Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Może mi uleciało Twoje pytanie.

Moc przyłączeniowa 14 kW. Kocioł 6 kW, do tego indukcja, bojler 2 kW, reszta standardowa jak u każdego.

 

Kocioł u Ciebie? W stopce masz Immergas...

 

U mnie zapotrzebowanie cieplne przy -16*C to 2,5 kW. Wziąłem kocioł 6 kW by pokryć to zapotrzebowanie tylko w taniej taryfie, czyli tak by dostarczyć okresloną ilość energii tylko przez tanie godziny (więc ok. 2 razy większa moc kotła niż maksymalne zapotrzebowanie cieplne).

 

Najlepiej gdybyś miał OZC - bo rozumiem, że chodzi o inny domek niż ten ze stopki?

Edytowane przez budowlany_laik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam też inne pytanie do posiadaczy domów z silikatów. Ze względów "ciepłochronnych" chciałbym postawić ściany działowe już na posadzce a nie na chudziaku. Ściana z silki 12cm jednak sporo ważyć będzie. Posadzka ma być posadowiona na 20cm styropianu eps100 a na tym 10cm niezbrojonego (tak było planowane) betonu. Da radę tak postawić ściankę? Nie siądzie albo popęka posadzka?

 

ja tam stawiałem ścianki z silki bezpośrednio na płytę / strop a potem dopiero robiłem wylewkę, napewno to pewniejsze

edit: ale przy 10cm betonowej wylewki to ścianka powinna stać ok, wylewka nie powinna pękać, może lepiej ją zazbroić całkowicie albo pod ściankami działowymi

Edytowane przez Jacekss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla wyjaśnienia - stopka opisuje obecny dom, wybudowany na przełomie 2007/2008. Zmieniła się sytuacja rodzinna i pora wracać na "stare śmieci", dlatego przygotowuję jak najbardziej optymalny i energooszczędny dom. Enea operator przewiduje dla domów ogrzewanych elektrycznie + cała reszta na prąd, bez gazu, 25kW mocy przyłączeniowej (czyli 17kW umownej). Dziękuję budowlany_laik za informacje, na pewno skorzystam z Twoich doświadczeń. Może wystarczy w moim przypadku zapotrzebowanie przyłączeniowej/umownej np. 20/14 lub 22/15kW. Piec o mocy 8-10kW, bo trochę większy dom i chcę trochę dogrzewać garaż. Przyjmę 50W/m2 do wyliczeń i zobaczę, co z tego wyjdzie. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dogrzewanie garażu? Nie mam izolacji w posadzce w garażu, ściany ocieplone jak dom, między domem a garażem 20cm styro, na stropie w garażu 30cm wełny.

Temperatura w największy mróz to ok. +2*C, teraz +7*C.

 

Wiem, że inni też nie izolują posadzki w garażu i temperatura nie spada im poniżej 0*C.

 

Skorzystaj z arkusza kbab'a albo daj do zrobienia OZC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

garaż zapewnia mi przydatną czasami "ciemność" o każdej porze dnia, dlatego chcę tam mieć 10-13 stopni w zimie, aby w miarę wygodnie pracować. Od domu odizoluję styropianem 8cm (obecnie mam 5cm). Dom chcę postawić na płycie fundamentowej, dlatego i garaż, i dom będą na jednym poziomie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od siebie dodam, że gdybym budował raz jeszcze, to byłby to dom jeszcze cieplejszy. Nie chodzi o koszty ogrzewania, ale dom energooszczędny to większy komfort. Broni się m.in.:

- większym udziałem zysków słonecznych i bytowych w całości zapotrzebowania,

- mniejszymi wahaniami temperatury w ciągu doby,

- ważna sprawa, o której się nie pisze, bo każdy korzysta z wakacji i nie ma czasu na FM: mniejszym nagrzewaniem wewnątrz w ciągu lata. W domach gdzie nie ma klimy, izolacja to główny sposób na nie dopuszczenie do przegrzania domu,

- możliwością dogrzania byle czym w razie np. awarii zasilania - świeczki, biokominek itp.

 

Zapewne zaraz znajdą się krytykanci moich wniosków, ale od siebie zawsze będę przekonywał - budować jak najcieplej - to zawsze się opłaci!

Parę osób poszło tą drogą i inni niech też idą przy nowych inwestycjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam też inne pytanie do posiadaczy domów z silikatów. Ze względów "ciepłochronnych" chciałbym postawić ściany działowe już na posadzce a nie na chudziaku. Ściana z silki 12cm jednak sporo ważyć będzie. Posadzka ma być posadowiona na 20cm styropianu eps100 a na tym 10cm niezbrojonego (tak było planowane) betonu. Da radę tak postawić ściankę? Nie siądzie albo popęka posadzka?

 

Ja mam opisana przez ciebie konfiguracje, tyle ze dalem silke 8 cm, jak na razie nic nie osiada...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

budowlany_laik - święte słowa - ja rozpoczynając budowę np nie wiedziałem jak TY budujesz ... poszedłem tą drogą na czuja - i bardzo dobrze mi z tym ...

mam nadzieję że wszystko o czym piszesz sprawdzi się i u mnie

 

PS. dziś zamontowali mi rolety ;) dzięki za pomoc w tym temacie jakiś czas temu - dziś wiem że była to błahostka - ale przy JBD wydawało się czymś "trudnym"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeczytane gdzieś na forum -a propos kable vs rurki...

 

U mnie też jakieś jaja z ciśnieniem w CO. Zawsze miałem 1,2-1,3 bara, teraz spadło do 0,5, później 2,2... Instalacja z kotłem elektrycznym Kospel z wbudowanym na plecach naczyniem.

Dziś przyjeżdża serwis - może naczynie wzbiorcze padło.

 

-----

 

Był serwis. Tak jakby było gdzieś powietrze, choć każdą pętlę odpowietrzałem. Dopełnili do układu i na razie trzyma ciśnienie ładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tam stawiałem ścianki z silki bezpośrednio na płytę / strop a potem dopiero robiłem wylewkę, napewno to pewniejsze

edit: ale przy 10cm betonowej wylewki to ścianka powinna stać ok, wylewka nie powinna pękać, może lepiej ją zazbroić całkowicie albo pod ściankami działowymi

Ja mam fundamenty nie płytę więc posadowienie na gruncie zrobi mostek termiczny

 

Od siebie dodam, że gdybym budował raz jeszcze, to byłby to dom jeszcze cieplejszy.

Laik - przeciez Ty masz ocieplenie mocno ponad normę, węcej masz ze 3 razy jak norma - można jeszcze cieplej? ;-)

 

Ja mam opisana przez ciebie konfiguracje, tyle ze dalem silke 8 cm, jak na razie nic nie osiada...

Nie za chude te ściany? A masz strop? Ja nie i boje się że jak po pijaku się oprę to wpadnę do pomieszczenia obok ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Ciebie jedna połać dachu u mnie cały strych. Mówię oczywiście o wykorzystaniu ciepła w okresach letnich i ciepłych jesienno-wiosennych, np do wstępnego podgrzania wody do CO poprzez jakąś chłodnicę czy coś podobnego

jaką temperaturę masz na strychu dzisiaj ?

przy moim rozwiązaniu dzisiaj pod dachem było w porywach 46*, i taka "chłodnica" z wentylatorem o wydajności 350m3/h podczepiona do 140 L zbiornika podgrzała go z 16 do 40*...

w środku lata pod blaszanym dachem jest ponad 60* i tym samym układem grzeję dwa zbiorniki po 140 L do ponad 50* w ciągu 5-6 godzin ...

na strychu powietrze stoi, jak zaczniesz go pompować to zacznie spadać temperatura bo napływające będzie chłodniejsze a możliwość podgrzania jest tylko pod rozgrzaną częścią od południa...

oczywiście jak na zewnątrz będziesz miał ze 30* to do tylu zagrzejesz wodę, ale do tego nie trzeba strychu ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piekny dzisiaj był dzień, 10-rano pierwsza kawa na tarasie w tym roku, od południa, piekne słońce, bez wiatru. Drzwi tarasowe do 14 były otwarte bo mały kursował dom-ogród. Po to własnie są zyski od słońca w marcu. Ogrzewanie w salonie nawet nie drgnęło a temp. ponad 22.

jak powieedział b_laik, izolować ocieplać nasłoneczniać, a potem grzejcie sobie czym chcecie nawet PCi;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaką temperaturę masz na strychu dzisiaj ?

przy moim rozwiązaniu dzisiaj pod dachem było w porywach 46*, i taka "chłodnica" z wentylatorem o wydajności 350m3/h podczepiona do 140 L zbiornika podgrzała go z 16 do 40*...

w środku lata pod blaszanym dachem jest ponad 60* i tym samym układem grzeję dwa zbiorniki po 140 L do ponad 50* w ciągu 5-6 godzin ...

na strychu powietrze stoi, jak zaczniesz go pompować to zacznie spadać temperatura bo napływające będzie chłodniejsze a możliwość podgrzania jest tylko pod rozgrzaną częścią od południa...

oczywiście jak na zewnątrz będziesz miał ze 30* to do tylu zagrzejesz wodę, ale do tego nie trzeba strychu ...

 

Jasiek ja się po prostu boję przebijać membranę. W końcu to ma być izolacja wodoszczelna. Dlatego kombinuję jak choć trochę wykorzystać to ciepło. Nie muszę podgrzewać do 60 stopni. Wystarczy, że ten układ wepnę przed poborem przez mój boiler wody do CWU i bojler elektryczny będzie zamiast wody z gruntu o temp 8 stopni, pobierał już podgrzaną wodę (niech będzie tylko do 30) stopni a to już zysk! Ja niestety będę miał dach z dachówki ceramicznej więc efektywność tego grzejnika będzie jeszcze mniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bitter, jasiek tu ma dużo racji:)

Dla mnie cały ten zysk jest nie warty zachodu biorąc do porównania 30 gr za kwh, dodatkowo ciągnąc do wentylatora w I taryfie

Jest jedno ale.

Jak już jesteś zdecydowany na ten zysk to idź po całości na maxa, a Ty chcesz jeszcze te niewielkie zyski zmniejszyć inwestując dokładnie te same środki.

Jak masz zrobić to tymi ręcami, bo wtedy jest to jeszcze opłacalne, to i z membraną i kilkoma dachówkami nie powinno być żadnego problemu.

PS. membrana ma zupełnie inne zadanie, wodoszczelność tylko dodatkowo i niejako przy okazji, no chyba, że ma zabezpieczyć partactwo wykonawców:P

Zobacz stare stodoły kryte dachówką, nic nie cieknie i foli nie ma:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasiek ja się po prostu boję przebijać membranę. W końcu to ma być izolacja wodoszczelna. Dlatego kombinuję jak choć trochę wykorzystać to ciepło. Nie muszę podgrzewać do 60 stopni. Wystarczy, że ten układ wepnę przed poborem przez mój boiler wody do CWU i bojler elektryczny będzie zamiast wody z gruntu o temp 8 stopni, pobierał już podgrzaną wodę (niech będzie tylko do 30) stopni a to już zysk! Ja niestety będę miał dach z dachówki ceramicznej więc efektywność tego grzejnika będzie jeszcze mniejsza.

jak jesteś taki strachliwy to mam dla ciebie lepsze dziwactwo ...

tą "chłodnicą" podgrzewaj całą zimną wodę w domu, a z tego zbiornika dopiero na krany z zimną i zbiornik z CWU...

obecnie masz np. zimna 10*, bojler 60*, pobierając z niego wodę na mycie dolewasz tej 10* tak aby miała 40* w tym samym czasie do bojlera napływa 10* które musisz podgrzać do 60*...

po podgrzaniu do np.20* powietrzem wentylacyjnym poza sezonem grzewczym, pobierasz 60* i dodajesz 20* tak aby miała 40* a w tym samym czasie do bojlera dopływa 20*...

nie dość że masz mniej do podgrzania to jeszcze zmienia się proporcja zimnej do ciepłej co skutkuje mniejszym zużyciem tej 60*...

pralka czy zmywarka pobierając cieplejszą wodę też potrzebuje mniej energii na jej podgrzanie ...

 

ziarnko do ziarnka ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...