Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC+REKU jako DGP


Recommended Posts

  • 7 months później...
Jareq prosimy o konkrety..

 

pozdr.

zebacz

 

Patrz pierwszy post ( choć zaszły pewne zmiany ).

 

W skrócie :

 

Kominek z płaszczem wodnym edilkamin http://www.edilkaminpolska.pl/web_pl/index.php?id=121

 

Rekuperator Jan-gaz ( 350 m3) http://jan-gaz.com.pl/rekuperatory_0_Dane_techniczne

 

Szczelna obudowa kominka do której dmucha rekuperator i dalej rozprowadzone do każdego pokoju.

 

Właśnie palę w kominku reku chodzi na najniższym biegu - temp. w czopuchu kominka 50-60 stopni.

 

 

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No w końcu ktoś ma jangaz i będzie mógł dokładnie opisać co i jak.

 

Ja zastanawiam się nad zwykłym kominkiem bez DGP i zbieraniem gorącego powietrza spod sufitu do rekuperatora - ewentualnie wysterowanie tego jakąś przepustnicą. Mam dylemat bo nie wiem co zrobić - w pierwszej fazie budowania kominek uważam za zbędny wydatek - planuję jedynie inwestycję w komin a za 2-3 lata jak się jakaś kasa pojawi to wtedy inwestycję w kominek. Nie wiem jak w tym przypadku zaprojektować WM żeby przewidzieć dodatkowy wyciąg z okolicy kominka który nie wpłynąłby negatywnie na pracę całego układu.

 

pozdr.

zebacz

 

P.S. Na poczatku planowałem tak jak Ty podobnie czyli kominek z płaszczem wodnym + bufor ciepła ok 1000 L + podłogówka + piec gazowy - chwilowo taka instalacja mnie "przerasta".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Witam,

 

wklejam kilka zdjęć z realizacji

 

Doprowadzenie kanałów do pokoi

 

http://i48.tinypic.com/25fht15.jpg

 

kanały odchodzące z czopucha kominka

 

http://i48.tinypic.com/15ourgm.jpg

 

to samo co zdjęcie wyżej ale z innej perspektywy - widać pozamykane przepustnice ( do regulacji )

 

http://i49.tinypic.com/opqn44.jpg

 

 

 

 

 

i widok całości po obudowie płytami,

opis - zaczynając od dołu

 

dopływ powietrza do spalania kominka ( na zdjęciu połączone { zatkane} chwilowo z nawiewem z WM

nawiew z rekuperatora

kanały u samej góry - odejścia powietrza do pokoi

u góry po lewej kanał dymowy kominka

 

http://i46.tinypic.com/3024ep0.jpg

 

 

Niestety padł mi aparat i nie mogę wkleić zdjęć z etapu ocieplania i zabudowy kominka.

 

układ działa od sierpnia ,

- nie zauważyłem żadnych problemów z działaniem wentylacji,

wilgotność ;

po wprowadzeniu - nie mierzyłem

grudzień 50%

luty- 25% !!!! - mrozy i wentylacja zrobiły swoje - kupiłem nawilżacz i staram się dobić do 50% nie jest łatwo chociaż chodzi prawie non stop

 

 

- W okresie grzewczym temperatura w czopuchu kominka wynosi 50- 60 *C przy pracy reku na 1 biegu teoretycznie 150m3/h jak rozpaliłem bardzo mocno dochodziło do 70 na tym samym biegu, po przełączeniu na 3 bieg w ciągu 30sek. spada do 45*C - wentylacja chodzi jednak cały czas na 1 biegu i to wystarcza przy normalnym paleniu

- w domu utrzymuje się dość wyrównana temp. - różnica między salonem a pozostałymi pokojami nie przekracza 1*C

- żadnych śladów zabrudzenia przy anemostatach wywiewnych 8)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

majstry od dospela powiedziały tylko że rury od reku nie nadają sie do DGP, i na pierwszy rzut oka widać że rury od reku te po 3 zł/mb to raczej prowizorka niż rury, a z kolei te rury od DGP nie ma sensu stosować do reku bo po co ??

Rury typu termoflex są stosowane z powodzeniem do DGP jak i do WM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Witam,

 

wklejam kilka zdjęć z realizacji

 

Doprowadzenie kanałów do pokoi

 

http://i48.tinypic.com/25fht15.jpg

 

kanały odchodzące z czopucha kominka

 

http://i48.tinypic.com/15ourgm.jpg

 

to samo co zdjęcie wyżej ale z innej perspektywy - widać pozamykane przepustnice ( do regulacji )

 

http://i49.tinypic.com/opqn44.jpg

 

 

 

 

 

i widok całości po obudowie płytami,

opis - zaczynając od dołu

 

dopływ powietrza do spalania kominka ( na zdjęciu połączone { zatkane} chwilowo z nawiewem z WM

nawiew z rekuperatora

kanały u samej góry - odejścia powietrza do pokoi

u góry po lewej kanał dymowy kominka

 

http://i46.tinypic.com/3024ep0.jpg

 

 

Niestety padł mi aparat i nie mogę wkleić zdjęć z etapu ocieplania i zabudowy kominka.

 

układ działa od sierpnia ,

- nie zauważyłem żadnych problemów z działaniem wentylacji,

wilgotność ;

po wprowadzeniu - nie mierzyłem

grudzień 50%

luty- 25% !!!! - mrozy i wentylacja zrobiły swoje - kupiłem nawilżacz i staram się dobić do 50% nie jest łatwo chociaż chodzi prawie non stop

 

 

- W okresie grzewczym temperatura w czopuchu kominka wynosi 50- 60 *C przy pracy reku na 1 biegu teoretycznie 150m3/h jak rozpaliłem bardzo mocno dochodziło do 70 na tym samym biegu, po przełączeniu na 3 bieg w ciągu 30sek. spada do 45*C - wentylacja chodzi jednak cały czas na 1 biegu i to wystarcza przy normalnym paleniu

- w domu utrzymuje się dość wyrównana temp. - różnica między salonem a pozostałymi pokojami nie przekracza 1*C

- żadnych śladów zabrudzenia przy anemostatach wywiewnych 8)

 

pozdrawiam

 

Pomysł bardzo ciekawy i wydaje mi się, że godny naśladowania, zwłaszcza jeżeli się ktoś buduje i może sobie pozwolić na takie rozbudowane instalacje.

Mnie zastanawia coś innego. Chodzi mi mianowicie o zabezpieczenie rekuperatora przed napływem gorącego powietrza z kominka w przypadku zaniku napięcia. Wówczas gorące powietrze będzie się rozchodziło wszystkimi kanałami podłączonymi do kominka, w których będzie w stanie pokonać opory przepływu.

Ze zdjęć wnioskuję, że kanały mające wloty od góry (na suficie) leżą poziomo, więc na skutek małej różnicy poziomów wysokości, napór gorącego powietrza będzie stosunkowo mały w porównaniu do oporów przepływu w tych kanałach.

Kanały pod sufitem, ale mające wloty na ścianie są skierowane do góry (przechodzą przez strop - tak przynajmniej widać na zdjęciu) więc w tym przypadku parcie gorącego powietrza będzie większe niż dla kanałów z wlotem na suficie (większa różnica poziomów wysokości).

Pozostaje jeszcze kanał od rekuperatora, który ma wlot na ścianie, ale stosunkowo nisko nad podłogą i prowadzi prawdopodobnie na poddasze, gdzie jest zamontowany rekuperator. Różnica poziomów wysokości dość znaczna, myślę że około 2 - 2,5m, więc i parcie gorącego powietrza będzie duże, choć wlot jest nisko umieszczony, gdzie powietrza będzie miało najmniejsza temperaturę

Według mnie, gorące powietrze popłynie wszystkimi kanałami, ale największy objętościowo strumień będzie w kanale, w którym jest największa różnica poziomów wysokości.

Jak się pan zabezpieczył przed takim przypadkiem? Czy próbował pan wyłączyć rekuperator przy rozgrzanym kominku i obserwować zmiany temperatur w kanale od rekuperatora do kominka?

 

Ja również rozważam połączenie kominka, bez płaszcza wodnego, z wentylacją mechaniczną, ale z uwagi na to, że chcę to zrobić w domu, który już jest eksploatowany, więc nie mogę sobie pozwolić na "demolkę" - większe przebudowy.

Chcę wykorzystać gorące powietrze z kominka do podgrzania cieczy (zasobnik około 100 L) poprzez wymiennik powietrze - ciecz i tak ochłodzone powietrze puścić na rekuperator od strony wyciągu - zasysanie przez wentylator wywiewny rekuperatora. Liczę, że chłodząc gorące powietrze i dobierając jego ilość (przepustnicą lub zaworem trójdrożnym) będę w stanie otrzymać na wejściu do reku na wywiewie temperaturę około 35-45 st.C. Taka temperatura przełoży się przez wymiennik reku na podwyższoną temperaturę powietrza po stronie nawiewu.

Dodatkowo podgrzaną cieczą będę chciał podgrzewać, w zimie, powietrze czerpane z otoczenia (np. -20 st.C) eliminując w ten sposób dysproporcję nawiew-wywiew rekuperatora w przypadku bardzo niskich temperatur powietrza czerpanego. Niestety nie mogę sobie pozwolić na GWC, a ten rozwiązałby mi ten problem.

Póki co, nie mam jeszcze koncepcji na zabezpieczenie rekuperatora przed napływem gorącego powietrza z kominka w przypadku zaniku napięcia. Nie znalazłem szczelnej przepustnicy o temperaturze roboczej do 150 st.C, którą mógłbym zamknąć napływ gorącego powietrza.

 

Dysponuję domem piętrowym (parter + piętro + niskie poddasze około 1,4m - dach dwuspadowy). Na poddaszu mam reku WOLF CWL 400 m3/h max. Kominek jest na parterze. Kanał z gorącym powietrzem od kominka mam doprowadzony na poddasze. Póki co, nie jest nigdzie podłączony.

Jak rozpaliłem w kominku, to parcie gorącego powietrza było tak duże, że przez koniec kanału gorącego powietrza na poddaszu, zatkanego wełną mineralną o gr. 15 cm złożoną na pół, czyli łącznie 30cm, gorące powietrze się przeciskało na poddasze. Dodam, że kanał fi160, tak więc siła parcia jest bardzo duża. Temperatura też, bo po wsadzeniu termometru do zatkanego końca kanału, zmierzyłem 110 st.C.

 

Tak więc szukam sposobu na skuteczne odcięcie napływu gorącego powietrza.

Jeżeli ktoś miałby jakiś pomysł, koncepcję lub gotowe rozwiązanie, to proszę o podzielenie się tymi informacjami.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robiłem podobną instalacje i muszę przyznać że nie łamałem sobie głowy taką ewentualnością jednakże kominek ma zrobiony bajpas uniemożliwiający przepływ przez płaszcz gdy w kominku jest chłodno a tym samym w razie braku zasilania wystarczy ręcznie włączyć obejście i gorąc z płaszcza w instalację nie wejdzie,

 

inna sprawa że w płaszczu zrobi się trochę gorąco co nasuwa mi pomysł by zamontować w nim ręcznie sterowane zamykane otwory którymi powietrze ruszy grawitacyjnie,

 

dzięki za podsunięcie tematu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robiłem podobną instalacje i muszę przyznać że nie łamałem sobie głowy taką ewentualnością jednakże kominek ma zrobiony bajpas uniemożliwiający przepływ przez płaszcz gdy w kominku jest chłodno a tym samym w razie braku zasilania wystarczy ręcznie włączyć obejście i gorąc z płaszcza w instalację nie wejdzie,

 

inna sprawa że w płaszczu zrobi się trochę gorąco co nasuwa mi pomysł by zamontować w nim ręcznie sterowane zamykane otwory którymi powietrze ruszy grawitacyjnie,

 

dzięki za podsunięcie tematu

 

Ręczne sterowanie może i by zdało egzamin, ale co w przypadku gdy kominek jest rozpalony, a nas nie ma w domu, a prąd zostanie wyłączony?

Podobnie może być w sytuacji, gdy męża nie ma, a żona chciała sobie trochę podgrzać temperaturkę w salonie przy pomocy kominka, a pech chciał, że prąd wyłączyli.

Jeszcze jeden problem mi się nasunął. Prąd wyłączony, kominek się nagrzewa. Po jakimś czasie prąd włączony, bardzo gorące powietrze rusza w kanały. W przypadku, który opisałem w swoim pierwszym poście, jest pewien kłopot z takim rozruchem, bo kanał będzie wypełniony bardzo gorącym powietrzem, które zassane przez reku może go zniszczyć.

W rozwiązaniu Jareq'a tego problemu dla rekuperatora nie ma (z gorącym rozruchem).

 

Szukam rozwiązania automatycznego, bo ręczne może w wielu sytuacjach zawieść, a reku jest drogi.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam,

 

 

przepraszam że, piszę tak późno przez te zafajdane zmiany w budowie forum , jak wszyscy wiedzą po sobie wszystko gdzieś poznikało tematy,posty,korespondencja itd.

 

 

teraz na temat

 

 

Mnie zastanawia coś innego. Chodzi mi mianowicie o zabezpieczenie rekuperatora przed napływem gorącego powietrza z kominka w przypadku zaniku napięcia. Wówczas gorące powietrze będzie się rozchodziło wszystkimi kanałami podłączonymi do kominka, w których będzie w stanie pokonać opory przepływu.

Ze zdjęć wnioskuję, że kanały mające wloty od góry (na suficie) leżą poziomo, więc na skutek małej różnicy poziomów wysokości, napór gorącego powietrza będzie stosunkowo mały w porównaniu do oporów przepływu w tych kanałach.

Kanały pod sufitem, ale mające wloty na ścianie są skierowane do góry (przechodzą przez strop - tak przynajmniej widać na zdjęciu) więc w tym przypadku parcie gorącego powietrza będzie większe niż dla kanałów z wlotem na suficie (większa różnica poziomów wysokości).

Pozostaje jeszcze kanał od rekuperatora, który ma wlot na ścianie, ale stosunkowo nisko nad podłogą i prowadzi prawdopodobnie na poddasze, gdzie jest zamontowany rekuperator. Różnica poziomów wysokości dość znaczna, myślę że około 2 - 2,5m, więc i parcie gorącego powietrza będzie duże, choć wlot jest nisko umieszczony, gdzie powietrza będzie miało najmniejsza temperaturę

Według mnie, gorące powietrze popłynie wszystkimi kanałami, ale największy objętościowo strumień będzie w kanale, w którym jest największa różnica poziomów wysokości.

Jak się pan zabezpieczył przed takim przypadkiem? Czy próbował pan wyłączyć rekuperator przy rozgrzanym kominku i obserwować zmiany temperatur w kanale od rekuperatora do kominka?

 

 

Tomek

 

Rekuperator mam tuż za ściną na wysokości kominka i nawet przy takim usytuowaniu obawiałem się o zjawisko które Pan opisuje czyli "powrót " gorącego powietrza do reku - jednak jak pokazała praktyka nie słusznie.

Mam czujniki temperatury zainstalowany między innymi na wyjściu z reku ( około 2 mb. od wylotu widocznego na zdjęciu u dołu ) - temperatura przy wyłączonym reku i pracującym kominku nie wzrasta, pomimo wzrostu temperatury w obudowie kominka, przeważnie wynosi ona 55 st. a po wyłączeniu wzrasta do 70-80 st..

Wprawdzie nie robiłem tych obserwacji w skali wielogodzinnej tylko kilkuminutowej, jednak w zasadzie brak wzrostu temperatury na wylocie reku całkowicie mnie uspokoił. Prawdopodobnie różnica temperatur pozwala na działanie i minimalny przepływ powietrza nawet przy wyłączonym rekuperatorze i skutkuje brakiem wzrostu temperatury na wylocie z reku.

Postaram się sprawdzić to przy dłuższym wyłączeniu centrali

 

 

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja również rozważam połączenie kominka, bez płaszcza wodnego, z wentylacją mechaniczną, ale z uwagi na to, że chcę to zrobić w domu, który już jest eksploatowany, więc nie mogę sobie pozwolić na "demolkę" - większe przebudowy.

Chcę wykorzystać gorące powietrze z kominka do podgrzania cieczy (zasobnik około 100 L) poprzez wymiennik powietrze - ciecz i tak ochłodzone powietrze puścić na rekuperator od strony wyciągu - zasysanie przez wentylator wywiewny rekuperatora. Liczę, że chłodząc gorące powietrze i dobierając jego ilość (przepustnicą lub zaworem trójdrożnym) będę w stanie otrzymać na wejściu do reku na wywiewie temperaturę około 35-45 st.C. Taka temperatura przełoży się przez wymiennik reku na podwyższoną temperaturę powietrza po stronie nawiewu.

 

Tomek

 

Ciekawe rozwiązanie

Możesz opisać dokładniej jak ma wyglądać droga powietrza z kominka do reku. Czy dobrze zrozumiałem i wygląda to tak :

 

powietrze z obudowy - wymiennik powietrze woda ( jaki ?) - rekuperator

przepustnica ( skąd powietrze ?) - rekuperator

 

 

jeżeli tak ma to wyglądać wydaje mi się , że trudno będzie tym sterować w celu otrzymania porządnej temperatury do rekuperatora ( uważam ,że należy unikać rozwiązania polegającego zasysania gorącego-ciepłego powietrza do centrali).

 

 

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe rozwiązanie

Możesz opisać dokładniej jak ma wyglądać droga powietrza z kominka do reku. Czy dobrze zrozumiałem i wygląda to tak :

 

powietrze z obudowy - wymiennik powietrze woda ( jaki ?) - rekuperator

przepustnica ( skąd powietrze ?) - rekuperator

 

 

jeżeli tak ma to wyglądać wydaje mi się , że trudno będzie tym sterować w celu otrzymania porządnej temperatury do rekuperatora ( uważam ,że należy unikać rozwiązania polegającego zasysania gorącego-ciepłego powietrza do centrali).

 

 

 

pozdrawiam

 

 

Witam.

 

Ja mam taką sytuację, że dom w którym próbuję ucywilizować sytuację cieplną jest moich teściów. Dom ma 5 lat. Od dwóch lat próbuję, z oporami reszty domowników, rozwiązać problem gorącego salonu na parterze (z kominkiem - 26 st. C) i "chłodnych" sypialni na piętrze (21 st.C).

Udało mi się zrobić wentylację mechaniczną na piętrze (trzy sypialnie i korytarz. Mam też poprowadzoną rurę na gorące powietrze z kominka na parterze do poddasze, gdzie jest reku.

 

Wygląda to tak jak na schematach.

To co jest na kolorowo, to już mam zrobione. To co jest na czarno, to projekt, który będę chciał zrealizować, jak uda mi się rozwiązać problemy, o których wcześniej pisałem.

Rury od wentylacji mechanicznej mam o średnicy 180 mm (SONODUCT AD-L) a od kominka o średnicy 160 (temp. max 250 st.C).

 

Jakbym budował dom od podstaw lub robił generalny remont, przebudowę, bo był się prawdopodobnie zdecydował na GWC i rozwiązanie Jareq'a.

 

Tomek

Rekuperaor + kom&#105.jpg

Widok budynku - k.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe rozwiązanie

Możesz opisać dokładniej jak ma wyglądać droga powietrza z kominka do reku. Czy dobrze zrozumiałem i wygląda to tak :

 

powietrze z obudowy - wymiennik powietrze woda ( jaki ?) - rekuperator

przepustnica ( skąd powietrze ?) - rekuperator

 

 

jeżeli tak ma to wyglądać wydaje mi się , że trudno będzie tym sterować w celu otrzymania porządnej temperatury do rekuperatora ( uważam ,że należy unikać rozwiązania polegającego zasysania gorącego-ciepłego powietrza do centrali).

 

 

 

pozdrawiam

 

 

Witam.

 

Ja mam taką sytuację, że dom w którym próbuję ucywilizować sytuację cieplną jest moich teściów. Dom ma 5 lat. Od dwóch lat próbuję, z oporami reszty domowników, rozwiązać problem gorącego salonu na parterze (z kominkiem - 26 st. C) i "chłodnych" sypialni na piętrze (21 st.C).

Udało mi się zrobić wentylację mechaniczną na piętrze (trzy sypialnie i korytarz). Mam też poprowadzoną rurę na gorące powietrze z kominka na parterze do poddasza, gdzie jest reku.

 

Wygląda to tak jak na schematach.

To co jest na kolorowo, to już mam zrobione. To co jest na czarno, to projekt, który będę chciał zrealizować, jak uda mi się rozwiązać problemy, o których wcześniej pisałem.

Rury od wentylacji mechanicznej mam o średnicy 180 mm (SONODUCT AD-L) a od kominka o średnicy 160 (temp. max 250 st.C).

Zaworem trójdrożnym chciałbym regulować stosunek gorącego powietrza z kominka i powietrza z wentylowanych pomieszczeń, żeby osiągnąć na wejściu do reku temperaturę około 30-35 st.C.

 

Jakbym budował dom od podstaw lub robił generalny remont, przebudowę, bo był się prawdopodobnie zdecydował na GWC i rozwiązanie Jareq'a.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

 

Udało mi się zrobić wentylację mechaniczną na piętrze (trzy sypialnie i korytarz). Mam też poprowadzoną rurę na gorące powietrze z kominka na parterze do poddasza, gdzie jest reku.

 

Tomek

 

A może zrobić na piętrze DGP grawitacyjne, bez łączenia z rekuperatorem,

powinno pomóc i wyrównać temperaturę w domu

 

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HEj

bardzo ciekawe spostrzeżenia w tym wątku. Gratuluję pomysłowości i zawziętości i dziekuję za wiedzę

 

Mam kilka pytań związanych z połączeniem rekuperatora z kominkiem

Pomożecie? :) liczę na Was

 

 

a więc, planowany rekuperator Bartosz Vena 4 500m3/h - strych

kominek w salonie - jeszcze nie wybrany

koza na poddaszu - pomieszczenie nad garażem - miejsce spotkań, rekreacja

stan w stanie surowym zamkniętym

piec gazowy kondensacyjny

głównie ogrzewanie podłogowe + kilka grzejników na poddaszu

 

chciałbym wykorzystać ciepło z kominka i kozy za pomocą rekuperatora

czy wskazane jest aby kominek był z płaszczem wodnym?

gdy dopytywałem o kominek z DGP i wspomniałem o rekuperatorze sprzedawca wspomniał że nie ma wtedy sensu wprowadzać DGP.

 

myślę o tym aby "ciepłe powietrze z kominka nie było tłoczone do rekuperatora a tylko za pomocą wentylatora przesyłane do innych pomieszczeń, jednym słowem było to coś w rodzaju DGP gdzie dołączono nawiew rekuperatora"

 

myślę także o klimakonwektorze który ma podgrzewać powietrze do reku zimą a chłodzić latem - czy to dobry pomysł?

 

przejrzałem rozwiązanie Jareq'a lecz zastanawiam się czy to jest rozwiązanie dla mnie

 

Bardzo proszę o podpowiedzi i sugestie

pozdrawiam

Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...

Witam.

Udało mi się wreście zbudować układ do buforowania ciepła odzyskanego z kominka.

Układ, który zbudowałem trochę różni się od tego, którego schemat wcześniej umieszczałem na forum.

Zrezygnowałem z zastosowania zaworu trójdrożnego oraz przepustnicy na kanale doprowadzającym gorące powietrze z kominka.

Zastosowałem natomiast przetwornicę z układem ładowania akumulatora, no i oczywiście akumulator, jako układ zabezpieczający reku przed cofnięciem się gorącego powietrza w przypadku zaniku zasilania 230V.

Wymienniki ciepła przed reku i na zasysaniu świeżego powietrza z otoczenia zbudowałem sam, z nagrzewnic samochodowych oraz płyt z wełny mineralnej oklejonych folią aluminiową.

 

Teraz trochę parametrów technicznych.

Reku WOLF: Imax = 1,95 [A], Pmax=310[W].

Pompy Grundfos 25-40 Imax=0,34[A], Pmax =85[W] - sztuk 2.

Zasobnik wody (bufor) - pojemność całkowita 160 L - napełniony około 90 L roztworu glikolu z wodą.

Akumulator - HAMMER 72Ah.

Przetwornica o mocy max 600W.

 

Temperatury mierzone w październiku i listopadzie, mrozów nie było, ale temperatura na zewnątrz około 2 st.C.

Reku:

- zasysanie świeżego powietrza: 2 st.C,

- zasysanie zużytego powietrza z domu: 27 st.C (?? w pokojach zmierzone 23-24 - na wysokości około 1,5m od podłogi),

- wyrzut zużytego powietrza: 8 st.C,

- wyrzut świeżego powietrza na pokoje: 23 st.C.

 

Wymiennik ciepła gorące powietrze - glikol:

- przed (max) 92 st.C,

- za (max) 33 st.C.

Mała uwaga co do tego wymiennika.

Temperatura powietrza na wyjściu z wymiennika nigdy, jak dotąd, nie była wyższa niż temperatura cieczy odbierającej ciepło o więcej niż 2 st. C.

A zatem, temperatura powietrza opuszczającego wymiennik w przybliżeniu równa się temperaturze cieczy chłodzącej.

 

Wymiennik ciepła do podgrzewania powietrza świeżego z otoczenia:

- przed (min) 2 st.C,

- za (max) 31 st.C.

Mała uwaga. Różnica w pojemnościach cieplnych między powietrzem i roztworem wodnym glikolu jest tak duża, że chwilowe zadziałanie pompy i wtłoczenie ciepłego roztworu glikolu na wymiennik natychmiast powoduje szybki wzrost temperatury powietrza za wymiennikiem.

Muszę z tym jeszcze powalczyć, bo przez to mam duże wahania temperatury oraz częste załączenia pompy, na dosłownie kilkanaście sekund.

Ten wymiennik ma za zadanie podgrzewać zimne powietrze, wtedy, gdy temperatura powietrza jest mniejsza niż 0 st.C, żeby reku nie robił dysproporcji między nawiewem a wywiewem (zabezpieczenie przed zamarzaniem wymiennika w reku).

 

Wszelkie uwagi lub pytania do zastosowanego układu mile widziane.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 years później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...