Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Bardzo dziękujemy za odpowiedź.

Ogólna koncepcja nas - laików - jest następująca : kominek będzie chodził raczej na stałe. Przemawia za tym otoczenie domu ze wszech stron lasem (

niedaleko domu lesniczówka i składnica, skąd nabywamy drewno za pół darmo). W naszym lesnym domu po prostu grzech nie robić kominka.

Pater domku ok. 65 m2 - przestrzeń otwarta, kominek centralnie obok klatki schodowej na górę. Sądziliśmy że jeden piec aku na dół wystarczy.

Góra - 3 pokoje i łazienka. Na górę będzie rozprowadzone ciepłe powietrze.

No i sądziliśmy , że wystarczy po 1 konwektorku ( jaki wybrać, podobno Noirot dobry ?). Do łazienki dolnej i górnej - grzejniki drabinkowe.

 

Teraz z nazą wizja nalezy zapewne wybrac się do specjalistycznej firmy, która

zweryfikuje te pomysły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Bardzo dziękujemy za odpowiedź.

Ogólna koncepcja nas - laików - jest następująca : kominek będzie chodził raczej na stałe. Przemawia za tym otoczenie domu ze wszech stron lasem (

niedaleko domu lesniczówka i składnica, skąd nabywamy drewno za pół darmo). W naszym lesnym domu po prostu grzech nie robić kominka.

Pater domku ok. 65 m2 - przestrzeń otwarta, kominek centralnie obok klatki schodowej na górę. Sądziliśmy że jeden piec aku na dół wystarczy.

Góra - 3 pokoje i łazienka. Na górę będzie rozprowadzone ciepłe powietrze.

No i sądziliśmy , że wystarczy po 1 konwektorku ( jaki wybrać, podobno Noirot dobry ?). Do łazienki dolnej i górnej - grzejniki drabinkowe.

 

Teraz z nazą wizja nalezy zapewne wybrac się do specjalistycznej firmy, która

zweryfikuje te pomysły.

 

No i już prawie jesteśmy w domu.

Ja w takiej sytuacji instalowałbym na dole jeden piec aku, z tym że duży - powiedzmy 4kW. A na górze wyłącznie konwektory. Rzeczywiście Noirot'y cieszą się dobrą opinią.

W łazienkach rozważyłbym jeszcze podłogówkę, lepiej akumulacyjną (zatopioną w wylewce). A jak już jest za późno, to zwykłą pod płytkami. Tą drugą łatwo wysterować i osiągać żądaną temperaturę w godzinach kąpieli czy porannej toalety. I oczywiście fajne drabinki do podsuszania ręczników.

 

Tak off topic to troszkę zazdroszczę Wam tego drewna w dobrej cenie i pod ręką.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kubanki napisał

a także dni ustawowo wolne od pracy.

no właśnie, co oznacza ten zwrot. jakoś nie widzę brygady z ZE która będzie się meldować np. przed świętami w celu przestawienia zegara taryfowego, :wink: widocznie to taki pic na wodę fotomontaż

:wink: :wink:

Z licznikiem połączony jest zegar, który steruje przełączaniem taryf. Widocznie ma możliwość wpisania konkretnych dat też poza prostym przełączaniem o określonych godzinach określonego dnia tygodnia. Nikt z ZE nie przestawia w każdym razie. Sprawdzałem 25.XII i był załączony na drugą taryfę.

 

Pozdrawiam,

Bubu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm. a ile kosztowała Cię instalacja ogrzewania podłogowego? Kable jakiej firmy i ile kW mają??

Musiałbym sprawdzić dokładnie, ale z tego co pamiętam to zamknęło się w kwocie 20 kzł - kable z czujnikami, sterownikami i pogodówką, bojler 300l z naczyniem wyrównawczym, 2 drabinki do łazienek oraz podgrzewacz przepływowy do kuchni z wyłącznikiem priorytetowym. Kable Elektra. Ile kW mają kable to nie pamiętam dokładnie, z tego co pamiętam to razem z bojlerem wszystko ma 20kW (czyli wychodziłoby, że kable ok. 17, bo bojler ma 3kW).

 

Pozdrawiam,

Bubu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile w sumie godzin grzejesz .

Dokładnie nie sprawdzałem (nie wstaję w nocy, żeby sprawdzać, kiedy i jakie obwody się załączają :) ). Patrzyłem w ciągu dnia - to z reguły łazienki chodzą przez pełne 2 godziny 2 taryfy, a pozostałe pomieszczenia ok. 1h. W łazienkach ma być po prostu cieplutko, w pozostałych ma być w sam raz. W nocy pewnie nieco dłużej.

Fakt ze mam dom jeszcze nieocieplony ,mokry i z duzymi stratami .

Ale wydaje mi sie ze ze jest za zimno .

Myślę, że to jest właśnie istotą problemu. Ja mam 25cm wełny na suficie i 15cm styropianu na ścianach. No i oczywiście 10cm pod podłogą. I jeszcze mam rekuperator.

U nas jak kiedyś niechcący przestawiłem zegar taryfowy i nie włączyło się nocne grzanie, to nad ranem i tak nie było tak źle (chociaż dobrze też nie). Wystarczyło napalić w kominku i do południa było okay.

Sprawdzalam tez moc i wszystko sie zgadza .

Jakie masz sterowniki :lol:

Mam sterowniki tekmar - jeden sterownik główny (chyba typ 1803) i 3 ładowania (4+4+2 obwody - czyli 2 typu 1844 i jeden 1842).

 

Pozdrawiam,

Bubu

Dzieki .

Teraz troche wygrzewalismy dom kominkiem i jest juz lepiej .

Dalej mam zastrzezenia do jednej plyty jest ona najbardziej chlodna i na bardzo krotko sie zalancza :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy ogrzewający/planujący prądem piszecie o dobrym ociepleniu domu.

Ja zamierzam budować dom z bali bez ocieplenia. Bale ~30cm średnicy.

 

Dołożę do tego kominek + reku żeby co nieco odzyskać. Jak się zapatrujecie na takie rozwiązanie?

 

Będzie bolało. Chyba. Nie moge się doszukać info nt przenikalności cieplnej bala ale proponowałbym to wszyskto policzyć zanim podejmiesz decyzję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dom nieocieplony niczym, za to z betonu komórkowego o grubości 36,5 cm. Podłoga jest akumulacyjna, więc jest 10 cm styropianu, i strop jest ocieplony 18 cm wełny. I tyle, a koszty ogrzewania wcale nie są bolesne. Pisałem już o nich.

Jestem ciekawy, jak to mogłoby wyglądać przy 30-to centymetrowym balu; przecież drewno jest izolatorem, nieprawda?

Kiedyś oglądałem w telewizorze budowę domu o ścianach ze słomy, grubości chyba z 50 cm - to musi byś ciepła ściana!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem, a raczej napiszę tak.

To, że mój dom ogrzewany będzie prądem wiedziałem od dawna. Od dawna też byłem zwolennikiem akumulacyjnych pieców z dynamicznym rozładowaniem. Jednak inspirowany wieloma opiniami, w tym osobnika, który wyrósł na tym forum na guru od elektryki (a może jeszcze od czegoś innego -w tym miejscu go pozdrawiam), rozważam konwektory i akumulacyjną podłogę. Nie marketowe ale dobrej jakości (Dimplex, Noirot) dające się sterować w większym zakresie niż włącz/wyłącz.

Dom 100 metrów, parter, ściany U=0,2; wentylacja mech. z reku, okna "super termo", 65% powierzchni domu będzie miało ciepłą podłogę, koza. A biorąc pod rozwagę doświadczenia osób grzejących prądem, wiem, że będę płacił takie rachunki za ogrzewanie, które mnie ani mojej rodziny nie zrujnują i puszczą z torbami. A do tego dodatkowy bonus już na starcie - kilka naprawdę dobrych tysi w kieszeni w porównaniu do instalacji co z gazem itp.

 

Obecnie staram się rozgryźć sterowanie konwektorami. Wiem, że jest programator Flash do Noirot'ów i RXPW1 do Dimplex'ów. Zastanawiam się tylko czy można sterować tymi grzejnikami w takim zakresie (będę miał taryfę G12w, czyli tanio pn-pt 22-7 i 13-16, a od pt od 22 do pon do 7 non stop tanio) - podaję przykład:

pon - pt: 22-7 utrzymanie temp. +22

7-13 utrzymanie temp. +18

15-16 podgrzanie do +24

16-22 utrzymanie temp. +22.

od 22 w pt do pon do 7: utrzymanie +22.

Z tym, że w pom. gospodarczym i jednym z pokojów chciałbym utrzymywać temp. tak ze 2-3 stopnie niższą. Mam nadzieję, że za pomocą tych programatorów można naprawdę dowolnie i swobodnie sterować temp. w pomieszczeniach.

Patrząc na doświadczenia forumowiczów - na początku zauroczony żywym ogniem będę "szczerze" korzystał z kozy (mam na celowniku fajniuśkiego Jotula) - później nie wiem.

 

I jeszcze jedna rzecz. Jak konwektory mierzą temp. pomieszczenia? Chyba muszą mieć podłaczenie do zewnętrznego czujnika, oddalonego od źródła ciepła przynajmniej - powiedzmy te 2 metry. Mam rację?

 

I następne zagadnienie. Jak wspomniane przeze mnie grzejniki są montowane do ściany? Czyżby przez specjalne uchwyty, które są w komplecie - czy może jako grzejnik naścienny jego obudowa jest już tak zaprojektowana?

 

Czy obecne podwyżki energii objęły też taryfy nocne? Na zdrowy rozum pewnie tak, ale może (daj boże) osoby decyzyjne były wtedy chore :D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów w moim pierwszym poście : ).

 

Dotychczas jedynie czytałem, ale postanowiłem się zarejestrować, bo niestety mam dylemat.

Chyba jak i wielu: ). Samo czytanie postów problemu niestety nie rozwiązało...

 

Problem..: Stawiamy więźbę w 120m budynku z użytkowym poddaszem..

Konketniej - ok. 60m2 na dole (działalność usługowa od 8 rano do 16) i ok. 60m2 mieszkalnego poddasza.

 

Dom: 24 cm beton komorkowy i 10 cm (w zalozeniu) styropianu. Na poddaszu w zalozeniu wełna ok 20 cm.

Myślę, że będzie to stosunkowo dobrze ocieplony dom.

 

Pytanie: Czym grzać ?. Mając do "dyspozycji" węgiel, gaz płynny i prąd.

 

Pozdrawiam wszystkich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem, a raczej napiszę tak.

To, że mój dom ogrzewany będzie prądem wiedziałem od dawna.

Czy obecne podwyżki energii objęły też taryfy nocne? Na zdrowy rozum pewnie tak, ale może (daj boże) osoby decyzyjne były wtedy chore :D .

Nie odpowiem na większość twoich pytań, ale chciałem napisać, że prawie dokładnie takie samo rozwiązanie zastosuję u siebie. Co do cen taryf nocnych - w Enionie zauważyłem, że zwiększyła się różnica pomiędzy ceną dzienną a nocną. Tak jakby cena prądu nocnego podrożała w mniejszym stopniu (trzeba by poszukać historycznych cen).

 

A właśnie przed chwilą, pod wpływem twojego postu, znalazłem takie grzejniki:

 

http://www.mikroenergetyka.com.pl/?co=katalog&rodzaj=&dzial=250

 

nie jest konwektor, tylko grzejnik promiennikowy - ciekaw jestem jakby się sprawdził; o tu jest więcej:

 

http://www.airelec.pl/pl/katalog-produktow/grzejniki-domowe/glassance/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:roll:

 

Widzę, że kolega z forum też dotarł do mikroenergetyki. Fajne rzeczy tam mają w ofercie.

 

Wszystko pięknie z tymi grzejnikami, ale cena.... jak za zboże, a raczej jak za piece akumulacyjne. Chyba będę musiał poczytać trochę o promiennikach podczerwieni. Sama zasada działania do mnie przemawia, ale jak w praktyce? Oto jest pytanie. Chętnie bym posiedział w pomieszczeniu z takim cuś.

Kolega Jezier ciepło wyraża się o takim sposobie grzania, a to już coś :wink: .

Może warto jakiś wątek o promiennikach założyć... Chyba, że już jest. Zaraz włączę "szperacza".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie staram się rozgryźć sterowanie konwektorami. Wiem, że jest programator Flash do Noirot'ów i RXPW1 do Dimplex'ów. Zastanawiam się tylko czy można sterować tymi grzejnikami w takim zakresie (będę miał taryfę G12w, czyli tanio pn-pt 22-7 i 13-16, a od pt od 22 do pon do 7 non stop tanio) - podaję przykład:

pon - pt: 22-7 utrzymanie temp. +22

7-13 utrzymanie temp. +18

15-16 podgrzanie do +24

16-22 utrzymanie temp. +22.

od 22 w pt do pon do 7: utrzymanie +22.

Z tym, że w pom. gospodarczym i jednym z pokojów chciałbym utrzymywać temp. tak ze 2-3 stopnie niższą. Mam nadzieję, że za pomocą tych programatorów można naprawdę dowolnie i swobodnie sterować temp. w pomieszczeniach.

 

 

I jeszcze jedna rzecz. Jak konwektory mierzą temp. pomieszczenia? Chyba muszą mieć podłaczenie do zewnętrznego czujnika, oddalonego od źródła ciepła przynajmniej - powiedzmy te 2 metry. Mam rację?

 

I następne zagadnienie. Jak wspomniane przeze mnie grzejniki są montowane do ściany? Czyżby przez specjalne uchwyty, które są w komplecie - czy może jako grzejnik naścienny jego obudowa jest już tak zaprojektowana?

 

Niestety nie dasz rady tak sterować aby w ciągu doby były trzy poziomy temperatur. Tylko dwa. np. 22 i ok. 18,5 tzw. obniżenie zadawane przez podanie drugiej fazy przewodem sterującym.

 

Moja rada dla wszystkich którzy chcą grzać się elektryką.

 

Od każdego grzejnika puścić osobny obwód 3 x 2,5mmkw (konwektory) lub 5 x 4mmkw (piece akumulacyjne) do oddzielnej rozdzielnicy zamontowanej obok głównej i przeznaczonej tylko dla sterowania ogrzewaniem. W domkach do 150mkw wystarczy taka na 24 pola. w tej rozdzielnicy montować bezpieczniki, styczniki i zegary.

 

Do sterowania rozładowania piecami 3x1,5mmkw - od pieca do miejsca na ścianie gdzie będzie termostat tygodniowy.

 

Takie rozwiązanie tylko pozornie jest droższe. Zyskujemy zdecydowanie większą sterowalność, możliwość zastosowania tanich zegarów szynowych (allegro) lub innych wielostrefowych a nie drogich firmowych które mają tylko jeden zegar dla całej grupy urządzeń (jedna strefa).

 

Ja już trochę opisywałem więc można szukać. Teraz robię instalację super sterowalną dla nowego domku 250 mkw. Będzie połączona akumulacyjna podłogówka wodna-elektryczna z konwektorami a w planach PC. Pompa już jest, co prawda używana (IVT 14kW) ze Szwecji ale to już coś.

 

 

Konwektory mają w zestawie stelaż do montażu i nie potrzeba im zewnętrznego termostatu. Mają swój mechaniczny lub elektroniczny. Do domku polecam z elektronicznym ze względu na sterowanie którego nie ma przy mechanicznych. No i polecam Noiroty. Już pisałem dlaczego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów w moim pierwszym poście : ).

 

Dotychczas jedynie czytałem, ale postanowiłem się zarejestrować, bo niestety mam dylemat.

Chyba jak i wielu: ). Samo czytanie postów problemu niestety nie rozwiązało...

 

Problem..: Stawiamy więźbę w 120m budynku z użytkowym poddaszem..

Konketniej - ok. 60m2 na dole (działalność usługowa od 8 rano do 16) i ok. 60m2 mieszkalnego poddasza.

 

Dom: 24 cm beton komorkowy i 10 cm (w zalozeniu) styropianu. Na poddaszu w zalozeniu wełna ok 20 cm.

Myślę, że będzie to stosunkowo dobrze ocieplony dom.

 

Pytanie: Czym grzać ?. Mając do "dyspozycji" węgiel, gaz płynny i prąd.

 

Pozdrawiam wszystkich

 

W Twoim przypadku ze względu na mały metraż, dałbym elektryczne ogrzewanie podłogowe prądem. A to dlatego, że oszczędzisz miejsca na grzejniki. Zwróć uwagę by dom miał dużą bezwłądność cieplną, którą uzyskasz wykonując np. tradycyjne tynki cementowo-wapienne, wylewki betonowe na podłogach i ściany działowe z ciężkich materiałów np. silki. Duża bezwładność pozwoli Ci grzać tylko w drugiej taryfie bez specjalnych pieców akumulacyjnych i innych wynalazków.

 

Mam podobny dom i wychodzi mi z obliczeń, że utrzymanie stałej temperatury wymaga około 100W (z wentylacją 130-150W) na stopień róznicy temperatur. Czyli przy róznicy temeratur 20stopni jego zapotrzebowanie wynosi około 2-3kW. Co dobowo daje jakieś 40-50kWh. Korzystając w 70-80% z drugiej taryfy zapłacisz za prąd około 30gr/kW czyli nie więcej niż 15zł na dobę. Decydując się na inne ogrzewanie musisz znależć miejsce na piec, grzejniki i skład opału i wydać kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy zł więcej na instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:roll:

 

I to rozwiązanie jest jak najbardziej korzystne z punktu widzenia i nakładów finansowych i kosztów ogrzewania. Ale u nas w Polsce wciąż pokutuje - jak ogrzewanie - to centralne i cała ta instalacja z dziesiątkami odnóg, rurek, pomp, wymienników, grzejników, regulatorów, naczyń przeponowych etc. Wszystko za jedyne 35 tysi. A elektryczne zrobisz za 15 i co z tego, że być może będziesz płacił więcej o 50 czy 100 zł przez 5 miesięcy w roku? Różnicę zainwestuj teraz na GPW. Promocje takie tam mają aż głowa boli. Nic tylko brać i brać... i modlić się by nam Euro 2012 nie zabrali bo spółki budowlane pójdą z torbami a WIG zleci na 1800 punktów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zeby przejsc na inną taryfę niż budowlana (a dwutaryfowe to są własnie te inne) musisz mieć odbiór budynku niestety.

Z tego co słyszałem to niekoniecznie- trzeba mieć nadany numer domu lub meldunek, a do tego nie do końca jest wymagany odbiór budynku.

Choc znając polskie realia to zależy wyłącznie od urzędasów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytłumacz mi na czym to polega.

 

w bojlerze normalnie ogrzewasz wodę do powiedzmy 40-45 stopni. Po zastosowaniu zaworu mieszającego możesz podgrzać wodę do np 65 stopni (czyli zmagazynujesz więcej energii w tańszej taryfie). Zawór chroni w tym przypadku przed poparzeniem. Miesza gorącą wodę z bojlera z zimną wodą z sieci. Czyli zamiast kupować większy bojler i stosować niższą temperaturę (i dodatkowo mieć większe straty energii przez większą powierzchnię ścianki bojlera) można kupić mniejszy bojler + zawór mieszający i ustawić wyższą temperaturę

Tyle, że weź pod uwagę szybsze zużywanie się bojlera i grzałki - kamień. lepiej go chronić nie przekraczajac 60st.

A wybierając go kierować się przede wszystkim pkt w tabeli danych : "stałodobowe straty energii" - czyli informacją ile energii ów urządzenie "gubi" w czasie przestoju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle, że weź pod uwagę szybsze zużywanie się bojlera i grzałki - kamień. lepiej go chronić nie przekraczajac 60st.

A wybierając go kierować się przede wszystkim pkt w tabeli danych : "stałodobowe straty energii" - czyli informacją ile energii ów urządzenie "gubi" w czasie przestoju.

 

z tym kamieniem to przesadzasz - a po drugie ogrzewając wode do wyższej temperatury zapobiagamy śmierdzącej wodzie i innym bakeriom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...