piechocinski 16.03.2008 18:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2008 Edukacja językowa w Polsce Raport Rady Europy i Ministerstwa Edukacji Narodowej2005-2007 Mocne strony Języki traktowane są priorytetowo.Istnieje duże społeczne zapotrzebowanie na naukę języków (bardzo duży sektor prywatnych szkół językowych), także w kontekście wyjazdów Polaków za granicę do pracy oraz powstania zagranicznych firm inwestujących w Polsce, kwestia języków budzi duże zainteresowanie polityków Finansowanie lekcji języków i pensji nauczycieli z budżetu samorządów. Potencjał zróżnicowania znajomości języków: francuskiego na południu, niemieckiego na zachodzie i rosyjskiego na wschodzie. Zapotrzebowanie na naukę języków wśród dorosłych, przygotowywana jest strategia edukacji językowej w ramach strategii uczenia się przez całe życie Propozycja wczesnego rozpoczynania nauki języków obcych (od pierwszej klasy szkoły podstawowej), nie tylko angielskiego Zwiększająca się rola języka polskiego jako języka obcego lub drugiego języka, zapisane w legislacji prawo dzieci imigrantów do bezpłatnej nauki języka polskiego Duży potencjał wielojęzyczności Podstawy prawne nauczania języków mniejszości narodowych na wszystkich poziomach: od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych , powstanie instytucji wspierających mniejszości narodowe, powstanie wstępnych wersji strategii nauczania mniejszości narodowych (np. niemieckiej), zmiany w finansowaniu szkół mniejszościowych Duże zapotrzebowanie na nauczycieli języków Liczni, dobrze wykwalifikowani nauczyciele francuskiego i niemieckiego Opracowanie Europejskiego Portfolio Językowego w kilku wersjach językowych, co stanowi podstawę do rozwijania wielojęzyczności Dyskusja nad programami nauczania języków (w tym polskiego jako języka ojczystego) i nad współpracą pomiędzy edukacją publiczną i niepubliczną Rozwijanie ciekawych metod nauczania Duże zapotrzebowanie społeczne na nauczanie dwujęzyczne Nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje od wielu lat i jest na wysokim poziomie Innowacje w systemie egzaminów: wprowadzenie zewnętrznych standaryzowanych egzaminów, co odniosło pozytywy efekt na jakości nauczania języków w szkołachMatura ma innowacyjny charakter i daje uczniom możliwość bycia ocenionym w ich najsilniejszych obszarachPlanowane wprowadzenie języka obcego na egzaminie po zakończeniu gimnazjum Nacisk na umiejętności językowe w testach kompetencji i egzaminach Korzystne zmiany w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, skuteczny i innowacyjny system doskonalenia nauczycieli , system kształcenia przygotowujący nauczycieli z bardzo dobrą znajomością języka i metodyki,długa tradycja badań w zakresie glottodydaktyki, wysokie standardy programów studiów kolegiów językowych i studiów filologicznych Dobre przykłady strategii językowych na niektórych uniwersytetach Kształcenie uczniów z grup mniejszościowych ma solidną podstawę prawną Słabe strony Ze szkół prywatnych i płatnej nauki języków korzystają ci, którzy mogą sobie na to pozwolić: dobrze zarabiające osoby dorosłe i dzieci bogatych rodziców. Osoby, które w ten sposób zdobyły znajomość języków obcych mają większe szanse na rynku pracy.Brak równego dostępu do nauki języków jest elementem tworzącym nierówności społeczne.Nie ma nadzoru pedagogicznego nad szkołami prywatnymi w Polsce, a w szkołach publicznych w tych samych klasach językowych są uczniowie o bardzo różnej znajomości języka. Zróżnicowane podejście do nauki języków na poziomie samorządowym nie zapewnia równych szans dostępu do nauki języków, istnieją duże różnice w wyposażeniu szkół, warunkach nauczania i liczbie wykwalifikowanych nauczycieli w dużych miastach i na prowincji.Rozwiązaniem tego problemu może być wykorzystanie potencjału szkół na prowincji - które stanowią centrum życia kulturalnego i społecznego - do popularyzowania nauki języków Niewykorzystane w pełni możliwości współpracy i nauki języków krajów sąsiednich. Brak spójnej polityki językowej i uregulowań prawnych w edukacji dorosłych, potrzeba wprowadzenia narodowych standardów zapewniania jakości Do wprowadzenia wczesnej nauki języka, oprócz wykwalifikowanej kadry, potrzeba odpowiednich warunków, przeprowadzenia badań oraz ewaluacji Brakuje konkretnych działań, projektów i badań w obszarze nauki języka polskiego oferowanej bezpłatnie dzieciom imigrantów Duża liczba wielojęzycznych obywateli (m.in. znających języki mniejszości narodowych) – ich możliwości nie są w pełni wykorzystane Nauka języków mniejszości narodowych rozpoczyna się na pisemny wniosek rodziców,Polska nie ratyfikowała Europejskiej Karty Języków Mniejszościowych Nastawienie głownie na angielski, brak zainteresowania językami nieeuropejskimiNiewystarczająca liczba nauczycieli angielskiego, szczególnie na prowincji.Potrzeba upowszechniania EPJ Częste zmiany podręczników narażają rodziców na wydatki Słabe upowszechnianie i wdrażanie innowacyjnych metod Języki nauczane są poprzez oddzielne zajęcia: polskiego, drugiego i trzeciego języka obcego Nauczanie dwujęzyczne ograniczone do grupy najlepszych uczniów, bariery w jego upowszechnianiu Niewystarczająca liczba godzin przeznaczonych na nauczanie języków obcych w szkołach zawodowych i słabe warunki ich nauczania Nauczyciele polskiego nie widzą się jako nauczyciele języków, metody nauczania polskiego są bardziej analityczne i akademickie w porównaniu z nauczaniem innych języków Status i warunki płacy nauczycieli są niezadowalające, w niektórych rejonach brakuje nauczycieli, nauczyciele zmuszeni są do zdobywania dodatkowych środków pracując w kilku szkołach, jakość nauczania na przestrzeni kraju jest zróżnicowana. Nauczyciele nie postrzegają się jako nauczycieli wielojęzyczności, brakuje badań z zakresu metodykiPotrzeba integracji badań naukowych z dydaktyką i przygotowania nauczycieli do nauczania dwujęzycznego, nauczania języków mniejszościowych i przygotowania do wielojęzyczności Brakuje sieci, współpracy i wymiany doświadczeń w kwestii języków pomiędzy uczelniami wyższymi Nie wszystkie grupy mniejszościowe objęte są dobrą opieką np. brakuje sieci współpracy dla uczniów niesłyszących Brakuje podejścia do języka polskiego jako integralnej części edukacji językowej – nie ma powiązania języków z innymi przedmiotami Brakuje spójnej, całościowej narodowej strategii edukacji językowej opracowanej po uprzedniej analizie potrzeb Z materiałów przedstawionych Komisji ds.UEJanusz Piechociński [email protected] http://WWW.piechocinski.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cpt_Q 16.03.2008 18:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2008 ... Mocne strony Języki traktowane są priorytetowo.... Niestety nie język polski. http://forum.muratordom.pl/ortografia-czy-to-naprawde-takie-trudne,t100843.htm Panie Januszu nie walnąłby Pan kiedyś czegoś o gospodarce morskiej? Dlaczego nasz kraj w tak haniebny sposób zarżnął kurę znoszącą złote jaja http://manu.dogomania.pl/emot/titanic.gif Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
retrofood 16.03.2008 18:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2008 bo na morzu nie ma kościołów... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek1950 16.03.2008 20:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2008 Panie Januszu, a zaglądał pan do wątku który poprzednio pan założył? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cpt_Q 16.03.2008 21:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2008 bo na morzu nie ma kościołów... Że też na to nie wpadłem...http://manu.dogomania.pl/emot/blee.gif chociaż: http://www.albwardymarine.com/MVFlyingAngel.php Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piechocinski 29.03.2008 19:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2008 polecam na http://www.piechocinski.info prezentację transport europejski jest o portach ,kontenerach etc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
retrofood 29.03.2008 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2008 A gdy Titanic tonął, to też orkiestra grała,A gdy Titanic tonął, to też był pełny szpan!Dowódca miał do końca koszulę snieżnobiałąa para szła za parą w tan... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cpt_Q 29.03.2008 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2008 ...Dowódca miał do końca koszulę snieżnobiałą... fajnie miał, stewarda kapitańskiego...gdzie te czasy Teraz sie męcz człowieku sam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.