Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Blogi

Nasze blogi społeczności

  1.  

    Witam czy ktoś robił sufit pod wieszany na stropie drewnianym

     

    Ma ktoś jakiś doświadczenie z taką konstrukcją.

     

    Jaki profil najlepiej wybrać i co jest ważne przy skręcaniu profili.

     

    Druga sprawa na jakiej wysokości porobić sufity ja chciałbym zrobić około 2.7 m

     

    mam mały domek i chciałbym podnieś trochę wyżej żeby było więcej przestrzeni.

     

    Teraz ścianki działowe mam wymurowane na 2.8 m i myślę żeby najpierw puścić belki i oprzeć je na końcach muru a dopiero przykręcać do belek profil .

  2.  

     

    Bez160tytu322u.jpg.55c1aeb9336ae931fccdff5e2574bd80.jpgBez160tyatu322u.jpg.d06fdccbfd53f6743675a90593d4491a.jpg

     

     



    plusy:

     

     



    oddzielone sypialnie od strefy dziennej, krotsze wejscie do salonu, centralnie umieszczone wejscie co poprawia estetyke, jeden komin, salon na południowy zachód

     

     



    sypialnia rodziców na północ i z widokiem na wejscie na działke.

     

     



    minusy:

     

     



    brak kotlowni i niewielki jeden pokój

    Bez160tytu322u.jpg.55c1aeb9336ae931fccdff5e2574bd80.jpg

    Bez160tyatu322u.jpg.d06fdccbfd53f6743675a90593d4491a.jpg

    Bez160tytu322u.jpg.55c1aeb9336ae931fccdff5e2574bd80.jpg

    Bez160tyatu322u.jpg.d06fdccbfd53f6743675a90593d4491a.jpg

    Bez tytułu.jpg

    Bez tyatułu.jpg

    Bez tytułu.jpg

    Bez tyatułu.jpg

    • 1
      wpis
    • 0
      komentarzy
    • 40
      odsłon

    Ostatnie wpisy

    Czy ktoś może buduje lub już wybudował dom technologią H-block? Jestem zainteresowany budowa tym systemem i szukam osób które mają doświadczenie z tym typem budowy domu.
    • 1
      wpis
    • 1
      komentarz
    • 41
      odsłon

    Ostatnie wpisy

     

     

    Teraz jest skończony dach, ogrodzenie z frontu i boku, położone wentylacja mechaniczna i zabite okna deskami z folią.

     

     

     

     



    zdj281cie3.jpg.7fe8c9c905eff72bd7131b59dae1caa1.jpgzdj281cie1.thumb.jpg.b5d1f05e634b2f40f6f842837699f355.jpgzdj281cie2.thumb.jpg.4b02e38c9c381e6412c9e7a3fddeed54.jpg

    zdj281cie3.jpg.7fe8c9c905eff72bd7131b59dae1caa1.jpg

    zdj281cie1.thumb.jpg.b5d1f05e634b2f40f6f842837699f355.jpg

    zdj281cie2.thumb.jpg.4b02e38c9c381e6412c9e7a3fddeed54.jpg

    zdj281cie3.jpg.7fe8c9c905eff72bd7131b59dae1caa1.jpg

    zdj281cie1.thumb.jpg.b5d1f05e634b2f40f6f842837699f355.jpg

    zdj281cie2.thumb.jpg.4b02e38c9c381e6412c9e7a3fddeed54.jpg

    zdjęcie 3.jpg

    zdjęcie 1.jpg

    zdjęcie 2.jpg

    zdjęcie 3.jpg

    zdjęcie 1.jpg

    zdjęcie 2.jpg

    • 2
      wpisów
    • 13
      komentarzy
    • 53
      odsłon

    Ostatnie wpisy

    radk
    Latest Entry
    Mapki odebrane no i 650zł skasowane, projekt powinien zagościć u nas w domu w poniedziałek wiec zabieramy się za adaptacje no a potem PnB.
  3.  

     

    Postawiliśmy na nowoczesny styl. Krzesła inspirowane projektem Eames. Musztardowe z polipropylenu i białe z tworzywa ABS. Różnice czuć. Polipropylen doże lepszy. Niestety nie było tych białych w wersji polip. Jeszcze mi się marzą na nie okrągłe poduszeczki, koniecznie szare w białe kropeczki, albo białe w szare kropeczki :)

     

     



    Przez te musztardowe krzesła musiałam zmienić poduchy w salonie na żółte. Żółty i szary to jest to. Z fioletu na razie zrezygnowałam.

     

     

     



    2013-12-2109_22_57.jpg.a08524f41f70d194297e3a054d6529cc.jpg2013-12-2109_23_13.thumb.jpg.49cc6cf21bca53a840d8ad732bfef9e8.jpg

    2013-12-2109_22_57.jpg.a08524f41f70d194297e3a054d6529cc.jpg

    2013-12-2109_23_13.thumb.jpg.49cc6cf21bca53a840d8ad732bfef9e8.jpg

    2013-12-2109_22_57.jpg.a08524f41f70d194297e3a054d6529cc.jpg

    2013-12-2109_23_13.thumb.jpg.49cc6cf21bca53a840d8ad732bfef9e8.jpg

    2013-12-21 09.22.57.jpg

    2013-12-21 09.23.13.jpg

    2013-12-21 09.22.57.jpg

    2013-12-21 09.23.13.jpg

  4. raas
    Latest Entry
    Zdążyliśmy przed wigilia:)
  5. atsyrut
    Latest Entry

     

    Niestety czas nie pozwala mi na bieząco prowadzić "Dziennika Budowy" na Forum Murator, ale jak tylko zakończy się proces z firmą wykonyująca mi tynki - postaram się uzupełnić go w miarę dokładnie...

     

     

    Chciałbym też poinformaowac Was - że dane które zamieszczam w dzienniku budowy i w moich postach - moga mieć rozbnieżności czasowe - gdyż nie są uzupełniane na bieżąco.

     

     

    dziękuję za wyrozumiałosc.

    • 1
      wpis
    • 1
      komentarz
    • 45
      odsłon

    Ostatnie wpisy

    Mam do docieplenia około 80 m/2 dachu 1 spadowego.Szerokość krokwi 18cm.Chciałem dać 18 wełny miedzy krokwie i 24 położyć na stelaż.Co mi doradzicie czy to dobre rozwiązanie.Dach z pełnym deskowaniem na to membrana łata kontr łata i blacha.Mam jeszcze problem z cyrkulacją powietrza bo mogę dać 16 wełne miedzy krokwie ale i tak od zew.nie ma dostępu powietrza ponieważ styropian z elewacji dotyka obróbki blacharskiej.
  6. kurcze za pierona nie wiem jak dodać zdjęcia, bo ktoś prosił na forum o zdjęcia holuuu a jakieś poz-nachodziłam :(
    • 1
      wpis
    • 0
      komentarzy
    • 39
      odsłon

    Ostatnie wpisy

     

    w sumie to nie uzywalem wpisow do dziennika od... b. dawna :) (jak jeszcze dzialal stary system)

     

    wiec maly update - wykonczeniowka wykancza mnie ale co tam, brniemy do przodu!

     

    Daszek sie ociepla welna (milo, ze zima poczekala), lazienki sie robia, podobnie jak sufity i oswietlenie.

     

    Z juz dzialajacych instalacji to WM, wiekszosc elektryki, ogrzewanie.

  7. jutka74
    Latest Entry

     

     

    No i mam - nie trzeba było w necie grzebać to nie byłoby zagwozdki:P

     

     



    Znalazłam cegłę rozbiórkową, którą planowaliśmy w pokoju dziennym na ścianie tuż za kozą i cenę ma niezłą...

     

     



    problemem jest transport

     

     



    a tak blisko jest - kilkanaście kilometrów zaledwie. Rozmawiałam już z właścicielem cegły - ma się wstrzymać jakby co - namawiam Pana Męża, ale on twierdzi, że teraz mat budowlane najważniejsze a nie cegła(no i że taka jasna jest (!!!) Ych:mad: ciekawe kiedy dostanę cegłę w takiej korzystnej cenie

    • 1
      wpis
    • 1
      komentarz
    • 41
      odsłon

    Ostatnie wpisy

    Inżynierka
    Latest Entry

     

     

    Witam wszystkich, którzy mają ochotę towarzyszyć mi w dalekiej podróży jaką jest w moim przypadku (ze względów finansowych) budowa domu jednorodzinnego.

     

     



    Jestem na etapie wyboru projektu. Działka nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, więc konieczne będzie wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wszystkie dokumenty są już przygotowane, ale ze względu na trudności z podjęciem decyzji, nie zostały złożone. Mamy tylko:

     

     



    1. Pozytywną opinię od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (inwestycja zlokalizowana będzie na obszarze objętym ochroną konserwatorską)

     

     



    2. Warunki przyłączenia energii elektrycznej

     

     



    3. Warunki przyłącza wodociągowego

     

     

     



    A oto dziki lokator, który zamieszkuje obecnie naszą działkę (a może już nie? Zdjęcie wykonane we wrześniu 2013r.)

    IMG_0711.jpg.d489374766088a7ac84a3e7e75a2b4cd.jpg

     

     

     

     



    W mojej galerii zamieściłam kilkanaście zdjęć z rozbiórki domu. Na naszej działce "zalegał" stary dom z lat 70-tych, co do którego również mieliśmy wątpliwości, czy burzyć, czy remontować... W trakcie rozbiórki nasze wątpliwości zostały rozwiane. Takiego próchna i zgnilizny nie opłacałoby się remontować!

    IMG_0711.jpg.d489374766088a7ac84a3e7e75a2b4cd.jpg

    IMG_0711.jpg.d489374766088a7ac84a3e7e75a2b4cd.jpg

    IMG_0711.jpg

    IMG_0711.jpg

  8.  

    Witam Wszystkich

     

    Jestem nowym użytkownikiem chodź forum czytam od ponad roku.

     

    W tym roku zamierzam zbudować kominek i proszę o porady i sugestie

     

    Kominek będzie stał na piętrze jednopiętrowego domu do ogrzania będzie miał ok 100mkw jest to powierzchnia tylko tego mieszkania na piętrze. Mieszkanie określam jako średnio zaizolowane a nawet słabo.

     

    Zgodę kominiarza dostałem na zamontowanie kominka, w celu podłączenia zostanie wykorzystany stary komin do którego kiedyś był podłączony piec kaflowy.

     

     

    Mam obawy o to czy komin nie będzie za krótki chodzi tu o podłączenie kominka do komina bo od tego podłączenia będzie do wylotu ok 2,5m a sam komin idzie od piwnicy ok 9m. wymiary komina to 14x20

     

     

    Wkład kominkowy będzie oddalony o ok 2m od komina i chciałem zastosować tam rury stalowe ze spadem ok 5-10cm w stronę wkładu.

     

    Podłączenie od strony kominka to

     

    -radiator 0,5m

     

    -kolanko nastawne

     

    -rury dymne 1m+0,75m

     

    -kolanko

     

    -rura- wchodząca do wkładki dwuściennej zamurowanej w kominie

     

     

    Wkład jaki wybrałem to Tarnavva Unica 14kW - chyba że ktoś poda mi rzeczowe powody przeciw, bądź poda dobry zamiennik w podobnej cenie

     

    - do wkładu zastosowany będzie stojak z doprowadzeniem powietrza do spalania z zewnątrz rura fi100(taki jest otwór na stojaku więc nie widzę sensu większego chyba że się mylę)

     

     

     

    Kominek ma być wykorzystywany jako drugie źródło ogrzewania lecz bardziej kierowane jako główne. Niestety nie jest na środku mieszkania znajduje się w skrajnym pokoju od którego będę rozprowadzał ciepło DGP do pozostałych pomieszczeń. W chwili obecnej chce spróbować grawitacyjnie a jeśli by nie dało rady wstawić turbinę

     

     

     

    Rozkład pomieszczeń:

     

    -pokój z kominkiem 27,5mkw

     

    -korytarz 10,5mkw (z tego korytarza co jakiś fragment będzie rura DGP do pokoju)

     

    -pokój 8mkw (oddalony od wkładu o 3,5m)

     

    -pokój 18mkw (oddalony od wkładu o 6m)

     

    -kuchnia 21mkw (oddalona od wkładu o 8m)

     

    -łazienka 15mkw (oddalona od wkładu o9,5m)

     

    Planowałem puścić z obudowy kominka jedną rurę fi 250 albo jak znajdę fi300 stalową bez ocieplenia a później rozdzielić to na dwa kanały, wszystko miało by iść pod sufitem.

     

    Pierwszy -miał by zasilać dwa pokoje przekrój przewodu fi150- zastanawiam się też nad kanałami płaskimi 7x20

     

    Drugi - ogrzewać miał by kuchnie i łazienkę fi 150 bądź kanał płaski

     

     

     

    Obudowa kominka miała by wymiary

     

    - podstawa z bloczków betonowych 120x70 odległości od wkładu ok 10cm

     

    - była by zabudowaniem prostym pionowym do samego sufitu 2,5m

     

    - kratki nawiewne 10x10, 40x20cm wszystkie są z pomieszczenie gdzie znajduje się kominek, są to orientacyjne wymiary

     

    - wylotowe 2szt 15x10 też orientacyjnie, resztę mam nadzieje że odbierze DGP

     

     

     

    Obudowa ma być wykonana:

     

    Wariant pierwszy

     

    -fundament z bloczków tj. pisałem na wysokość ok 50cm

     

    -płyta izolacyjna 3cm na wszystkie ścianki i izolacje ściany gr.3cm

     

    -komorę zamknął bym na wysokości ok 2-2,3m reszta była by przeznaczona na komorę dekompresyjną (również wentylowaną)

     

     

     

    Teraz trochę zamieszania

     

    Chciałem od środka pomiędzy płytami izolacyjnymi a wkładem wymurować na wysokości ok 60-70cm na sztorc z cegły szamotowej ściankę która by odbierała nadmiar ciepła z wkładu i oczywiście oddawała by go po wygaśnięciu w kominku.

     

    -jedną z opcji jest też zamknięcie tej ścianki od góry blachą ocynkowaną w której byłby otwór na rurę DGP i spalinową -druga opcja to bez tej blachy rura bez dystrybutora opuszczona do komory.

     

     

     

    Wariant drugi

     

    -fundament z bloczków tj. pisałem na wysokość ok 50cm

     

    -płyty szamotowe 3cm wysokość ok 120-150cm później płyta izolacyjna 3cm (komoda dekompresyjna)

     

    Nie wiem jak zadziała połączenie płyt izolacyjnych i szamotowych

     

    Rura DGP tez albo z dystrybutorem albo opuszczona do komory

     

     

     

    Proszę o pomoc w wyborze wariantu i oczywiście porady i uwagi mile widziane

    • 1
      wpis
    • 3
      komentarzy
    • 41
      odsłon

    Ostatnie wpisy

     

    Witam

     

    Znalazłam się w bardzo trudnej sytuacji , bo pomysły na suchą podsadzkę w mojej salce treningowej już mi sie wyczerpały ,a problem pozostał i doprawdy nie wiem co zrobić.

     

    może tu uzyskam pomoc , o co proszę z całego serca, bo jestem zrozpaczona.

     

    Ale od początku . Salka , w której prowadzone są treningi bokserskie ma 56m2.Nie ma tam okien i ogrzewania i położona jest poniżej poziomu gruntu, ( około 1m w głąb - jakby w piwnicy.) Wchodzi się tam bezpośrednio ze dworu ( kilka schodków w dół). Na podłodze położone były płytki gresowe, które ( ze względu na poślizg ) pokryłam wykładziną "lentex"( myślałam , ze będzie ok), Wentylacja grawitacyjna raczej słabo się spisywała więc na ścianie przeciwległej do wejścia (drzwi) zamontowałam wyciąg ,aby wymusić obieg powietrza

     

    Wszystko jest ok kiedy na dworze jest sucho , ale już przy większej wilgoci na zewnątrz, posadzka się poci i robi się ślisko , - nie można trenować. W lecie całymi dniami mieliśmy otwarte drzwi , aby cały czas wietrzyć pomieszczenie, aby nie było problemu., ale teraz w zimie przy obecnej pogodzie , gdzie jest dużo wilgoci nic juz nie pomaga , Wentylator chodzi , a posadzka się poci i przy takich intensywnych treningach bokserskich chłopcy się ślizgają.

     

    Nie wiem już co wymysleć , aby coś tę wilgoć wchłonęło.

     

    Ktoś podsunął mi pomysł aby zrobić zwykła wylewkę betonową , szorstką powierzchnię i wtedy nie będzie ślisko.

     

    Czy to dobry pomysł , aby na te kafle gresowe wylać teraz wylewkę? jakiej grubości? czy to coś da ?

     

    Bardzo proszę o odpowiedź , bo jestem załamana , chyba będę musiała ten interesik zamknąć .

     

    Pieniędzy z tego nie ma , tylko same kłopoty.

     

    Co można by było zrobić tanim kosztem , aby poprawić sytuację ?

     

    Jeśli wylewkę , to można to zrobić teraz ? ile musi schnąć ?

     

    Będę szczerze wdzięczna za każdą podpowiedź i z góry za nią dziękuję

     

    Pozdrawiam serdecznie Barbara

    • 1
      wpis
    • 0
      komentarzy
    • 30
      odsłon

    Ostatnie wpisy

    Witam są to moje pierwsze wpisy - zobaczymy jak to wyjdzie. Z wiosną będę zakładała swój ogródek, powstawiam troszkę zdjęć i oczekuję na waszą pomoc:)). Jestem całkowitą nowicjuszką:)). Chęci i zapł mam gorzej z umiejętnościami.
  9. Czy znajdzie się jakiś mądry specjalista który wytłumaczy jak położyć lakier z brokatem by nie zostawały smugi na ścianach. Zaznaczam, że próbę wykonałem walkiem i pędzlem i nie jest to efekt jaki oczekiwałem. pędzlem rozprowadziłem brokat nierównomiernie a po walki zostały smugi. Wiec może ktoś wytłumaczy krok po kroku jak to się robi?
  10.  

    Hmm....ciekawe czy ktoś tu jeszcze zagląda. W sumie tak rzadko piszę, że nie ma się czego spodziewać. A rzadko piszę, ponieważ jak wskazuje sam temat nasza inwestycja pod nazwą "Budowa domu" jest już praktycznie skończona ponieważ mamy już i podbitkę i elewację. Wprawdzie nastąpiło to jakiś czas temu ale nie było kiedy wrzucić zdjęcia. A jako, że takowe już zrobiłem to jest się czym pochwalić.

     

    Poza tym to już pozostaje nam codzienność a więc np. walka z myszami na wiosnę :)

     

    W międzyczasie musieliśmy też zainwestować w stację uzdatniania wody ponieważ po zmianie źródła wody jej twardość bardzo się pogorszyła i kamień był wszędzie aż skorodował nam grzałkę w pompie. A propos pompy - komfort jest, nic nie trzeba przy niej robić. Jedyne co to próbuję zmieniać różne ustawienia aby korzystać z niej jak najbardziej optymalnie oraz oczywiście zmniejszać koszty :) Dobrze, że tegoroczna zima jest dużo łagodniejsza od poprzedniej bo portfel jest z tego powodu bardzo zadowolony :)

     

    A jakby ktoś kiedyś chciał skorzystać z naszych doświadczeń to z chęcią się nimi podzielę - wystarczy zapytać.

     

    A tymczasem wszystkiego najlepszego w Nowym Roku i sukcesów dla wszystkich budujących:)

    • 1
      wpis
    • 0
      komentarzy
    • 27
      odsłon

    Ostatnie wpisy

     

    <>

     

     

    za reklamę na forum się płaci ....

  11. Niuniaaa
    Latest Entry

     

    Żeby nie było tak łatwo, w czerwcy kiedy chcieliśmy zdjąć humus tak lało, że spadło 100listrów wody na m2. Urlop męża mijał nieubłagalnie a koparkowy zatopił się pięknie na działeczce pozostawiając 1 metrowe ślady po kołach. 2 tygodnie trwało oczekiwanie na przeschnięcie, koparkowy przyjechał mniejszym sprzętem i poszło humus zdjęty, twarze zadowolone:) Geodeci wbili (19!!!) palików wyznaczających budynek (oczywiście nie obyło się bez ich pomyłki, chcieli nam dom za blisko drogi wyznaczyć ale moja w tym głowa, by to zauważyć:)). No i...co dalej??? Zostaliśmy z nierówno zresztą rozkopaną działką, kilkunastoma palikami i projektem w rękach. Po wyznaczaniu ścian budynku przez mojego tatę (zwanego dalej T) i męża (M) przez jeden dzień nie było nic widać. Zawału prawie dostałam, bo myślałam, że T wie jak to się robi ale...nie do końca! Polegli... na ryzalicie... wzięłam się za robotę z mamuśką i po burzy mózgów udało nam się wpaść na pomysł jak to dobrze zrobić. Dalszych perypetii nie rozpiszę dokładnie, bo:evil:cenzura obowiązuje... w gąszczu drutów i drucików, w których odnaleźć się mogłam tylko ja (a potem i wtajemniczony M) czuliśmy się jak w sieci pajęczej:) skutek: ściany i kominy wyznaczone. Czas na kopanie. Pomocnicy: mój brat, kolega, M... Temperatura 30 stopni w cieniu... działka w pełni nasłoneczniona...koszmar...3 dni chyba trwało. Udało się bez strat w ludziach.

     

    Później podsypka i... ukochane przez nasz ZBROJENIE wszystkie strzemionka - moja robota, łączenie strzemion z prętami - M z bratem i kolegą (niezastąpieni pomocnicy!), długo trwała praca, M stracił wszystkie (ostatnie) włosy (a gdzie do końca budowy!!! ) ale - zrobili. Następnie do pracy wkroczył T i z M zrobili szalunki (chyba yło wtedy 50stopni w słońcu...) i za kilka dni betoniary przyjechały i zalały.

     

    Potem M praca wezwała na miesiąc do lasu, z którego nosa nie wyściubił. T wznosił ściany fundamentowe z pomocą mojego teścia i szwagra M. Szybko się uwineli, kawał dobrej roboty "odwalili". Potem wiadomo - tynkowanie tego, dysperbit, ocieplanie, folia i...powrót M. Zasypywanie poszło gładko, ubijanie piachu również... i od tamtej pory (październik) stoimy i czekamy aż szanowny bank zlituje się i da kredyt...niestety, wszystko najbardziej od mojej pracy jest zależne ale to temat rzeka... :) może w kwietniu złożymy wniosek ponownie:( ale narazie nie zapeszam...czekamy na tą właściwą dla bankowców chwilę. W międzyczasie dostawca energii postawił nam słup, a my walczymy z kanalizą (zburzyliśmy na teściów działce budynek, by uzyskać jak najkrótsze dojście od studzienki do naszego domu żeby móc uzyskać odpowiedni spadek i uniknąć przepompowni. Do wiosny chcemy jeszcze kanalizę w fundamentach rozprowadzić i się podpiąć, jeśli się uda to i zalać płytę. Jak będzie? Czas pokaże, narazie wyluzowałam i czekam na "lepsze czasy" :)

  12. Jak w tytule. Mam nadzieje, że ktoś uzupełni tą listę i ja również się czegoś dowiem.

     

    Otóż ranking ten wygrywa chyba piasek. Jeśli ktoś budując płytę fundamentową, wygrzebuje więcej ziemi niż trzeba, moje ręce składają się do oklasków. Jeśli uzupełnia to zagęszczonym piaskiem wcześniej odrenowując teren, jest to chyba najlepsza inwestycja w izolacje jaką można zrobić. 50 cm suchego piachu to 5-7 cm najlepszego styropianu. Zastępujemy więc coś co kosztuje około 400-250zł/m3 (XPS-EPS200) czymś co kosztuje około 30zł/m3 (zakładając 20 zł za tonę piachu)! Jeśli wiemy, że nasz piach stać będzie w wodzie, zysk nie jest już tak oczywisty. Aby piach był naprawdę suchy, jego suchą formę należałoby ułożyć w wodoodpornych workach. Niemniej nawet wtedy najbardziej mokra piaskowa breja jest wciąż bardziej opłacalna niż dodatkowa warstwa XPSu. O wiele gorszą izolacje niż piasek stanowi żwir. Przewodność cieplna żwiru równo się przewodności najgorszego mokrego piachu, czyli około 1,5 W/mK

     

    Ziemia kosztuje w zasadzie tyle ile koparka która przełoży ją z jednego miejsca działki na drugie. Jej najcieplejszą warstwą jest humus, a jej przewodność cieplna, podobnie jak piasek, determinowana jest przez jej wilgotność. I nie tak determinowana jak znamy to w przypadku wełny czy styropianu. Wtenczas starty zamokniętej izolacji mierzy się w procentach. W wypadku sypkich materiałów, ich przesycenie wodą może zwiększyć ich przewodność cieplną o tysiąc %! Gleba ma jednak inne fajne właściwości. Wiele z nich jest znanych, więc ja może wspomnę o tych mniej rozpowszechnionych. Kiedy ziemia ma najwyższą temperaturę: dla głębokości 1,5 metra na początku września, dla głębokości 3 metrów w październiku, zaś na głębokości 5 metrów najwyższa temperatura gruntu jest w listopadzie! Warto o tym pamiętać robiąc GWC (oraz o tym by nie robić go pod własnym domem!). Pomimo wady za strony stosunkowo wysokiej przewodności, ziemia całkowicie rekompensuje ją praktycznie nieograniczoną grubością. Dom zatopiony w ziemie, zawsze po drugiej stronie ścian ma, około 8 stopni Celsjusza. Domy które w zimie karmią się jedynie ciepłem jaki udało im się zamagazynować w lecie (tzw PAHS), to domy najczęściej prawie całkowicie przykryte ziemią. Jeśli nasza działka ma duże różnice poziomów, zamiast tydzień równać ją na pole golfowe, aż prosi się zaizolować dom ziemią. Wtedy to ziemia a nie piasek jest naszą najtańszą izolacją.

     

    Cóż, nie zdradzę chyba czyjejś tajemnicy handlowej jeśli powiem, że wełna mineralna izoluje tak dobrze, wyłącznie dlatego, że ma konsystencje wełny. To, z czego ta wełna jest jest nieistotne. Wszystko co ma konsystencje wełny, czy zrobiła to owca, czy jest to wacik pani pielęgniarki, czy wata w naszej kołdrze, wszystko to ma mniej więcej izolacyjność wełny która upychamy między krokwie. W naszych materiałach izolacyjnych, czy to w wełnie, czy w styropianie, tak naprawdę materiałem izolacyjnym jest uwięzione w nich powietrze. Powietrze ma fantastyczne właściwości izolujące 0,024 WmK. Jednak, jak to się mawia w świecie fizyki - natura najbardziej nienawidzi gradientu. Natura uporczywie zmierza do uzyskania tych samych warunków dla całego terenu. Ciepłe powietrze zrobi wszystko aby dotrzeć do swojego zimnego kolegi, puste zaś zastępując swoją zimniejsza odmianą. Im lepiej uda nam się związać powietrze, tym jego przewodność stanie się mniejsza. W naszych pokojach powietrze ma około 30WmK, w więc przewodzi ciepło prawie 1000 razy lepiej niż styropian. Powietrze na zewnątrz domu ma parametry jeszcze gorsze do 300WmK! Aby zobrazować spustoszenie jakie oznacza 300WmK, lepiej zatkać dziurkę aluminiowym drutem, niż pozwolić aby przez tą dziurę powietrze wlatywać do środka

     

    Imponującym materiałem izolacyjnym, do którego wiele osób ma łatwy dostęp są trociny. 0,08 W/mK - tylko dwa razy gorsze niż wełna. Paradoksalne wiele osób kupuje trociny aby nimi palić. To tak jakby posiadany styropian spożytkować dla domu, ale zamiast nim ocieplać - palić nim w piecu dla ciepła. Za ocieplenie może służyć dosłownie wszystko, nawet nasze śmieci. Jeśli chcielibyśmy obłożyć ściany mięsem, to najlepiej tym suchym (Wołowina 78% wody = 0,4 WmK) niż wodnistym (Ryby, ponad 80% wody = 0,5WmK). Analogicznie, lepiej obsypać dom jabłkami (0,39WmK) niż ziemniakami (0,55WmK).

     

    Jest jeszcze jeden interesujący materiał izolacyjny, darmowy i występujący tylko w zimie. Jest nim lód. Wiedzą o tym Eskimosi siedzący w iglo. Jeszcze lepszą izolacją jest jego sypka forma - śnieg mogący pochwalić się przewodność ciepła na poziomie 0,3W/mK. 0,3WmK oznacza że metr śniegu dałoby ścianę spełniającą polską normę dla ścian zewnętrznych, która wynosi właśnie 0,3W/mk :)

    • 1
      wpis
    • 0
      komentarzy
    • 33
      odsłon

    Ostatnie wpisy

    rycha
    Latest Entry

     

    Witam,

     

     

    Mam na imie Przemek i 30 lat, przyszła pora na budowę domu więc zabrałem się. Działka kupiona dwa lata wczesniej, potem projekty , pozwolenie i możemy ruszać , więc plan na ten rok zakladał wykonanie stanu zero, a w 2014 dalej, troche żaluje jak widzę pogode za oknem bo pewno ruszę dopiero w maju.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...