Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Co lepsze (i tańsze) - wymiana gruntu czy dom na studniach?


Recommended Posts

Wymiana gruntu to koszt materiału + zagęszczania

 

Orientujesz się może w cenie materiału i robocizny?? Pytam bo prawdopodobnie wymiana gruntu mnie nie ominie.Z tym że będzie to 1 m grubości ( ok. 200 m3).Na tym chciałbym wylać płytę fundamentową.... Wykonawca mnie straszy wielkimi kosztami a poza tym nie chce robić płyty fundamentowej twierdząc że to jakaś głupota z gazet :o

 

Cena materiału zależy od tego co ma być w zamian za grunt pierwotny - mnie proponowano w pierwszej wersji: kamień łamany, kliniec, żwir, piasek (chodzi o warstwy), a obecnie stanęło na żwir + piasek. Sprawa druga to lokalne ceny - przelicznik z m3 na tonę to mnie podano, że 1m3 to ok. 1,5 tony. jeżeli chodzi o zagęszczanie to np. koszt walca wibracyjnego to 80-100zł/godz., ale są rózne sposoby zagęszczania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jestem właśnie na etapie przygotowania sie do ustawienie studni. Warunki mam podobne 1,60-1,80 m torfu a woda na 0,80 m. Wszystkie studnie powinny byc oparte na tym samym poziomie ( nawet waga studni ma znaczenie- równoważy ona całą konstrukcje aby nie następywał zwiekszony nacisk na grunt tylko w jednym miejscu, np w okolicach gdzie jest komin) wiec konstruktor zarządził 2,40 m wysokości studni (poziom zero domu podwyższony jeszcze od gruntu o 1m).Tak że studnie zagłębione w gruncie nośnym gdzieś na 0,60m. W/g konstruktora studnie zostana zaczopowane od góry i z dołu mocnym betonem. Srodek zalany słabym betonem i dopełniony gruzem betonowym. Zbrojenie w studniach to tylko kilka prętów. Na to oczep 0,60x0,50 z 7 prętami fi 20. a studnie różne - fi 1,60 , fi 1,20 i fi 0,80. Dom lekki z gazobetonu, blachodachówka i sciany działowe k/g. Strop jak w piwnicy troche bedzie kosztował ale nie ma innego wyjścia. Obok mojej działki płynie rzeczka i w gruncie występuja sezonowe wachania wody. W przypadku wymiany gruntu moze to powodować rozlużnienie nasypanego piachu na styku piach-torf. Torf na bardzio mała gęstośc i bez problemu piach moze sie w tym kierunku przemieścic, co po wielu latach (nikt nie wie kiedy) moze powodowac pękanie ścian. Stawianie domów i budowni na studniach znane jest od stu lat i mozna to zrobić nawet do gębokości 30 m!!!!!. Mój konstruktor od 35 lat buduje domy, mosty , słupy wysokiego napiecia, różne konstrukcje dla rafinerii na żuławach, łąkach, torfach, na dnie rzek, więc mam do niej :D zaufanie. Lepiej dać 10 000 zł wiecej i mieć pewność że wszystko jest pewnie. Przecież to oczywista oczywistość.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qrczaqu piszesz

b) budowa na studniach, zakładając średnicę 1,6m każdego z kręgów i odległość co 3-3,5 m (czekam na dokładną ekspertyzę konstruktora, ale raczej potwierdzi to)

U mnie przy lekkim domku z poddaszem (gazobeton, blacha i k/g) przy zbrojeniu oczepu 7 prętami fi20 studnie są rozstawione co 5,5-6,0 m. Zobacz na jakimś parkingu podziemnym w markecie jakie rozstawy maja podciagi i jakie wymiary maja słupy. Na tych słupach opiera sie cały cieżar marketu z półkami, towarem, klientami i dach ze śniegiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest tak jak piszesz, to u mnie być może udałoby się zmieścić na 9 palach (co 3-3,66m), chyba ze względu na poniższe informacje rzadziej się nie da. Mój tata kwestionuje identyczną wysokość każdej ze studni, ale dopiero po przymiarce projektu u konstruktora wyjdzie. A przy okazji - na ile się wycenił Twój konstruktor?

 

Po wizycie u znajomego architekta, który totalnie mnie zbrechtał za próbę adaptacji gotowego "brzydala" wracam do pierwszego projektu (o którym powiedział, że jak na gotowy to jest przyzwoity), także wymagającego przeprojektowania (likwidacja garażu na poziomie 0, skrócenie budynku o 1-1,5m). A zatem zmieniają się wymiary budynku - 8,9 x 11-11,5 m.

W nowej wersji planuję garaż w podpiwniczeniu (rzędna 91,40m, 80 cm wyżej od obecnego najwyższego poziomu wody - 90,60m, latem spada do 89,5m, a więc może być analogicznie jak w przypadku Twojego strumyka), poziom parteru na 93,2m, wysokość kalenicy 7,6m, czyli to podraża sprawę bo:

- 1 strop nad studniami,

- potem parter - to już 2-gi strop

- piętro już można by wykonać jakiejś lekkiej technologii

- ściany budynku to też raczej Ytong lub podobny, dach - myślę o dachówce ceramiczno-metalowej (waga 5-7kg/m2)

 

Jako plus tego rozwiązania należy wówczas zaliczyć fakt, że pod fundamentami nie muszę podnosić gruntu o 2m - poziom obu sąsiadów to 93m, a że działka jest wąska, to zostaną mi pasy po 4 m z każdej strony + nawóz ziemi od strony ogrodu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przy lekkim domku z poddaszem (gazobeton, blacha i k/g) przy zbrojeniu oczepu 7 prętami fi20 studnie są rozstawione co 5,5-6,0 m. Zobacz na jakimś parkingu podziemnym w markecie jakie rozstawy maja podciagi i jakie wymiary maja słupy. Na tych słupach opiera sie cały cieżar marketu z półkami, towarem, klientami i dach ze śniegiem.

 

Troche nietrafione to porównanie, co do tego że na "tych słupach opiera sie cały ciężar " pelna zgoda ale w takim garażu markecie pod tymi słupami znajdują sie duże stopy które przekazują ciężar na grunt. A tu mamy sytuacje kiedy studnie (fakt o wiekszym przekroju niż słupy w markecie) muszą przekazać obciązenie na grunt.

Rozstaw studni i ich średnica zależy więc od obciązenie ale również od gruntu na jakim je stawiamy. Sama nośność studni jest sporo za duża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne z tym marketem to fakt nietrafione. Mam budynek 13x7,7 m i przewidziane 7 studni. kominy opieraja sie na poprzecznych belkach oczepu znajdujących sie w środku domu. Co do poziomu wody to poziom strumyka znajduje sie jakies 1,8-2,0 m poniżej działki , a na działce woda 0,80..... po prostu torf zachowuje się jak gąbka i podciaga wodę do góry. poza tym woda opadowa gromadzi sie na działce i powolutku saczy sie w dół. jak sie zagospodaruje działke , porobi spady by deszczowa swobodnie spływała będzie ok. Kiedys chciałem zrobic płytę ale torf jest nierównomiernie rozłozony na działce i płyta mogła by sie przez swój cieżar wycisnac wodę z torfu np. tylko z jednej strony i domek bym mial skośny. A konstruktor od płyty chciał za projekt 3,5 tyś. zł! za projekt studni zapłaciłem DROBNE!!! przyczym pani Konstruktor została moim kierownikiem budowy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem właśnie na etapie przygotowania sie do ustawienie studni. Warunki mam podobne 1,60-1,80 m torfu a woda na 0,80 m. Wszystkie studnie powinny byc oparte na tym samym poziomie ( nawet waga studni ma znaczenie- równoważy ona całą konstrukcje aby nie następywał zwiekszony nacisk na grunt tylko w jednym miejscu, np w okolicach gdzie jest komin) wiec konstruktor zarządził 2,40 m wysokości studni (poziom zero domu podwyższony jeszcze od gruntu o 1m).Tak że studnie zagłębione w gruncie nośnym gdzieś na 0,60m. W/g konstruktora studnie zostana zaczopowane od góry i z dołu mocnym betonem. Srodek zalany słabym betonem i dopełniony gruzem betonowym. Zbrojenie w studniach to tylko kilka prętów. Na to oczep 0,60x0,50 z 7 prętami fi 20. a studnie różne - fi 1,60 , fi 1,20 i fi 0,80. Dom lekki z gazobetonu, blachodachówka i sciany działowe k/g. Strop jak w piwnicy troche bedzie kosztował ale nie ma innego wyjścia. Obok mojej działki płynie rzeczka i w gruncie występuja sezonowe wachania wody. W przypadku wymiany gruntu moze to powodować rozlużnienie nasypanego piachu na styku piach-torf. Torf na bardzio mała gęstośc i bez problemu piach moze sie w tym kierunku przemieścic, co po wielu latach (nikt nie wie kiedy) moze powodowac pękanie ścian. Stawianie domów i budowni na studniach znane jest od stu lat i mozna to zrobić nawet do gębokości 30 m!!!!!. Mój konstruktor od 35 lat buduje domy, mosty , słupy wysokiego napiecia, różne konstrukcje dla rafinerii na żuławach, łąkach, torfach, na dnie rzek, więc mam do niej :D zaufanie. Lepiej dać 10 000 zł wiecej i mieć pewność że wszystko jest pewnie. Przecież to oczywista oczywistość.

 

tak z ciekawości jakie są u kolegi ceny kręgów betonowych ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W opisywanej sytuacji wydaje mi się że idea ,,mikropali" bedzie w tym przypadku najlepsza i najtańsza, w Poznaniu jest firma która wykonuje takie wzmocnienia gruntu firma nazwa sie Keller, profesjonalna firma z dużym doswiadczeniem, z tego co pamietam jeszcze niedawno 1mb mikropala wynosił około 100pln. Mikropale należałoby zwieńczyć płytą fundamentową...i odtąd powinna być przyjemnościa :wink: Być moze od tej strony gdzie torfy maja około 1m udałoby sie wykonać fundament tradycyjny co napewno zmniejszyłoby koszty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, a ile to wyjdzie?

 

Przyjmując długość średnią pala 4m (średnio przyjmuję 1,5m + 0,5m podwyższenie gruntu przed płytą +2m zakotwienie w gruncie nośnym) przy powierzchni zabudowy (zaokrąglając) 12x12m daje to co najmniej 7x7 = 49 pali 4 metrowych co 2 m * 100 PLN metr = 19600 PLN. Zakładam lekką zabudowę - patrz wyżej.

 

Czyli gdyby to była prawda to by była rewelacja...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, a ile to wyjdzie?

 

Przyjmując długość średnią pala 3m (średnio przyjmuję 1,5m + 0,5m podwyższenie gruntu przed płytą) przy powierzchni zabudowy (zaokrąglając) 11x10m daje to co najmniej 110 pali co 1 m * 100 PLN metr = 33000 PLN.

 

Wymiana gruntu 25000 PLN, ale jak mówiłem - boję się o opadanie gruntu w stronę jeziora. Więc albo studnie albo... te mikropale..

 

3m to mało...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co gdybać, dopuki nie wiemy o jakich obciązeniach mówimy, jaki dom, nie można określić ile tych mikropali wyjdzie(myśle żewyjdzie ich mniej niż piszesz), pozatym proponuje przemyśleć mozliwość posadawiania płyty na palach tylko w tej części gdzie warstwa torfu jest większa niż te 120-130cm, posadawianie na studniach napewno też zda egzamin, jednak posadawianie na studniach generalnie stosuje się przy dużych obciazeniach, nie jest to napewno skala domku jednorodzinnego. Jest też kilka innych metod, np technika wzmacniania gruntu kolumnami żwirowymi itd. Podstawą jest analiza tego przez konstruktora, i to najlepiej konstruktora który ma doswiadczenie we wzmacnianiu gruntów (tacy są napewno w firmach trudniących się wzmacnianiem gruntu).

W Twoim przypadku grunt nośny zalega dosc płytko, dlatego możliwości masz bardzo dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam jeszcze całkowitych kosztów wykonania studni. firma która to robiła nie ma ludzi, a do wykonania kilka większych zlecen od rafinerii...oni to płacą. Po kilku rozmowach z ludzmi którzy kiedys wykonywali domy na studniach i po konsultacji z p. inż. prawdopodobnie osadzenie na studni zrobie sam. Oczep i strop zrobią zbrojarze. Po wstępnych obliczeniach wyszło że całośc bedzie kosztować nie więcej niż 35 tyś.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...