Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie wiem czy dobrze mi się wydaję ale pisaliście chyba tutaj o mocach przyłączeniowych rzędu kilkunastu kW. Zastanawiam się ile mnie będzie potrzeba. Największe odbiorniki to piec 9kW (myślę że do domu 100m2 mi wystarczy), płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, czajnik el. Zastanawiam się też nad podgrzewaczami przepływowymi w kranach w łazienkach i kuchni. Cyrkulacja powoduje ogromne straty podgrzanej wody a taki podgrzewacz (chyba 3kW wystarczy) daje od razu ciepłą wodę. Zakładając, że włączy się piec oraz chociaż dwa podgrzewacze to już daje 15kW. Jak do tego dodam piekarnik i płytę to będzie grubo ponad 20. Jak to wygląda w praktyce?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Chyba od wczoraj sam znalazłem rozwiązanie. Jest coś takiego jak przekaźnik priorytetowy. W momencie załączenia urządzenia priorytetowego (tutaj byłby to dowolny podgrzewacz wody, przekaźnik odłącza urządzenie niepriorytetowe (w tym wypadku piec). Montuje się toto w skrzynce z bezpiecznikami. Nie wiem tylko czy nie jest problemem częste wyłączanie pieca. Bo niestety ten przekaźnik wyłączałby cały piec a nie tylko jego grzałki. ;(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba od wczoraj sam znalazłem rozwiązanie. Jest coś takiego jak przekaźnik priorytetowy. W momencie załączenia urządzenia priorytetowego (tutaj byłby to dowolny podgrzewacz wody, przekaźnik odłącza urządzenie niepriorytetowe (w tym wypadku piec). Montuje się toto w skrzynce z bezpiecznikami. Nie wiem tylko czy nie jest problemem częste wyłączanie pieca. Bo niestety ten przekaźnik wyłączałby cały piec a nie tylko jego grzałki. ;(

 

9 kW to 4,5 zł na godzinę x 24 to kupa kasy to sezon będzie kosztował ____----200=7 miesiecy x 1500 =to 10 000 zł

Prponuje zastanowić się nadz pompą ciepła powietrze woda .To taka forma kotła elektrycznego .Koszty spadną do 3000 3500.

W 3 lata się zwróci Koszt około 20000 zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainstalowałem OZC ... masakra. Nie mam tyle czasu, żeby się bawić tak skomplikowanym programem. Założę się, że można przybliżone wyniki osiągnąć jakimś prostym kalkulatorem. Naprawdę chciało się Wam wpisywać te dane? Spędziłem pół godziny i nie doszedłem do tego o co w tym chodzi więc temat uznaję za zamkniętą opcję dla fascynatów cyferek.

 

Policz ile masz scian ,okien,stropu z izolacją pomnóż razy k= 0,3 W/K*m2 Dla scian i stropu oraz 1,1W/K*m2 i razy dt= 40 C.Dodaj trochę na wentylację jakieś 2000 w Wyjdzie ci zapotrzebowanie przy -20C.Średnia temp w sezonie +2 C .Sezon to 200 dni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 kW to 4,5 zł na godzinę x 24 to kupa kasy to sezon będzie kosztował ____----200=7 miesiecy x 1500 =to 10 000 zł

Prponuje zastanowić się nadz pompą ciepła powietrze woda .To taka forma kotła elektrycznego .Koszty spadną do 3000 3500.

W 3 lata się zwróci Koszt około 20000 zł

 

ale piec nie musi grzać nonstop przez 24h i zapewne tak nie bedzie. obliczenia kosztów - błędne jak cholera :) dużo zależy od izolacji a tym samym strat ciepła dla danego budynku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz ile masz scian ,okien,stropu z izolacją pomnóż razy k= 0,3 W/K*m2 Dla scian i stropu oraz 1,1W/K*m2 i razy dt= 40 C.Dodaj trochę na wentylację jakieś 2000 w Wyjdzie ci zapotrzebowanie przy -20C.Średnia temp w sezonie +2 C .Sezon to 200 dni

 

to sposób bardzo uproszczony, który nie bierze pod uwagę jak faktycznie bedzie ocieplony budynek, tylko jest liczone dla ściań wg normy polskiej.

jeśli weźmiemy pod uwagę to jak faktycznie chcemy ocieplić dom (ściany, strop, dach), jakie będą okna / drzwi.. to w ten sposób oczywiście można policzyć straty ciepła dla domku. a dodatkowo uwzględniając straty na wentylację .. można zrobić cały bilans cieplny domku dla temp. minimalnych (-20C)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 kW to 4,5 zł na godzinę x 24 to kupa kasy to sezon będzie kosztował ____----200=7 miesiecy x 1500 =to 10 000 zł

Prponuje zastanowić się nadz pompą ciepła powietrze woda .To taka forma kotła elektrycznego .Koszty spadną do 3000 3500.

W 3 lata się zwróci Koszt około 20000 zł

Mi tez bys polecił pompe ciepła? ja mam 12kW mocy w kablach x24x200dni... ile na tym zaoszczędze i ile będzie mi sie zwracać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli montujesz kocioł 9 kW to chyba takie są potrzeby budynku dla -20 C.Jeżeli jest inne to proporcjonalnie mniej ale tak to się liczy .To dość proste.

 

A pompa ciepła gruntowa daje oszczędność 75 % .Tzn zapłacisz 1/4 tego zo z prąd.A powietrzna cop 3 -3,3 czyli zapłacisz 1/3 tego co za prąd Dotyczy to sezonu grzewczego jeżeli doliczy się przygotowanie cwu w lecie proporcje poprawiają.

Jeżeli potrzebujesz 12kW to koszt pompy tańszej jednofazowej TYP 16 to około 28 000 zł .a trzyfazowa 32000 (cena dla domku 8% Vat)

 

Ciekawym i tanim rozwiązaniem jeat pomp do samej ciepłej wody z około 7000zł (może wspomagac c.o.)

 

Można też stosować klimatyzatory w trybie grzania .Tu zyski są zależne od ich klasy

Najtańszy kosztuje 1000 zł i pracuje do 0 C cop =2-3.

Niewiele droższe bo około 4000 zł .działają do -10 C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 kW to 4,5 zł na godzinę x 24 to kupa kasy to sezon będzie kosztował ____----200=7 miesiecy x 1500 =to 10 000 zł

Prponuje zastanowić się nadz pompą ciepła powietrze woda .To taka forma kotła elektrycznego .Koszty spadną do 3000 3500.

W 3 lata się zwróci Koszt około 20000 zł

 

Dziękuję za radę ale kilka stron wcześniej policzyłem sobie zgrubne zapotrzebowanie na energię. 9kW to maksymalna moc pieca. Moje wyliczone roczne zużycie prądu (jeżeli się sprawdzi a liczyłem dodając kW na mostki i inne duperele) to 12 tys. kWh w taryfie tańszej czyli ok 4600zł w roku w najgorszym przypadku, nie liczę też dogrzewania kominkiem... to kiedy ma mi się zwrócić ta pompa za 20 tys?

 

 

Powrócę więc do pytania czy ktoś ma takie rozwiązanie z punktowymi podgrzewaczami wody i jaką moc przyłączeniową ma w domu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to sposób bardzo uproszczony, który nie bierze pod uwagę jak faktycznie bedzie ocieplony budynek, tylko jest liczone dla ściań wg normy polskiej.

jeśli weźmiemy pod uwagę to jak faktycznie chcemy ocieplić dom (ściany, strop, dach), jakie będą okna / drzwi.. to w ten sposób oczywiście można policzyć straty ciepła dla domku. a dodatkowo uwzględniając straty na wentylację .. można zrobić cały bilans cieplny domku dla temp. minimalnych (-20C)

 

Możesz oczywiście wpisać rzeczywiste wsp k .

Z moich doświadczeń wynika że ,takie przybliżenie wystarcza.Ważniejsze jest wyeliminowanie mostków cieplnych .Mogą one spowodować nawet podwojenie strat.

Przykładem może być wylanie konstrukcji balkonu i stropu Następnie przy drzwiach balkonowych kładziemy rury do grzejnika (często bespośrednio na stropie)

albo zagęszczamy podłogówkę .W efekcie mamy odśnieżony balkon.Mostki takie występują przy drzwiach wejściowych .tarasach,garażach oraz pry kolumnach podpierających wykusz z łazienką (ogrzewanie podłogowe).

Częstym błędem jest ułożenie rur na chudym betonie pod izolacją podłogi i dotyczy to rur co i cwu.

Takie ułożenie ułatwia hydraulikowi montaż,ale klient płaci przez całe życie wysokie rachunki.

Ciekawym doświadczeniem jest uruchomienie pompy cyrkulacyjnej cwu i sprawdzenie po jakim czasie uruchomi sie podgrzewanie cwu.Potem można sprawdzić ile energii trzeba aby odbudować zapas wody .

Teraz grubość izolacji nie jest tak istotna ,bo jest dobra .Czy damy 10 ,12,15 cm to nie jest tak bardzo istotne. no chyba ,że ktoś położy 14 na strop (norma z 1974 r)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znów sam sobie odpowiadam na pytanie ale może komuś się przyda. Kotły Kospel mają możliwość podłączenia urządzenia nadrzędnego. Czyli można tak skonfigurować instalację elektryczną, że w przypadku włączenia ogrzewacza przepływowego kocioł nie włączy grzałek! Łał!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za radę ale kilka stron wcześniej policzyłem sobie zgrubne zapotrzebowanie na energię. 9kW to maksymalna moc pieca. Moje wyliczone roczne zużycie prądu (jeżeli się sprawdzi a liczyłem dodając kW na mostki i inne duperele) to 12 tys. kWh w taryfie tańszej czyli ok 4600zł w roku w najgorszym przypadku, nie liczę też dogrzewania kominkiem... to kiedy ma mi się zwrócić ta pompa za 20 tys?

 

 

Bardzo szybko. Nawet przy słabym COP 3 będzie to tylko niecałe 7 lat. Ale większość PC gruntowych ma COP w okolicach 4 więc będzie to już tylko niecałe 6.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to po kolei - wg mnie takie przybliżenie nie wystarcza, chyba że ktoś buduje dom standardowy pod względem energetycznym.

jest istotne czy to będzie 10cm czy 15cm i jakiego styro, ma to jednak spory wpływ na straty

mostki termiczne wiadomo trzeba eliminować lub minimalizować. w przypadku balkonów przy standardowym wylaniu jak piszesz, trzeba go po prostu ocieplić z każdej strony.. wiadomo nie osiągnie sie parametrów jak ściany, ale mostek będzie minimalny. z drzwiami tarasowymi czy wejściowymi też można sobie poradzić (od czego styro typu XPS)

ha gorszym przypadkiem jest własnie garaż .. jego posadzka, nadproże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to po kolei - wg mnie takie przybliżenie nie wystarcza, chyba że ktoś buduje dom standardowy pod względem energetycznym.

jest istotne czy to będzie 10cm czy 15cm i jakiego styro, ma to jednak spory wpływ na straty

mostki termiczne wiadomo trzeba eliminować lub minimalizować. w przypadku balkonów przy standardowym wylaniu jak piszesz, trzeba go po prostu ocieplić z każdej strony.. wiadomo nie osiągnie sie parametrów jak ściany, ale mostek będzie minimalny. z drzwiami tarasowymi czy wejściowymi też można sobie poradzić (od czego styro typu XPS)

ha gorszym przypadkiem jest własnie garaż .. jego posadzka, nadproże...

z tym balkonem to nie tak łatwo

Narysuj sobie przekrój i zaizoluj go po 10 cm od góry i zobacz jaka jest powieszchnia strat takiego radiatora.

a z tym 10 czy 15 .Leprze 15 niż 10 .ale dla 300 m2 ściany dla k =0,3 W/K*m2 i delta t40 Q=3600 W. więc różnica wyniesie jakies 1000 W dla -20 A srednia to +2.Więc średnia różnica strat przez ściany to około 600W .czyli dzienny koszt dla gazu ziemnego -

 

1kWh to 20 gr

czyli

dla 0,6 kWh to 12 groszy na godzine x 24 x200 dni=576zł/rok

Można policzyć dokłdnie ale różnica będzie niewielka

Ponadto ja nie uwzgledniłem izolacyjności konstrukcji sciany a może być np z porotermu czy gazobetonu.Wtdy wpływ tych 5 cm izolacji jest mniejszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykładem może być wylanie konstrukcji balkonu i stropu Następnie przy drzwiach balkonowych kładziemy rury do grzejnika (często bespośrednio na stropie) albo zagęszczamy podłogówkę .W efekcie mamy odśnieżony balkon.

Dobre, ja specjalnie ocieplałem balkony (góra dół i boki) 5ką styro, żeby takiego efektu nie było. Są dość grube, ale niech leży na nich śnieg, nie zależy mi ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo szybko. Nawet przy słabym COP 3 będzie to tylko niecałe 7 lat. Ale większość PC gruntowych ma COP w okolicach 4 więc będzie to już tylko niecałe 6.

 

No więc policzyłem i masz rację. Przy pompie gruntowej doliczając nawet koszt kredytu na nią przy COP=3 będzie to 8 lat. Jeżeli nawet policzę że dom zużyje tylko 9kWh a nie 12 to pompa się zwróci w 11 lat.

 

Wcześniej brałem tylko pod uwagę powietrzną z COP=2 i nie zakładałem użycia jej w II taryfie. Powyższe wyliczenia są ok dla II taryfy, przy I wygląda to kiepsko.

 

Tylko daj mi namiar na pompę gruntową z montażem za 20 tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli montujesz kocioł 9 kW to chyba takie są potrzeby budynku dla -20 C.Jeżeli jest inne to proporcjonalnie mniej ale tak to się liczy .To dość proste.

 

A pompa ciepła gruntowa daje oszczędność 75 % .Tzn zapłacisz 1/4 tego zo z prąd.A powietrzna cop 3 -3,3 czyli zapłacisz 1/3 tego co za prąd Dotyczy to sezonu grzewczego jeżeli doliczy się przygotowanie cwu w lecie proporcje poprawiają.

Jeżeli potrzebujesz 12kW to koszt pompy tańszej jednofazowej TYP 16 to około 28 000 zł .a trzyfazowa 32000 (cena dla domku 8% Vat)

 

Ciekawym i tanim rozwiązaniem jeat pomp do samej ciepłej wody z około 7000zł (może wspomagac c.o.)

 

Można też stosować klimatyzatory w trybie grzania .Tu zyski są zależne od ich klasy

Najtańszy kosztuje 1000 zł i pracuje do 0 C cop =2-3.

Niewiele droższe bo około 4000 zł .działają do -10 C.

Jeśli każdemu klientowi tak pochopnie polecasz PCi jak mi, to współczuję twoim klientom, wszystko bardzo uogólniasz, patrzysz schematycznie, a nie zagłębiasz się w szczegóły, które w nowoczesnych domach energooszczędnych są kluczowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainstalowałem OZC ... masakra. Nie mam tyle czasu, żeby się bawić tak skomplikowanym programem. Założę się, że można przybliżone wyniki osiągnąć jakimś prostym kalkulatorem. Naprawdę chciało się Wam wpisywać te dane? Spędziłem pół godziny i nie doszedłem do tego o co w tym chodzi więc temat uznaję za zamkniętą opcję dla fascynatów cyferek.

 

Program wcale nie jest skomplikowany. Trzeba mieć podstawy teoretyczne aby wiedzieć co i jaki sposób wpisywać.

Ja po 50 godz wykładów odnośnie obsługi tego oprogramowania prowadzonego przez twórców OZC oraz po roku studiów podyplomowych z zakresu audytingu energetycznego i wprowadzeniu kilkunastu budynków również dużych obiektów ponad 100 pomieszczeń czasem mam wątpliwości i konsultuję sie Sankomem

Oszacowanie projektowanej mocy cieplnej mozna uzyskać za pomocą prostych kalkulatorów ale będzie to tylko oszacowanie. Bład tego oszacowania w stosunku do rzetelnych obliczeń wykonanych przez OZC moze wynosić do 100%, to samo dotyczy obliczenia zapotrzebowania na ciepło.

Jezeli proste kalkulatory by te obliczenia wykonały dość dokładnie to po co na rynku pojawiły się programy typu OZC firmy Sankom, Arkadia Termo,

Build Desk i inne, które są na bieżąco aktualizowane i dopasowane do nowych norm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś chyba przesadzasz z tym błędem na poziomie 100%. To co ma największy wpływ na zużycie energii to największe przegrody czyli ściany, okna, sufit i podłoga. Jeżeli rozpatruję parterówkę, mam bardzo prostą sytuację z sufitem i podłogą, znam współczynniki ścian i okien. Ile mogę się pomylić nie uwzględniając mostków typu narożniki, czy inne pierdoły? Możesz podać przykład czegoś czego nie jestem w stanie policzyć że zmieni mi wynik o 100%?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...