Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dokładnie Kbab tak jak napisałeś , nie mam innej możliwości ... Staram się odnotowywac mniej więcej co 2-3 godziny zuzycie prądu a także temperature zewnetrzna i pokojową , aby miec jakis odnosnik . Aktualnie doszedłem do tego , że nie opyla się wyziebiac mieszkania , bo mniejsze zużycie wychodzi jeżeli rozgrzewam mieszkanie do 20,5 C przez godzine pozniej przechodzi w tryb pracy temperatury do 19 C minimalnie . Temp. powolnie zaczyna sobie spadac i gdzies po 3 -4 godzinach osiąga pułap 19 w zależnosci od temp. zewnetrznej ( wiadomo zimno na podwórku to i szybciej sie chłodzi ). gdy np osiągne już ten pułap pomiedzy 20 C a 19 C to wydaje mi się i własciwie to odczuwam , ze jest w domu przyjemnie ciepło . Chociaz temp nie wydaje się zbyt szałowa , ale to moje przyzwyczajenie ponieważ taka temp. mi odpowiada. Generalnei drazni mnie sterownik pogodowy poniewaz tak jak dzisiaj odwalilo słonce , że przez 4 godziny sobie gdzies nie grzał bo autmatycznie krzywa spadała i temp. grzejnikow malała do 22C z 36C. Dopiero teraz schowało się słonce i zaczyna grzac normalnie , no ale przez to mieszkanie spadło do niechcianej 18.5 i znowu zaczyna się nie ekonomiczne powracanie z 18.5 do 20.5 . Tak więc im mniejsze skoki temp tym lepiej . Gdy dom jest nagrzany to najmniejsze zuzycie jakie mam to 2 kwh przez 4 godziny w temp. 19.6 i uwazam to za dobry wynik . Generalnie uzywam ustawien wlasnych chociaż zastanawiam się czy najlepiej nie bedzie w tygodniu w godzinach tanich nagrzac do 21,5 i niech spada sobei do tych 19 nastepnie o godzinie 13 zalaczy się na 2 godziny znowu na 21.5 i potem tak do wieczora bedzie sie chlodzic az przy 22 znowu sie uruchomi . I teraz pytanei czy wlaczyc na całą noc ogrzewanie przez te 8 tanich godzin od 22 do 6 rano czy tylko cześć grzać np. dopiero przed wstaniem ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

I teraz pytanei czy wlaczyc na całą noc ogrzewanie przez te 8 tanich godzin od 22 do 6 rano czy tylko cześć grzać np. dopiero przed wstaniem ?

Wcześniej w tym temacie Jasiek podawał ustawienia ogrzewania el na G12 - odszukaj, generalnie to przykładowe zapotrzebowanie jak miałeś ostatnio tj 24kWh powinieneś dostarczyć do systemu w taniej taryfie, oczywiście max wykorzystujesz 2 godz w ciągu dnia, aby zbytnio nie wychłodzić mieszkania w popołudniowej drogiej taryfie, ale nie nastawiasz na maxa na całą noc, bo system ogrzeje się do ustawionej temp w początkowych godz, i może potrzebować się załączyć w porannych, dlatego nocne godziny warto podzielić i grzać np pierwsze 2 godz i w ostatnie 2 godz nocnej uzupełnić energię - zatem najkorzystniej jest doładować system kilka razy na dobę w taniej taryfie. Zauważ, że kocioł masz 6kW, gdyby pracował nominalną mocą to to zapotrzebowanie zaspokoi w 4 godz - warto je tak podzielić aby mieszkanie zbytnio nie wyziębiało się w dziennej tar, ewentualnie grzać dłużej z mniejszą mocą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam sie masz racje i chyba będę musiał ciut doładować z godzinch droższyc , ale na tyle aby mialo to sens .

 

Mam rozumiec ,że grzać dłużej ale z mniejszą mocą to chodzi o zmniejszenie temperatury podawanej ?

Nie chodzi o dogrzewanie w droższej tar, ale o podział czasowy dobowego zapotrzebowania, dobrze ocieplone mieszkanie ma małe straty, Twój kociołek może w ciągu 10 godz taniej tar dostarczyć nawet 60kWh ciepła - to w zupełności wystarczy dla zaspokojenia dobrego komfortu cieplnego, wystarczy dostosować godziny grzania do cyklu dziennego mieszkańców i czasu tańszej taryfy - da radę - odszukaj w tym temacie takich schematów, Jasiek instruował dokładnie jak to zaprogramować, wykorzystaj to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znalazłem...:)

jak ustawić sterowniki ...niby rzecz banalna a ludzie maja problemy z poprawnym ustawieniem elektrycznego ogrzewania podłogowego na początek musimy zadać sobie pytanie jakie temperatury i w jakich godzinach nas interesują, oczywiście większość powie cieplej w taniej taryfie a zimniej w drogiej... więc ustawiamy dla przykładu 22* od 22- 6:00 i 13-15:00 , oraz 21* w pozostałych godzinach i... zaczynają się "schody"... raz mamy rano ciepło innym razem chłodno a jeszcze innym włączyło się po południu lub przed w drogim prądzie, dlaczego... ? otóż kabelki zalane w betonie po włączeniu od razu oddają energię pełną mocą nie zależnie od tego ile dane pomieszczenie potrzebuje w danej chwili... wszystko było by fajnie jak ta energia oddawana była by do pomieszczenia bezpośrednio, ale my ładujemy wielki akumulator ... sterownik z czujnikiem pokojowym daje rozkaz dla kabelków że mają grzać jak mu za zimno i czeka aż będzie cieplej żeby odwołać polecenie, bezwładność naszego akumulatora powoduje że przez dłuższy czas (godz., dwie...) nic się nie dzieje, ale to tylko pozory bo wewnątrz zaczyna podnosić się temperatura chociaż nasz koleżka na ścianie twierdzi że jest bez zmian i nadal każe grzać, w rezultacie doprowadza do załadowania zbyt dużego zapasu energii niż jest nam potrzebna co skutkuje wzrostem temperatury ponad nastawy, co robić ? potrzebny jest "kaganiec" w postaci czujnika w wylewce który ma nakazać naszemu koleżce na ścianie że już dość, chociaż on twierdzi inaczej ... ale skąd wiadomo że już dość ?, otóż ta wielka betonowa płyta pod nogami ma stałą zależność temperatury do pomieszczenia w którym się znajduje, im to pomieszczenie ma mniejsze straty tym różnica temperatur pomiędzy naszym akumulatorem jest mniejsza, dla przykładu w dobrze ocieplonym pomieszczeniu temperatura podłogi jest tylko o jeden, dwa stopnie wyższa przy okładzinie kamiennej czy ceramicznej... więc na początek ustawiamy np. 22* w taniej i 24* temp. podłogi przy okładzinach z dobrym przewodzeniem ciepła i ok.26-30* dla wykładzin czy cienkich paneli histerezę najlepiej ustawić na ok. 0,5* przez ok.dobę czy dwie obserwujemy..., jeżeli jest za zimno to podnosimy delikatnie "limit" podłogi, jak za ciepło to obniżamy... następnie obserwujemy jakie temp. są z rana, czy jest wymagane 22*, jeżeli nie ma przestawiamy nocną nastawę z 22:00 na np. 1:00 i obserwujemy sprawdzając przy okazji czy czasem podłoga nie osiąga limitu nad ranem i za wcześnie wyłącza ogrzewanie (sprawdzić po 6:00 ), jeżeli rano jest za chłodno pomimo braku limitu przestawiamy nocną nastawę czasową na np.3:00 i obserwujemy... dwie godz. po obiedzie zostawiamy w spokoju i przy nich nie majstrujemy chyba że zostają często "przestrzelone" a ogrzewanie załącza sie wieczorem w drogiej... to podnosimy zadaną temperaturę pokojową o 0,5* jak coś nie zrozumiałe to pytać pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz pytane czy lepiej dac tam gdzie gwiazdka lub minus wyższa czy niższa temp. :

- czy * - czy * - czy * - czy * - czy * - czy * ( + )( + )( +)

00:00,00:30,01:00,01:30,02:00,02:30,03:00,03:30,04:00

 

( + )( + ) ( + ) - czy * - czy * - czy * - czy * - czy * - czy *

04:30,05:00,05:30,06:00,06:30,07:00,07:30,08:00,08:30

 

- czy * - czy * - czy * - czy * - czy * - czy * - czy * - czy * ( + )

09:00,09:30,10:00,10:30,11:00,11:30,12:00,12:30,13:00

 

( + ) ( + ) ( + ) - czy * - czy * - czy * - czy * - czy * - czy *

13:30,14:00,14:30,15:00,15:30,16:00,16:30,17:00,17:30

 

- czy *- czy *- czy *- czy * - czy * - czy * - czy * - czy * ( +)

18:00,18:30,19:00,19:30,20:00,20:30,21:00,21:30,22:00

 

( + ) ( + ) ( +)

22:30,23:00,23:30

 

(+ )grzanie do 21,5 C

* grzanie od 20,5 C

-grzanie od 19,5 C

Krotko pisząc grzeje od 3:00 do 6:00 na ( + ) potem od 6 :00 do 14 : 00 czekam do spadku * lub - i nastepnie znowu grzeje od 13:00 do 15 : 00 i znow * lub - az do 22 :00

nastepnie od 22 :00 do 00:00 ( + )i az do 3:00 8 lub -

 

 

Jakoś tak mniej więcej to chyba miałoby wygladac tylko pytanie czy gwiazdka czy minus lepiej . Czy zachowac wiekszy spadek czy mniejszy czy dluzej niech emanuje cieplo czy krocej , ale za to krotkie dogrzewanie potem . :)

Edytowane przez Pandeska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To przyklej jeszcze ten termometr na ścianach zewnętrznych(od strony pokoi), a prawdopodobnie wyjaśni ci się dlaczego nie czuć tych 23'C.

 

Zaraz to zrobię

 

Zrobiłem i ... różnica pomiędzy powietrzem a ścianą 0,4 stopnia czyli w granicach błędu urządzenia pewnie

Edytowane przez bitter
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzanie w taryfie G11 to czysta brawura.

Kolega kbab ma świetny kalkulator dostępny na forum.

Grzanie prądem bez akumulacji w taniej taryfie nie ma największego sensu.

Rozważ inne nośniki energi, które potrzebujesz w określonych godzinach, (droższego prądu) a są o wiele tańsze.

Zrób bezwzględzie OZC

 

niby tak, to brawura. Ale część firm stawiających szkieletówki w standardzie daje grzejniki konwektorowe. Z czegoś to musi wynikać.

 

Ja do ogrzewania w pierwszym etapie (puki nie będę robił poddasza) będę miał 70 m2 więc niewiele. Do tego będzie kominek więc jeśli faktycznie się okaże, że elektryczne grzejniki konwektorowe będą żarły prądu bardzo dużo, to pierwszą zimę przepękam na kominku i będę rozważał zdjęcie paneli, położenie na wierzchu płyty fundamentowej kabelków (cienkich np. Elektra UltraTec) zalania tego warstwą samopoziomującą i na to z powrotem zdjęte panele, a grzejniki wtedy wykorzystam na poddaszu jak już je zrobię.

 

Co do OZC to robiłem na razie sam (puki nie mam gotowego projektu i nie zdecydowałem się na rodzaj płyty fundamentowej to nie mam po co komuś tego zlecać), Wychodzi mi z tego mojego OZC około 40 kWh/m2 /rok , 2850 kWh / rok (założyłem, że nie będzie mostków, okna U=1,1)

A więc jak by prąd liczyć po 0,65 zł/ kW to daje 1850 zł. Zakładając margines błędu na 30 % to wyjdzie mi 2400 zł za rok ogrzewania prądem.

Czy może coś źle liczę?

 

ps. 2 tygodnie temu z mojego bliku w którym mieszkałem przyszła mi dopłata do ogrzewania za poprzedni sezon (1200 zł), czyli całkowity koszt ogrzewania mieszkania w bloku wyszedł mi 420 zł/miesiąc przez cały rok (12 miesięcy = 5040 zł za mieszkanie 65 m2 - samo ogrzewanie bez ciepłej wody)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do ogrzewania w pierwszym etapie (puki nie będę robił poddasza) będę miał 70 m2 więc niewiele. Do tego będzie kominek więc jeśli faktycznie się okaże, że elektryczne grzejniki konwektorowe będą żarły prądu bardzo dużo, to pierwszą zimę przepękam na kominku i będę rozważał zdjęcie paneli, położenie na wierzchu płyty fundamentowej kabelków (cienkich np. Elektra UltraTec) zalania tego warstwą samopoziomującą i na to z powrotem zdjęte panele, a grzejniki wtedy wykorzystam na poddaszu jak już je zrobię.

 

 

hehe :D Chciałbym to zobaczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

racja, nie pomyślałem o drzwiach i innych duperelach :) No to muszę kombinować dalej. Ponieważ mam mieć ten fundament jako posadzkę to nie za bardzo mam jak umieścić kable w podłodze (robienie tego w fazie wylewania fundamentu jakoś do mnie nie przemawia). No i druga sprawa to by było ze 20 cm grubości betonu do grzania - troszkę dużo. Do tego brak możliwości odizolowania pomieszczeń od siebie. Sam nie wiem jak to ugryźć. Teoretycznie jak by zrobić dodatkowo warstwy posadzkowe (styropian folię wylewkę) to by było łatwiej (i odpływ liniowy pod prysznicem można by zrobić, i ogólnie z kanalizacją można było by jeszcze co nieco poprzestawiać). No ale niestety dodatkowe warstwy to dodatkowe koszty, raz samych warstw, a dwa wyższych ścian.

 

Kurcze pogoda za oknem nie nastraja optymistycznie... Miałem cicha nadzieję zacząć coś w tym roku jeszcze ale wygląda na to że już po jabłkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Ponieważ mam mieć ten fundament jako posadzkę to nie za bardzo mam jak umieścić kable w podłodze (robienie tego w fazie wylewania fundamentu jakoś do mnie nie przemawia). No i druga sprawa to by było ze 20 cm grubości betonu do grzania - troszkę dużo. .

Zobacz jak R&K sobie z tym poradził ;)

Z drugiej strony ja bym się nie bawił w takie babranie,normalnie dałbym ze 2cm styro,na to kable lub rurki i wylewka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...