Punishment 15.07.2010 10:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2010 Chciałbym się upewnić, jak jest z tym dobijaniem kostki....Czy robimy równiutką warstwę piasku jak pod kostkę betonową i układamy bez dobijania kosteczki, a później zagęszczarka wyrówna wyższe/niższe (wygląd w przekroju przed zagęszczeniem np. ___------____---____-----------____-----)? Czy też mamy luźno nasypaną warstwę piasku, w którą wbijamy kostki tak, aby górna powierzchnia była równa( ---------------------------------)? To takie dwie ścierające się u mnie w domu teorie, ja jestem za tą drugą. Dobrze myślę? Na początku osadzasz obrzeża na mokrym betonie (proporcja= 4 żwiru / 1 cementu). Po tej czynności wykonujesz podbudowe ( ważne aby ją dobrze zagęścić) Na podbudowe usypujesz suchy beton (proporcja 4/1, 5/1). Robisz plante jak przy kostce betonowej. Ponownie zagęszczasz. Znowu usypujesz suchy beton. Potem kolejna planta tak aby kostka wystawała centymetr ponad obrzeża po ułożeniu jej na plancie. I teraz ważne - każdą kostkę dobijasz ręcznie do równi z obrzeżami ( jeśli chodzi o wzorki, kółka, obrysy jest jak najbardziej wykonalne w ten sam sposób trzeba sie tylko troche wysilić z złapaniem poziomu, gdyż układanie zaczynamy od tych właśnie "wygibasów" ). Następnie ścieżki możesz podobijać deską, a place zagęszczarką, bądź też wszystko zagęszczarką jak wolisz. Dlaczego trzeba dobijać? Już tłumacze. Ręcznie czyli "na oko" nie podobijasz równiutko kostki a dobijanie każdej jednej do żyłki to tylko strata czasu, gdyż zapewniam iż różnica bedzie widoczna. Na koniec zasypujesz najlepiej piaskiem granitowym. Tak to wygląda mówiąc ogółem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomal_ 14.04.2011 12:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2011 a czy po zageszczeniu kostki nie obnizy sie ona za bardzo? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dziadzia78 02.05.2011 09:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Maja 2011 Mam zamiar wylozyc kostke granitową pod przyszła altane ogrodową 3.5 x 3.5m i piszecie ze fugi wypelnic piaskiem granitowym, ale ja bym chcial by fugi porosly trawą kostka sie bardziej wkopmonuje w trawnikczy mozna fugi wypenic do polowy piaskiem granitowym, a reszta piasek z ziemią wymieszany??i jak szerokie fugi powinny byc, czy kostki powinny sie stykac?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
M K 03.05.2011 15:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Maja 2011 Mam zamiar wylozyc kostke granitową pod przyszła altane ogrodową 3.5 x 3.5m i piszecie ze fugi wypelnic piaskiem granitowym, ale ja bym chcial by fugi porosly trawą kostka sie bardziej wkopmonuje w trawnik czy mozna fugi wypenic do polowy piaskiem granitowym, a reszta piasek z ziemią wymieszany?? i jak szerokie fugi powinny byc, czy kostki powinny sie stykac?? Trawa w fugach kostki, z czasem sama się wsieje. Ja na przykład systematycznie ją usuwam. Ty widzę uważasz, że ma tam rosnąć. Nie wiem tylko po co? Będziesz kosić trawę na kostce? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mtsw466 08.05.2011 13:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2011 Ja mam takie pytanko. Czy pod podjazd go garażu jako pierwszą warstwę można użyć odpadów po budowie (ceramiki Wienerbergera) drobno potłuczonej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
forgetit 26.05.2011 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2011 Ja mam takie pytanko. Czy pod podjazd go garażu jako pierwszą warstwę można użyć odpadów po budowie (ceramiki Wienerbergera) drobno potłuczonej? Nie, nie można użyć żadnej ceramiki: cegieł, dachówek, pustaków. Można użyć gruzu betonowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
LeoAureus 26.05.2011 08:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2011 Ty widzę uważasz, że ma tam rosnąć. Nie wiem tylko po co? Będziesz kosić trawę na kostce? Mnie też podoba się trawa między kostką Można kosić, czemu nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 20.06.2012 22:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2012 Proszę podpowiedzcie mi jaka powinna być podbudowa i jaką zaprawę dobrać do wymurowania murku wokół klombu z kostki granitowej. Murek nie będzie zbyt duży, dwie kostki ułożone w pionie15x17(czy to nie będzie za wąskie, może szerszy dwie w pionie, dwie na szerokość.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 23.06.2012 22:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2012 Mam pytanie jeszcze jedno dla znawców tematu. Zakupiłem stary kamień bazaltowy z drogi, jest nieregularnych kształtów tylko jedna powierzchnia jest w miarę płaska (wyślizgana) Kamień nie ma jednej wysokości. Chciałbym ułożyć podjazd pod dom ale tylko pod koła samochodu. Dwa szerokie pasy z pasem zieleni po środku. Mamy osobówki tylko dwa razy do roku wjeżdża ciężarowy z dostawą oleju. Jakiej szerokości powinny być pasy i jakiej wokół klombu. Jaka podbudowa pod tą ciężarówkę. Czy wystarczy piach z cementem, czy jestem zmuszony dać tłuczeń.No i porada jak układać ten nierówny kamień. Czy na końcu też zagęszczarka.Co z fugami czy piach z cementem, czy piasek granitowy. ( Jak to będzie wyglądało z czarnym bazaltem) Może gdzieś widzieliście, może macie jakieś zdjęcia, podrzućcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.trybulec 27.06.2012 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2012 ponieważ kamień jest z drogi - zakładam że wytrzyma obciążenie samochodem ciężarowym. Dobrze jest ułożyć go pod skosem do kierunku jazdy. Konieczna będzie również podbudowa z odpowiednio zagęszczonego tłucznia.Piasek z cementem wg mnie absolutnie się do fugowania nie nadaje, cement raz że grozi (a w zasadzie gwarantuje) nieodwracalne odbarwienia powierzchni kamienia, a dwa - że uniemożliwia późniejszą "pracę" nawierzchni - co może również doprowadzić do jej uszkodzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 27.06.2012 10:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2012 ponieważ kamień jest z drogi - zakładam że wytrzyma obciążenie samochodem ciężarowym. Dobrze jest ułożyć go pod skosem do kierunku jazdy. Konieczna będzie również podbudowa z odpowiednio zagęszczonego tłucznia. Piasek z cementem wg mnie absolutnie się do fugowania nie nadaje, cement raz że grozi (a w zasadzie gwarantuje) nieodwracalne odbarwienia powierzchni kamienia, a dwa - że uniemożliwia późniejszą "pracę" nawierzchni - co może również doprowadzić do jej uszkodzenia. To czym proponujesz wy-fugowanie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nikoszuno 17.07.2012 17:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lipca 2012 Witam wszystkich.Ja mam dość prozaiczne pytanie; Czy są gotowe (np w workach) zaprawy po suchą podbudowę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.trybulec 27.07.2012 14:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lipca 2012 Proponuję standardową fugę z piasku płukanego lub granitowego, o granulacji nie większej niż 0,2mm. W wypadku nawierzchni drogowych fuga nie powinna być węższa niż 3mm (najlepiej w zakresie 3-5mm) - ale w wypadku kamienia z drogi to w zasadzie bez znaczenia, szerokości fug wyznaczą nierówności materiału. Można również zastanowić się nad użyciem specjalistycznych zapraw do fugowania kostki brukowej i okładzin kamiennych. (np. firma Fugi do bruku lub Sopro). Trzeba jednak pamiętać, że ich zastosowanie wymaga zupełnie innego przygotowania podłoża, a także stosowania fug dylatacyjnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mike34 10.12.2012 12:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2012 Witam Jestem po układaniu kostki granitowej u siebie, ogólnie wnioski jakie mam:1. Podstawa to zdjęcie warstwy humusu pod planowanymi przejściami, u mnie zdjąłem 40 cm czarnoziemu aż do piasku pod spodem.2. Wypełnienie koryta pod przejście piaskiem i zagęszczenie, oczywiście lepsze jest jakieś grube kruszywo ale w przypadku zwykłych przejść koło domu to nie ma sensu i wystarczy dobrze ubity piasek.3. Na obrzeża użyłem duże głazy z obu stron, dzięki czemu kostka się nie rozchodzi.4. Kostkę dobijałem młotkiem gumowym na piach bez użycia chudziaka.5. Część przejść po ułożeniu przejechałem jeszcze ubijarką co daje super efekt "gładkości" a części już nie przejechałem bo nie mieli w wypożyczalni ubijarki ale te nie ubite przejścia też mają swój urok gdyż dają fajny efekt nierówności.6. Na podjazd i przejścia przed domem nie zużyłem ani grama cementu. A teraz porównanie przejść układanych na betonie i tych na piasku tylko: (mam kawałek przejścia na betonie także) 1. Przejścia układane na betonie nie przepuszczają wody przez co robi się błoto i kałuże w niektórych miejscach.2. Beton z wierzchu fugi też się wykrusza i też zaczynają w nim rosnąć różne roślinki.3. Przejścia układane tylko na piasku doskonale przepuszczają wodę, brak kałuż i błota.4. Podjazd tylko na piasku odkształca się nieco pod wpływem ciężaru ale plastycznie bez pęknięć.5. Przejście/podjazd na piasku można łatwo i szybko rozmontować i zmontować na powrót, tudzież naprawić.6. Bez cementu to spora oszczędność pieniędzy. No więc na koniec uważam, że lepiej kostkę granitową układać tylko na piasku, oczywiście nie wypowiadam się na temat podjazdów narażonych na spore tonaże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mike34 10.12.2012 13:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2012 Poniżej dwie fotki przejścia tylko na piasku i na dodatek bez ubijania po ułożeniu. Ładny efekt "nierówności" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_bielawa 02.10.2014 11:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Października 2014 (edytowane) [spam - moderowano] Edytowane 2 Października 2014 przez Jarek.P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rosiechandler 23.11.2015 13:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Listopada 2015 Podoba mi się ta kostka, którą ułożyłeś Mike34. Rzadko się taką spotyka, przynajmniej nie widziałam w mojej okolicy nigdzie. U mnie za to panuje moda na profesjonalne brukarstwo.Wrocław to idealny przykład na miasto, w którym sąsiedzi konkurują ze sobą o to kto ma lepszy ogród, podjazd i dom Sam stoję przed wyborem ; w jaki sposób wykonać taras, podjazd oraz chodnik naokoło domu. Podobają mi się i takie nietypowe rozwiązania jak np kostka Mike, ale też podoba mi się idealnie ułożona kostka brukowa Sama nie wiem jeszcze jak rozwiążę ten problem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stanek7 06.05.2016 12:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Maja 2016 Cześć, Mam dookoła domu płyty betonowe - ile potrzebuję na to dać podsypki żebym mógł swobodnie położyć kostkę? 4-5cm wystarczy?Czy lepiej kuć ? Nie przejmuję sie za bardzo wysokością tego co powstanie, bo w około będę też nadsypywał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pascalt 12.03.2024 00:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca (edytowane) Bardzo fajny wątek, szkoda, że nieco zamarł na 8 lat... być może uda się go troszkę reaniować, być może wypowiedzą się ci, którzy przymierzali się do wykonania kostki granitowej... Osobiście przygotowuję się do tego zadania. Mam do ułożenia ok 230m2. Mam zamiar układać kostkę 8/10 - kostka właśnie się produkuje dla mnie, będą co najmniej 2 pełne samochody po 24 tony, w kwietniu dostawa - wybrałem droższą, ale bardzo ładną kostkę, bo mam zamiar układać rzędowo, równiutko, po sznureczku, po wcześniejszym ułożeniu obrzeży z dwóch rzędów kostki 8/10 na podbudowie i mokrej zaprawie. Chciałbym uzyskać efekt podobny do tego na zdjęciu. Czas, jaki przeznaczam na tę pracę jest nielimitowany, ważny jest dla mnie efekt końcowy i satysfakcja. (Nim się zabrałem za murowanie 40m bieżących murka z łupka szarogłazowego - samodzielnie łupanego i ciętego dodam - wszyscy odradzali, efekt nie jest chyba taki zły:cool: na zdjęciu poniżej) Teren jest trudny... gliniasty i wodnisty... Stąd podbudowa będzie solidna. Na podbudowie mam zamiar w miarę równo układać suchy beton (1:4) i po sznureczku uwzględniającym spadki rząd po rzędzie układać kostkę. Na koniec mam zamiar wykonać fugę betonową na mokro (1:3 lub 1:4) - trudna do wykonania, dużo szorowania odpowiednia szczotką z krótkim, a gęstym włosiem, ale do wykonania. ( - 20. min na filmie) Zaletą jest to, że taka fuga w przeciwieństwie do fugi "na sucho" nie wykrusza się, nie przerasta i bez obaw można myć myjką ciśnieniową. Zastanawiam się jeszcze co z końcowym zagęszczaniem takiej kostki zagęszczarką. Z jednej strony chociażby mała 100-150kg zagęszczarka wyrównałaby kostki, które nawet po sznurku nigdy nie będą tak równo ułożone, jak po zagęszczeniu, z drugiej liczę się z tym, że dziennie (szczególnie początkowo) będę układał jakieś pojedyńcze metry, a suchy beton już przez noc może nieco związać, tym bardziej po chociażby niewielkim deszczu. Z kolei zagęszczanie po 2-3m chyba może przynieść więcej szkody, niż pożytku, bo przecież wszystko będzie sie pewnie rozjeżdżać podczas zagęszczania w kierunku nieułożonej jeszcze kostki. Układanie na piasku... no nie przekonuje mnie, gdyż fugę chcę wykonać metodą, którą wyżej opisałem… Może ktoś coś doradzi, pomoże... wszelkie mądre porady bardzo mile widziane![ATTACH=CONFIG]468418[/ATTACH] Edytowane 12 Marca przez Pascalt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dbx 12.03.2024 08:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca (edytowane) Na koniec mam zamiar wykonać fugę betonową na mokro (1:3 lub 1:4) - trudna do wykonania, dużo szorowania odpowiednia szczotką z krótkim, a gęstym włosiem, ale do wykonania. ( - 20. min na filmie) Zaletą jest to, że taka fuga w przeciwieństwie do fugi "na sucho" nie wykrusza się, nie przerasta i bez obaw można myć myjką ciśnieniową. Fuga na sucho z reguły się wykrusza i przerasta z powodu: zbyt ubogiej ilości cementu w mieszance. Uzupełniłem i częściowo wymieniłem fugi na swoim chodniku po 'fachowcu", stosując bogatą mieszankę DOBREGO cementu i piasku kwarcowego zamiast zwykłego. Temat przerastania i kruszenia załatwiony na wieki i dodatkowo kostki są ze sobą 'zespolone' więc temat ruszania się kostek też przestał istnieć. Umycie myjką to żaden problem tyle że...po czym? skoro fuga czysta? Zagęszczanie, ubijanie kostki było ręczne, mechanicznie będzie tak jak piszesz, kostki się poprzestawiają. Edytowane 12 Marca przez dbx 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.