Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

mam podobny problem...

Decyzja na dzień dzisiejszy: kominek z pw + podłogówka wodna + bufor (500-700l) z dwoma wężnowicami

 

I taka kombinacja pozwoliłaby mi na spokojny sen. Z tym, że planuję zbiornik nieco większy, tak coś koło 1200l. Do czego służy druga wężownica?

 

Ale i tak ziarenko wątpliwości kiełkuje...

 

druga wężownica żeby nie nagrzewać w razie czego całego pojemnika na cwu tylko jedną częśc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Rzeczywiście informacja to podstawa:

 

Budynek z poddaszem o powierzchni ok. 150mkw, kubatura 700msześć. Ściany zbudowane z pustaków keramzytowych 24cm, ocieplonych 14cm styropianem, w dachu 30cm wełny. Na parterze, w pokoju dziennym (30mkw) będzie podłogówka (15cm styro), w kuchni i korytarzyku (razem 20mkw) także. W pomieszczeniu gospodarczym nie przewiduję jakiegoś specjalnego ogrzewania, ew. jakiś drobny konwektorek. Kominek zlokalizowany jest na środku budynku, więc rozprowadzenie kanałów ciepłego powietrza nie będzie sprawiało problemu. Chciałbym aby powietrze grawitacyjnie napływało do pomieszczeń na poddaszu.

Zrezygnowałem z płaszcza wodnego na rzecz zwykłego kominka, bo słyszałem, że nieźle trzeba w takim kominku hajcować - nie wiem czy to prawda, więc proszę się nie denerwować. W pokojach na górze chcę zastosować także jakieś konwektory, ale znam ich minusy i chętnie zastosowałbym piece akumulacyjne statyczne, niestety koszt zakupu takich urządzeń jest niewspółmierny do konwektorów i te wygrywają zdecydowanie.

 

I co poradzicie, widzicie jakiś słaby punkt w tym planie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sonar

Generalnie wszystko jest ok dom o raczej rozsądnej wielkości i kubaturze bardzo dobrze ocieplony, co do ocieplenia pod podłogówką nie wiem czynie za mało znajomi którzy mają podłogówki twierdzą że dali by wiecej bo jednak ciepło ucieka, moze dac jakis lepszy ten styropian?

 

W pomieszczeniu gospodarczym i wiatrołapie daruj sobie grzejniki , chyba ze jest to pralnia to najlepiej podłogówkę

 

Z DGP grawitacyjnego będziesz zadowolony. Mam i nie zamieniłbym na nic innego przy okazji o ile nie kolidujeto z dizajnem polecam wkłąd tarnava (ja mam 16kw) 18 jest jepsza bo wchodzą wieksze kawały drewna nie trzeba tak drobno rąbac :oops: . gdybyś jednak miał jakis długi przewód DGP i chciał żeby to działalo zawsze mozesz zamotowac to : http://www.allegro.pl/item622617025_wentylator_kominkowy_turbina_do_kratki_reg_temp.html

 

W pokojach na górze śmiało zainstaluj konwektory raz ze i tak cieple powietrze tam leci nie jako naturalnie 2 jest tam mniejsza kubatura i jakie to są minusy konwektórów ?? :o . Jak usłysze o przypiekaniu kurzu przez grzałke grzebieniową to padne :lol: (Bujda na resorach :lol: ) Jak sie nie sprzata w domu to nie ma sie czemu dziwic :wink:

 

Na parter zdecydowanie poleciłbym piece akumulacujne ale tez z umiarem i nie bez opamiętania np takie OLSBERG http://www.ekonergia.com.pl/eq311.php

 

Nr kat TYP MOC WYMIARY (dł, wys, gł) WAGA (kg) Cena netto Cena z VAT

223 01 OLSBERG 0,85 850 W 345 x 630 x 170 mm 56 925,41 zł 1129,00 zł

223 02 OLSBERG 1,70 1700 W 565 x 630 x 170 mm 89 1154,92 zł 1409,00 zł

223 03 OLSBERG 2,55 2550 W 785 x 630 x 170 mm 130 1409,02 zł 1719,00 zł

223 04 OLSBERG 3,40 3400 W 1005 x 630 x 170 mm 171 1638,52 zł 1999,00 zł

 

 

Nie ma słabych punktów jak na razie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy elektrycznym ogrzewaniu mieszkań i domów, moce przyłączeniowe rzędu 25-30kW są standardem. Jeśli w mieszkaniu korzysta się z przepływowych ogrzewaczy wody to dochodzi kolejne 10-15kW pobieranej mocy.

To kolejny mit. Na początku sezonu grzewczego grzałem cały dom (108 m2) energia elektryczną. Do tego dochodziła ciepła woda użytkowa. Mam moc przyłączeniową 14kW. Nigdy tej mocy nie udało mi się przekroczyć. Na ogrzewanie i ciepła wodę szło w II taryfie 8kW, w II taryfie działała też zmywarka i pralka, a często też żelazko. W I taryfie była wykorzystywana znacznie mniejsza moc.

Może nie mitem a co najmniej bzdurą jest to co piszesz.

Nie jesteś w stanie ogrzać domu (20-22 st.C) i CWU mocą 8kW w sezonie grzewczym. Jesteś w stanie co najwyżej dogrzewać ten dom uzupełniając inne źródło ogrzewania jakie masz zapewne zainstalowane. Jesteś w stanie wystartować z sezonem grzewczym wykorzystując ciepło zakumulowane w ziemi i murach. Ale przy mrozie te 8kW nawet 24h/dobe nie uciągnie potrzeb bytowych typowej rodziny.

 

Kluczem do zrozumienia mocy przyłączeniowych jest wartość zabezpieczenia głównego. Różne Zakłady Energetyczne wpinają różne zabezpieczenia, a moc przyłączeniową podają jednakową.

 

Jednorazowy wydatek 500-1000zł na zapas mocy jest niczym przy pozostałych kosztach budowy.
Na początku budowy taka kwota rzeczywiście nie boli. Zapytaj jednak o nią tych, którzy kończą budowę, czy woleli by ja wydać na większy przydział mocy, czy na np. nowy żyrandol, czy lepszą zabudowę w kuchni.

O wydanie warunków przyłączenia i moc przyłączeniową wnioskujesz przed rozpoczęciem budowy, a nie po jej zakończeniu.

Żyrandol zmienisz jak się znudzi, a kable zasilające wyprujesz ze ścian (bo elektryk nie pomyślał)?

 

Punkt widzenia zależy jak zwykle od miejsca siedzenia, Ja to mówie z praktyki a Ty zapewne z niewiedzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robertsz

 

Proszę Cię nie rozmieszaj nas i nie ośmieszaj się :wink: . Przydział mocy nie ma tu tak na prawdenic do rzezczy ważna jest "przepustowość" zabezpieczenia głownego przy liczniku, W moim przypadku dla instalacji 400 v jest to 3x25 A mam przydział mocy 15 kw sąsiad ma to smao ale wykypił przydział 10 KW.

 

Przy odpowiednim podzieleniu obciązenia pomiedzy poszczególne fazy nie powinno byc problemów i możesz podłączyć odbiorniki co najmniej 20 kw. Ale tu też inną oporność mają grzałki a inną np silnik elektryczny o podobnej mocy.

 

Reasumując jeżeli miałbyś przydział mocy 10 kw i załatwił sobie zabezpieczenie główne 3x40 A to juz mógłbys podłączyć zupełnie wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No Ok sorry, nie ma co sie sugerowac samym przydziałem wartoznaleźć jakiegos elektryka z RE i on dyskretnie wstawi bezpiecznik o pare A wiekszy prawie FREE :wink:

 

No właśnie ... "znaleźć jakiegoś elektryka z RE".

 

Ale jeśli ktoś chce uczciwie zwiększyć zabezpieczenie musi podkręcać przydział bo od niego uzależnia RE wstawienie większego bezpiecznika.

Tak chyba jest w ENEA.

 

Jeśli się mylę, nie bijcie - sprostujcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mylisz się.

To że komuś się udał numer z 10kW mocy zamówionej i 40A bezpiecznik to chwała mu za to i... niech siedzi cicho jak mysz pod miotłą.

Dzisiaj gdy pracownicy ZE szanują sobie swoją pracę i przywileje jakie posiadają już takie numery nie przechodzą.

Moc przyłączeniowa jest tożsama z zabezpieczeniami jakie nam władują.

 

W moim wywodzie chodziło o coś innego, jeśli inwestor nie przewidzi pewnych spraw i nie dogada tego z elektrykiem przed wykonaniem to później prócz kosztu zwiększenie mocy dojdzie np. wymiana kabla zasilającego, połowy wyposażenia rozdzielnicy i pewnie jeszcze obwodów do pieca(ów).

 

Stąd moja uwaga, że moce 25-35kW brane pod uwagę na etapie projektów są na porządku dziennym. Jeśli ktoś uważa, że instalacja przygotowana pod 8-12kW wystarczy na potrzeby bytowe jego rodziny to w sumie jego sprawa.... i niech tak pozostanie.

 

To tyle na temat mocy, prądów i grzania elektrycznego.

Teraz jest lato więc nie ma się o co martwić... zima daleko przed nami, a w lecie klimatyzatory nie są jeszcze powszechnie używane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może nie mitem a co najmniej bzdurą jest to co piszesz.

Nie jesteś w stanie ogrzać domu (20-22 st.C) i CWU mocą 8kW w sezonie grzewczym. Jesteś w stanie co najwyżej dogrzewać ten dom uzupełniając inne źródło ogrzewania jakie masz zapewne zainstalowane. Jesteś w stanie wystartować z sezonem grzewczym wykorzystując ciepło zakumulowane w ziemi i murach. Ale przy mrozie te 8kW nawet 24h/dobe nie uciągnie potrzeb bytowych typowej rodziny.

.......

Punkt widzenia zależy jak zwykle od miejsca siedzenia, Ja to mówię z praktyki a Ty zapewne z niewiedzy.

Nie wiem dlaczego uważasz, że nie mam wiedzy na ten temat. Ogrzewałem mój dom tylko energią elektryczną w największe jakie w tym sezonie grzewczym występowały i te 8kW naprawdę wystarczało. Dom ma bardzo dużą akumulacyjność, dobrą izolację termiczną, korzystne usytuowanie względem stron świata, rolety zewnętrzne na wszystkich oknach, buforowy układ pomieszczeń, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, co powoduje nie ma potrzeby stosowania urządzeń grzewczych o większej mocy.

Przy tej mocy np. przygotowanie ciepłej wody dla 4 osób (35l/osobę, temperatura 55 st.C) wymaga działania grzałki przez ok. 1h dziennie. Pozostałe 23h w ciągu doby wystarczą na ogrzanie domu ze sporym zapasem (184 kWh).

 

Przez pewien czas celowo ogrzewałem tylko i wyłącznie energią elektryczną, żeby dobrać odpowiednią pompę ciepła. Dobrałem pompę ciepła która dla ogrzewania podłogowego będzie miała moc grzewczą ok. 6,2kW (przy zużyciu energii elektrycznej poniżej 1,5kW, zaś przy podgrzewaniu ciepłej wody jej moc grzewcza wyniesie 5,4kW.

Dodatkowo zamontuję grzałkę 4kW, ale na razie wszystko wskazuje na to, że będzie ona używana tylko w sytuacjach awaryjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Stąd moja uwaga, że moce 25-35kW brane pod uwagę na etapie projektów są na porządku dziennym. Jeśli ktoś uważa, że instalacja przygotowana pod 8-12kW wystarczy na potrzeby bytowe jego rodziny to w sumie jego sprawa.... i niech tak pozostanie.

 

A co chcesz tym ogzrewać? Bo mojej chłupie instalacja grzewcza jest obliczona na 3,5kW. Bojler 2 kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie obliczeniowo jest 4,5 kW. Zainstalowane jest od 5 do 6 kW. W największe mrozy (kilka lat temu) potrzebowałem max 4 kW mocy grzewczej.

Dodatkowo mam grzałkę 3 kW w 200 litrowym zasobniku.

I tak już od 5 lat. Nie mam innych systemów grzewczych a kominka nie używam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HenoK

Nie twierdze że nie masz wiedzy, co więcej Twoje doświadczenia są nawet i cenniejsze niż normy i wskazówki projektowe.

Ale powiedz mi czy masz w domu inny nośnik energii poza energią elektryczną?

Skąd wziąłeś te 35 l/osobe, to jest stan wody nieco ponad kostki w wannie, od biedy na jeden prysznic starczy ale co z resztą dnia?

Czy w życiu osobistym korzystasz z takich wynalazków jak kuchenka elektryczna, mikrofala, pralka, żelazko, ekspres do kawy, komputer, TV, oświetlenie.... bo ten bilans mocy mi nie wychodzi za nic.

No i najważniejsze, zajrzyj do umowy z ZE albo skrzynki licznikowej i powiedz jakie masz zabezpieczenie główne bo to może jest klucz do zagadki (mojej zagadki) Twojej niskiej mocy przyłączeniowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale powiedz mi czy masz w domu inny nośnik energii poza energią elektryczną?

Skąd wziąłeś te 35 l/osobe, to jest stan wody nieco ponad kostki w wannie, od biedy na jeden prysznic starczy ale co z resztą dnia?

Czy w życiu osobistym korzystasz z takich wynalazków jak kuchenka elektryczna, mikrofala, pralka, żelazko, ekspres do kawy, komputer, TV, oświetlenie.... bo ten bilans mocy mi nie wychodzi za nic.

No i najważniejsze, zajrzyj do umowy z ZE albo skrzynki licznikowej i powiedz jakie masz zabezpieczenie główne bo to może jest klucz do zagadki (mojej zagadki) Twojej niskiej mocy przyłączeniowej.

Oprócz energii elektrycznej mam tylko kuchenkę na gaz płynny. Butla 11kg wystarcza na 1,5 miesiąca. Nie używam jej do rzania domu, tylko do przygotowania posiłków.

Norma 35l/osobę dziennie jest normą stosowaną dla domów jednorodzinnych. Dotyczy to wody o temperaturze 55 st. C - po zmieszaniu z wodą zimną otrzymasz trochę więcej wody ciepłej do kąpieli. W swoim domu nie mam wanny, a tylko natrysk, ale myślę, że do wanny także by starczyło - w końcu nie codziennie wszyscy w domu biorą kąpiel z pełną wanną wody.

W domu mam mikrofalę, żelazko, pralkę, zmywarkę, 3 komputery, 3 drukarki (w tym laserową), telewizor (CRT 21"), radio, oświetlenie. Oczywiście tam, gdzie można było zastosować rozwiązania energooszczędne, tam je zastosowałem (np. oświetlenie to w większości świetlówki).

Zabezpieczenia (trójfazowe to 25A) - zgodnie z umową i w rzeczywistości.

Kluczem jest odpowiedni podział odbiorników na poszczególne fazy.

 

Po zainstalowaniu pompy ciepła "zwolni" mi się kilka kW mocy, ale zabezpieczenia pozostaną - potrzebne są przy starcie pompy ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale powiedz mi czy masz w domu inny nośnik energii poza energią elektryczną?

Skąd wziąłeś te 35 l/osobe, to jest stan wody nieco ponad kostki w wannie, od biedy na jeden prysznic starczy ale co z resztą dnia?

Czy w życiu osobistym korzystasz z takich wynalazków jak kuchenka elektryczna, mikrofala, pralka, żelazko, ekspres do kawy, komputer, TV, oświetlenie.... bo ten bilans mocy mi nie wychodzi za nic.

No i najważniejsze, zajrzyj do umowy z ZE albo skrzynki licznikowej i powiedz jakie masz zabezpieczenie główne bo to może jest klucz do zagadki (mojej zagadki) Twojej niskiej mocy przyłączeniowej.

Oprócz energii elektrycznej mam tylko kuchenkę na gaz płynny. Butla 11kg wystarcza na 1,5 miesiąca. Nie używam jej do rzania domu, tylko do przygotowania posiłków.

Norma 35l/osobę dziennie jest normą stosowaną dla domów jednorodzinnych. Dotyczy to wody o temperaturze 55 st. C - po zmieszaniu z wodą zimną otrzymasz trochę więcej wody ciepłej do kąpieli. W swoim domu nie mam wanny, a tylko natrysk, ale myślę, że do wanny także by starczyło - w końcu nie codziennie wszyscy w domu biorą kąpiel z pełną wanną wody.

W domu mam mikrofalę, żelazko, pralkę, zmywarkę, 3 komputery, 3 drukarki (w tym laserową), telewizor (CRT 21"), radio, oświetlenie. Oczywiście tam, gdzie można było zastosować rozwiązania energooszczędne, tam je zastosowałem (np. oświetlenie to w większości świetlówki).

Zabezpieczenia (trójfazowe to 25A) - zgodnie z umową i w rzeczywistości.

Kluczem jest odpowiedni podział odbiorników na poszczególne fazy.

 

Po zainstalowaniu pompy ciepła "zwolni" mi się kilka kW mocy, ale zabezpieczenia pozostaną - potrzebne są przy starcie pompy ciepła.

 

O to wlasnie chodzi mam dokładnie tak samo i jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HenoK

Twoje zabezpieczenie 25A to nic innego jak 17,8kW mocy jaką możesz pobierać, a nie 14 jak pisałeś wcześniej.

Zapłaciłeś za 14, chwała Ci za to. Ale matematyka jest jedna, masz dokładnie 17800W mocy przyłączeniowej.

Powiem więcej, jeśli zabezpieczenie główne to "S-ka" i znajduje się w skrzynce w linii ogrodzenia, to pobór 110% wartości prądu znamionowego nie spowoduje wybicia S-ki w ciągu 60-90minut przy temperaturze poniżej 0st.C => ~19,6kW

S-ka ma gdzie oddać ciepło i trzeba trochę poczekać zanim nastąpi wyłączenie po tak małym przeciążeniu.

 

W pełni symetryczne rozłożenie obciążenia (TAJEMNICZY KLUCZ o którym wspominasz) w domku jednorodzinnym jest teoretycznie możliwe, ale nierealne w praktyce. Mówię o urządzeniach jednofazowych, których z tego co wymieniasz masz około 4-5 kW.

 

Reasumując, masz moc przyłączeniową rzędu 18kW, która Tobie wystarcza przy super-energooszczędnych rozwiązaniach w domu i sporej samodyscyplinie przy korzystaniu z nocnej taryfy i innych mediów.

Czy z tej mocy korzystasz w pełni czy nie korzystasz to tego się nie dowiemy bez analizatora, same rachunki za energię niczego nam nie powiedzą w tej materii.

 

Przejrzałem Twoje inne posty dotyczące energooszczędności domu. Nie pozostaje mi nic innego jak pogratulować Ci ciekawych rozwiązań i taniego kosztu utrzymania domu.

 

Czy jednak uważasz, że takie domy to obecny standard w budownictwie?

Zajmujesz się audytem więc masz styczność z nowymi budynkami, stąd moje pytanie. Może się czegoś nauczę i zmienię sposób myślenia :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robertsz

 

Ja decydując sie na ogrzewanie elektryczne tez chciałem warunki na co najmniej 35 kw ale elktryk z re sie przeraził i spytał czy zamierzam stawiać szklarnie tudziez piekarnie? :o . I chińkim targiem stanęło na 15 kw jest ok polecam chyba ze masz dom z 250m 2 i ma byc ogrzewany elektrycznie to moze troche dorzuc dla pewnosci :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...