Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

o edukacji językowej


piechocinski

Recommended Posts

Edukacja językowa w Polsce

Raport Rady Europy i Ministerstwa Edukacji Narodowej

2005-2007

 

Mocne strony

 

Języki traktowane są priorytetowo.

Istnieje duże społeczne zapotrzebowanie na naukę języków (bardzo duży sektor prywatnych szkół językowych), także w kontekście wyjazdów Polaków za granicę do pracy oraz powstania zagranicznych firm inwestujących w Polsce, kwestia języków budzi duże zainteresowanie polityków

 

Finansowanie lekcji języków i pensji nauczycieli z budżetu samorządów.

 

Potencjał zróżnicowania znajomości języków: francuskiego na południu, niemieckiego na zachodzie i rosyjskiego na wschodzie.

 

Zapotrzebowanie na naukę języków wśród dorosłych, przygotowywana jest strategia edukacji językowej w ramach strategii uczenia się przez całe życie

 

Propozycja wczesnego rozpoczynania nauki języków obcych (od pierwszej klasy szkoły podstawowej), nie tylko angielskiego

 

Zwiększająca się rola języka polskiego jako języka obcego lub drugiego języka, zapisane w legislacji prawo dzieci imigrantów do bezpłatnej nauki języka polskiego

 

Duży potencjał wielojęzyczności

 

Podstawy prawne nauczania języków mniejszości narodowych na wszystkich poziomach: od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych , powstanie instytucji wspierających mniejszości narodowe, powstanie wstępnych wersji strategii nauczania mniejszości narodowych (np. niemieckiej), zmiany w finansowaniu szkół mniejszościowych

 

Duże zapotrzebowanie na nauczycieli języków

 

Liczni, dobrze wykwalifikowani nauczyciele francuskiego i niemieckiego

 

Opracowanie Europejskiego Portfolio Językowego w kilku wersjach językowych, co stanowi podstawę do rozwijania wielojęzyczności

 

Dyskusja nad programami nauczania języków (w tym polskiego jako języka ojczystego) i nad współpracą pomiędzy edukacją publiczną i niepubliczną

 

Rozwijanie ciekawych metod nauczania

 

Duże zapotrzebowanie społeczne na nauczanie dwujęzyczne

 

Nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje od wielu lat i jest na wysokim poziomie

 

Innowacje w systemie egzaminów: wprowadzenie zewnętrznych standaryzowanych egzaminów, co odniosło pozytywy efekt na jakości nauczania języków w szkołach

Matura ma innowacyjny charakter i daje uczniom możliwość bycia ocenionym w ich najsilniejszych obszarach

Planowane wprowadzenie języka obcego na egzaminie po zakończeniu gimnazjum

 

Nacisk na umiejętności językowe w testach kompetencji i egzaminach

 

Korzystne zmiany w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, skuteczny i innowacyjny system doskonalenia nauczycieli , system kształcenia przygotowujący nauczycieli z bardzo dobrą znajomością języka i metodyki,

długa tradycja badań w zakresie glottodydaktyki, wysokie standardy programów studiów kolegiów językowych i studiów filologicznych

 

Dobre przykłady strategii językowych na niektórych uniwersytetach

 

Kształcenie uczniów z grup mniejszościowych ma solidną podstawę prawną

 

Słabe strony

 

Ze szkół prywatnych i płatnej nauki języków korzystają ci, którzy mogą sobie na to pozwolić: dobrze zarabiające osoby dorosłe i dzieci bogatych rodziców.

Osoby, które w ten sposób zdobyły znajomość języków obcych mają większe szanse na rynku pracy.

Brak równego dostępu do nauki języków jest elementem tworzącym nierówności społeczne.

Nie ma nadzoru pedagogicznego nad szkołami prywatnymi w Polsce, a w szkołach publicznych w tych samych klasach językowych są uczniowie o bardzo różnej znajomości języka.

 

Zróżnicowane podejście do nauki języków na poziomie samorządowym nie zapewnia równych szans dostępu do nauki języków, istnieją duże różnice w wyposażeniu szkół, warunkach nauczania i liczbie wykwalifikowanych nauczycieli w dużych miastach i na prowincji.

Rozwiązaniem tego problemu może być wykorzystanie potencjału szkół na prowincji - które stanowią centrum życia kulturalnego i społecznego - do popularyzowania nauki języków

 

Niewykorzystane w pełni możliwości współpracy i nauki języków krajów sąsiednich.

 

Brak spójnej polityki językowej i uregulowań prawnych w edukacji dorosłych, potrzeba wprowadzenia narodowych standardów zapewniania jakości

 

Do wprowadzenia wczesnej nauki języka, oprócz wykwalifikowanej kadry, potrzeba odpowiednich warunków, przeprowadzenia badań oraz ewaluacji

 

Brakuje konkretnych działań, projektów i badań w obszarze nauki języka polskiego oferowanej bezpłatnie dzieciom imigrantów

 

Duża liczba wielojęzycznych obywateli (m.in. znających języki mniejszości narodowych) – ich możliwości nie są w pełni wykorzystane

 

Nauka języków mniejszości narodowych rozpoczyna się na pisemny wniosek rodziców,

Polska nie ratyfikowała Europejskiej Karty Języków Mniejszościowych

 

Nastawienie głownie na angielski, brak zainteresowania językami nieeuropejskimi

Niewystarczająca liczba nauczycieli angielskiego, szczególnie na prowincji.

Potrzeba upowszechniania EPJ

 

Częste zmiany podręczników narażają rodziców na wydatki

 

Słabe upowszechnianie i wdrażanie innowacyjnych metod

 

Języki nauczane są poprzez oddzielne zajęcia: polskiego, drugiego i trzeciego języka obcego

 

Nauczanie dwujęzyczne ograniczone do grupy najlepszych uczniów, bariery w jego upowszechnianiu

 

Niewystarczająca liczba godzin przeznaczonych na nauczanie języków obcych w szkołach zawodowych i słabe warunki ich nauczania

 

Nauczyciele polskiego nie widzą się jako nauczyciele języków, metody nauczania polskiego są bardziej analityczne i akademickie w porównaniu z nauczaniem innych języków

 

Status i warunki płacy nauczycieli są niezadowalające, w niektórych rejonach brakuje nauczycieli, nauczyciele zmuszeni są do zdobywania dodatkowych środków pracując w kilku szkołach, jakość nauczania na przestrzeni kraju jest zróżnicowana.

Nauczyciele nie postrzegają się jako nauczycieli wielojęzyczności, brakuje badań z zakresu metodyki

Potrzeba integracji badań naukowych z dydaktyką i przygotowania nauczycieli do nauczania dwujęzycznego, nauczania języków mniejszościowych i przygotowania do wielojęzyczności

 

Brakuje sieci, współpracy i wymiany doświadczeń w kwestii języków pomiędzy uczelniami wyższymi

 

Nie wszystkie grupy mniejszościowe objęte są dobrą opieką np. brakuje sieci współpracy dla uczniów niesłyszących

 

Brakuje podejścia do języka polskiego jako integralnej części edukacji językowej – nie ma powiązania języków z innymi przedmiotami

 

Brakuje spójnej, całościowej narodowej strategii edukacji językowej opracowanej po uprzedniej analizie potrzeb

 

Z materiałów przedstawionych Komisji ds.UE

Janusz Piechociński [email protected] http://WWW.piechocinski.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Mocne strony

 

Języki traktowane są priorytetowo....

 

Niestety nie język polski.

http://forum.muratordom.pl/ortografia-czy-to-naprawde-takie-trudne,t100843.htm

 

Panie Januszu nie walnąłby Pan kiedyś czegoś o gospodarce morskiej? Dlaczego nasz kraj w tak haniebny sposób zarżnął kurę znoszącą złote jaja

http://manu.dogomania.pl/emot/titanic.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Januszu, a zaglądał pan do wątku który poprzednio pan założył?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...