Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

kamusial

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    20
  • Rejestracja

Informacje osobiste

  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

kamusial's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

19

Reputacja

  1. Jestem na etapie rozpoczęcia montażu instalacji. Do siebie biorę najtańszą pompę ciepła z jakimś tam wsparciem/serwisem -> z grupy Midea albo Panas. Jest też Atlantic, ale głośnością sprężarki mi nie podszedł. Bardzo chciałem Daikina, ale 8-10k pln dopłaty względem wcześniej wymienionych to kosmos. Obstawiam, że za ~10 lat technologie grzewcze się zmienią i nie widzę sensu w inwestowaniu w PC. Gruntówka z odwiertami wykonywanymi przez firmy zewnętrzne najtaniej wychodziła mi o 25k drożej od Daikina. Jedyny sens ekonomiczny gruntówka miałaby przy dużej działce i samodzielnie wykonanym wymienniku poziomym. Ale biorąc pod uwagę że średnia temperatura w sezonie grzewczym idzie do góry, to czas zwrotu wyższego CoP gruntówki względem PC powietrze woda wychodził mi na 20 lat. Jeżeli chodzi o hałas, to niestety z kart katalogowych niewiele wyczytasz, bo są dla maksymalnych obciążeń, plus często producenci podają nie porównywalne dane dla ciśnienia akustycznego (różne odległości od źródła i parametr Q). Daikin publikuje fajne nomogramy emisji dźwięku dla obciążenia częściowego, Vaillant pewnie też. Mocy nominalnej/nominalnego poziomu hałasu może uświadczysz kilka razy w roku, także istotne jest jak ta pompa hałasuje przy mniejszych obciążeniach, a porównań bezpośrednich nie znajdziesz, pozostaje wywiad z instalatorami i ich subiektywne wrażenia... Kontynuując kwestię pompy ciepła - musisz też ustalić czy chcesz bufor, a jeżeli tak to czy wpięty szeregowo, równolegle, czy np. 3 punktowo. Możesz też się zastanowić czy grubość wylewki i podłogówkę (zagęszczenie, średnice, a może chłodzenie latem?) konfigurować na grzanie dla ciągłej pracy pompy, czy harmonogramowe. Osobiście preferuję harmonogramowe, ale to tylko własna preferencja uzasadniona wysoką bezwładnością cieplną mojego domu (silka, strop 20cm), przyszłymi taryfami dynamicznymi, elastycznością i szybkością grzania CWU przez przewymiarowaną pompę za niewielką dopłatą do pompy. Na forum muratora znajdziesz jednak wątki po kilkadziesiąt stron użytkowników spierających się o to co lepsze... Z tego co rozumiem, to musisz wykonać od nowa całą instalację reku. Pytanie czy znajdziesz na to miejsce, jeżeli dom parterowy, to spoko, przy piętrowym może być ciężej umieścić kanały zasilające parter. Koszt to ok. 13k pln za rozłożenie instalacji dla domu 145 użytkowych z poddaszem. Dodaj rekuperator pewnie za kolejne ~10-15k pln. Ekonomicznie czas zwrotu to na oko 10 lat (oczywiście wszystko zależy od przyszłych cen energii których nie znamy, jak i temperatur zewnętrznych). Natomiast komfort nawiewu świeżego powietrza uważam że jest tego wart. Są jeszcze instalacje tzw. hybrydowe, albo rekuperatory ścienne. Jak szukasz kompleksowej firmy to poszukaj ogólnopolskiej. Spotkałem się z dobrymi opiniami o budotom, ale ich wycena niestety nie była atrakcyjna. Niestety każda z instalacji które Cię interesują wymagają poświęcenia trochę uwagi własnej na dobranie optymalnego dla siebie rozwiązania. Np. instalacja PV jest mocno zależna od profilu zużycia energii. Prawdopodobnie wystarczyłaby Ci 1 fazowa 3.6kWp + 5 albo 10kWh. A kiedy się to zwróci nie wiadomo, bo przepisy cały czas się zmieniają. Osobiście czekam na nowe regulacje i zasady dotacji z MP 6.0. Na powyższych rozkiminach zeszło mi pewnie pół roku, może rok, także wszystko przed Tobą
  2. OZC budynku liczone wg normy PN-EN 12831:2006 z osłabieniem ogrzewania w taryfie dziennej Projektowa strata ciepła przez przenikanie: 3869 W Projektowa wentylacyjna strata ciepła: 1198 W Całkowita projektowa strata ciepła: 5067 W Nadwyżka mocy cieplnej: 2029 W Projektowe obciążenie cieplne budynku: 7096 W Pompa będzie albo 8kW York albo 9kW Panasonic serii K. Rozdzielacz na piętrze ma zapotrzebowanie 3307W, a na parterze 4004W. Piętro i parter mają taką samą powierzchnię (bryła budynku na planie prostokąta).
  3. Chciałem wrócić do tematu i zapytać o Wasze przemyślenia w kwestii grubości wylewki pomiędzy parterem i piętrem w przypadku magazynowania w niej energii (grzejąc w taniej taryfie). Zależy mi na tym, aby nie przegrzewać bardziej żadnego z pomieszczeń. Wg OZC zapotrzebowanie na piętrze jest o 20% mniejsze niż na parterze. Zastanawiam się żeby na parterze dać 8cm wylewki, a na piętrze proporcjonalnie czyli 20% mniej (1.5cm) -> 6.5cm. Gdybym robił 10cm na parterze, to wtedy 8cm na piętrze. Czy ma to sens? Zakładam, że moce grzejników będą proporcjonalne do zapotrzebowania na energię w każdym z pomieszczeń, więc pomieszczenia i wylewki wygrzeją się (zarówno na piętrze jak i parterze) w tym samym czasie. pozdrawiam i z góry dzięki za Wasze refleksje
  4. Dziękuję Wszystkim za odpowiedzi i dzielenie się doświadczeniami. Oczywiście nie wiemy co przyniesie nam ustawodawca, ani operatorzy sieci. Chciałbym zaproponować aby dyskusja jednak krążyła wokół przyszłości - nowo budowanych domów i braku szans na net-metering. Widać też, że świat zmierza do sterowania popytem energii z uwagi na nieprzewidywalną jej podaż (źródła odnawialne). Możemy tylko zgadywać co przyniesie przyszłość podążając za trendem ogólnoświatowym (pomijając na ile ten ma sens) i próbować zastosować rozwiązania które 'może' w przyszłości pozwolą na minimalizację kosztów ogrzewania. Takim rozwiązaniami są: 1. własna produkcja przez PV/wiatraki + maksymalizacja autokonsumpcji 2. dostosowanie poboru do niskich cen energii 3. akumulowanie energii w : a. magazynie energii elektrycznej wspierającej pkt 1. oraz umożliwiającym pobór energii w momentach taniej energii b. magazynie energii cieplnej: buforze lub wylewce opcja 3.b. jest możliwa, sprawdzona przez ludzi grzejących PC w taryfach nocnych, jak i kablami. Czy jest bardziej opłacalna niż pozostałe - nie wiem i pewnie nie podobna tego przewidzieć ale zawsze można się przygotować i mając wybór w tej samej cenie słabszej pompy, albo mocniejszej, zdecydować się świadomie na jedną z nich. Przy słabszej pompie przyjąć grzanie z krzywą maksymalizując COP + magazyn energii elektrycznej, a przy mocniejszej pompie pracę w harmonogramach maksymalizując konsumpcję w okresach taniej taryfy / niskiej ceny energii.
  5. Zakładając ceny podane tutaj: http://cena-pradu.pl/taryfy.html lub tutaj: https://poradniaoze.com/2024/01/11/pge-taryfy-cennik-2024/ to minimalna cena za energię w PGE jest 0,5356 pln/kwh dla G12, dokłądając opłaty wychodzi 0,81. Dystrybucja w tym to 0,078, czyli opłat dodatkowych jest 0,4576 zł/kwh. Przyjmując opłaty dodatkowe, końcowa cena ze zrzutu który Kaizen wrzucił wychodzi od 273 + 457 do 515 + 457, czyli od 730,6 do 972,6. Gdyby dodać do tego dystrybucję z G11 - 0,35zł/kWh wychodzi: dynamiczna od 1,0806 do 1,3226 pln/kWh. G11, za 1,40. G12 w cenie od 0,81 do 1,59, G12W w cenie od 0,92 do 1,66. Faktycznie kluczowa jest kwestia kosztów dystrybucji, bo na oko G12 to mniejsze ryzyko. Ciekawe też jak taryfy dynamiczne będą się prezentować w lato.
  6. Dzięki za szczegółowy opis Starałem się przeczytać Twoje odnośniki do PC, czy grzania podłogówką. Zastanawia mnie oczywiście kwestia anhydrytu, bo można znaleźć różne parametry jeżeli chodzi o pojemność cieplną, przewodność cieplną czy gęstość. Ale mniejsza z tym. Teraz może przejdę w stronę szczegółu - mam ciekawą ofertę na Daikina Althermę 8kW. Natomiast moje OZC to około 5.2kW w III strefie. Próbuję teraz rozważyć różne warunki brzegowe ogrzewania taką pompą. Załóżmy dla 2 stopni pewnie ze 2kW zapotrzebowania na CO, więc 48kWh. Plus CWU ~7kWh. Razem 55kWh. Pompa ma wówczas około 7kW mocy maksymalnej, więc mógłbym nią pracować na maxa przez 55 kWh / 7kW = ~8h, albo zmodulować/ustawić tryb cichy i przyjąć np. 60% mocy pompy, co da 4.2kW i pracować przez 13h. Brzmi spoko. Maksymalny czas pracy byłby ograniczony przez moc minimalną pompy - 2.7kW (800W ele, info od użytkownika pompy), a więc 55 / 2.7 = 20h. Też spoko, choć raczej na 'tanią' energię się nie załapię. Jeżeli byłoby zimniej to pompa pracowałaby po prostu dłużej. Jeżeli będzie cieplej, to skrajnym przypadkiem jest samo CWU. Zakładając 7kWh, w lato pompa mogłaby najszybciej zagrzać w 1h, najwolniej ~2,4h. W przykładzie z mocą 7kW, z tego co rozumiem musiałbym upewnić się, że projekt podłogówki zakłada możliwość przyjęcia takiej mocy cieplnej dla stałej delty 5 stopni. Czyli tak jak ktoś wspomniał projektujemy podłogówkę pod maksymalną moc pompy ciepła, nie pod OZC. Dla Daikina Althermy III 8kW max przepływ to 21L * delta 5 stopni, co daje około 7.7kW. Czy są więc jakieś jeszcze przeciwskazania do takiego 'przewymiarowania' pompy, zakładając poprawny projekt podłogówki?
  7. Dziękuję za wyjaśnienie sposobu pracy PC na krzywej grzewczej. Zakładam jeszcze, że w Twoim przykładzie pompa trzymając deltę zwiększa moc poprzez zwiększanie przepływu do maksymalnego. Czyli mamy regulację ilościową. Ale pytanie co się dzieje z przepływem kiedy np. pompa widzi że daje maksa, a na powrocie dostaje np. deltę 3 stopnie - podniesie wówczas temp zasilania, czy zmniejszy przepływ. Upraszczając, czy można przyjąć taką hipotetyczną symulację pracy PC w cyklu grzania?: 1. włączenie pompy, próbkowanie, Tzasil = 20, Tpowrot = 20, Tzadana = 30 pompa zwiększa przepływ do m1 i ma Tz = 25, Tp= 20 2. Tp wciąż jest 20, pompa zwiększa przepływ do m2 3. Tp = 21, pompa zwiększa Tz na 26, przepływ m2 4. Tp = 21, Tz = 26, pompa zwieksza przepływ do m3 > m2 5. Tp = 22, Tz = 26, Tz na 27, m3 6. itd 7. Tp = 25, Tz = 30, m3, pompa osiągnęła Tz, więc zmniejsza wydatek masowy aby pracować na delcie 5 8. Tp = 26, Tz = 30, m2b < m3 9. Tp = 27, Tz = 30, m1b < m2b, minimalna moc modulowana pompy 10. Tp = 28, Tz = 30, m1b, pompa się wyłącza, nie była w stanie ograniczyć mocy niżej. Więc jeżeli zwiększymy Tzad, to wydłużymy czas pracy pompy, jak i ilość energii zmagazynowanej w wylewce. Jeżeli zwiększymy moc odbioru w podłogówce (np. przez gęstsze pętle, albo 'lepsze' przyleganie wylewki do rurek (przewrotnie powiem anhydryt)), to wówczas będziemy mogli dojść w kroku 5. do m4 > m3 i czas całości cyklu będzie krótszy dla tej samej ilości dostarczonej energii, np. dostarczymy 20kWh w 4h zamiast w 5h. Ma to sens? Pewnie dojdą jeszcze subtelności typu wpływ zmiany temperatury zewnętrznej, albo opcja przeregulowania w Daikinie, albo zmiana minimalnej delty T przy wyłączeniu pompy. Albo kwestia uruchamiania grzałek podczas defrostu z powodu niskiej temperatury powrotu (znalazłem artykuł, gdzie badano wpływ defrostu na SCOP w różnych miejsach we Włoszech. W Mediolanie defrost powodował spadek SCOP o 12%). "Wesołe" są te pompy ciepła
  8. Rozmawiałem właśnie z instalatorem i uświadomił mnie, że w jego instalacjach gdy jest sytuacja grzania w taryfach nocnych, to po prostu podnoszą krzywą grzewczą, czyli temperaturę wody, co też zwiększa strumień ciepła i moc wymiennika. Odbywa się to kosztem COP, ale zawsze jest to jakieś wyjście w razie W.
  9. dziękuję za ciekawe obserwacje szczególnie w temacie dostosowania mocy podłogówki do mocy pompy ciepła! Zastanawia mnie jednak czy wówczas nie dojdzie do zbyt mocnego 'nagrzewania' powierzchni podłogi, a tym samym nie kontrolowanego wzrostu temperatury w pomieszczeniach (aż prosi się o wrzucenie na podłogę izolatora zamiast płytek, to np. paneli do wygładzenia strumienia ciepła'). Fajnie byłoby to zasymulować i policzyć. Czy mieliście doświadczenia z jakimiś programami które mogłyby to policzyć? Wiem że mogę na piechotę i przyjąć współczynniki, ale jednak nie mam do siebie aż takiego zaufania, żeby też uzyskać odpowiednie przepływy przy mniejszych obciążeniach.
  10. a czy rozważałeś może integrację również z pompą ciepła i ładowaniem 'cieplnym' podłogówki, albo CWU (bardziej realistyczny scenariusz przy foto)? Jakoś nie wierzę żeby kiedykolwiek opłacało się 'odsprzedawać' energię. Wierzę natomiast w maksymalizację autkonsumpcji, a PC na CO, czy CWU (albo nawet grzałki) ładnie by do tego pasowało.
  11. Witajcie, właśnie dobieram pompę do budynku z WT2021. Mniejsza może o OZC, ale bardziej o filozofię doboru pompy. W większości rekomendacji dominuje podejście doboru mocy pompy dla zapotrzebowania biwalentnego, odradzane jest przewymiarowanie pompy aby: -uniknąć taktowania i wydłużyć życie pompy -zapewnić niską deltę i wysokie COP Jednak patrząc w przyszłość (ceny dynamiczne) to jednak przewymiarowanie PC ma kilka zalet: -niższy koszt ogrzewania w taryfie 'taniej' (albo niskich cenach chwilowych) -szybsze grzanie CWU i budynku -maksymalizacja autokonsumpcji przy PV -elastyczność w wyborze godzin pracy (bo np. chcę ciszy na dworze ) oczywiście ilościowych korzyści finansowych nie podobna ustalić, bo kto wie jaka będzie cena prądu w przyszłym roku, albo nawet zasady rozliczeń w taryfach dynamicznych. Decyzję jednak trzeba podjąć teraz. W moim przypadku mam bardzo wysoką akumulacyjność/bezwładność budowanego domu: silikat, 100% podłogówki, strop żelbetowy. Patrząc po tematach o grzaniu kablami elektrycznymi i akumulowaniu energii w wylewce oraz dyskusjach z instalatorami, uważam że mogę z powodzeniem przewymiarować pompę (np. 130% OZC), maksymalizować pracę pompy w momentach taniej energii elektrycznej i akumulować energię w podłogówce bez wyraźnej utraty komfortu w domu (wahania rzędu 1 st.C w ciągu doby). Odnośniki do zbiorczych tematów Kaizena: https://forum.muratordom.pl/entry.php?131865-Jaka-wylewka-na-ogrzewanie-kablami https://forum.muratordom.pl/entry.php?132662-O-bezw%C5%82adno%C5%9Bci-pod%C5%82og%C3%B3wki-cz-2 pozdrawiam i ciekaw jestem Waszego zdania?
  12. kamusial

    Panasonic Aquarea

    Pogrzebawszy na YT wygląda że jednak jest inaczej: Daikin: [ATTACH=CONFIG]468421[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]468422[/ATTACH] Hitachi nówka: [ATTACH=CONFIG]468423[/ATTACH] Hitachi zmieniona: [ATTACH=CONFIG]468424[/ATTACH] Panasonic: [ATTACH=CONFIG]468425[/ATTACH]
  13. kamusial

    Panasonic Aquarea

    A propos Panasonica serii K, to 5kW jest już 'większym' typoszeregiem, Próbowałem podpytywać użytkowników na FB czy YT i twierdzą że potrafi się zmodulować do ~250W. Czy to prawda... nie wiem. Podoba mi się ta jednostka na papierze - niskie parametry hałasu, dobre SCOP, liczę że przewymiarowanie i kupienie 7kW do zapotrzebowania 5kW w budynku o dużej bezwładności cieplnej (silka, strop żelbetowy, 100% podłogówka 150m2) pozwoli na małą ilość defrostów, szybkie grzanie CWU, akceptowalny poziom taktowania i niski hałas. Ktoś skomentował, że Panasonic w serii K mocno ryzykuje czujnikiem temperatury zewnętrznej na lamelach, bo jego zamrożenie może prowadzić do "modyfikacji krzywej i blokady defrostu" - czy ktoś z Was spotkał się z takim problemem?
  14. Pięknie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie - o wskaźnik Lt. Jeden z oferentów na okna przedstawił certyfikat na szybę o parametrze Lt = 70,9%, natomiast drugi - nieco droższy i z dłuższym terminem oczekiwania deklaruje 74%. Zastanawiam się czy ta różnica będzie dla mnie odczuwalna i warto z jej powodu dopłacić i nieco wydłużyć czas budowy? Dom jest w bliskości lasu, większość okien będzie słabo nasłoneczniona stąd raczej preferuję lepszy wskaźnik, ale być może tak subtelnej różnicy nie da się odczuć?
  15. Cześć, chciałem się Was poradzić w 5 kwestiach, których jeszcze nie widziałem aby były poruszone: materiału uszczelek, żywotności wkładów hartowanych i otworach odwodnieniowych w Fix'ach: 1. Jeżeli chodzi o materiały uszczelek to przedstawia się to następująco: Aluplast Ideal 8000 - EPDM Scheuco Living MD - EPDM Salamander 82 - TPE Veka - EPDM + środkowa PCV-P Gealan S9000 - PCV-P. Z lektur internetu (1, 2) wychodz, że PCV-P jest gorsze od TPE, a TPE gorsze od EPDM (pewnie jest to zbyt duże uproszczenie). Czy z Waszych doświadczeń odczuję skróconą żywotność uszczelek (szczególnie przyszybowych których nie wymienię np. w Fixach)? Patrząc po warunkach gwarancji Plastixal czy Domel (produkujących m.in Gealana na PCV-P), to na okna dają 5 lat, ale na uszczelki 3 lata. Natomiast np. MS (Salamander) daje już 7 lat na całość. 2. W warunkach gwarancji MS widzę, że na szczelność szyb zespolonych jest 10 lat, a dla pakietów z szybami hartowanymi 5 lat. Czy faktycznie istnieje większe ryzyko rozszczelnienia szyb hartowanych? 3. Jak wymienia się uszczelki przyszybowe w FIXach, szczególnie na piętrze (tak, wiem perspektywa na za 5-10 lat)? 4. Czy zastosowanie STV w Gealan poza polepszeniem statyki może wydłużyć życie uszczelek przyszybowych w FIXach? 5. Jak wyglądają odwodnienia w oknach typu FIX - czy otwory odwodnieniowe nie pogarszają szczelności takiego okna? z góry dziękuję za pomoc
×
×
  • Dodaj nową pozycję...