Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

co jeszcze ??

 

Kiedyś pisałem w tym wątku - uzbrojony w taką wiedzę byłem przekonany że o niczym nie zapomniałem. Do czasu aż wszedł hydraulik i...

a) zaproponował sterowanie podłogówką za pomocą termostatów. No i okazało się, że brakuje:

- kabli od termostatów do centralki elektronicznej

- kabli od centralki do siłowników w rozdzielaczach

b) zapytał czy bojler chcę mieć na siłę czy na 230V (przygotowany byłem na 230V bo nie wiedziałem że grzałki mogą być na siłe - w efekcie musiałem dorobić siłę do bojlera

c) ponieważ solarów nie zakładam od razu ale chcę być na to przygotowany zaproponował od razu wyciągnięcie kabla z kotłowni na strych do sterowania solarami

d) po obejrzeniu grzałki do bojlera okazało się że jest konieczność doprowadzenia w pobliże bojlera kabla uziemiającego.

 

Dodatkowo rozmowa ze znajomym elektrykiem zaowocowała pociągnięciem kabli uziemienia do łazienek

 

I to na raize tyle :)

 

Pozdrawiam

R@dek

  • Odpowiedzi 206
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Małe pytanie.

Jaki dać kabel (ilość żył i przekrój) od pokojowych regulatorów temperatury do siłowników w skrzynkach rodzielczych podłogówki ?

Znalazłem np taki regulator:

http://sklep.zenex.pl/karta_towaru.php?towar=LE775865

Z katalogu Legranda schemat podłączenia takiego termostatu wygląda tak:

http://www.ifb.pl/dandys/inne/termostat.jpg

Ale oni sterują jakimiś grzejnikami elektrycznymi.

Może wystarczy dwużyłowy pociągnąć ?

ja mam pociągnięte zasilanie 230V do regulatorów pokojowych i od nich 2x0,75 do siłowników. Regulatory i siłowniki Heimeier.

ja mam pociągnięte zasilanie 230V do regulatorów pokojowych i od nich 2x0,75 do siłowników. Regulatory i siłowniki Heimeier.

Moi instalatorzy co/wod/kan sugeruję żeby zasilanie dać do rozdzielacza a od regulatorów tylko dwie żyły. To będzie złe rozwiązanie ?

- prad do młynka na odpady w kuchni

- zasilanie do klimy ( tudzież rurki z freonem i rurki do odprowadzenia wody)

ja mam pociągnięte zasilanie 230V do regulatorów pokojowych i od nich 2x0,75 do siłowników. Regulatory i siłowniki Heimeier.

Moi instalatorzy co/wod/kan sugeruję żeby zasilanie dać do rozdzielacza a od regulatorów tylko dwie żyły. To będzie złe rozwiązanie ?

rozwiązanie nie jest złe pod warunkiem, że regulatory są na baterie i sterują tylko "przekaźnikiem" który zasila siłowniki z 230V.

rozwiązanie nie jest złe pod warunkiem, że regulatory są na baterie i sterują tylko "przekaźnikiem" który zasila siłowniki z 230V.

To zadam głupie pytanie ...

To te regulatory to są urządzenia aktywne wymagające zasilania ?

Cholerka - myślałem, że jest tam tylko jakiś bimetal czy coś co zwiera styki ...

Przypominam, że mam na myśli taki regulator LEGRAND'a:

http://www.ifb.pl/dandys/inne/termostat.jpg

 

Ten 7758 65 ma w opisie:

Regulator temperatury 230 V, 50/60 Hz.

1 zestyk rozwierny. Regulacja z użyciem

bimetalu w zakresie temperaturowym

od +5°C do +30°C. Możliwość ograniczenia

min. i maks. nastaw. Obciążenie:

8 A dla cos w = 1

4 A dla cos w = 0,6

Precyzja regulacji ą 2°C

 

Owszem mają też w ofercie elektroniczny model 7758 68, ale takiego to chyba nie potrzebuję. Ta tolerancja +-2C mnie nie załamuje.

To co sądzicie? Można nie podciągać 220V do tego regulatora i zastosować go w roli styków na bimetalu ?

Prościej będzie podciągnąć 1 raz zasilanie do skrzynki rozdzielaczowej a od regulatorów tylko kabel dwużyłowy.

??

Małe pytanie.

Jaki dać kabel (ilość żył i przekrój) od pokojowych regulatorów temperatury do siłowników w skrzynkach rodzielczych podłogówki ?

 

Cholerka - myślałem, że jest tam tylko jakiś bimetal czy coś co zwiera styki ...

Przypominam, że mam na myśli taki regulator LEGRAND'a:

 

Ten 7758 65 ma w opisie:

Regulator temperatury 230 V, 50/60 Hz.

1 zestyk rozwierny. Regulacja z użyciem

bimetalu w zakresie temperaturowym

od +5°C do +30°C. Możliwość ograniczenia

min. i maks. nastaw. Obciążenie:

8 A dla cos w = 1

4 A dla cos w = 0,6

Precyzja regulacji ą 2°C

Nie wiem, kto doradzoł Ci zastosowanie tego regulatora.

Jest to prosty regulator "pokojowy". Do sterowania ogrzewania podłogowego zalecany jest regulator pogodowy. Wynika to z dużej bezwładnosci ogrzewania podłogowego. W skrócie wygląda to tak. Płyta ogrezwania podłogowego nagrzewa się bardzo wolno, w pomieszczeniu temperatura osiąga wartość zadaną na regulatorze i regulator wyłacza dany obwód. Jednak nagrzana płyta podłogowa bardzo długo będzie oddawała pobrane ciepło (pomieszczenie będzie przegrzane). Następuje studzenie płyty w pomieszczeniu temperatura spada o kilka st. C (histereza regulatora) i zostaje włączone ogrzewanie. Jednak zanim płyta się nagrzeje wystarczająco, znowu mija spory czas (pomieszczenie jest niedogrzane).

Nie jest to sytuacja komfortowa.

Sprawę rozwiązuje regulacja pogodowa.

Jeden z najprostszych regulatorów pogodowych jakie znam to taki:

http://www.allegro.pl/item418766640_regulator_kompensator_pogodowy_termostat.html

Pod tym linkiem znajdziesz też opis jego działania.

Sprawę rozwiązuje regulacja pogodowa.

Sprawę rozwiązują też termostaty elektroniczne zamiast analogowych.

Nie wymagają zasilania 230V ponieważ sygnał z nich jest przekazywany do centralki a nie bezpośrednio do siłowników (stąd konieczność doprowadzania do nich tylko jednej pary cieniutkich przewodów). Centralka, do której dołączone są siłowniki reguluje nimi nie na zasadzie otwarcia/zamknięcia siłownika ale płynnie przez co histereza temperatury jest mniejsza. Podobno też system "uczy się" ogrzewanego pomieszczenia i jest w stanie jeszcze bardziej zmniejszyć różnicę pomiędzy temp. minimalną a maksymalną. No i na koniec jeszcze jedno - zarówno centrala jak i pewne typy termostatów umożliwiają programowanie do 4 zmian temperatury na dobę (ranek, wyjście z domu, powrót do domu, noc).

Czy i jak to działa? Odpowiem zimą jak to wszystko będzie uruchomione.

Henok, nie do końca tak, pogodówka steruje całym układem ale oprócz tego stosuje się regulatory pokojowe na poszczególne pętle/pomieszczenia.

Myślę, że przykłady kiedy pogodówka nie zadziała potrafisz sobie wyobrazić :wink: w innym przypadku na grzejnikach też nie stosujesz termozaworów ?

Ale to już nie ten temat i potrzebny byłby jakiś instalator :lol:

Sprawę rozwiązuje regulacja pogodowa.

Sprawę rozwiązują też termostaty elektroniczne zamiast analogowych.

Nie wymagają zasilania 230V ponieważ sygnał z nich jest przekazywany do centralki a nie bezpośrednio do siłowników (stąd konieczność doprowadzania do nich tylko jednej pary cieniutkich przewodów). Centralka, do której dołączone są siłowniki reguluje nimi nie na zasadzie otwarcia/zamknięcia siłownika ale płynnie przez co histereza temperatury jest mniejsza. Podobno też system "uczy się" ogrzewanego pomieszczenia i jest w stanie jeszcze bardziej zmniejszyć różnicę pomiędzy temp. minimalną a maksymalną. No i na koniec jeszcze jedno - zarówno centrala jak i pewne typy termostatów umożliwiają programowanie do 4 zmian temperatury na dobę (ranek, wyjście z domu, powrót do domu, noc).

Czy i jak to działa? Odpowiem zimą jak to wszystko będzie uruchomione.

Znasz szczegóły pracy tej "centralki". Prawdopodobnie realizuje ona funkcję regulatora pogodowego.

Przy ogrzewaniu podłogowym o 4 zmianach temperatur w ciągu doby możesz zapomnieć. Jej duża inercja powoduje, że przeważnie nie ma to większego sensu.

[...] Dodatkowo rozmowa ze znajomym elektrykiem zaowocowała pociągnięciem kabli uziemienia do łazienek

 

A co uziemiać w łazience, kiedy cała instalacji doprowadzająca wode i c.o. jest plastikowa? Wanna i brodzik z akrylu.

[...] Dodatkowo rozmowa ze znajomym elektrykiem zaowocowała pociągnięciem kabli uziemienia do łazienek

 

A co uziemiać w łazience, kiedy cała instalacji doprowadzająca wode i c.o. jest plastikowa? Wanna i brodzik z akrylu.

 

To może krany albo grzejnik.... :) ale sam jestem ciekawy po co w łazience uziemienie czy jakaś szyna wyrównawcza

[...] Dodatkowo rozmowa ze znajomym elektrykiem zaowocowała pociągnięciem kabli uziemienia do łazienek

 

A co uziemiać w łazience, kiedy cała instalacji doprowadzająca wode i c.o. jest plastikowa? Wanna i brodzik z akrylu.

Interesujące. U mnie elektryk wyciągnął dwa przewody do uziemienia- do wanny i do kabiny prysznicowej. Za to pralki, kranów i kibelka uziemić dodatkowo chyba nie zamierzał
Może wykażę się dyletanctwem ale czy przypadkiem ten regulator Legranda nie jest dedykowany do grzejników elektrycznych?

 

 

Owszem masz rację to jest termostat do grzejników elektrycznych i do ogrzewania podłogowego ale elektrycznego

Mam mieć taki układ jak opisuje Mice:

Henok, nie do końca tak, pogodówka steruje całym układem ale oprócz tego stosuje się regulatory pokojowe na poszczególne pętle/pomieszczenia.

Piec będzie miał sterownik pogodowy. Natomiast chciałbym mieć możliwość regulacji poszczególnych pętli i chcę to zrealizować za pomocą termostatów połączonych z siłownikami w rozdzielaczu.

Owszem masz rację to jest termostat do grzejników elektrycznych i do ogrzewania podłogowego ale elektrycznego

Ale co to dla mnie za różnica. Ja potrzebuję sterownika który albo zwiera styki gdy za mała temperatura otoczenia albo je rozwiera gdy osiągnie zadaną na pokrętle temperaturę. Taki włącznik napięcia na siłownik.

 

 

Sprawa może trochę odbiega od tematu postu, ale mnie generalnie chodzi o to jakie i jak puścić kabelki :)

[...] Dodatkowo rozmowa ze znajomym elektrykiem zaowocowała pociągnięciem kabli uziemienia do łazienek

 

A co uziemiać w łazience, kiedy cała instalacji doprowadzająca wode i c.o. jest plastikowa? Wanna i brodzik z akrylu.

Interesujące. U mnie elektryk wyciągnął dwa przewody do uziemienia- do wanny i do kabiny prysznicowej. Za to pralki, kranów i kibelka uziemić dodatkowo chyba nie zamierzał

 

I co dalej jak zamierzasz to podłączyć z wanną.

 

Pytam bo sam jestem ciekawy i mój elektryk śmieje się jak mu mówię o szynie wyrównawczej

A co uziemiać w łazience, kiedy cała instalacji doprowadzająca wode i c.o. jest plastikowa? Wanna i brodzik z akrylu.

 

To że teraz jest z akrylu to nie znaczy że będzie tak zawsze. Poza tym wanna ma metalową ramę, istnieją też zalecenia norm... (ale o tym był ostatnio długi wątek na forum w tym samym dziale)

Dodatkowo w łazience planuję saunę a nie wiem jeszcze czy piecyk nie wymaga uziemienia. Skoro więc byłem przez zalaniem posadzek i niewiele mnie kosztowało położenie tego kabelka to wolałem to zrobić teraz.

Sprawa może trochę odbiega od tematu postu, ale mnie generalnie chodzi o to jakie i jak puścić kabelki :)
Musisz zobaczyć jakich kabelków wymagają siłowniki (napięcie 230V czy np. 24V) i przez co będą sterowane (sterowniki pokojowe, czy centralka pogodowa). Jest wiele różnych systemów i trudno to jednoznacznie określić.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...