oszczednyGrześ 03.09.2016 09:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2016 Ciekawe. Moja klima LG ma wydajność 600m3/h, czyli taki reku dobrany pod GWC. Teoretycznie można to spokojnie zrobić na rurkach fi75. Pytanie czy się do tego nadają (temperatury, skraplanie, itp). Komuś bym tak nie zrobił, ale u siebie chętnie bym przetestował. Koszt rur jest znośny, robocizna własna tylko klimę ktoś musi zrobić. Nie, źle mnie zrozumiałeś. Robi się tak, że do skrzynki od anemostatu dodajesz jeszcze podejście od kanałówki. Np. Masz do salonu powiedzmy 3x75mm od wentylacji plus 1x125 mm od kanałówki. Można też zrobić na flexach instalację ale tylko w przypadku gdy będą one np. zapiankowane lub w warstwie wełny taki projekt miałem okazję robić. Tyle że nie na 75mm tylko 90mm i kanałówka z odpowiednim sprężem i rozdzielaczem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 03.09.2016 09:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2016 Nie, źle mnie zrozumiałeś. Robi się tak, że do skrzynki od anemostatu dodajesz jeszcze podejście od kanałówki. Np. Masz do salonu powiedzmy 3x75mm od wentylacji plus 1x125 mm od kanałówki. Można też zrobić na flexach instalację ale tylko w przypadku gdy będą one np. zapiankowane lub w warstwie wełny taki projekt miałem okazję robić. Tyle że nie na 75mm tylko 90mm i kanałówka z odpowiednim sprężem i rozdzielaczem. Zrozumiałem, ale wolałbym niezależną instalację, bo jak np. grzać i wentylować łazienkę w tym samym czasie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 03.09.2016 10:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2016 Zrozumiałem, ale wolałbym niezależną instalację, bo jak np. grzać i wentylować łazienkę w tym samym czasie? Skoro zrozumiałeś to ok. Łazienek raczej nie nagrzewamy z pompy. Jak już coś to przy podłodze i oczywiście niezależnym. Ale zwykle w łazience jest mata/kable z COP 1 i względnie grzejnik nadmuchowy lub promiennikowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
badzi47 11.09.2016 16:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2016 badzi47, ja ciągle nie rozumiem po co Ci dwa systemy ogrzewania, PC i podłogówka. Jeśli tak jak piszesz, że głównie będzie chodziła klima a podłogówka to tylko aby uzyskać komfort ciepłej podłogi, to dla mnie jest właśnie zbytek. Ale kto bogatemu zabroni Ogólnie twoja koncepcja wydaje się ok, ale nie kalkuluje mi się. Masz rację, że nie ma co akumulować w domy tak energooszczędnym, ale różnica w kosztach izolacji do 15kWh/m2rok a 45 kWh/m2rok (ja mam zamiar do tego zejść) to będzie min 20tyś zł w moim przypadku. Koszt zwrotu takiej inwestycji to ponad 10 lat, co wg mnie nie ma sensu z punktu widzenia budżetowania. Czy jest jakiś argument za tym aby nie stosować dogrzewnicy w reku jako źródła ciepła? Taki moduł to dodatkowe kilkaset złotych zamiast PC 20-30tyś. Tak wiem, COP no i klima w lecie, ale ja zakładam, że z reku + GWC i tak będę w lecie miał max 22-23st i dam radę bez klimy, a dogrzewnica będzie mi służyła tylko w momentach kiedy nie będzie aż tak zimno aby załączać podłogówkę. Chętnie wysłucham argumentów przeciwko. Witaj Nie stosuj dogrzewnicy. Tym bardziej, ze proponujesz nie inwestowanie 20k wiecej w izolacje. Ja nie traktuje sprawy 'kiedy to sie zwroci'. Czy kupujac dobre auto, ktos rozwaza, lepiej fiata, bo mercedes nie zwroci sie. Po co do domu pakowac tyle automatyki, odwierty, pompy gruntowe, jak to wogole nie jest potrzebne w domu dobrze zaizolowanym i uszczelnionym. Prostota urzadzen i wygodne funkcjonowanie obiektu. W zeszly piatek wylalem anhydryt i tym samym zalalem kable grzejne. Nastepnie w tym tygodniu zakladam Mitsu 7kw, za 14.4k zlotych. Kable 4.2k plus sterowanie DEVI, czyli panel glowny 1.5k i regulatory podlogowe i powietrza w kazdym pomieszczeniu za 4.8k, robocizna 2k razem klima-chlodzenie grzanie i dogrzewanie lub jak to inaczej ujac regulowanie temp. w kazdym pom. kablami to razem 24.9k. Prosze dac mi przyklad czy mozna cos taniej i czy taka kwota to zbytek. Sama klima nie da mozliwosci pozytywnego regulowania. Mozna by bylo, ale to trzeba znowu wrocic do automatyki, przepustnice, piloty mnostwo kabli, przekazniki pierdoly, to sie robi siec. Nie trzeba. Kablami z DEVI sterowaniem zawiaduje dla calego domu, z kazdego pomieszczenia, albo z panela centralnego, albo z smartphona. Centralny panel DEVI, moze podlaczyc 30 urzadzen wszelakiego typu. Po co GWC? Odwierty dla gruntowej i gruntowa? To sa ogromne koszty. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lukee 12.09.2016 06:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 Badzi47, porównanie do samochodów trafne, no ja budował mercedesa nie będę, chodzi mi bardziej o passata Czyli klimą tylko będziesz chłodził? wcześniej zrozumiałem, że to klima z PC do grzania w zimie. Klimę rozprowadzasz kanałami do wszyskich pomieszczeń bez przepustnic? wydaje się trochę nieefektywne. Poza tym pomysł z klimą fajny, ale ja raczej nie będę miał na to kasy. Różnica z GWC jest taka, że mniejsze koszty instalacji to raz, ale przede wszystkim znacznie niższe koszty energii w użytkowaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.09.2016 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 A czy ktoś może spotkał się z rozwiązaniem jednego klimatyzatora sufitowego na każde piętro? Zastanawiam się czy jest sens robić kanałówkę, w małym domu to powietrze i tak się bardzo dobrze miesza, a jeśli klima nie ma opcji sterowania względem każdego pomieszczenia to zalety kanałówki względem jednej jednostki na piętro są znikome. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lukee 12.09.2016 09:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 widziałem coś takiego w części forum poświęconej WM/klimie; użytkownik zachwalał, ale mi się wydaje mało praktyczne - na parterze ok, salon z kuchnią na jednym wywiewie ; ale na piętrze jak będzie gorąco w nocy to każdy będzie musiał spać przy otwartych drzwiach, mi to nie odpowiada Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
badzi47 12.09.2016 10:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 Badzi47, porównanie do samochodów trafne, no ja budował mercedesa nie będę, chodzi mi bardziej o passata Czyli klimą tylko będziesz chłodził? wcześniej zrozumiałem, że to klima z PC do grzania w zimie. Klimę rozprowadzasz kanałami do wszyskich pomieszczeń bez przepustnic? wydaje się trochę nieefektywne. Poza tym pomysł z klimą fajny, ale ja raczej nie będę miał na to kasy. Różnica z GWC jest taka, że mniejsze koszty instalacji to raz, ale przede wszystkim znacznie niższe koszty energii w użytkowaniu. Klimatyzator Mitsu PEAD-RP60JAQ PUHZ-ZRP60VHA. Inwertorowa rewersyjna pompa ciepla. (power inwerter). Jedyne 13.6 z montazem netto plus 8%VAT Kanaly mam w kazdym pokoju na poddaszu 160mm elastyczne antybakteryjne ocieplone. Przepustnice sa na kazdym nanale w dyfuzorze, ktory jest przykrecony do jednostki wewnetrznej. W moim przypadku 7 kroccow w dyfusorze. Kanaly w ilosci 3 szt ida na parter, dwie do salonu-strefy dziennej i jedna do gabinetu-pokoju goscinnego. Natomiast 4 kanaly po jednym do kazdego pokoju. Przepustnice tak jak wspomniale wyzej na kazdy kanal zamontowane w dyfusorze. Jest opcja zeby przepustnice dac na kazdy kanal gdzies na jego dlugosci. Mozna sterowac. Zmiany nastapia tuz przed okresem grzania i pozniej przed okresem chlodzenia-zmiany ustawienia przepustnic. Klimatyztor ustawiony na minimum, ma pracowac bez przerwy. Tylko w okresach przejsciowych czyli sadze kwiecien maj i polowa wrzesnia do polowy listopada bedzie odpoczywal. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 12.09.2016 18:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 A czy ktoś może spotkał się z rozwiązaniem jednego klimatyzatora sufitowego na każde piętro? Zastanawiam się czy jest sens robić kanałówkę, w małym domu to powietrze i tak się bardzo dobrze miesza, a jeśli klima nie ma opcji sterowania względem każdego pomieszczenia to zalety kanałówki względem jednej jednostki na piętro są znikome. Powietrze nie rozejdzie nam się tak komfortowo jak bezpośredni nawiew do poszczególnych pomieszczeń. Ale jak dom jest bardzo dobrze zaizolowany to może być to do zaakceptowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 12.09.2016 18:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 Badzi47, porównanie do samochodów trafne, no ja budował mercedesa nie będę, chodzi mi bardziej o passata Czyli klimą tylko będziesz chłodził? wcześniej zrozumiałem, że to klima z PC do grzania w zimie. Klimę rozprowadzasz kanałami do wszyskich pomieszczeń bez przepustnic? wydaje się trochę nieefektywne. Poza tym pomysł z klimą fajny, ale ja raczej nie będę miał na to kasy. Różnica z GWC jest taka, że mniejsze koszty instalacji to raz, ale przede wszystkim znacznie niższe koszty energii w użytkowaniu. Przepustnice z mojego doświadczenia nie są konieczne chociaż jak ktoś chce... http://forum.muratordom.pl/showthread.php?245730-Tanie-ogrzewanie-domu-klimatyzatorem-od-splita-po-kana%C5%82%C3%B3wk%C4%99 - tutaj masz wątek o grzaniu kanałówką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 12.09.2016 18:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 Klimatyzator Mitsu PEAD-RP60JAQ PUHZ-ZRP60VHA. Inwertorowa rewersyjna pompa ciepla. (power inwerter). Jedyne 13.6 z montazem netto plus 8%VAT Kanaly mam w kazdym pokoju na poddaszu 160mm elastyczne antybakteryjne ocieplone. Przepustnice sa na kazdym nanale w dyfuzorze, ktory jest przykrecony do jednostki wewnetrznej. W moim przypadku 7 kroccow w dyfusorze. Kanaly w ilosci 3 szt ida na parter, dwie do salonu-strefy dziennej i jedna do gabinetu-pokoju goscinnego. Natomiast 4 kanaly po jednym do kazdego pokoju. Przepustnice tak jak wspomniale wyzej na kazdy kanal zamontowane w dyfusorze. Jest opcja zeby przepustnice dac na kazdy kanal gdzies na jego dlugosci. Mozna sterowac. Zmiany nastapia tuz przed okresem grzania i pozniej przed okresem chlodzenia-zmiany ustawienia przepustnic. Klimatyztor ustawiony na minimum, ma pracowac bez przerwy. Tylko w okresach przejsciowych czyli sadze kwiecien maj i polowa wrzesnia do polowy listopada bedzie odpoczywal. Możesz przypomnieć jak duży dom jakie izolacje będziesz miał? Czyli rozumiem, że wszystko rozprowadzone jest na fi 160mm. Powrót ulokowany gdzie będzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
badzi47 13.09.2016 20:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2016 Możesz przypomnieć jak duży dom jakie izolacje będziesz miał? Czyli rozumiem, że wszystko rozprowadzone jest na fi 160mm. Powrót ulokowany gdzie będzie? Dom 260mk. Ogrzewane 220mk Wszystkie kanaly sa przygotowane na 160mm. Zobacze pozniej, bo moze zamiast dyfuzora z 7 kroccami dam 5 kroccow od przodu, bo z 7 dwa ida po bokach i obawiam sie tutaj, ze nie bedzie w te dwa boczne odpowiednio dmuchalo i gdyby tak sie stalo, to zamienie 7 na 5 i wtedy z tych 5 dla dwoch zastosuje trojniki i tuz nad pokojami bo mam 4 pokoje po dwa obok siebe z dwoch koncow domu czyli ze szczytow dam kanaly 125mm. W kazdym badz razie dom jest pobudowany na plycie fundamentowej. Pod plyta 30cm styro 0,033 BASF CS3035, na plycie plyta PIR 12cm 0,022. Sciany ocieplone styro grafit 0,033 grubosc 40cm. Okna i drzewi wejsciowe Internorm srednia wypadowa dla projektu 0,66 Dach ocieplony nakrokwiowo 2x14cm plyta PIR Powrot z klimy ulokowany bedzie w suficie klatki schodowej i planuje rozgalezienie na dwie kratki, zeby nie bylo swistow przy wysokich obrotach wentylatorow jednostki wew. To wszystko okaze sie w przyszlym tygodniu. Nie wiem czy kanaly uda mi sie wszystkie podlaczyc do zamontowanej klimy, bo z tego co mam chyba nie starczy i bede musial dokupic, zeby poprzedluzac istniejace. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
badzi47 13.09.2016 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2016 Sorrki sciany styro grafit ale 0,031 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 13.09.2016 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2016 Dom 260mk. Ogrzewane 220mk Wszystkie kanaly sa przygotowane na 160mm. Zobacze pozniej, bo moze zamiast dyfuzora z 7 kroccami dam 5 kroccow od przodu, bo z 7 dwa ida po bokach i obawiam sie tutaj, ze nie bedzie w te dwa boczne odpowiednio dmuchalo i gdyby tak sie stalo, to zamienie 7 na 5 i wtedy z tych 5 dla dwoch zastosuje trojniki i tuz nad pokojami bo mam 4 pokoje po dwa obok siebe z dwoch koncow domu czyli ze szczytow dam kanaly 125mm. W kazdym badz razie dom jest pobudowany na plycie fundamentowej. Pod plyta 30cm styro 0,033 BASF CS3035, na plycie plyta PIR 12cm 0,022. Sciany ocieplone styro grafit 0,033 grubosc 40cm. Okna i drzewi wejsciowe Internorm srednia wypadowa dla projektu 0,66 Dach ocieplony nakrokwiowo 2x14cm plyta PIR Powrot z klimy ulokowany bedzie w suficie klatki schodowej i planuje rozgalezienie na dwie kratki, zeby nie bylo swistow przy wysokich obrotach wentylatorow jednostki wew. To wszystko okaze sie w przyszlym tygodniu. Nie wiem czy kanaly uda mi sie wszystkie podlaczyc do zamontowanej klimy, bo z tego co mam chyba nie starczy i bede musial dokupic, zeby poprzedluzac istniejace. Co do nawiewów i powrotu pamiętaj on tym by suma powierzchni tych kanałów była przynajmniej równa wyjsciom z jednostki wewnętrznej. Co do podejść bocznych to jakbys podesłał koncepcje rozdzielacza to coś postaram się doradzić. Proponuje kontynuować wątek który już tutaj cytowałem by nie zaśmiecać grzania COP 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tm. 15.09.2016 00:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2016 Czy ktos podejmował by się ogrzewać elektrycznie dosć dobrze ocieplony budynek (ale nie pasywny) z nową stolarka elektrycznie ale grzejnikami? Chodzi o to by wyszło w miarę komfortowo. Grzejników zwalić nie można, muszą zostać, budynek zamieszkuje osoba starsza i ona chce mieć grzejnik a nie jakieś grzewcze, promienniki czy ogrzewanie nawiewowe. Wentylacja grawitacyjna. Po głowie chodzi mi kospel 4kW... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 15.09.2016 05:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2016 Czy ktos podejmował by się ogrzewać elektrycznie dosć dobrze ocieplony budynek (ale nie pasywny) z nową stolarka elektrycznie ale grzejnikami? Chodzi o to by wyszło w miarę komfortowo. Grzejników zwalić nie można, muszą zostać, budynek zamieszkuje osoba starsza i ona chce mieć grzejnik a nie jakieś grzewcze, promienniki czy ogrzewanie nawiewowe. Wentylacja grawitacyjna. Po głowie chodzi mi kospel 4kW... Najlepiej byłoby tych grzejników się pozbyć i wrzucić zwykłe konwektory przerabiałem raz kospela na same atlanticki i na nich grzanie wychodziło taniej. Każdy pokój ustawiony niecentralnie. Pewnie ta osoba i tak przebywa w 1 pomieszczeniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tm. 15.09.2016 07:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2016 Włąsnie nie przebywa w jednym pomieszczeniu, bo cie kręci miedzy kuchnią a pokojem a łazienką. Chodzi o to by zapewnic komfort termiczny zze stała temperaturą aby nie jęczała ze jej zimno (tak maja osoby starsze). Pozbycie się grzejników nie jest o tyle zasadne ze jak nawali elektryczne albo przyjdzie - 20*C to wtedy odpali sie zamiast prądu - kocioł węglowy. Trochę asekuranctwo ale nie ma wyjścia. Poza tym węglowy będzie używany i tak zima w sytuacji większego gotowania (przypominam osoba starsza ≠ niedołężna i mało aktywna) bo oba kotły niezależnie i tak będą musiały zapewnić CWU (w sense będzie potrzeba jej przygotowania). Latem elektryk i tak będzie robił tylko CWU. Cały problem to teraz jak je spiąć by elektryczny wykrywał prace węglowego i sam przełączał zawory coby nie grac wymiennika i wsadu w kotle węglowym... Przy okazji jak ktoś miałby takiego używanego kospela na zbyciu to byłbym zainteresowany... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 15.09.2016 07:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2016 To na izolacje pójdzie z 200 000 zł pewnie... Czy przy takiej skali wydatków nie wypadałoby już wsadzić porządnej gruntówki i przestać martwić się regulacja strumieni? Masz rysunek z przekrojem ściany? Na co te 40 cm idzie? Ile będziesz wysuwał okna w ocieplenie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tm. 15.09.2016 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2016 Em, izolacje czego? Budynek ma ściany tylko z 3 stron, E, S, W. Budynek jest parterowy na ocieplonej podłodze metr nad gruntem, ściana to pustak betonowy (ale nie gazobetonowy tylko taki z dziurami), styropian pustak (tai sma jak poprzedni). Strop to 15cm wełny leży. Okna nowe, drzwi też. 36mkw ma powierzchnia całego budynku. Pustak jest mniej więcej taki: http://wasik.home.pl/www_old/dsc04390.jpg. Jedno jest pewne, budynek wolniej traci ciepło niż mój i to się czuje bo po nagrzaniu w okresie przejściowym gdzie temperatury około 5*C można palić węglem co 3 dzień. Odnośnie gruntówki - spadłbym z księżyca gdybym na podmokłym terenie teraz miał kopać GWC że o koszcie robocizny i demolce podwórka nie wspomnę. Możliwe jest że budynek będzie zamieszkiwany przez jeszcze 5 - 15 lat a potem i tak pójdzie do rozbiórki raczej, bo kto by chciał świadomie mieszkać w takiej klitce. Sek w tym że za 5 lat może ona nie być w stanie sypać węgla do pieca samodzielnie. Okna obecnie są na ociepleniu (w sensie w środku). To nie ma być przebudowa i remont na setki tys zł, to ma być poprawa komfortu życia osoby tam mieszkającej za jej oszczędności ale tak by grzejąc prądem nie wyszło tak, że kompleksowa instalacja gazowa (80m rury) wraz z kotłem i kominami zwróciła by się szybciej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 15.09.2016 08:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2016 Em, izolacje czego? Budynek ma ściany tylko z 3 stron, E, S, W. Budynek jest parterowy na ocieplonej podłodze metr nad gruntem, ściana to pustak betonowy (ale nie gazobetonowy tylko taki z dziurami), styropian pustak (tai sma jak poprzedni). Strop to 15cm wełny leży. Okna nowe, drzwi też. 36mkw ma powierzchnia całego budynku. Pustak jest mniej więcej taki: http://wasik.home.pl/www_old/dsc04390.jpg. Jedno jest pewne, budynek wolniej traci ciepło niż mój i to się czuje bo po nagrzaniu w okresie przejściowym gdzie temperatury około 5*C można palić węglem co 3 dzień. Odnośnie gruntówki - spadłbym z księżyca gdybym na podmokłym terenie teraz miał kopać GWC że o koszcie robocizny i demolce podwórka nie wspomnę. Możliwe jest że budynek będzie zamieszkiwany przez jeszcze 5 - 15 lat a potem i tak pójdzie do rozbiórki raczej, bo kto by chciał świadomie mieszkać w takiej klitce. Sek w tym że za 5 lat może ona nie być w stanie sypać węgla do pieca samodzielnie. Okna obecnie są na ociepleniu (w sensie w środku). To nie ma być przebudowa i remont na setki tys zł, to ma być poprawa komfortu życia osoby tam mieszkającej za jej oszczędności ale tak by grzejąc prądem nie wyszło tak, że kompleksowa instalacja gazowa (80m rury) wraz z kotłem i kominami zwróciła by się szybciej. Ja na 36 mk2 wrzuciłbym klime i grzejniki i byłoby tanio. Ale to ja. Żadne węgle czy wodne kospele nie byłyby potrzebne. Ile tam jest pomieszczeń 4? A izolacja by miała sens jakikolwiek to musi być ciągła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.