Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Parkiet - kto pyta nie błądzi: rady, pomysły, problemy, materiały itd.


hwafel

Recommended Posts

izolacja to styropian-folia

pytanie dotyczy i parteru i piętra

posadzka miksokretem, ale czy zacierana to nie wiem, ale jest gładziutko

Jeśli za 2tyg zaczniecie ogrzewać a za kolejne 2 chcecie się wprowadzić to witajcie w klubie zaczniecie mieszkać na betonie. To i tak będziecie mieli luksus.

Pamiętam pierwszą noc w nowym swoim domu. Wylewek jeszcze nie było tylko płyta z B 20. Do przewodu kominowego kominka przyłączona była ,,koza" i przy niej mieliśmy łóżko pojedynkę. 1 kwietnia 2008 r i to nie był aprylis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdybyśmy chcieli, aby w życiu wszystko było tak proste jak budowa cepa, to musielibyśmy wrócić do epoki kamienia łupanego.

 

najmocniej przepraszam ale rozmawamy o konkretnym przypadku a nie o "wszystkim"."oczywistosciach oczywistych", które to "wszyscy wiedzą".. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potwierdzam: styropian na nim folia na końcu wylewka

Pytanie bardzo istotne czy na stropie lezy folia lub coś innego?

Czy pod parterem jest garaż, piwnica, pomieszczenie? Czy sa ogrzewane? Czy jeżeli jest pomieszczenie to będzie tam pralnie i suszarnia? Czy parter lezy na gruncie rodzimym? Jezeli tak to jaka jest jego konstrukcja od dołu do wylewki i czy ma wykonane izolacje poziome i pionowe?

Jaka gruba jest wylewka? Jaki gruby jest strop i jak długo schnął zanim położono na nim wylewkę? Odpowiedzi na te pytania leżą w Twoim własnym interesie. Ten dom ma służyc pokoleniom.

Wylewkę należało przykryc folią zaraz po jej wykonnaniu-wina wylewkarza. Po tygodniu nie musisz juz tego robic. Hydratacja została przerwana na poziomie byc moze około 2-3mm. Wylewka powinna przez pierwsze 5-7 dni byc przykryta folią.

Twoja wylewka napewno nie była zagęszczana, napewno ma frakcje dodatków wielkości 0-2mm a powinna mieć 0-8mm (piasek, żwir), napewno ma za dużo wody a do tego mokry piach i prawdopodobnie cement z rodzaju CEM II w którym domieszki sięgaja około 35% zamiast cementu co wydłuży czas wysychania wylewki. Przez brak pielęgnacji wylewki (folia) i dogładzanie maszynowe powierzchni wylewki dochodzi przy powierzchni do reakcji wodorotlenku wapnia z azotem w powietrzu. W wyniku tej reakcji masz cienką 0,3mm warstwę twardzieli (mleczko cementowe).

Jeżeli masz taki twardy naskórek to spróbuj fragment ręcznie zeszlifować papierem np. 24 lub 36.

Teraz powinien dać sie w miarę łatwo zeszlifować później po uzyskaniu pełnej wytrzymałości (28 dni) wylewki - w Twoim przypadku na poziomie 8-10 Mpa jeżeli trafiłem z technologią majstra od wylewek - będzie bardzo twardy i zwarty a przy tym bardzo cienki.

Taka twarda szczelna skorupa nie przyjmuje żadnych gruntów pod klej. Należy to sprawdzić przed klejeniem parkietu. Inaczej utworzy się cienka warstwa jakby folii która nie pozwoli na związanie się kleju z podłożem.

Ponieważ jest to młoda wylewka, która została w sposób nagły pozbawiona wody (brak folii) i grzanie pomieszczenia po tygodniu, to proponuje utrzymywac temperaturę w zakresie 16C i wilgotnosć rzędu 65%. W innym przypadku może dojść do zbyt szybkich i duzych skurczów wylewki i zacznie pękać.

Jeżeli chodzi o czas schnięcia aż do momentu gotowości do układania drewna to miną trzy miesiące. Naskórek tłumi wysychanie. Jest tak zwarty, że nie pozwala na swobodne ulatnianie się pary wodnej z wylewki. Po około 4 tygodniach możesz podkręcić temperaturę do 20C i wilgotność do 50-60%.

Narazie wietrzyć pomieszczenie 2-3 razy dziennie otwierając okna na 3-5 minut na oścież i na przestrzał (przeciąg). Okna zamknąć nie zostawiać uchylone. Szczególnie od 16 do 8 rano. Jeżeli na zewnątrz jest wilgotniej niż wewnątrz dokonac wymiany świeżego powietrza dla zdrowia raz dziennie.[/quote

Jarek azot jest wyjątkowo obojętnym gazem i on raczej z wodorotlenkiem wapnia w żadną reakcję nie wejdzie.Cement to nie wapno i tam procesy wiązania są bardziej złożone.

Rekcja wiązania wapna jest prosta:

Ca(OH)2+ CO2 (z powietrza)= CaCO3 ( węglan wapnia)+ H2O.

Wiązanie betonu jest bardziej złożone i mleczko betonowe to bardziej sprawa fizyki (grawitacja) niż chemii.

Tak na marginesie gips to CaSO4x12 H2O i wiąże bez żadnej reakcji chemicznej. (dwunastowodny siarczan wapnia)

Ciężary atomowe:

Wapń-40

Tlen- 16

Siarka-32

Węgiel-12

A wodór jak wszyscy wiedzą 1.

Chemik z wykształcenia (między innymi) a parkiety układa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja w dalszym ciągu nie uzyskałam odpowiedzi na pytanie jak technicznie poradzić sobie z położeniem impregnatu (Loba ParkettCare) w pomieszczeniu o wymiarach powiedzmy 5x6 metrów - wiem że nie należy nakładać na siebie dwóch warstw preparatu, a boję się, ze jak będę to próbowała "załatwić" jednym pociągnięciem to preparat skończy mi się w połowie drogi...fachowcy doradźcie

 

Odpowiedź dostałaś natychmiast cytuję... Jeżeli bedziesz to robił szybko i bez przerwy to ci się uda. Musisz tylko co jakiś czas polewać care na podłogę.

 

Czy to jasne?

Zaczynasz od najdalszego miejsca od drzwi. Kończysz w drzwiach. Żaden problem. Nie możesz robioć przerw i zaczynać na powierzchni która została już przetarta Loba care.

 

1 litr powinien ci wystarczyc na okolo 50 m/kw tak jak jarekkur napisal..rozlej troche preparatu wzdlóż sciany na szerokosci okolo 1 mb i rozprowadz tak aby bylo jednolicie mokre vileda plaska,,od listwy do listwy i tak sie cofaj do drzwi co metr biezacy wylac na poadzke troche preparatu tak ab bez kaluz i nie zalewajac moc vileda rozprowadzic preparat..:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fredi07

reakcje węglowodoru wapnia z azotem wspomagają dodatkowo pucolany.

reakcje węglowodoru wapnia w betonie powoduja równiez spadek pH z 13 do 7 co wywołuje rdzę w konstrukcjach zelbetowych. No cóż nie jestem chemikiem ale uczę się.

Nie wiem co to są pucolany. pH 7 to odczyn obojętny im bardziej w dół tym mocniejszy kwas im bardziej w górę tym silniejsza zasada. pH dotyczy roztworów. Po pH 13 przejść to buty przeżre. pH 14 to maks zasadowości. Napisz mi tą reakcję Ca(OH)2 z N2. Rdza jest to reakcja żelaza z tlenem.

Fe(56)+ O2= Fe2O3 (56 ciężar atomowy żelaza)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję porady..

 

Mam parkiet, na którym mam położony niewielki dywanik pod stolik kawowy.. pod ten dywanik w sklepie w kt go kupowałem zaproponowano mi jakąś specjalną gumowaną siatkę aby dywanik się nie ślizgał na parkiecie i aby go nie rysował.. siatkę podłożyłem, ale widzę po jakimś czasie że zostawiła na parkiecie lekką poświatę (widoczna pod światło kratka siatki się obiła jakby na lakierze)..

 

Co należy bezpiecznie wkładać pod dywany aby takowy się nie ruszał i aby włożony materiał nie uszkodził parkietu..

najlepiej nic. Materiały te zawieraja plastyfikatory (spulchniacze) które reagują z lakierami.

 

No to u mnie juz zareagowało.. miejscami i lekko..

A specjalnie pytałem w sklepie - czy nie popsuje lakieru.. oczywiście NIE NIE.. jak zwykle..

Dzieki za szybką odpowedz i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potwierdzam: styropian na nim folia na końcu wylewka

Po wylaniu posadzki należy ją przykryć folią w celu umożliwienia lepszego związania powierzchniowego betonu. Folia powinna leżeć przez okres ok. 2 tygodni. Po tym czasie zdejmujemy folię umożliwiając posadzce oddawanie nadmiaru wilgoci. Korzystne, naturalne warunki do schnięcia betonu posadzki to temperatura 20oC i wilgotność poniżej 50% RH. Teoretycznie w takich warunkach, posadzka na górze powinna wyschnąć po 6 tygodniach od momentu zdjęcia folii. Na dole ze względu na niższą temperaturę posadzki ten czas może wzrosnąć od 2 do 3 tygodni. To tylko teoria jak będzie w rzeczywistości pokażą pomiary, które należy wykonać po tym czasie. Ważne jest aby pomiary były zrobione profesjonalnie.

Czas osuszania można przyspieszyć stosując umiejętne przewietrzanie pomieszczeń, lub wzmożenie wewnętrznej cyrkulacji powietrza wraz z jego osuszaniem. Trochę więcej na mojej - www - w poradach. Weż po uwagę porady innych forumowiczów, każdy na swoje sposoby, a ja być może coś pominąłem. Pozdrawiam.

Ze wzgledu na rozbieżności w podpowiedziach w powyższym temacie, postaram się swoje odpowiedzi w prosty sposób uzasadnić.

1.Określenie "hydratacja" wiąże się z określonym działaniem wody w procesie wiązania cementu w betonie. Podczas procesu hydratacji cementu zwiększa się objętość fazy stałej, natomiast objętość porów maleje. Przed zablokowaniem i przerwaniem ciągłości kapilar, a tym samym zamknięciem pewnego ważnego etapu hydratacji betonu, należy zapewnić odpowiedni czas pielęgnacji. Ma to szczególne znaczenie dla wytrzymałości powierzchniowej posadzki. Dla niektórych betonów o współczynniku W/C 0,5 ten czas wynosi 14 dni. Betony są różne, z różnego cementu robione a w związku z tym czas pielęgnacji może być inny. Natomiast podana wielkość czasowa może być przyjęta jako bezpieczna wielkość odniesienia w zakresie czasu pielęgnacji betonu posadzkowego pod parkiet. Samo utrzymywanie wyższej wilgotności w pomieszczeniach /bez osłonięcia powierzchni/ nie gwarantuje utrzymania jej w stanie jednorodnym, szczególnie w miejscach przewiewnych lub nasłonecznionych. W tych miejscach proces hydratacji będzie zakłócony z konsekwencjami wytrzymałościowymi powierzchni posadzki.

2. Mleczko cementowe nie wpływa na przedłużenie czasu wysychania betonu.

Mleczko cementowe po wyschnięciu też jest pewnego rodzaju betonem. Jest to beton o specyficznej recepturze i o wysokim współczynniku W/C. W takim betonie kapilary tworzą system naczyń połączonych, co powoduje że stwardniały zaczyn cementowy jest wodoprzepuszczalny. Potwierdzeniem tego są zniszczenia na powierzchniach posadzek wykonywanych na zewnątrz, gdzie nasiąkliwa warstwa mleczka cementowego ulega szybkiej degradacji po pierwszych przymrozkach.

3. Wilgotność powietrza w pomieszczeniach poniżej 50% RH nie wpływa niekorzystnie na twardnienie /skurcz/ betonu po upływie 2 tygodni od jego wylania, przy założeniu że zakończony został podstawowy etap jego hydratacji. Przy współczynniku 0,5 W/C dla pełnej hydratacji betonu potrzebne jest do 25% wody zarobowej. Większa część pozostałości tej wody przeznaczona jest do odparowania. Po odsłonięciu folii nad powierzchnią posadzki przez bardzo długi czas utrzymuje się wysoka wilgotność powietrza z tytułu parowania wody z betonu. Początkowa wilgotność w pomieszczeniach ok 50% RH z charakterystyką opadającą efektywnie wpływa na wysychanie posadzki bez żadnych skutków ubocznych. Natomiast niekorzystnie na strukturę betonu posadzki wpływa zmiana temperatury /szczególnie nagłe i znaczne jej podwyższenie/.

Największy wpływ na czas schnięcia betonu ma jego wysoka zwartość w całej masie posadzki oraz jej grubość. Ta zależność przedstawia się następująco: /Im bardziej zwarty i gruby beton, tym dłuższy jest czas jego schnięcia i odwrotnie/. W obliczeniach czasu schnięcia betonu jego grubość jest wartością podnoszoną do kwadratu.

Podzielam zdanie na temat szkodliwości mleczka cementowego przy wykonywaniu prac parkieciarskich w zakresie wytrzymałościowym - spojenia drewna z betonem. Przyczyny powstawania mleczka cementowego na powierzchni posadzki wynikają z błędów recepturalnych mieszanki betonowej oraz z błędów wykonawczych.

Do błędów recepturalnych można zaliczyć: wysoki współczynnik W/C, nadmiar cementu oraz nieodpowiedni dobór kruszywa.

Z kolei do błędów wykonawczych należy; zbyt szybki czas rozpoczęcia zacierania powodujący segregację powierzchniową składników betonu lub opóżniony czas zacierania wspomagany dodatkową ilością wody a niekiedy dodatkową ilością cementu rozsypywanego na powierzchnię zacieranej posadzki /największy błąd wykonawczy/.

Temat posadzek betonowych jest tematem bardzo szerokim i w pewnych aspektach wykraczający poza zakres tego forum. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

 

Mam wątpliwości co do malowania parkietu.

Mianowicie mam parkiet niedawno cyklinowany i malowany matową farbą. Widząc efekt stwierdziłam, że jednak świecący wyglądał lepiej.

Tak więc moje pytanie: stanie się coś jeśli pomaluję na tą matową farbą teraz świecącą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

 

Mam wątpliwości co do malowania parkietu.

Mianowicie mam parkiet niedawno cyklinowany i malowany matową farbą. Widząc efekt stwierdziłam, że jednak świecący wyglądał lepiej.

Tak więc moje pytanie: stanie się coś jeśli pomaluję na tą matową farbą teraz świecącą?

Zakładam, że pisząc farba, myślisz o lakierze. Zmienić bezproblemowo mat na połysk można pod warunkiem użycia tego samego lakieru. Lakier aplikować po uprzednim dokładnym zmatowieniu istniejącej powłoki w celu uzyskania lepszej przyczepności. W przypadku niektórych lakierów, dla lepszej optyki powłoki wskazane jest dwukrotne lakierowanie "połyskiem".

W przypadkach: konserwacji istniejącej powłoki lakieru lub zastosowania innego lakieru, należy sprawdzić łatwość w aplikacji i przyczepność. W takich przypadkach istnieje pewien stopień ryzyka. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam- mam taki problem. dzieciaki na debowym, lakierowanym parkiecie pozostawily mi smugi po kapciach na gumowiej podeszwie- widoczne dopiero pod odpowiednim oswietleniem. pytanie jak to usunąć?. próbowalam wody z octem, denaturaru, cifu!prosze o jakies sugestie

pozdawiam

iwona

Smugi te powstały w wyniku tarcia gumy na lakierze. tarcie wywołuje miejscowo wysokie temperatury i przytapia lakier i niszczy powierzchniowo jego strukturę. Jezeli o takich zmugach piszesz to raczej nie uda ci się tego usunać. No ale moze inni mają jakąś receptę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam- mam taki problem. dzieciaki na debowym, lakierowanym parkiecie pozostawily mi smugi po kapciach na gumowiej podeszwie- widoczne dopiero pod odpowiednim oswietleniem. pytanie jak to usunąć?. próbowalam wody z octem, denaturaru, cifu!prosze o jakies sugestie

pozdawiam

iwona[/quote

Spróbuj suchą szmatką szorstką jak pielucha zetrzeć te smugi tak jak gumką ,,myszką".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robiłem takie rzeczy robisz ruszt płyta osb -3 płyte lekko szlifnąć..i na dwuskla kleju przykleić teaka..wymierz sobie dokladnie na wysokośc..jak zaczynac od dołu aby ci u góry jakies 2cm scinki nie wyszły:) ..płyte gdy jest taka mozliwosc daj około 15-17mm wgłąb wnęki..poza kante górną wanny do srodka..(pod warunkiem ze teak ma 15mm grubosci)..przyklej szlifuj recznie szlifierka od granulacji 60 na równo potem ze dwa razy przeszpachluj , oczysc na drugi dzien cały parkiet 80tka..poczym 100tka na gotowo i zaolejować..jaki olej ..no cóż bez zawartosci woskow ja jak zwykle polece lobe akzent oil badz impact oil pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...