Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tymczasowy dom z płyty obornickiej - da się?


Recommended Posts

Fajnie wygląda. Ile całość kosztowała? Mógłbyś podać namiary na firmę, która go wykonała?

 

Koszty własne - jak pisałem to nie był projekt komercyjny a bardziej prezent dla Rodziców to ~200.000,- W tej kwocie była płyta warstwowa + kartongips od środka + wylewki + stolarka drzwi/okna + centralne ogrzewanie + instalacja wod-kan + +instalacja elektryczna + kompletne wykończenie (glazura, podłogi, malowanie). Ta cyfra - są to "koszty". Czyli pensje ludzi, koszt materiałów bez zysku.

[ moderowano - reklama ]

 

 

Heh... nie ma to jak czujny moderator :)

A uczyli mnie, że nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu :)

Gwoli wyjaśnienia - nie była to reklama a namiar (adres strony www) podany na prośbę forumowicza na budowniczego tego domu. Ale OK :) Moderator ma zawsze racje...

 

Co do uwag nt. "mikroklimatu" czyli szczelności itd - mam jedną odpowiedź, a w zasadzie pytanie:

Czym się różni "termos" z białego pustaka szczelnie obłożonego styropianem od "termosu" z płyty warstwowej (czyli styropianu obłożonego blachą) ?

Wentylacja rozwiązuje problem obydwu termosów :)

Oczywiście, że jest to szczelny termos. O rodzaj wypełnienia pytałem z innego powodu. Wypełnienie styropianem jest potencjalnie niebezpieczne w przypadku pożaru.

 

To akurat nie było do Ciebie - tylko do wcześniejszych postów a`propos klimatu w takim domu i gumowców :)

 

Ale skoro mówimy o zagadnieniach PPOŻ w izolacji.

Tutaj się czuję nieco bardziej pewnie (charakterystyka płyt warstwowych). Tak naprawdę jeżeli chodzi o PPOŻ to tylko płyta z wełną.. której sprzedaż w Polsce to pojedyncze procenty jeżeli nie promile w cyfrze ogóły sprzedaży płyt (poliuretan+styro+wełna). Jest ona (wełna) po pierwsze ok 2 x droższa od stryropianu, więc także i od poliuretanu, do tego ma parametry cieplne zbliżone do styropianu (więc gorsze od pianki) i jeszcze uzyskuje się gorszy efekt wizualny (płaskość ściany). Ekipa też z racji ciężaru płyty z wełną policzy nam za montaż x 2... no i jeżeli coś zrobi nam "nie tak" to wełna dostanie wilgoci.. i pozamiatane.

 

Styropian a poliuretan przy zagadnieniach P.Poż nie widzę dużej różnicy. Styropian jest samogasnący.. jak się już jednak pali no to mamy problem "deszczu ognia" przy dachu - spadające krople palącego się styro. W Poliuretanie mamy z kolei trujący dym. Sam nie wiem co wolę :)

Ostatnio widzę duże zainteresowanie firm produkujących płytę z poliuretanu PIRem a nie PURem (nieco inna piana) - o lepszych parametrach ogniowych.

PUR zaczyna się "palić" (choć nie jest to najlepsze określenie) przy 200 st C, PIR przy 300 st C - i do tego przy PIR tworzy się zwęglina która nie tylko nie dopuszcza do palenia się kolejnej warstwy to także cały czas utrzymuje okładziny stalowe w sztywnej odleglłości co caje płycie warstwowej parametry konstrukcyjne. W dwóch słowach- dach czy ściana się nie wali.

Jak ktoś chce - na PW mogę wysłać linka do artykułu na Izolacjach nt własnie PIR i PUR - tutaj boję się wkleić bo zamiast "moderowane reklama" będzie "moderowane konkurencja" :)

 

Ale nieco odchodzę od tematu :) Faktem jest, że temat palności płyt ze styropianem wygląda dokładnie tak samo jak domów docieplonych styropianem. Wystarczy popatrzeć na statystyki ile ociepla się wełną - a ile styropianem. Zresztą parę lat temu "lobby" wełniarskie próbowało zmienić (łącznie ze zmianą prawa budowlanego) te tendencje i świadomość społeczną- spełzło to na niczym. Po prostu wełna jest a) droższa b) cięższa c) trudniejsza w montażu d) nie wybacza błędów- złe zamontowanie obróbek itd = zamoknięcie wełny = $@#$%$%#@ :)

 

 

PiVi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 84
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzięki za informację. Przy tak ciekawej argumentacji wklejenie linku nie powinno spotykać z takim ostrym działaniem.

Wypowiedź mocno merytoryczna a o to chodzi na Forum.

 

Mnie zastanawia sposób łaczenia płyty z fundamentem. Jak płyta zabezpieczone jest przed wnikaniem wilgoci ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie zastanawia sposób łaczenia płyty z fundamentem. Jak płyta zabezpieczone jest przed wnikaniem wilgoci ?

 

Dzięki za docenienie argumentów :)

 

Łączenie płyt z gruntem...to kolejny temat na elaborat.

Generalnie w paru słowach.

Styropian z racji tego, że ma strukturę otwartą jest w stanie przyjmować całkiem pokaźne ilości wody - standard to bodajże o 0,5-0,6 kg/m3 na 28 dni przy zanurzeniu. Próbowałem znaleźć czy wygooglać dokładne parametry ale _żaden_ producent ich nie podaje wprost. Pisze się, że jedynie polistyren ekstrudowany czyli wynalazki w stylu styroduru itd mają nasiąkliwość < 3,4%. Tutaj mała dygresja - część inwestorów buduje ze styropianu mroźnie i wyobraźcie sobie jak wygląda taka ściana po 2-3 latach i ilości wody jaką wchłonie- jakie są parametry takiego lodu zamkniętego w blachach- bo to właśnie przypomina taka ściana po pewnym czasie.

 

Poliuretan i jego struktura zamknięta wygląda tutaj dużo lepiej (znikoma nasiąkliwość).

O wełnie nawet nie będę wspominał - woda to koniec dla jej parametrów izolacyjnych.

 

I teraz temat obróbki przycokołowej.

Dwie szkoły - jedna czyli 90% obiektów - nie do końca zgodna z wytycznymi producentów i ITB to obróbka wykonana z grubej zazwyczaj blachy (minimum 0,70) w kształcie litery C gdzie mocujemy ją do posadzki/fundamentu i w nią wsuwamy płytę - jak w szynę. Problemem jest tutaj mostek cieplny który się tworzy przy C-ówce spinającej blachy wewnętrzną i zewnętrzną.

 

Drugi - zgodny z zaleceniami ale bardziej jak to mówią nasi wykonawcy "upiardliwy" . C`owkę dzielimy na dwie części (uzyskujemy 2 narożniki), każdą mocujemy osobno. Płytę kładziemy na specjalną uszczelkę - nasączaną bitumem. Obustronnie obrabiamy uszczelniaczem by woda deszczowa nie podeszła pod płytę.

Inna wersja: parapecik który leży na betonie- na to uszczelka, stawiamy płytę i od środka obrabiamy obróbką- narożnikiem. Kolejna: płyta jest nieco opuszczona względem betonu, stoi na przykręconym bokiem go tego betonu narożniku z grubej blachy, od środka kolejny narożnik. Wszędzie uszczelki butylowe bądź poliuretanowe nasączane bitumem.

Jak chesz - dam na PW namiar na katalog (.pdf) jednej z firm gdzie jest to ładnie rozrysowane - ze 4 wersje - nie chcę tutaj wklejać z wiadomych powodów.

Części wspólne tych wszystkich rozwiązań to butyl/uszczelka + brak mostka czyli obróbki zewnętrzne i wewnętrzne nie mają prawa stykać się.

 

Obawiam się jednak, że przy tych dyskusjach odchodzimy od głównego tematu wątku- domu z płyty warstwowej :)

 

 

PiVi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że nie odchodzimy od głównego wątku.

Będziemy próbowali znaleźć słabe punkty tego rozwiązania .... :)

A gdy ich zbyt wiele nie znajdziemy to kto wie ... może zaakceptujemu technologię.

To co napisałem nie jest złośliwe ... to próba nawiązania dyskusji i znależienia argumentów na tak ... ze swoją wiedzę jesteś w stanie wiele pomóc.

 

Poproszę o ten PDF - w wolnej chwili go przeglądnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że nie odchodzimy od głównego wątku.

Będziemy próbowali znaleźć słabe punkty tego rozwiązania .... :)

A gdy ich zbyt wiele nie znajdziemy to kto wie ... może zaakceptujemu technologię.

To co napisałem nie jest złośliwe ... to próba nawiązania dyskusji i znależienia argumentów na tak ... ze swoją wiedzę jesteś w stanie wiele pomóc.

 

Poproszę o ten PDF - w wolnej chwili go przeglądnę.

 

Tylko jest jeden problem.

Ja naprawdę nie namawiam do tej technologii :)

Jeżeli sam nie jestem do czegoś przekonany ciężko bym przekonywał do tego innych. Znalazłem ten temat- a, że znam osobę która to zrobiła - więc nie jest to żadna teoria czy science-ficition a taki dom istnieje- to po prostu pokazuję "jak to się robi". Kto nie ma takich kaszubskich uprzedzeń jak ja (dom musi być z pustaka/ceramiki) to może rozważyć taką konstrukcję. Ja sam płyty warstwowe akceptuję jedynie w halach stalowych- czy to przemysłowych, produkcyjnych czy też magazynowych - ewentualnie marketach lub przechowalniach czy mroźniach.

 

De facto słabych punktów w zasadzie nie ma - prócz jednego - to podobnie jak budownictwo szkieletowe nie jest rozwiązanie na 100 lat.. z drugiej strony kto powiedział, że domy trzeba budować na 100 lat i który nawet "betonowy" czy "ceramiczny" dom tyle wytrzymuje ?

 

Płyta jest ciepła (możliwość uzyskania przy 200 styropianu czy też 140 poliuretanu K=0,19 czyli poniżej 0,20), da się ją obrobić od środka płytami k-g a z zewnątrz można naciągnąć normalny tynk jak np. na tym zdjęciu:

 

http://www.steelprofil.eu/Grafa/pawilonik.jpg

 

Ta kwiaciarnia też jest zbudowana z płyty warstwowej.

Pawilon, od środka kg, na zewnątrz tynk, dach - blachodachówka - dodatkowy dach nad sufitem z blachodachówki.

Niestety zdjęcie jest w słabej jakości to za dużo nie widać.

 

Tutaj jest świetnie rozwiązane naroże- niestety nie mogę podlinkowywać pojedynczych zdjęć (galeria jest w lightboxie) Dom z płyty - 2 zdjęcie w pierwszym rzędzie (kliknięcie na foto powiększa je) . Ten słupek - to także blacha powlekana - powłoka skało/kamienio podobna. Tą samą blachę zastosowano też na podmurówkę oraz na kominy. Kują mnie w oczy tylko te plastikowe rynny - gdyby nie to mielibyśmy "Stalową chałupę" :)))

 

PiVi

 

ps. Katalog idzie na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 6 months później...
  • 2 months później...

Chciałem odświeżyć nieco temat płyt warstwowych bądź też obornickich. Jeśli moje pytania będą nie na miejscu bądź rażąco laickie - proszę o wybaczenie - jestem absolutnym świeżakiem - to mój pierwszy post.

Jestem posiadaczem starego domu - byłej stolarni przerobionej za tzw komuny na lokale mieszkalne (mam tam ciągle lokatorów, których nie mogę stamtąd wyprowadzić - złożyłem póki co pozew do sądu o eksmisję - macie jakieś sugestie?).

Budynek jest stary (ponad 100 lat) i zniszczony, zbudowany ze starej "pruskiej" cegły. Konstrukcja dachu praktycznie cała do wymiany, nie wiem jak z zawilgoceniem ścian, działka jest na górce a podłoże to piasek lub żwir - w budynku jest mikro piwniczka - właściwie dziurka w ziemi ale wielkiej wilgoci tam nie ma.

 

OK wracając do tematu

1. Czy warto się bawić w renowację/docieplenie takiego budynku za pomocą płyt warstwowych?

2. Czy lepiej zrównać go z ziemią (projekty pozwolenia :bash:) i wtedy pobawić się w stawianie domu z płyt? Na innym forum znalazłem post mówiący, że 90% domów w Norwegii jest właśnie stawianych z płyt po czym tynkowanych - niestety autor nie pisze nic więcej ani nie odpowiada na wiadomości.

3. Jak z podpiwniczeniem takiego domu? W wersji istniejącej - czy to w ogóle jest możliwe? Oraz w wersji budowy od podstaw? Czy płyty warstwowe można do tego wykorzystać?

 

Męczę temat płyt warstwowych (poliuretanowych) bo mam znajomego, który nimi handluje i ma dla mnie dobrą ofertę cenową a koszty są tu priorytetem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efekt renowacji może być niezadowalający. Ja bym pokusił się o wybudowanie nowego.

Ale spróbuj zrobić sobie wyliczenia kosztowe - bo pewnie będzie drożej zbudować nowy. Ale w remocie może zawsze pojawić się coś niezwykłego co może istotnie podnieść koszt remontu.

 

Głównie martwi mnie ta wilgoć. Niemcy sadzili topole koło budynków aby odciągały wodę. Może ktoś u Was to wyciął i stąd ta wilgoć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Topoli tam nigdy nie było - brak miejsca na posadowienie. A wilgoć hmm w starym nieogrzewanym i niezabezpieczonym ponad 100 letnim budynku chyba może się pojawić.

Mnie bardziej interesuje sprawa stawiania domu z płyty warstwowej - obornickiej bądź ewentualnego ocieplania tak jak w temacie.

Szukam kogoś kto ma jakieś doświadczenia w tym temacie i może/chce się nimi podzielić bo moje poszukiwania informacji w internecie zawiodły mnie donikąd.

Ktoś coś słyszał, ktoś coś widział, ponoć w Norwegii takie stawiają ale żadnych konkretów :bash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do uwag nt. "mikroklimatu" czyli szczelności itd - mam jedną odpowiedź, a w zasadzie pytanie:

Czym się różni "termos" z białego pustaka szczelnie obłożonego styropianem od "termosu" z płyty warstwowej (czyli styropianu obłożonego blachą) ?

Wentylacja rozwiązuje problem obydwu termosów :)

A jednak są różnice. Pustak ma masę a więc i akumulacyjność a blacha w tej sytuacji waży tyle co nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam

Tak się składa że zajmuję się między innymi stawianiem takich hal i wiem że można o wiele taniej wybudować dom w tej technologii niż w każdej innej ( z wyłączeniem domów drewnianych tj. z bali i szkieletowych ponieważ takich nie buduję i nie potrafię ocenić kosztów budowy według projektu) i wiem że można wszystkie Wasze wątpliwości co do wentylacji, odporności ogniowej, wałściwości cieplnych nawet co do rozprowadzania w tego typu ścianach instalacji wszelkiego rodzaju - rozwiać w ciągu minuty, zresztą większość argumentów "przeciw" tutaj jest bezpodstawna bo są do obalenia w ciągu minuty więc jeśli ktoś będzie zainteresowany budową domu (nawet z poddaszem użytkowym co w hali nazywamy antersolą) w takiej technologii proszę o kontakt [email protected].

Pozdrawiam i proszę o to byście pochopnie nie skreślali możliwości budowy budynków mieszkalnych z takiej płyty bo można to bardzo łatwo zaadaptować na mieszkalne zaoszczędzając na budowie w stanie surowym zamkniętym w porównaniu do budynków budowanych w technologii tradycyjnej i powiem więcej nawet wykończeniówka może być mniej kosztowna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 1 month później...
  • 4 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...