Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

ok, ale ciepło nie idzie do góry :) Ciepłe powietrze tak :)

 

 

Ściślej mówiąc w ciałach stałych ciepło płynie od miejsca ciepleszego do zimniejszego. W płynach i gazach zacodzi zjawisko konwekcji czyli idzie do góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozważamy tylko i wyłącznie głębokość zainstalowania źródła ciepła w płycie i jego wpływ na akumulacje i ciepło w pomieszczeniu

sadze że któryś z ekspertów mógłby to policzyć lub z wizualizować dla przyszłych inwestorów

W/w przykład był dla płyty grubości 8cm, jeśli przyjmiemy grubość 18cm to płyta o pow 100m2 ma zdolność akumulacji 14,7kWh/K, zatem taka płyta może więcej ciepła wchłonąć z tańszej taryfy, co oznacza że wystąpią przy niej mniejsze dobowe różnice temperatury - dla w/w przykładu jeśli w droższej taryfie ma oddać 30kWh to jej temperatura zmieni się o 2,04stC vs wcześniejsze 4,59.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konkretnie ciepło w płycie rozchodzi sie poprzez przewodzenie.

Przewodzenie polega na przekazywaniu ruchu drgającego cząsteczek o wyższej temp. cząsteczkom o niższej temp. sąsiadującym ze sobą. Przewodzenie zachodzi przede wszystkim w ciałach stałych.

 

Ilość ciepła w procesie przewodzenia obliczamy ze wzoru Fouriera

 

Q=λ/l*S*(t1-t2)*τ

 

Q- ilość ciepła w J

λ- współczynnik przewodzenia ciepła w kJ/(m*h*OK)

l- grubość ściany w m

S- powierzchnia ściany w m2

t1-t2- różnica temp. w OK.

τ- czas wymiany w h

 

Największy współczynnik przewodzenia posiadają metale stal – 58W/m*OK;

miedź – 349W/m*OK, produkty żywnościowe 0,35-0,55W/m*OK; woda – 0,62W/m*OK;

materiały izolacyjne – 0,05-0,08W/m*OK

 

Tak dokładniej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/w przykład był dla płyty grubości 8cm, jeśli przyjmiemy grubość 18cm to płyta o pow 100m2 ma zdolność akumulacji 14,7kWh/K, zatem taka płyta może więcej ciepła wchłonąć z tańszej taryfy, co oznacza że wystąpią przy niej mniejsze dobowe różnice temperatury - dla w/w przykładu jeśli w droższej taryfie ma oddać 30kWh to jej temperatura zmieni się o 2,04stC vs wcześniejsze 4,59.

 

czyli jeśli ma większą dobową zdolność akumulacji ciepła oznacza jednoznacznie że "gorzej" oddaje ciepło do otoczenia? że ma większą bezwładność ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli jeśli ma większą dobową zdolność akumulacji ciepła oznacza jednoznacznie że "gorzej" oddaje ciepło do otoczenia? że ma większą bezwładność ?

nie tak, oddaje ciepła tyle samo, ale ma większą jego akumulację - dokładnie tak jak z wielkością zbiornika buforowego - im większy tym na dłużej jego ciepło wystarczy. Dodam, że przy grubszej płycie pc może osiągać lepszy cop, dlatego że może pracować w niższych temperaturach, za to wolniej reaguje na szybkie zmiany temperatury - jest bardziej stabilna.

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie tak, oddaje ciepła tyle samo, ale ma większą jego akumulację - dokładnie tak jak z wielkością zbiornika buforowego - im większy tym na dłużej jego ciepło wystarczy. Dodam, że przy grubszej płycie pc może osiągać lepszy cop, dlatego że może pracować w niższych temperaturach, za to wolniej reaguje na szybkie zmiany temperatury - jest bardziej stabilna.

 

więc wniosek jest taki że każdy kto robi bardzo gruba wylewkę lub płytę i chce mieć w niej wodne ogrzewanie powinien robić instalację zaraz po wykonaniu dolnej siatki - co ułatwia instalację takiego ogrzewania , w porównaniu z wkładaniem rurek i mocowaniem ich do górnego zbrojenia

 

bo z zanurzeniem przewodów elektrycznych tak głęboko i na tym etapie CHYBA bym nie ryzykował

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem to obojętne. I tak cała płyta się nagrzeje tylko wolniej. Bo płyta będzie dążyła ( temperatura płyty) aby jej temperatura była wszędzie taka sama, ponieważ ciepło w niej rozchodzi sie przez przewodzenie. Przewodzenie polega na przekazywaniu ruchu drgającego cząsteczek o wyższej temp. cząsteczkom o niższej temp. sąsiadującym ze sobą.

 

Oczywiście ze względów finansowych byłoby lepiej tak jak mówisz. Ale to i w wodnym i elektrycznym bez różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc wniosek jest taki że każdy kto robi bardzo gruba wylewkę lub płytę i chce mieć w niej wodne ogrzewanie powinien robić instalację zaraz po wykonaniu dolnej siatki -

 

Jakiej siatki? Zbrojenia? W mojej pierwszej chałupie był chudziak, na to styropian, na tym specjalna folia na to rurki i sruuuu beton. Nic nie zbroiłem, nic nie pęka. Powinno się zbroić? Pytam bo buduję drugą chatę (sorry, że w tym wątku ale jak już tak o tym zbrojeniu ...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak szczerze mówiąc to nie za bardzo wiem o co w tym chodzi, ale najważniejsza jest tu izolacja. Swój dom budowałem 11 lat temu i zgodnie z projektem płyta fundamentowa było wylewana na izolowanym papą chudziaku, potem była znowu izolacja papą, na to styropian, folia i płyta grzewcza - płyta fundamentowa jest odizolowana od płyty grzewczej - zatem czy połączenie ich razem jest zgodne z projektem??? W takim przypadku to jest jedna płyta spełniająca obie funkcje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiej siatki? Zbrojenia? W mojej pierwszej chałupie był chudziak, na to styropian, na tym specjalna folia na to rurki i sruuuu beton. Nic nie zbroiłem, nic nie pęka. Powinno się zbroić? Pytam bo buduję drugą chatę (sorry, że w tym wątku ale jak już tak o tym zbrojeniu ...)

 

decyduje konstruktor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Jakiej siatki? Zbrojenia? W mojej pierwszej chałupie był chudziak, na to styropian, na tym specjalna folia na to rurki i sruuuu beton. Nic nie zbroiłem, nic nie pęka. Powinno się zbroić? Pytam bo buduję drugą chatę (sorry, że w tym wątku ale jak już tak o tym zbrojeniu ...)

Jeśli ktoś nie ma ław fundamentowych a jedynie płytę to i owszem,trzeba zbroić,w moim przypadku dosyć ostro zbroić :)

Tak szczerze mówiąc to nie za bardzo wiem o co w tym chodzi, ale najważniejsza jest tu izolacja. Swój dom budowałem 11 lat temu i zgodnie z projektem płyta fundamentowa było wylewana na izolowanym papą chudziaku, potem była znowu izolacja papą, na to styropian, folia i płyta grzewcza - płyta fundamentowa jest odizolowana od płyty grzewczej - zatem czy połączenie ich razem jest zgodne z projektem??? W takim przypadku to jest jedna płyta spełniająca obie funkcje.

Zależy jak kto lubi ;) U mnie w pierwszej wersji była płyta fundamentowa 25cm na tym 20cm styro a dopiero potem wylweka z podłogówką.Jako,że zależy mi na akumulacji ciepła to projektant zmienił na izolowaną 20cm styro płytę fundamentową i na to bezpośrednio wylewka z podłogówką.Styro leży bezpośrednio na podsypce.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja mam pytanie w temacie rozchodzenia się ciepła.

U mnie płyta fundamentowa ogrzewana (Legalett) przechodzi w nieogrzewaną płytę pod garażem.

Nie ma żadnej izolacji pomiędzy tymi płytami.

Płyta garażu jest 17cm niżej. Połączenie w formie "uskoku" 45stopni.

 

Q1.

Ciepło (dużo? mało?) oczywiście ucieka do garażu i zastanawiam się czy warto na płycie garażu położyć 5cm. twardego styropianu + wylewka.

Całej płyty nie mogę tak zaizolować. Ta konstrukcja musi zakończyć się ok. 1m od bramy garażowej (nie mogę podnieść bramy).

Dalej spadek do poziomu płyty garażowej.

 

Q2.

Podobnie ze ścianami garażu. Z zewnątrz cały dobrze ocieplony. Wewnątrz garażu ściana domu ocieplona. Boczne ściany i sufit ocieplone na odcinku 2m.

Czy ocieplić całość? Czy to ocieplenie na odcinku 2m coś daje?

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniłem podłączenie i taryfę budowlaną na "domową" bez konieczności oddawania domu do użytkowania, bo też zależało nam na jak najszybszym korzystaniu z tańszej energii.

 

Nie za bardzo rozumiem tej dolewki wylewki?

 

Jeśli chodzi o ocieplenie stropu (mały OT ;) ), to dałbym 30-40 cm trochę lepszej wełny niż z marketu. Ja dałem 35 cm URSA Gold 0,035

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...