Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Podaliście przykład że przy 100 m2 domu opłaca się prąd a przy ilu opłaca się pompa, powyżej 200 m2 ? Dla domu energooszczednego czyli 30W/m2

 

 

Odnośnie swiadectwo to przeciez chodzi o to aby w latwy sposob mozna bylo porownac rozne domy, a wiec nie powinno sie uwzgledniac udzialu kominka ani ilosci domownikow. Albo powinny byc jakies stale dla tych wartosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Według mnie to świadectwo powinno jak najstaranniej określać charakterystykę energetyczną budynku. To jak jest zbudowany i użytkowany. Rozporządzenie, które powstało nie narzuca ograniczeń, które w łatwy sposób pozwalałyby porównać budynki.

Dobrze bo można tworzyć naprawdę niezłe śwadectwa. A źle bo wynik może się znacznie różnić, dla tego samego budynku, przy sporządzaniu przez różne osoby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ZW
Podaliście przykład że przy 100 m2 domu opłaca się prąd a przy ilu opłaca się pompa, powyżej 200 m2 ? Dla domu energooszczednego czyli 30W/m2

 

 

Odnośnie swiadectwo to przeciez chodzi o to aby w latwy sposob mozna bylo porownac rozne domy, a wiec nie powinno sie uwzgledniac udzialu kominka ani ilosci domownikow. Albo powinny byc jakies stale dla tych wartosci.

 

Ad 1

- Pompa oszczędza 3/4 z 29gr = 22gr/kWh

- Pompa (kupcza, nie samoróbka) kosztuje 60 tys zł. To znaczy że za potencjalne oszczędności płacisz z góry ok 50 tys pln

- Zakładam zwrot max do 5 lat bo w zamian za wpłatę z góry 50 tys przez pozostałe 5 lat chcę coś zarobić a nie tylko odzyskać kasę bez odsetek.

 

10 tys zł / 22gr = 45 tys kWh rocznie = ok 1500m2

- Jeśli prąd zdrożeje 4x to wystarczy 380m2.

 

Ad 2

Problem jest znacznie trudniejszy.

 

Intencją MI było (chyba ?) ograniczenie zużycia energii nieodnawialnej (EP) na korzyść biomasy i in. źródeł odnawialnych

 

Dom ogrzewany kominkiem i prądem spala biomasę gdy pali się w nim kominkiem. W okresach gdy się nie pali spala bardzo dużo energii nieodnawialnej, której 2/3 marnuje się w elektrowni i sieci ZE.

 

Łatwo policzyć ile kWh ciepła wypromieniuje taki dom. Wszystko jedno czym palisz.

 

A ile w długiej perspektywie taki dom zużyje energii nieodnawialnej ?

 

pozdrawiam

 

edit - poprawiłem obliczenie oszczędności z pompy na dokładnie, żeby nie było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaliście przykład że przy 100 m2 domu opłaca się prąd a przy ilu opłaca się pompa, powyżej 200 m2 ? Dla domu energooszczednego czyli 30W/m2

 

 

Odnośnie swiadectwo to przeciez chodzi o to aby w latwy sposob mozna bylo porownac rozne domy, a wiec nie powinno sie uwzgledniac udzialu kominka ani ilosci domownikow. Albo powinny byc jakies stale dla tych wartosci.

 

Ad 1

- Pompa oszczędza 3/4 z 29gr = 22gr/kWh

- Pompa (kupcza, nie samoróbka) kosztuje 60 tys zł. To znaczy że za potencjalne oszczędności płacisz z góry ok 50 tys pln

- Zakładam zwrot max do 5 lat bo w zamian za wpłatę z góry 50 tys przez pozostałe 5 lat chcę coś zarobić a nie tylko odzyskać kasę bez odsetek.

 

10 tys zł / 22gr = 45 tys kWh rocznie = ok 1500m2

- Jeśli prąd zdrożeje 4x to wystarczy 380m2.

 

Ad 2

Problem jest znacznie trudniejszy.

 

Intencją MI było (chyba ?) ograniczenie zużycia energii nieodnawialnej (EP) na korzyść biomasy i in. źródeł odnawialnych

 

Dom ogrzewany kominkiem i prądem spala biomasę gdy pali się w nim kominkiem. W okresach gdy się nie pali spala bardzo dużo energii nieodnawialnej, której 2/3 marnuje się w elektrowni i sieci ZE.

 

Łatwo policzyć ile kWh ciepła wypromieniuje taki dom. Wszystko jedno czym palisz.

 

A ile w długiej perspektywie taki dom zużyje energii nieodnawialnej ?

 

pozdrawiam

 

edit - poprawiłem obliczenie oszczędności z pompy na dokładnie, żeby nie było.

 

Nie no te obliczenie zbyt ogólne, nie uwzgledniles 10-15 tys zł na komin w kotłowni, przylacze gazowe, lub wybudowanie kotlowni na wegiel itp. Mi bardziej chodziło o osoby ktore zalozyly pompy, jak wyszly ich wyliczenia przy jakim metrazu zdecydowali sie na pompe.

 

W sumie to juz sam policzylem jak to bedzie wygladalo w moim przypadku i tak:

Z mojego projektu wynika iż dla 223 m2 ogrzewanych powierzchni przy kubaturze 873 m3 dom spali gazu ziemnego za 4 275 zł

 

Z tabelki jaką znalazłem:

 

Wartości opałowe różnych nośników energii

RODZAJ PALIWA WARTOŚĆ OPAŁOWA

WĘGIEL KAMIENNY 24 MJ/kg

KOKS 27 MJ/kg

OLEJ OPAŁOWY 42 MJ/kg

GAZ ZIEMNY 31 MJ/m3

GAZ PŁYNNY-PROPAN 45,6 MJ/kg

GAZ PŁYNNY- PROPAN-BUTAN 45,2 MJ/kg

ENERGIA ELEKTRYCZNA 3,6 MJ/kWh

 

Przeliczyłem jakie koszty przy innych nośnikach energi, gazu ziemnego u mnie nie ma i nie będzie:

 

1. Propan - 7469 zł

2. Ekogroszek 4893 zł

3. Prąd 12 017 zł

4. Pompa (sprawność 3,8 -rzeczywista innych ludzi, producent podaje 4,8) 3 162zł

 

Mając taki sam komfort jak gazem to różnica w ogrzewaniu rocznie to 4 306 zł rocznie

 

Zakładam amortyzację pompy na 15 lat, (niektorzy podają że mogą działać sprawnie do 30 lat, przynajmniej sprężarki SCROLL) czyli 15* 4306 = 64 600zł

 

Za tyle myślę że dostanę pompę ktorą planuję. Zauważ że nie policzyłem kosztów instalacji gazowej, wynajmu zbiornika, wybodowania komina za 10kpln (taka cene mam w kosztorysie). Biorac pod uwage fakt iż nośnika energi rosną i będę rosnąć pompa ciepła z roku na rok szybciej sie amortyzuje i coraz bardziej się opłaca.

 

Obawiam się tylko iż mamy zacofaną energetykę i ceny prądu mogą skoczyć z uwagi na potrzebę modernizacji sieci przsyłowych i limitow co2.

 

Z drugiej strony to już przymierzają sie do budowy elektrowni atomowych i coraz wiecej energi pozyskujemy z odnawialnych źródeł coraz taniej. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ZW

 

Nie no te obliczenie zbyt ogólne, nie uwzgledniles 10-15 tys zł na komin w kotłowni, przylacze gazowe, lub wybudowanie kotlowni na wegiel itp. Mi bardziej chodziło o osoby ktore zalozyly pompy, jak wyszly ich wyliczenia przy jakim metrazu zdecydowali sie na pompe....

 

Nie liczyłem dla gazu (!). Moje porównanie dotyczy prądu i są w nim wszystkie koszty, także rozbudowa przyłącza.

 

4,3 tys m3 gazu na 220 m2 ? Planujesz zużyć ok 40 tys kWh ? :o

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Nie no te obliczenie zbyt ogólne, nie uwzgledniles 10-15 tys zł na komin w kotłowni, przylacze gazowe, lub wybudowanie kotlowni na wegiel itp. Mi bardziej chodziło o osoby ktore zalozyly pompy, jak wyszly ich wyliczenia przy jakim metrazu zdecydowali sie na pompe....

 

Nie liczyłem dla gazu (!). Moje porównanie dotyczy prądu i są w nim wszystkie koszty, także rozbudowa przyłącza.

 

4,3 tys m3 gazu na 220 m2 ? Planujesz zużyć ok 40 tys kWh ? :o

 

pozdr

 

Poprawiłem moją pomyłkę, spali gazu ziemnego za 4,3 tys zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ZW

OK. O dziwo pasowało do zużycia prądu: 40 tys kWh x 0,3 zł/kWh = 12 kpln ;)

 

Założyłeś długi okres zwrotu - równy amortyzacji pompy. Nie chcesz czegoś w zamian za wpłatę z góry i stracone odsetki ?

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. O dziwo pasowało do zużycia prądu: 40 tys kWh x 0,3 zł/kWh = 12 kpln ;)

 

Założyłeś długi okres zwrotu - równy amortyzacji pompy. Nie chcesz czegoś w zamian za wpłatę z góry i stracone odsetki ?

 

pozdr

 

W zamian mam gdzieś ruskich monopolistów :p

Naprawdę ekologiczny i energooszczędny system ogrzewania i zostawiam sobie furtkę do podłączenia solarów - jak bedą się opłacać lub moja determinacja ekologiczna wzrośnie :)

Może kiedyś dostawię wiatrak generujący prąd - mam kawał pola i mógłby tam stać.

 

Pamiętaj że w moich obliczeniach nie uwzględniłem kosztów podwyżek nośników energi które napewno się pojawią, a które zwiększą opłacalnośc pompy.

 

ps. Tak pięknie pisze o ekologi a fakty są takie iż gdybym miał gaz w ulicy to bym zrobił piec gazowy plus kominek z DGP - ekonomia też ma duże znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

ktos tu cos wczesniej pisal, ze osoby ktore składaja wnioseo oo pozwolenie na budowe po 1 stycznia 2009 i chca ogrzewac pradem beda mieli problem.. o co chodzi? Mogłby mi to ktos bystry wyjasnic :D

Zamierzam budowac maly domek (80 m2 pow u. a kubat. ok 250m3) i chce ogrzewac go pradem (no i kominkiem z rozprowadzeniem ale to sie nie liczy) bo to za mala powierzchnia aby robic kotlownie, instalacje co i takie tam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

ktos tu cos wczesniej pisal, ze osoby ktore składaja wnioseo oo pozwolenie na budowe po 1 stycznia 2009 i chca ogrzewac pradem beda mieli problem.. o co chodzi? Mogłby mi to ktos bystry wyjasnic :D

Zamierzam budowac maly domek (80 m2 pow u. a kubat. ok 250m3) i chce ogrzewac go pradem (no i kominkiem z rozprowadzeniem ale to sie nie liczy) bo to za mala powierzchnia aby robic kotlownie, instalacje co i takie tam.

Pisałem o tym Tutaj :

http://forum.muratordom.pl/post2982631.htm#2982631

W skrócie :

W praktyce oznacza to, że aby ogrzewać dom elektrycznie musi być on co najmniej 5-cio litrowy.

Z jednej strony to dobrze. Dla takiego domu jak mój przy spełnieniu warunków technicznych i przy korzystaniu z ogrzewania tylko z II taryfy rocznie za ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody nie zapłaciłbym więcej niż 1471 zł . Trzeba tylko wybudować dom 5 litrowy .

Czyli jeżeli zaprojektujesz swój dom tak, aby zużywał na cele grzewcze i przygotowania ciepłej wody rocznie poniżej 4000kWh energii (dokładną wartość trzeba by policzyć wg cytowanych przeze mnie przepisów), to wszystko w porządku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepisy (art. 329 dla WT 2009r) dla nowych budynków stanowia, że inwestor ma mozliwość wyboru drogi spełnienia warunków WT, albo ocieplenie budynku, albo żródła ciepła "ekologiczne".

 

Natomiast, dla WT z 2008r. - moze to być problemem, bo przepisy w tym zakresie nie sa jasne i faktycznie sprowadzaja się do tego o czym pisze Henok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Henok ale jak to obliczyć? Dom ma miec

pow.uzytkowa 80.4

netto 95.1

kubatura 242 m3

kat nach dachu 40 stopni

Co mam zrobic aby spelniac te przepisy? Pompa odpada- drogo.

Chcialam ocieplic tak: fundament 10 styro, siany 24 bk +12-15 styro, dach 15 welny miedzy krokwie i potem jeszcze 5, okna u=1.0 z roletami. Ale chyba to nie wystarczy? Jak nie spełnie tego wymogu to co? Nie dostane pozwolenia na budowe? Czy chodzi tylko o to ze swiadectwo energetyczne bedzie słabe? Nie znam sie na tym. Prosze Was o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Henok ale jak to obliczyć? Dom ma miec

pow.uzytkowa 80.4

netto 95.1

kubatura 242 m3

kat nach dachu 40 stopni

Co mam zrobic aby spelniac te przepisy? Pompa odpada- drogo.

Chcialam ocieplic tak: fundament 10 styro, siany 24 bk +12-15 styro, dach 15 welny miedzy krokwie i potem jeszcze 5, okna u=1.0 z roletami. Ale chyba to nie wystarczy? Jak nie spełnie tego wymogu to co? Nie dostane pozwolenia na budowe? Czy chodzi tylko o to ze swiadectwo energetyczne bedzie słabe? Nie znam sie na tym. Prosze Was o pomoc.

Nie musisz się na wszyskim znać. Na początek proponuję zainwestować stosunkowo niewielkie pieniądze w porównaniu z budową całego domu i przeprowadzić analizę energetyczną dla domu, który chcesz wybudować.

Jesteś w bardzo dobrej sytuacji, bo wraz z wprowadzeniem nowych przepisów na rynku pojawia się szereg przeszkolonych w tym kierunku osób.

W niektórych przypadkach jest to jeszcze prostsze. Wystarczy wraz z zakupem projektu ściągnąć jego charakterystykę energetyczną.

Np. http://www.archon.pl/projekt_domu/dom_w_dabrowkach_g2/m44aa6acac1f11

Po wybraniu ikony : http://www.archon.pl/images/charakterystyka_mala.jpg możemy przeanalizować jak zmiany np. ocieplenia, okien, itp. wpłyną na wartość nie tylko EP, ale też orientacyjne roczne koszty ogrzewania.

Podobne opcj zaczynają być dostępne także w innych biurach projektowych :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z grzejących prądem może polecić dobre regulatory sterujące grzejnikami konwekcyjnymi?

 

Wymarzony regulator:

- obsługujący kilka stref (pomieszczeń)

- obsługiwany przez menu na wyświetlaczu LCD (bez porkęcadełek)

- możliwość zdefiniowania dla każdego dnia tygodnia programu godzinowego dla każdej strefy (temperatura w pomieszczeniu)

- możliwość ręcznej zmiany ustawień temperatury powracająca do zaprogramowanych ustawień np. od następnej doby

 

Miałem kiedyś taki sterownik w pracy - od klimatyzacji. Był w jednym pomieszczeniu, w pozostałych były tylko czujniki temperatury. Klima chodziła wg ustawionego programu (wyłączała się w weekendy i miała zaprogramowaną temperaturę). Można było sobie ręcznie ustawić temperaturkę ale następnego dnia jechało już wg. programu.

Niestety było to parę lat temu i nie wiem kto był producentem. Nie wiem też czy takie sterowniki nadają się do grzejników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z grzejących prądem może polecić dobre regulatory sterujące grzejnikami konwekcyjnymi?

 

Wymarzony regulator:

- obsługujący kilka stref (pomieszczeń)

- obsługiwany przez menu na wyświetlaczu LCD (bez porkęcadełek)

- możliwość zdefiniowania dla każdego dnia tygodnia programu godzinowego dla każdej strefy (temperatura w pomieszczeniu)

- możliwość ręcznej zmiany ustawień temperatury powracająca do zaprogramowanych ustawień np. od następnej doby

 

Miałem kiedyś taki sterownik w pracy - od klimatyzacji. Był w jednym pomieszczeniu, w pozostałych były tylko czujniki temperatury. Klima chodziła wg ustawionego programu (wyłączała się w weekendy i miała zaprogramowaną temperaturę). Można było sobie ręcznie ustawić temperaturkę ale następnego dnia jechało już wg. programu.

Niestety było to parę lat temu i nie wiem kto był producentem. Nie wiem też czy takie sterowniki nadają się do grzejników.

 

 

A po co tak? Główną zaletą konwektorów jest ich "niecentralność" czyli precyzyjny teromstat przy każdym grzejniku mierzący temp powietrza "zasysanego" do gzrejnika kilka razy na sekundę. Do tego dokłada sie centralny zegar sterujący obnizką temperatury. Taki zegar wysyła sygnał do grzejnika "obniżka o 4 stC" itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno nie przeczy chyba drugiemu - grzejnik może mieć przecież swój termostat, chodzi mi o panel sterujący.

 

A po co tak... w sumie z trzech powodów:

 

1. Aby nie dało się nimi łatwo kręcić przez dzieci.

2. Aby nie musieć oblatywać wszystkich grzejników żeby posprawdzać ustawienia.

3. Aby zmiana temperatury ręczna powodowała po jakimś czasie powrót do ustawień zaprogramowanych.

 

Na razie znalazłem Dimplex EPX, które mają 4-strefowy programator ścienny. Tylko trudno znaleźć co on potrafi... może ktoś ma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Posiadam mieszkanie które jest ogrzewane przy pomocy kotła elektrycznego KOSPEL 6 kW(3grzałki po 2kW). Mieszkanie ma 45m2 plus klatka schodowa na której jest umiejscowiony piec.Instalacja co jest wykonana z rurek miedzianych i grzejników typu Purmo. W pokoju 20m2 jest grzejnik 2 kW mały pokój, kuchnia i klatka maja grzejniki 0,8 kW plus drabinka w łazience około 0.8kW.Ciepła woda osobno.Mieszkanie szczytowe co prawda, ale blok ocieplony.Okna małe, PCV.

Interesuje mnie czy któryś z użytkowników forum posiada podobne ogrzewanie i podobny metraż, chciałbym się dowiedzieć jakie koszty ponosi za ogrzewanie.

Nie mieszkam puki co w tym mieszkaniu i jest ono co fakt nie dogrzane.

Ale gdy załączyłem je na kilka dni to trochę się przeraziłem bo zużycie duże.

Po przeliczeniu wyszło mi ze w sezonie może wyjść zużycie od minimum 40 kWh/dobę do max 80kWh/dobę

 

Przyjmijmy ze w dziennej taryfie zużycie 25kWh/dobę a w nocnej 15kWh/dobe (przy minimum)

 

25kWh x 0,44=11PLN

15kWh x 0,22=3,3PLN

doba =14,3PLN

 

14,3 x 30 = 429PLN miesięcznie przy minimum(działa tylko jedna grzałka a wiadomo ze tak nie pociągnie nigdy przez cały okres)

Czyli średnio należało by przyjąć około 880PLN na miesiąc czyli przy sezonie grzewczym (około 5,5) miesiąca dało by 4830 za samo ogrzewanie.Strasznie dużo.

Zastanawiam sie czy nie wstawic do piwnicy (bo mam taka możliwość )piec na ekogroszek taki mały 10 kW(znalazłem producenta) i wpiąć się w ten układ istniejący na klatce schodowej, dodatkowa miałbym ciepłą wodę użytkowa przez cały rok. Fakt jest taki ze eko-groszek idzie do góry strasznie, ale energia elektryczna ma podskoczyć w tym roku o około 40 % (szook).Zużycie w sezonie ekogroszku to dla tej powierzchni od 1,5-2ton max. no i ciepla woda w tym. Czyli przy cenie około 800PLN/tonę wyjdzie 1600PLN/sezon. Minus taki ze adaptacja takiej instalacji wyniesie mnie około 10 tys.złotych.(Piec 6,2 + pompki+ plus bojler+robocizna itp)

Dlatego interesują mnie opinie ludzi którzy posiadają podobną instalacje i maja rzeczywisty obraz sytuacji i kosztów.

Z góry dziękuje za odpowiedzi.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę pewną sprawę wyprostować. 7 stycznia br. napisałem w poscie : http://forum.muratordom.pl/post2982631.htm#2982631 :

Nikt do tego wątku dawno się nie wpisał, a tu od nowego roku mamy nowe przepisy, zgodnie z którymi nie tak łatwo będzie ogrzewać dom elektrycznie.

 

Zgodnie z nowymi "Warunkami technicznymi ..." budynek nie może zużywać więcej niż wyliczona graniczna wielkość energii pierwotnej. Tę energię pierwotną wylicza się wg metodologii określonej w rozporządzeniu ministra infrastruktury.

Nie jest to do końca prawda :(.

Przepis, o którym pisałem brzmi :

§ 328. 1. Budynek i jego instalacje ogrzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne, ciepłej wody użytkowej, a w przypadku budynku użyteczności publicznej również oświetlenia wbudowanego, powinny być zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby ilość ciepła, chłodu i energii elektrycznej, potrzebnych do użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem, można było utrzymać na racjonalnie niskim poziomie.

2. Budynek powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby ograniczyć ryzyko przegrzewania budynku w okresie letnim.

§ 329. 1. Wymaganie określone w § 328 ust. 1 uznaje się za spełnione dla budynku mieszkalnego, jeżeli:

1) przegrody zewnętrzne budynku oraz technika instalacyjna odpowiadają wymaganiom izolacyjności cieplnej oraz powierzchnia okien spełnia wymagania określone w pkt 2.1. załącznika nr 2 do rozporządzenia, przy czym dla budynku przebudowywanego dopuszcza się zwiększenie średniego współczynnika przenikania ciepła osłony budynku o nie więcej niż 15 % w porównaniu z budynkiem nowym o takiej samej geometrii i sposobie użytkowania, lub

2) wartość wskaźnika EP [kWh/(m2ˇ rok)] określającego roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz chłodzenia jest mniejsza od wartości granicznych określonych odpowiednio w ust. 3 pkt 1 i 2, a także jeżeli przegrody zewnętrzne budynku odpowiadają przynajmniej wymaganiom izolacyjności cieplnej niezbędnej dla zabezpieczenia przed kondensacją pary wodnej, określonym w pkt 2.2. załącznika nr 2 do rozporządzenia, przy czym dla budynku przebudowywanego dopuszcza się zwiększenie wskaźnika EP o nie więcej niż 15 % w porównaniu z budynkiem nowym o takiej samej geometrii i sposobie użytkowania.

Zapatrzyłem się na ten drugi punkt, tylko nie uwzględniłem tego "lub". Z nim sens tego przepisu jest zupełnie różny - można wybrać :

- albo spełnia się wszystkie warunki odnośnie izolacyjności przegród i powierzchni okien,

- albo od niektórych wymogów odnośnie izolacyjności można odstąpić, jednak wtedy nie można przekroczyć wskaźnika EP wynikającego z rozporządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś może mnie oświecić, na ile głośno pracują wentylatory w dynamicznych piecach akumulacyjnych? Producenci podają rózne decybele (przeważnie <30 dB), ale jak to się ma w praktyce? Mam np. nawilżacz o głośności 33 dB i generalnie go nie słychać, ale jak się zrobi już całkiem cicho (czyli głowa na poduszczce w kierunku zasypiania) to nagle te 33 decybele zaczynają przypominac startujący odrzutowiec. A pytam bo mam dylemat co dac do sypialni - dynamika czy statyka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...