Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dokładnie,ostatnio zastanawiałem się jak to jest z przewymiarowaniem kabli vs wodnej podłogówki w momencie grzania akumulacyjnego.Na kablach zwiększa się moc grzewczą na 1m2,na wodnej podłogówce teoretycznie też powinno się zagęścić rozstaw rurek ale z drugiej strony mamy tutaj mamy możliwość zwiększenie temperatury czynnika grzewczego co nam powinno dać podobny efekt przy "normalnym" wyliczonym rozstawie.

Powyżej opisałem sposób sterowania ogrzewanie w moim domu. Tylko ja mam pompę ciepła, co nieco zmienia ekonomię. Mogę sobie pozwolić na grzanie w 1 taryfie.

Przy czystym ogrzewaniu elektrycznym wskazane byłoby ogrzewanie tylko w 2 taryfie. Z ilością dostarczonego ciepła nie ma tu problemu, trzeba tylko przewymiarować podłogówkę na tyle, aby przez 10h dostarczyła ciepło starczające na 24h. Aby było to wykonalne dom nie powinien rocznie zużywać więcej jak 50kWh/m2. Powyżej tej granicy będą spore wahania temperatury w pomieszczeniach. Dużo też zależy od akumulacyjności domu - inaczej będzie zachowywał się dom szkieletowy, a inaczej murowany z bloczków wapienno-piaskowych. Istotna jest też grubość wylewki ogrzewania podłogowego.

W domu o małej akumulacyjności rozwiązaniem może być zastosowanie bufora ładowanego w 2 taryfie, współpracującego z podłogówką wodną lub akumulacyjnej płyty fundamentowej, o której pisałem wcześniej w innym wątku : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5%82yta-fundamentowa&p=4617275&viewfull=1#post4617275 :).

Edytowane przez HenoK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Marcin dylatacje i ilość obwodów dużo zależą od układu domu. Przejścia można dać w peszlach jak przy zwykłej podłogówce wodnej.

 

Przy -15 miałem ogrzewanie wyłączone zupełnie przez cztery dni, cały czas świeciło słońce. Dopiero po czterech dniach temperatura spadła na 17-18 stopni. Ogrzewanie pomieszczeń podłogówką podczas słonecznych dni podnosi temp. do 28 stopni, jak podłoga jest wyłączona to nagrzewa się do 25 stopni i nad ranem jest 21.5 przy mrozach nocnych do -8. Pomieszczenia północne przy włączonej podłodze nagrzewają się do 21-22 stopni, bez grzania byłoby tam tyle ile nawiew z reku czyli ok 16 stopni.

Przy słonecznych dniach już się przyzwyczaiłem do takiego wzrostu temp, gorzej gdy nie będzie słońca :) Całe piętro mam wyłączone i tam również jest dobrze ciepło.

Centralne sterowanie czy inne ? Dużo zależy od konkretnych warunków/wymagań. Przy dużych przeszkleniach w części dziennej domu trudno mieć takie same temp. w części północnej/nocnej bez sterownia. W zależności od temp. zewnętrznych i słońca inaczej powinno się sterować. Obecne sterowniki nie biorą pod uwagę nasłonecznienia tylko temp. w czasie.

Może spróbuję założyć zewnętrzny w słońcu ale to mi zmniejszy całe parametry czyli część północna i tak będzie chłodniejsza. Inna opcja to czujnik zewnętrzny w miejscu słonecznym, czujnik pokojowy w pokoju południowym zamyka elektrozawory na część południową a czujnik pokojowy zamontowany w części północnej daje sygnał, że pomimo słońca i ciepła pompa ma grzać tylko na część północną. Piętro traktowane jako południowe czyli ciepłe.

Nie wiem tylko jak się zachowa sterownik pompy, czy mając dużą różnicę pomiędzy zadaną a wymaganą zwiększy parametry grzania czy dalej będzie jechał na niskich bo na zewnątrz ciepło.

Minusem który się pojawia przy takich sterowaniach to w przypadku pompy ciepła ilość startów sprężarki. Popróbuję trochę, może będzie pięknie a może skończy się jak zwykle czyli będzie grzało non stop wszystko :) pozdrawiam "regulujących" z wiatrakami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może spróbuję założyć zewnętrzny w słońcu ale to mi zmniejszy całe parametry czyli część północna i tak będzie chłodniejsza. Inna opcja to czujnik zewnętrzny w miejscu słonecznym, czujnik pokojowy w pokoju południowym zamyka elektrozawory na część południową a czujnik pokojowy zamontowany w części północnej daje sygnał, że pomimo słońca i ciepła pompa ma grzać tylko na część północną. Piętro traktowane jako południowe czyli ciepłe.

Nie wiem tylko jak się zachowa sterownik pompy, czy mając dużą różnicę pomiędzy zadaną a wymaganą zwiększy parametry grzania czy dalej będzie jechał na niskich bo na zewnątrz ciepło.

Minusem który się pojawia przy takich sterowaniach to w przypadku pompy ciepła ilość startów sprężarki. Popróbuję trochę, może będzie pięknie a może skończy się jak zwykle czyli będzie grzało non stop wszystko :) pozdrawiam "regulujących" z wiatrakami :)

Spróbuj na stałe włączyć pompy obiegowe podłogówki (bez włączania pompy ciepła). Powinno to umożliwić zabranie części ciepła z pomieszczeń południowych i przekazanie go do pomieszczeń północnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eee tam nieprzewidywalna, jeden sterownik z czujnikiem temp w reprezentacyjnym pomieszczeniu i finał, sterowanie jak trzeba. nic nie bedzie sie przegrzewać ani nic nie zamarznie.. chyba że elektrownia wyłączy prąd :)

 

napisałem nie - wprost, ze wtedy jest doopa, kiedy woda w rurce zamarznie... chyba, ze napełniacie jej glikolem... wiem, ze prawdopodobienstwo takiej sytuacji jest male - ale jednak jest...

 

druga sprawa: czujnik w reprezentacyjnym miejscu - tak - w kawalerce w bloku co najwyżej... nawet w samochodzch projektuje sie wielostrefowa klimę i dzis jest to standardem....

 

Kolega ma jeden czujnik przy gazowym: u dziecka na pietrze w pokoju 23stC a w sypialni po polnocnej stronie 18. Czujnik w salonie. Jak napali w kominku, to rozkład temperatury zaciemnia sie jeszcze bardziej...

Edytowane przez tutiturumtu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin dylatacje i ilość obwodów dużo zależą od układu domu. Przejścia można dać w peszlach jak przy zwykłej podłogówce wodnej.

Nie można dać w peszlach bo wtedy kabel oporowy nie będzie miał jak oddać ciepła i w tym własnie miejscu z czasem i w zależności od czestotliwości ekspoatacji, ulegnie przepaleniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie sterowanie jakie mam u siebie w zupełności wystarcza. Pozwala na pracę pompy ciepła w większości w 2 taryfie (ok. 80%) a jednocześnie wahania temperatury w domu są na akceptowalnym poziomie. Dodanie dodatkowych sterowników nic by tu nie wniosło. Z doświadczenia ubiegłych lat wiem, że przy temperaturze wewnętrznej powyżej 23,5 st. C warto ograniczyć ilość słońca wpadającego przez okna. Powyżej 24 st. C w domu mogę włączyć chłodzenie pasywne, które hamuje dalszy wzrost temperatury.

 

Masz parterowy i stosunkowy prosty w rzucie dom. Dlatego wystarcza. Przy pietrowce jest duzo trudniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

napisałem nie - wprost, ze wtedy jest doopa, kiedy woda w rurce zamarznie... chyba, ze napełniacie jej glikolem... wiem, ze prawdopodobienstwo takiej sytuacji jest male - ale jednak jest...

 

Takie prawdopodobieństwo jest wręcz bardzo małe, szczególnie przy pracującej pompce obiegowej. Śmiem twierdzić że około miesiąca by trzeba było bez zasilania z dużymi mrozami by taka sytuacja miała miejsce. Prędzej ZWU zamarznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

napisałem nie - wprost, ze wtedy jest doopa, kiedy woda w rurce zamarznie... chyba, ze napełniacie jej glikolem... wiem, ze prawdopodobienstwo takiej sytuacji jest male - ale jednak jest...
Jeżeli zamarznie woda w podłogówce, to zamarznie też w rurach wody ciepłej i zimnej. Tak więc żaden glikol tu nie pomoże. Dokładnie taka sama sytuacja jak z kablami grzewczymi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy masz różnice temp w pomieszczeniach?

Udało Ci się osiągnąć komfort cieplny bo zmianach w nastawach?

Stosowanie jednego czy nawet dwóch obwodów na cały dom jest to błąd w sztuce. Co z dylatacjami i przejściem miedzy pomieszczeniami?

 

Komfort jest od 3 m-cy, nowy test zdał egzamin.

Taki błąd w sztuce jak sanitarka kładziona na 80 cm ;). Po co mi dylatacje w każdym pomieszczeniu? Co ma mi się przegrzać skoro ten kabel ledwo działa :).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komfort jest od 3 m-cy, nowy test zdał egzamin.

Taki błąd w sztuce jak sanitarka kładziona na 80 cm ;). Po co mi dylatacje w każdym pomieszczeniu? Co ma mi się przegrzać skoro ten kabel ledwo działa :).

 

pzdr

mógłbys przypomnieć o ile zmiełeś nastawy i jak to wpłynęło na temp. w pomieszczeniu i przy jakiej temp zacząłeś odczuwać komfort.

Dylatację po to żeby pracujące posadzki nie miały wpływu na siebie i nie powodowały peknięć. znajómy który tego nie miał ma peknięcia w posadzkach do 0,5cm szczególnie na górze, jaki wpływ na to ma brak dylatacji a jaki inne czynniki "pracy" budynku nie wiem.

Ty stosowałes peszle na przejściach? Rozumiem że u Ciebie to dogrzewanie, ale nawet pracując relatywnie krótko 1-2h, kable grzejne nie bedący otoczony "radiatorem" a powietrzem (peszel) szybciej się zestarzeje a w konsekwencji czego może ulec przepaleniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo nie ma takiej potrzeby:P

" Jak się nie ma co się lubi, to się kradnie co popadnie", jasne że sie da bez niecentralnego, ale można lepiej. jasne że temp są akceptowalne, ale przez tzw przyzwyczajenie. Ja nie widzę sensu grzania pom. gospodarczego i utrzymywania temp 22,5 w wiatrołapie. skoro nazywamy się ludźmi energooszczędnymi to nie znaczy że zastosowanie taniego źródła CO np. PCi czy drewno zwalnia od myślenia i racjonalnego zagospodarowania energii. Dla mnie dom energooszczędny to jest szeroko rozumiana "instytucja" oszczędzająca energię ze względu na koszty i ze względu na poszanowanie środowiska naturalnego. Więc ogrzewanie energooszczędne powinno iść w parze z oświetleniem energooszczędnym, urządzeniami AGD >A+, racjonalnym z nich korzystaniem itd. Posiadacz takiego domu kierując się ideą energooszczędności powinien również używać samochodu energooszczędnego ( co w dzisiejszych czasach nie jest okupione osiągami i komfortem jazdy, a nawet wysoka jego ceną).

Sorry za odejście od tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mógłbys przypomnieć o ile zmiełeś nastawy i jak to wpłynęło na temp. w pomieszczeniu i przy jakiej temp zacząłeś odczuwać komfort.

Dylatację po to żeby pracujące posadzki nie miały wpływu na siebie i nie powodowały peknięć. znajómy który tego nie miał ma peknięcia w posadzkach do 0,5cm szczególnie na górze, jaki wpływ na to ma brak dylatacji a jaki inne czynniki "pracy" budynku nie wiem.

Ty stosowałes peszle na przejściach? Rozumiem że u Ciebie to dogrzewanie, ale nawet pracując relatywnie krótko 1-2h, kable grzejne nie bedący otoczony "radiatorem" a powietrzem (peszel) szybciej się zestarzeje a w konsekwencji czego może ulec przepaleniu.

 

Ja wiem po co są dylatacje :).

Nie pamiętam czy dawałem w peszle muszę sprawdzić. Poza tym kabel wytrzymuje do 60oC więc raczej trudno będzie go tak rozgrzać przy czasowym działaniu.

Nastawione mam teraz że podłogowe w taniej taryfie dobija do 22,5oC. A jak temp. w domu wynosi ponad 20,5 to wyłączam dogrzewanie przy okazji gaszenia światła w przedpokoju przed snem :). Nawet przy mrozach następnego dnia nie spadnie tak aby zaczęło być zimno i nstp. nocy już sobie działa.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

J A jak temp. w domu wynosi ponad 20,5 to wyłączam dogrzewanie przy okazji gaszenia światła w przedpokoju przed snem :). Nawet przy mrozach następnego dnia nie spadnie tak aby zaczęło być zimno i nstp. nocy już sobie działa.

 

pzdr

 

czyli moje kino domowe mogłoby Cię zabić temperaturą....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...