnej. Jeżeli jest ono zimne to ma jednocześnie małą wilgotność i nie ma możliwości wykroplenia pary wodnej na powierzchni ściany, lub jeżeli w bardzo specyficznych warunkach taka wilgoć się wykropli to może być na powierzchni drewna przez bardzo krótki czas (z pewnością są to warunki bardziej korzystne, niż teraz, gdy ściana narażona jest na opady deszczu). Na płyty OSB stosuje się system EIFS - możesz o nim poczytać w Prawie wszystko o EIFS . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 30.08.2003 17:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 Michał.Kczy rozróżniasz funkcję paroizolacji od wiatroizolacji? Przepraszam, że tak piszę, ale wydaje mi się że mylisz pojęcia.Większość "kanadyjczyków" oczywiście jest pokryta tynkiem ale na styropianie z zachowaniem pustki wentylacyjnej pomiędzy poszyciem pokrytym folią wiatroizolacyjną a styropianem lub na styropianie ryflowanym. Dziś coraz częściej pod tynk stosuje się płyty z wełny mineralnej. Nie znam "kanadyjczyka" na którym tynk położono bezpośredni na płycie OSB.Jest oczywiście taka metoda - tynk na wiatroizolacji, ale to wymaga specjalnych rozwiązań. W Polsce takie rozwiązanie zastosowano na budowie domów "kanadyjczyków" na osiedlu pod Kołobrzegiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 30.08.2003 17:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 Przepraszam, to mój post. Myślałem że jestem zalogowany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Michal.K 30.08.2003 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2003 To nieporozumienie wynikło z mojej pomyłki, źle odczytałem post P. Wojciecha. Już kazałem zakupić rolkę wiatroizolacji -). Co do kanadyjczyków: w opisach budowy takich domów padało kilka razy stwierdzenie "otynkowana płyta OSB", ale jak sprawdziłem teraz, chodziło o skrót myślowy; otynkowana tzn. "otynkowana w systemie", czyli tynk na styropianie. Także pokornie przyjmuję argumenty P. Wojciecha , i nie usprawiedliwia mnie nawet to, że zasugerowałem się stwierdzeniem o możliwości zastosowania Atlas CERPLAST bezpośrednio na płytę OSB jako podkładu pod tynki (http://maurycy.atlas.com.pl/Karty+katalogowe.nsf/0/73982782F737E9B9C1256D350026533D?OpenDocument&F=web_pelna)... Bardzo dziękuję za wszystkie wskazówki i porady. Nie omieszkam podzielić się później uwagami na temat wykonania i użytkowania tego nietypowego ocieplenia. M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.