Sławek... 04.02.2013 22:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lutego 2013 najlepiej zgrzewany z PE Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 04.02.2013 22:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lutego 2013 PP poniżej zera jest kruchy i niezalecany do pracy w tej temp. Jest również nieodporny na udar mechaniczny. Przy minus 10 można go upuścić na beton i podziwiać jak rozpada się w kawałki. Aż z ciekawości wrzucę kawałek rury PP do zamrażalnika (-18*) i sprawdzę. Jak na razie znalazłem opisy, np: http://www.dobryremont.wroclaw.pl/poradnik_07rury.html Rury polipropylenowe są bardzo odporne na działania niskich temperatur (od -40°C) W innym miejscu: http://www.hydroplast.com.pl/files/katalogi/katalog_techniczny_grey_pl_36str.pdf Podane są wyniki badań na udarność: Udarność z karbem wg metody Charpy’ego +23°C 20 kJ/m2 0°C 4 kJ/m2 -23°C 2 kJ/m2 Fakt, że odporność pp na udary szybko maleje wraz ze spadkiem temperatury, ale nie robi się z tego szkło. Spróbujcie rozwalić młotkiem rurę w temperaturze 23*, czy 0* w temperaturze -23* wytrzymałość na udar będzie tylko 2x mniejsza. Przy -23* i tak odporność na udary będzie większa niż pleksi (http://pl.wikipedia.org/wiki/Szk%C5%82o_akrylowe) , a plexa się sama nie kruszy. W dz nie przewiduje się raczej temperatur poniżej -5*, ciśnienia też są niskie więc chyba nie ma co demonizować tej wyjątkowej delikatności pp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Instaltechnic 04.02.2013 23:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lutego 2013 -40 jest dobre, porównanie do pleksy też. PS. Szklanka się też sama nie kruszy. Z całym szacunkiem - co Ty rwxw za bzdety piszesz?? Poczytaj coś więcej i bardziej fachowego niż "dobryremont". Nic do firmy nie mam ale co to za autorytet naukowy?? Poszukaj informacji u kogoś kto przeprowadzał testy instalacji i na papierze i w działaniu i w laboratorium; kogoś kto to produkuje. Często jak użytkownicy nie mają wiedzy w temacie to pomagasz im i chwała Ci za to ale wciskanie głupot jest nie na miejscu. To może postaraj się o zmiany norm i zasad całego budownictwa? Chcesz to sam rób jak Adam Słodowy lub pomysłowy Dobromir, ale litości - nie doradzaj tego innym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 05.02.2013 09:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Instaltechnic, jeśli to nie jest tajemnica to może pochwal się z rozdzielaczy jakiej firmy (i jaki to materiał) korzystasz przy montażu Ecopowerów itd.? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Instaltechnic 05.02.2013 10:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 (edytowane) Możliwości jest kilka, ale głównie stosuję gotowe rozdzielacze firmy Aspol-FV lub sam zgrzewam z elementów HDPE na miejscu. Z jednej strony wiele osób próbuje gnębić instalatorów na forum, mówić o sądach jak coś niezgodne z normą, sztuką budowlaną/instalacyjną, a z drugiej fajnie się mówi jak to łamiąc te wszelkie prawidła można tanio sobie coś z niczego poskręcać i pół darmo, bez Vatu itp. Nie mówię nie. Każdy może bawić się w Dobromira i wcale tego nie neguję, ale niech będzie świadomy własnego wyboru. Ja jako instalator nie mogę i nie powinienem robić "po taniości" żeby tylko złapać na cenę klienta, bo działam na szkodę i własną i klienta, a gwarancję na swoją pracę daję i w razie czego to ja jestem winny. Przecież klient nie musi wiedzieć z czego powinny być wykonane elementy instalacji. Mogę przedstawić tańszą i droższą opcję, ale nie mogę robić na materiałach do tego nie przeznaczonych, bo sam sobie strzelam w kolano. Żaden inwestor nie chce podpisać oświadczenia że za jego decyzją zmieniamy instalację (dolne źródło-pompa ciepła) z PE na PP. Nie będę pisał dlaczego bo każdy to wie. Po prostu jak ktoś chce to niech stosuje PP, jest duża szansa że będzie działać bezawaryjnie przez wiele lat. Niech to tylko robi świadomie! PS. Mam instalację testową specjalnie na złączkach PP rury PEHD, ale to u siebie w celach sprawdzenia rzeczywistego twardnienia oringów pod wpływem kontaktu z danym medium. Czasem po kilku latach zaczyna takie połączenie przeciekać - różne złączki, różne oringi. Kolejna sprawa że złączki są średnio 2-3 razy bardziej wytrzymałe od rury. Edytowane 5 Lutego 2013 przez Instaltechnic Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 05.02.2013 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Dziękuję za szczerość i ...jeśli jest to możliwe prosiłbym np. na PW o wycenę instalacji Ecopower C9 tj.: pompa ciepła, kotłownia z rozdzielaczem Dz, napełnienie glikolem, odpowietrzenie, zasobnik CWU ok. 300l i oczywiście uruchomienie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydrokop 05.02.2013 10:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Ja osobiście mam kolektor 2" psklejany z nibko i zł pe 40 x 1" już 17lat i działa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lazior 05.02.2013 21:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Możliwości jest kilka, ale głównie stosuję gotowe rozdzielacze firmy Aspol-FV lub sam zgrzewam z elementów HDPE na miejscu. Z jednej strony wiele osób próbuje gnębić instalatorów na forum, mówić o sądach jak coś niezgodne z normą, sztuką budowlaną/instalacyjną, a z drugiej fajnie się mówi jak to łamiąc te wszelkie prawidła można tanio sobie coś z niczego poskręcać i pół darmo, bez Vatu itp. Nie mówię nie. Każdy może bawić się w Dobromira i wcale tego nie neguję, ale niech będzie świadomy własnego wyboru. Ja jako instalator nie mogę i nie powinienem robić "po taniości" żeby tylko złapać na cenę klienta, bo działam na szkodę i własną i klienta, a gwarancję na swoją pracę daję i w razie czego to ja jestem winny. Przecież klient nie musi wiedzieć z czego powinny być wykonane elementy instalacji. Mogę przedstawić tańszą i droższą opcję, ale nie mogę robić na materiałach do tego nie przeznaczonych, bo sam sobie strzelam w kolano. Żaden inwestor nie chce podpisać oświadczenia że za jego decyzją zmieniamy instalację (dolne źródło-pompa ciepła) z PE na PP. Nie będę pisał dlaczego bo każdy to wie. Po prostu jak ktoś chce to niech stosuje PP, jest duża szansa że będzie działać bezawaryjnie przez wiele lat. Niech to tylko robi świadomie! PS. Mam instalację testową specjalnie na złączkach PP rury PEHD, ale to u siebie w celach sprawdzenia rzeczywistego twardnienia oringów pod wpływem kontaktu z danym medium. Czasem po kilku latach zaczyna takie połączenie przeciekać - różne złączki, różne oringi. Kolejna sprawa że złączki są średnio 2-3 razy bardziej wytrzymałe od rury. A czy ja też mógbym prosić o wstępną wycenę? Mam zakopane 5 pętli po 150m rury PE32 BEZ rozdzielacza i glikolu. Interesuje mnie zasobnik około 300l lub 400l żeby byl grzany tylko w II Taryfie. Wysyłam link z projrktem domu całość podłogówka plus dwie drabinki w łazienkach. Z góry dzieńkuję. http://www.dobredomy.pl/projekt/helikeII Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 05.02.2013 21:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 (edytowane) Szklanka się też sama nie kruszy. Każdy może sobie sam łatwo zrobić eksperyment - kto jest ciekaw, niech zmrozi PP do -18* w zamrażalniku i niech sprawdzi jakie to słabe i kruche. Dz pracuje nie niżej niż przy -5*, ciśnienia też nie są wysokie - spokojnie może być poniżej 1bara, więc warunki pracy rozdzielacza nie są ciężkie, wręcz dużo lżejsze niż przy instalacji wodociągowej. Z tego powodu uważam że ryzyko awarii związane z kruchością po prostu jest bliskie 0, przecież nie będziemy walić młotem po rozdzielaczu. Chcesz innych źródeł, to proszę, chyba producent wie co pisze: http://www.prawtech.pl/?p=/pl/menu/2/1/1/index Przeznaczenie: Instalacje chłodnicze (woda lodowa) http://www.aspol.com.pl/oferta/kategorie/24_instalacje-ppr.html Woda lodowa (np. glikol, alkohol) Cóż więcej chcieć ? Ja jako instalator nie mogę i nie powinienem robić "po taniości" żeby tylko złapać na cenę klienta, bo działam na szkodę i własną i klienta Toż nikt do Ciebie o droższe rozdzielacze nie ma pretensji, ważne żeby był to świadomy wybór zamawiającego. Edytowane 5 Lutego 2013 przez rwxw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 05.02.2013 21:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Panowie, wszyscy macie rację.PP jest kruche przy niskich temperaturach i przy urazach/naprężeniach mechanicznych pęka. Czasami przy cięciu rury nożycami pęka jeśli jest zimno. Ale: W stabilnych warunkach, po zamocowaniu, jeśli nikt kolanem nie naciska na rozdzielacz nawet zimą przy DZ poziomym w minusie na wyjściu z PC, jeszcze mi żaden nie pękł od lat!!!A robiłem naprawdę różne rozdzielacze, od miedzi poczynając. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Instaltechnic 05.02.2013 22:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 (edytowane) To szukaj dalej i znajdź info co to jest woda lodowa i jakie ma temperatury... bo jeszcze ktoś pomyśli że naprawdę zimna Z tym poniżej 1 bara się nie zgodzę niestety. Poniżej -5 st. przy kol poziomym się zdarza. I co ma użytkownik zrobić jak by przyszła taka zima jak ze 4 lata temu? Przestać grzać bo ma PP i żeby nie pękł? PS. ... tylko o ten świadomy wybór mi chodzi. Edytowane 5 Lutego 2013 przez Instaltechnic Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 05.02.2013 23:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 (edytowane) Woda lodowa ma koło 5, czasem stosuje się ją jako wodę z płynami antyzamarzającymi, czyli dopuszcza się spadki < 0*, ciepła więc nie jest -5 też spokojnie w stabilnych warunkach przetrzyma. Nikt nie będzie stukał młotkiem w rozdzielacz, a odporność na udary nagle nie spada porównując przy 0* i -5* (0°C 4 kJ/m2 -23°C (słownie minus 23*) 2 kJ/m2 ). Trochę przesadzasz z tym wyłączaniem instalacji dla -5. Dlaczego nie koło, czy nieco poniżej 1 bara ? Kawitacji przy tych temperaturach nie będzie. Niektórzy na Forum mają instalacje bezciśnieniowe ze zbiornikiem wyrównawczym na glikol i też jest ok. Edytowane 5 Lutego 2013 przez rwxw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 06.02.2013 06:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 rwxw, z Twego linku firmy Prawtech najbardziej by pewnie się nadawały rury i inne elementy w wersji stabi (PN20 i PN25). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 06.02.2013 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 (edytowane) rwxw, z Twego linku firmy Prawtech najbardziej by pewnie się nadawały rury i inne elementy w wersji stabi (PN20 i PN25). Rozdzielacz składa się przede wszystkim z kolanek i trójników, które takiej wkładki nie mają, a rury łączące te elementy mają długości kilku/nastu cm... Żeby była jasność, nie twierdzę, że pp jest najlepszym rozwiązaniem, są lepsze (PE), ale niestety droższe. Moim zdaniem zgrzewany z pp powinien być lepszy od zrobionego ze skręcanych złączek pe. Znając właściwości tworzywa można jednak bezpiecznie zrobić i użytkować rozdzielacz ze zgrzewanego pp, co potwierdził również wihajster. Natomiast, czy ktoś wybierze gotowy rozdzielacz z pe, zgrzeje pe, pp, zlutuje z miedzi, pospawa z nierdzewki, czy wybierze jeszcze jakiś inny sposób, to jego sprawa, my na forum możemy omówić wady i zalety poszczególnych rozwiązań, żeby każdy podejmował decyzje świadomie. Nie dziwię się też, że np. Instaltechnic nie chce zakładać komercyjnie takich rozdzielaczy, bo On jako firma musi zakładać elementy najlepiej gotowe (czas) i idiotoodporne. Edytowane 6 Lutego 2013 przez rwxw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 06.02.2013 08:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Chciałem zauważyć że złączki do rur PE skręcane (te z oringiem) są wykonane z PP. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gall86 06.02.2013 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Witam,czy ktos moze wyjaśnić róznice pomiedzy pompami ecopower typu A i typu C? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1173 06.02.2013 11:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Witam, czy ktos moze wyjaśnić róznice pomiedzy pompami ecopower typu A i typu C? Pisałem o tym ze 3 razy: C = A + 2 naczynka przeponowe + pompka DZ + ładniejsza obudowa. Różnica ok. 3 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gall86 06.02.2013 11:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Cz to jest warte tych 3 tys, czy lepiej A, a te rzeczy zorganizowac osobno? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 06.02.2013 11:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Cz to jest warte tych 3 tys, czy lepiej A, a te rzeczy zorganizowac osobno? Zależy. Jeżeli zależy ci na tym by była bardziej cicha (pobliże sypialni) to warto dołożyć do C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gall86 06.02.2013 11:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 zaraz zaraz, kolega wyżej napisał, że rózni się brakiem naczynek, pompki i inna obudowa. co to ma do ciszy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.