Piczman 09.03.2008 21:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2008 Nurtuje nas jedna kwestia, a mianowicie: Chcemy mieć podłogówkę w całym domu, co za tym idzie wszędzie płytki ceramiczne!Do tego będzie wentylacja z Reku i odzysk ciepła na poziomie 95 % ( Daytona 250 Dospel). Dom BARDZO dobrze ocieplony,wybudowany bez mostków cieplnych. Zastanawia nas ,jak długo utrzyma się temperatura w domu po wygaśnięciu w piecu z działającą rekuperacją..... Jeśli odzysk ciepła połączony z "ciepłym" domem będzie na takim wysokim poziomie( 95 %) to wystarczy że 2 doby w tygodniu podłoga będzie ciepła.W pozostałe dni reku powinien utrzymać wystarczającą temperaturę. Czy dobrze kombinujemy?Jeśli nie, to jaki sens ma ten Rekuperator, skoro trzeba palić codziennie w piecu.Zakładamy że temp. wody w obiegu będzie miała 55 stopni przed rozdzielaczem i mieszalnikiem, więc mniej już się nie da...Więcej zresztą tez !?Kwestia palić lub nie ... Poza tym ,nie chcemy mieć 5 dni w tygodniu zimnych płytek.... Tak więc, może lepszym rozwiązaniem będzie tradycyjne ogrzewanie grzejnikami i drewniana ( cieplejsza) podłoga ??? Prosimy o komentarze!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
theodolit 09.03.2008 21:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2008 odzysk ciepła w wysokosci ok 95% wydaje mi sie byc tylko marketingowy - mozliwe ze osiagalny w jakichs 1 konkretnch warunkach ... a co do palenia raz na pare dni to chyba i tak nie wyjdzie - bo jak juz na to patrzec to nawet przez otwieranie drwi wejsciowych jakas ilość ciepła bedzie usuwana ... wiec raczej to nie zadziala dodatkowo 55oC na podlogowne to srednio - trzeba by jakis ladny zaworek 4 drogowy czy inne ustrojstwo zeby do kotla za niski powrot nei trafial ,a na podlogowe za goroca woda Co do poglogowki bardziej mi sie podoba jak mam troche w domu, niz jak jej ne mialem z wrazen projektowych/marketingowych No i podlogowe jak pokombinowac mozna dac pod panelami i parkietami - co do tego ostatniego sa mieszane poglady ;P pozdrawiam Piotrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 09.03.2008 21:50 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2008 odzysk ciepła w wysokosci ok 95% wydaje mi sie byc tylko marketingowy - mozliwe ze osiagalny w jakichs 1 konkretnch warunkach ... a co do palenia raz na pare dni to chyba i tak nie wyjdzie - bo jak juz na to patrzec to nawet przez otwieranie drwi wejsciowych jakas ilość ciepła bedzie usuwana ... wiec raczej to nie zadziala dodatkowo 55oC na podlogowne to srednio - trzeba by jakis ladny zaworek 4 drogowy czy inne ustrojstwo zeby do kotla za niski powrot nei trafial ,a na podlogowe za goroca woda Co do poglogowki bardziej mi sie podoba jak mam troche w domu, niz jak jej ne mialem z wrazen projektowych/marketingowych No i podlogowe jak pokombinowac mozna dac pod panelami i parkietami - co do tego ostatniego sa mieszane poglady ;P Żadnych konkretów .... Może wypowie się ktoś kto ma rekuperacje w domu i doświadczenia w tym temacie ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adamol 09.03.2008 22:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2008 Po pierwsze Daytona - to chyba tylko w folderze reklamowym ma taką sprawność...Po drugie straty przez wentylację to jakieś 35-40%, reszta to przez ściany, dach, okna...Co oznacza dobrze ocieplony dom - 20 czy 30 cm styropianu?, jakie okna, drzwi, czy naprawdę udało się wyeliminować mostki cieplne?Ja również chcę dobrze ocieplić dom, zastosować rekuperator z gwc itd, do tego dołożę piec gazowy kondensacyjny i tradycyjne grzejniki oprócz łazienek i kuchni, gdzie będzie podłogówka (nie lubię płytek, wiec położe je tylko w pomieszczeniach 'brudnych'). To piec ma się martwić o utrzymanie właściwej temperatury, a nie ja. Podejrzewam, że codziennie kocioł będzie dogrzewał do zadanej temperatury, ale będzie to robił rzadziej niż w przypadku domu standardowo ocieplonego...Także zastosuj automatykę i zapomnij o sprawie...Co do płytek, sam musisz wybrać, jak rozwiązanie najbardziej ci pasuje...Co do wentylacji mechanicznej, to warto traktować ją głównie jako podniesienie komfortu wew. pomieszczeń, a dopiero później oszczędności wynikacjące z zastosowania rekuperatora....Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 10.03.2008 07:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Czyli nie warto dać za Daytone 1500 zł więcej niż za 120 Water bo taki mamy ujęty w projekcie??Jeśli tak to po co przepłacać ... W temacie głównie chodzi nam o sens podłogówki w całym domu.Piec z automatyką jak najbardziej ale jak płytki mają być zimne bo piec przygaśnie z powodu uzyskanej temperatury to chyba raczej grzejniki będą lepszym rozwiązaniem!Podłogówka ogrzewa dom bardzo powoli więc jeśli już to powinna być cały czas ogrzewana.Tak to sobie wyobrażamy Co do ocieplenie to 20 cm styropianu na ściany, strop drewniany i 20 cm wełny, w podłodze 30 cm styropianu.Mostki cieplne wykluczamy poprzez murowanie na klej betonem komórkowym!Myślę że wystarczy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 10.03.2008 08:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Uwazasz ze usuneliscie wszystkie mostki cieplne tylko dlatego, ze BK na klej pojdzie? Co z fundamentami, wiencami stropow wiezba dachowa (20 cm styropianu to bedzie miec pomiedzy krokwiami, a drewno nie jest tak dobrym izolatorem jak styropian wiec mostek zrobi sie) itp. itd...Ja nie jestem taki naiwny i wiem ze mostki beda i nalezy je minimalizowac, ale nalezy tez wliczac je do zapotrzebowania na cieplo. Podloge mozesz wylozyc panelami drewnianymi do podlogowki i juz masz ciepla podloge. Ogrzewacnie podlogowe i rekuperacja to bardzo dobre polaczenie ja takie robie) ale nie ludz sie ze nie bedziesz musial wlaczac przez kilka dni ogrzewania. Musisz wlaczyc raz na jakis czas ale juz nie na tak dlugo, a sam beton w wylewce bedzie akumulatorem ciepla i tak szybko nie wystygnie -spokoNie licz tez na 95% odzysku, zakladaj 75%-85% maxymalnie. Przy domu dobrze izolowanym i odzysku z reku na poziomie 80% (najlepiej z GWC) to straty na wentylacje moga byc na poziomie 20% - 25% procent. U mnie wychodzi na wentylacje 21.3% strat a na dach,sciany zewn. drzwi zewn., okna to az 59,4% a reszta to wewnetrzne sciany i drzwi. Mam wyliczone zapotrzebownaie na cieplo sezonowe rzedu 25.6 kWh/m2*rok Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bikerus 10.03.2008 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Główną zaletą podłogówki jest jej niskotemperaturowość. I na tym polega głównie oszczedność - kocioł pracuje na nizszych temperaturach i dzięki temu spala mniejsze ilośći gazu. Dlatego najbardziej opłaca się do podłogówki dobrac taki kocioł który ma dobrą modulowalność palnika. Wtedy sobie pracuje ciągle np. na 3-4 KW zużywając mało gazu i utrzymując Twoją podłogę w lekko ciepłej temperaturze. Jak kupisz za mocny piec w dolnym zakresie mocy, to kocioł bedzie się włączał i wyłączał zużywając wiecej gazu i z oszczędności nici... Co do reku i jego sprawności to przelicz to raczej na urealnionych wartościach. Czyli z energii traconej przez wentylację, powiedzmy ok. 35% zaoczędzisz ok. 70% przy zastosowaniu reku. (zakładam sprawnie działający GWC). Do tego dolicz koszt energii potrzebny dla wentylatorów, koszt filtrów i ewentualnego serwisu całego systemu. Dane podawane przez producentów rekuperatorów to dane laboratoryjne, uzyskane przy najbardziej sprzyjających warunkach itp. itd. To tak jak ze spalaniem samochodów - w folderze producenta masz 7 l/100km w mieście, a jak kupisz i zaczniesz jeździć, to nagle sie okazuje, że spala 9l/100km Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 10.03.2008 10:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 .Piec z automatyką jak najbardziej ale jak płytki mają być zimne bo piec przygaśnie z powodu uzyskanej temperatury to chyba raczej grzejniki będą lepszym rozwiązaniem!) Ale jeśli będzie odpowiednia temp. to grzejniki nie będa grzały a podłoga będzie już na zawsze zimna . Nie licz tez na 95% odzysku, zakladaj 75%-85% maxymalnie. Pzdr. Hm nie mam reku jeszcze, do tego daleko ale zastanawiam się czy aby faktycznie średnia odzysku to 75%. Jeśli chodzi o zimę to maxymalnie wentylować wystarczy na 0,5 wymiany a to wydajność nie duża, a im mniejsza tym większa sprawność. Nie wiem na ile te sprawności tych lepszych firm: Storkair, dospel (daytona), Mistral duo, itp stosują "chłyt martentingowy" ale średnia odzysku ciepła= 75% to chyba jednak za mało. Te lepsze reku najniższe sprawności mają przy maksymalnych wydatkach, jakich zimą nie potrzebujemy. Ale jak pisałem, na ile to "chłyt" to nie wiem. Niech wypowie się ktoś kto ma powyższy jakiś reku i nas skoryguje z tymi sprawnościami. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 10.03.2008 10:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Jak wiesz pomiary (jezeli wogole byly robione) odnosza sie do konkretnych warunkow, ktore sa nieomal idealne zeby uzyskac "katalogowo" maxymalne odzyski. Niewiele czasem maja wspolnego z realiami prawdziwego zycia i domu Dlatego napisalem ze 75% - 85% bedzie bezpiecznie przyjac do obliczen/zalozen. Nie ma sie co oszukiiwac, bezpeiczniej zalozyc 15*C do 16*C na nawiewie posiadajac np. GWC, jezlei ktos chce sie dowartosciowac to niech zaklada co chce, ale jezeli chcemy uwiarygodnic swoje pomiary/obliczenia to nie przesadzajmy z tym odzyskiem i przyjecie 85% dla bardzo dobrego reku jako srednia wydaje mi sie OK. Masz racje, ze zalezne jest to czesciowo od wydajnosci, ale ... nic Ci nie da mala wydajnosc jezeli powierzchnia wymiany albo cos innego nie przewiduje wiekszej sprawnosci urzadzenia (wymiennika) Zakladasz, ze Twoje reku bedzie miala katalogowa sprawnosc 95%, ale jak to sie ma do roznych wilgotnosci powietrza? Sprawnosc zmniejsza sie przy mniejszych roznicach temperatur, itp. itd Moze zbyt ostroznie podchodze do tych informacji o tak duzych sprawnosciach, ale ten dom ktory ja buduje bedzie dla mnie i nie chce sie obudzic z reka w nocniku wiec staram sie byc realista i przyjmuje w miare realne wspolczynniki Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 10.03.2008 10:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Masz racje sprawność zależy od paru czynników. Mi tylko chodziło o to że te 75% to trochę mało przyjęte biorąc pod uwagę że całą zimę z reku będziemy ciągnąć 50% i mniej "mocy".Ja u siebie w obl. przyjąłem 80% a jak wyjdzie więcej to tylko się cieszyć. Tylko sprawa ta jest ważna ze względu na koszty bo jeśli te "super" sprawne reku dają średnio 75-80% sprawności to po cholerę tyle płacić?Ktoś się wypowiadał kiedyś odnośnie tych sprawności jak się mają w rzeczywistości? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 10.03.2008 11:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Czyli podłogówka do rekuperacji ma tyle co " piernik do wiatraka" ... kwestia tego co kto lubi... Na zauważalne oszczędności nie ma co liczyć tylko cieszyć się wygodą ciepłej podłogi i świeżym powietrzem w domu:)Tyle wywnioskowaliśmy z dyskusji ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arabella 10.03.2008 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Witam - wybaczcie laickie pytanie, ale może ktoś ze światłych z Forumowiczów wyjasni mi czym się różni GWC od pompy ciepła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bikerus 10.03.2008 13:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Na zauważalne oszczędności nie ma co liczyć tylko cieszyć się wygodą ciepłej podłogi i świeżym powietrzem w domu:) I to jest właśnie "zdrowe" podejscie do tematu. Komfort kosztuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
theodolit 10.03.2008 13:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Witam - wybaczcie laickie pytanie, ale może ktoś ze światłych z Forumowiczów wyjasni mi czym się różni GWC od pompy ciepła GWC - gruntowy wumiennik ciepła - ot przepychasz powietrze przez grunt/ rurki w gruncie etc - jak oze temp w gruncie przy odp zaglebieniu jest stala - podgrzewa powietrze do temp ~10oC w zimie i chłodzi latem ... POmpa ciepła jest to urzadzenie mechaniczne, ktore wykrzystujac przemiany cieplne/cisnieniowe feronu przenosi ciepło z np wody gruntowej lub powietrza lub sciekow lub czegokolwej na np wodegrzewcza lub powietrze, ktore ogrzewa - da sie uklad odwrocic i wtedy pompa chlodzi .. PC generalnei w działaniu opiera sie na tejsamej zasadzie co lodowka pozdrawiam Piotrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 10.03.2008 15:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 A teraz nasuwa się kolejne pytanie! Pomijając zalety GWC w lecie to czy warto wydać ok. 10 tyś zł na Gruntowy Wymiennik Ciepła??? Wnioskując z opinii w tym poście nie da on oszczędności w ogrzewaniu ponieważ wspomoże tylko Rekuperator!Jeśli chodzi z kolei o chłodzenie w lecie to tańszym rozwiązaniem jest w tej chwili Klimatyzacja ( koszt ok. 3,5 tyś na nasz dom). Naszym zdaniem Podłogówka -OK, Rekuperacja- OK, ale do tego GWC- ZBĘDNY WYDATEK.Klima w lecie- OK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 10.03.2008 17:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 A teraz nasuwa się kolejne pytanie! Pomijając zalety GWC w lecie to czy warto wydać ok. 10 tyś zł na Gruntowy Wymiennik Ciepła??? Za tyle wg mnie nie warto, mnie mój GWC żwirowy ok. 20 m3 kosztował ok. 3500 zł. Wiążę go przede wszystkim z darmową klimą latem. Pamiętajmy że klimatyzatroy kosztują i na inwestycję i w eksploatacji a GWC w eksploatacji już nie kosztuje bo wentylacja i tak funkcjonuje. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 10.03.2008 18:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Piczman O logice i fizyce słyszałeś? Przywołaj je obie i pomyśl... Latem nasze Słoneczko nagrzewa i ziemię i wodę, która czasem deszczykiem na tę ziemię opada. Dlatego temperatura powierzchni ziemi jest bardzo zmienna. Woda opadowa wsiąka i transportuje wraz ze swą masą strumień ciepła wgłąb ziemi i tam ją deponuje. Jest taka głębokość (ok 2m ppt) gdzie całoroczna temperatura jest stała (7 do 10stC). W tych warstwach szuka się ciepła niskotemperaturowego! Tam zakopuje się żwir (GWC żwirowe) rury (GWC rurowe) czy też rurki (GWC wodne 1). Wszystko zależy od lokalnych stosunków wodnych (no, wody pod trawnikiem). Stawiamy sobie dom i nakładamy na niego i 50cm styropianu a na to ze 2 wełniane sweterki... Potem budujemy DZIURAWY, bo DREWNIANY strop i docieplamy go WATĄ! I jeszcze oczekujemy, że wewnątrz będzie ciepło! Dom nie powinien przypominać durszlaka przykrytego watą tylko garnek odwrócony dnem do góry! Ta konstrukcja powinna utrzymywać TRWALE chmurę ciepłego, lżejszego powietrza w oceanie ciężkiego i chłodnego! Wniosek - dom powinien być powietrznie szczelny! Ale... Jaki by nie był, to i tak będzie ciepło tracił. Straty przez ściany, stropy, podłogi, okna... To raz! Straty wentylacyjne. Ciepełko ulatujące z powietrzem wentylacyjnym. To dwa! Aby utrzymać założony stan (+22stC) to trzeba te straty równoważyć wprowadzając strumień ciepła IDENTYCZNY wielkością jak te straty. Ale... Jeżeli mamy GWC, to ono DAJE GRATIS w najbardziej ekstremalnych temperaturowo momentach i do 50% potrzebnego ciepła, podgrzewając powietrze wentylacyjne do +5 +8stC od temperatury zewnętrznej (np. -28stC). Wtedy piec może O TYLE MNIEJ spalić!!! Dodatkowo... Jeżeli mamy rekuperator, to on z kolei może odzyskać (nie pozwolić na ucieczkę) do 85% (praktycznie) z tych 50% strat, które są stratami wentylacyjnymi LICZONYMI. Powtarzam! 85% z 50%. Z każdego uciekającego kW 50% to wentylacja. Czyli 50% to 500W. Z tego do 85% można odzyskać! Czyli 425W. A to nie mało! Czyli... Jeżeli "typowe straty" docieplonego domu to około 6kW. Jeżeli GWC "daje " ze 3kW. Jeżeli rekuperator "oddaje" z 1,5kW. To i tak grzać trzeba! No , to teraz trzeba będzie zdecydować czy to GWC ma sens czy nie! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 10.03.2008 18:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 no... a dodatkowo zima jednak sie przydaje bo reku nie ma na wejsciu -20*C tylko okolo 0*C wiec raczej nie zamarznie. Koszt GWC zwirowego mozna obnizyc budujac go samemu lub po prostu nadzorujac jednynie a zlecic kierownikowi budowy lub szefowi firmy budujacej. Zwir i kilka rurek to nie jest wielki problem wykonac, mozna dokupic sobie jakis projekcik gotowy i jechac z budowa Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 10.03.2008 18:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Dlaczego więc drewniany strop uważa się za cieplejszy od tradycyjnego??GWC żwirowy podobno trzeba odkopywać i płukać bo zaczyna śmierdzieć po jakimś czasie...Czy ktoś moze mi podesłac link z dokładnym opisem GWC żwirowego bo nie mogę nic znaleźć oprócz tego że to metoda przestarzała i stosowana wtedy kiedy nie było nowszych rozwiązań!? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 10.03.2008 18:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Oj ! Piczman!!! http://forum.muratordom.pl/gwc-100-sposobow-zmieszczenia-jamnika-pod-szafa,t75065.htm?highlight=gwc%20100%20sposob%F3w Ile Ty tego postawiłeś? Ile widziałeś czyszczonych? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.