Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator - jak samemu złożyć instalację wentylacji mech.


Recommended Posts

tylko nie mam projektu na skrzynkach, nie wiem jak to obliczyć :(. termofleksy mają mniejsze średnice niż te z projektu.

 

Zwykłe rury zwymiaruję sobie z rysunku. Nawet kolanka nie jest trudno policzyć, bo tam niemal same kąty proste.

 

Piszecie, że projekt ubogi - a co miałby mieć? Wydawało mi się, że instalacja to rekuperator + rura + nawiew/wywiew.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 82
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

  • 9 months później...

Od długiego czasu śledzę wątek wentylacji mechanicznej i planuję ją wykonać u siebie samemu. Niestety brak doświadczenia w danej branży nasuwa pewne wątpliwości co do poprawności obliczeń i doboru kanałów. Ze względu na ułatwienie wykonania zdecydowałem się na system Pe-Flexa. Dom jest parterowy z nieużytkowym poddaszem. Planowane ocieplenie min 20cm styropianu na stropie - w późniejszym czasie planuję jeszcze docieplić miedzy krokwiami poddasze. Rekuperator chcę aby znalazł się na poddaszu a kanały planuję wpuścić pod warstwą styropianu. Na etapie budowy stropu zostały wykonane otwory pod anemostaty - w załączeniu rzut - bądźcie łaskaw zerknąć co do prawidłowości ich rozplanowania. Wczoraj również na podstawie forum obliczyłem sobie ilość kanałów i przepływy do danych anemostatów niestety nie mam pojęcia czy jest to wykonane prawidłowo - również załączam plik exel. Nie mam pojęcia jaką centralę dobrać do tych obliczeń, Nie wiem również jak i czy konieczne jest liczenie spadków ciścnień. Będę niezmiernie wdzięczny za uwagi.

 

Pole przekroju dla rury 70(wew 63 ) 0,0031 nr.pom m2 kubatura [m3] h=2,68 Nawiew [m3] Wywiew [m3] ilość kanałów prędkość przepływu

01 sień 3,02 8,0936 30 1 2,67

ilość przewodów 1 02 holl 5,62 15,0616

03 wc 2,34 6,2712 30 1 2,67

wydajność 30 m3/h 04 spiżarnia 3,89 10,4252 15 1 1,34

prędkość przepływu dla rur 63mm 2,67 m/s 05 kuchnia 12,87 34,4916 70

kuchnia prawy 35 2 1,56

kuchnia lwy 35 2 1,56

06 salon 40,8 109,344 120

salon balkon 1 50 2 2,23

salon balkon 2 50 2 2,23

jadalnia 20 1 1,78

07 kotłownia 11,15 29,882 50 2 2,23

07 kotłownia 50 2 2,23

08 garderoba 3,98 10,6664 15 1 1,34

09 sypialnia 11,28 30,2304 30 1 2,67

10 łazienka 7,99 21,4132 50 2 2,23

11 pokój II 12,94 34,6792 30 1 2,67

12 pokój III 12,94 34,6792 30 1 2,67

128,82 345,2376 260 260

0,75

 

 

Niestety chciałbym załączyć rzut ale nie wiem jak to zrobić, dane z exela również obawiam się że się rozsypią jak wyślę wiadomość. Jeżeli ktoś jest chętny pomóc mi i podzielić się doświadczeniem to chętnie wyślę dokumenty na prywatną pocztę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy forumowicze

Doradźcie mi co zrobić z kotlownią

- na etapie budowy stropu nie zrobiłem otworów pod wentylację bo instalator wmówił mi, że przy ogrzewaniu gazem muszę mieć wentylację mechaniczną. Z tego co doczytałem to g...no prawda. Piec będzie z zamknietą komorą spalania i planuję dowiercić dwa otwory wentylacyjne. Jest to dla mnie ważne bo w kotłownia będzie również pełniła funkcję pralnio suszarni.

-Obawa jaką mam to schody opuszczane z stropu niewiem czy są szczelne ?? i czy duży wpływ będą miały jeżeli by nie były.

-Czy w takiej kotłowni stosować drzwi szczelne z progiem ??

-Czy rozmieszczenie otworów na projekcie jest ok. ( w przyszłą sobotę będę miał wiertnicę i mogę jeszcze coś zmienić )

-Czy rekuperator brink 300 wystrczy do takiej instalacji??

- Czy wyciąg nad kuchenką to dobre rozmieszczenie , nie będzie się zatłuszczała za bardzo instalacja, może zrobić niezależny okap z wyciągiem i zrezygnować z jednego wyciągu reku w kuchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

instalator miał rację - w kotłowni musi być wentylacja grawitacyjna!!!

nie można zamontować kotła gazowego bez bez działającej wentylacji grawitacyjnej

 

jeżeli dasz okap z pochłaniaczem, który w czasie gotowania, smażenia bedzie działał - winno być ok

 

 

Koledzy forumowicze

Doradźcie mi co zrobić z kotlownią

- na etapie budowy stropu nie zrobiłem otworów pod wentylację bo instalator wmówił mi, że przy ogrzewaniu gazem muszę mieć wentylację mechaniczną. Z tego co doczytałem to g...no prawda. Piec będzie z zamknietą komorą spalania i planuję dowiercić dwa otwory wentylacyjne. Jest to dla mnie ważne bo w kotłownia będzie również pełniła funkcję pralnio suszarni.

-Obawa jaką mam to schody opuszczane z stropu niewiem czy są szczelne ?? i czy duży wpływ będą miały jeżeli by nie były.

-Czy w takiej kotłowni stosować drzwi szczelne z progiem ??

-Czy rozmieszczenie otworów na projekcie jest ok. ( w przyszłą sobotę będę miał wiertnicę i mogę jeszcze coś zmienić )

-Czy rekuperator brink 300 wystrczy do takiej instalacji??

- Czy wyciąg nad kuchenką to dobre rozmieszczenie , nie będzie się zatłuszczała za bardzo instalacja, może zrobić niezależny okap z wyciągiem i zrezygnować z jednego wyciągu reku w kuchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musi być WG, jeśli jest kocioł na paliwo stałe. To jest bezwzględny wymóg, zresztą jak najbardziej słuszny, a do WG jeszcze obowiązkowo nawiew w postaci dziury w ścianie.

Obowiązek montażu WG wynika z nazewnictwa pomieszczeń:

WG powinna być zamontowana w pomieszczeniu zwanym kotłownią. Jeśli jednak w projekcie wyraz "kotłownia" zmienimy na "pralnia" lub "pomieszczenie techniczne", już wymogi się zmieniają :-) - nie musimy dawać tutaj kratki WG, można dać WM (o ile oczywiście nie ma tam kotła węglowego!)

Kocioł gazowy z zamkniętą komorą można sobie wstawić choćby do zamykanej szafki w kuchni i jest git - nie ma wymogów odnośnie wentylacji tego pomieszczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

instalator miał rację - w kotłowni musi być wentylacja grawitacyjna!!!

nie można zamontować kotła gazowego bez bez działającej wentylacji grawitacyjnej

 

Nie masz racji, jeśli to będzie kocioł gazowy z zamkniętą komorą spalania i przewodem powietrznym doprowadzonym z zewnątrz. Wówczas sposób wentylacji (grawitacyjna czy mechaniczna) nie ma znaczenia.

 

Natomiast kocioł zwykły, atmosferyczny, faktycznie wymaga kratki nawiewnej

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- na etapie budowy stropu nie zrobiłem otworów pod wentylację bo instalator wmówił mi, że przy ogrzewaniu gazem muszę mieć wentylację mechaniczną. Z tego co doczytałem to g...no prawda. Piec będzie z zamknietą komorą spalania i planuję dowiercić dwa otwory wentylacyjne. Jest to dla mnie ważne bo w kotłownia będzie również pełniła funkcję pralnio suszarni.

 

Nie musisz mieć wentylacji mechnicznej, ale możesz. Piec gazowy z zamknięta komorą spalania i koncentrycznym przewodem powietrzno-spalinowym działa przy WM i jest to jak najbardziej zgodne z prawem.

Musisz tylko w pomieszczeniu umieścić nawiew i wywiew WM zbilansowane

 

Tutaj masz przepisy prawa - gazowe i kominiarskie:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?186469-Wentylacja-mechaniczna-a-kot%C5%82ownia

 

Ja tak mam w swoim domu. Kominiarz odebrał bez problemów, gazownia to samo.

 

 

Co do wyciągu w kuchni - słabo współdziała z rekuperacją, bo jej wydajnośc jest większa niż rekuperatora i tworzy podciśnienie w domu, ale da się załatwić. O tym są już wątki, starczy poszukać.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja wentylacja mechaniczna była obliczana przez instalatora - on dobierał wydajności dla kazdego pomieszczenia.

Tak naprawde przy kotle kondensacyjnym wentylacja potrzebna jest nie dla kotła, ale dla ewentualnej nieszczelności instalacji gazowej, więc chodzi o delikatny przepływ.

 

Ja w pomiesczzeniu z kotłem mam też rekuperator i pralkę, więc u mnie wydajnośc jest większa niż w łazience, by nie było wilgotno podczas prania i suszenia (wilgoć źle wpływa na elektronikę). Ale 50 m3/h to baaardzo dużo :) Jaką kubaturę ma to pomieszczenie?

 

Drzwi szczelnych nie będę robiła, bo po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kubatura będzie 29m3. Tak jak pisałem obawiam się, że schody na strych nie zachowają szczelności dlatego też przy zrównoważonym nawiewie i wywiewie chcę to pomieszczenie wydzielić szczelnie od reszty domu.

Niestety jestem uparty i za punkt honoru wziąłem sobie tą instalację na samodzielne wykonanie dlatego jestem wdzięczny za uwagi. Oferty jakie dostawałm to prawie pod 30 000zł a to przecież dom parterowy z nieużytkowym poddaszem.

Mam nadzieję, że ktoś zerknie na powyższe posty co do prawidłowości wykonanych otworów nawiewno -wywiewnych brak tylko dwóch w kotłowni które muszę dowiercić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...
Witam wszystkich.

 

Od paru miesięcy przeglądam posty dotyczące instalacji wentylacyjnej z rekuperacją. Jest tam sporo informacji mogących pomóc w jej zrobieniu. Mam jednak wrażenie, że brakuje tematu przedstawiającego zwięźle jak złożyć samemu instalację przy użyciu istniejących już na rynku gotowych części i urządzeń. Zakładam, że osoby zainteresowane tym tematem posiadają średnią ogólną wiedzę techniczną, umieją w ręku trzymać wiertarkę, itp. urządzenia oraz mają już projekt instalacji lub w miarę szczegółową jej koncepcję.

 

Dokładnie chodzi mi o to, aby kupić (ale gdzie) poszczególne części, złożyć je samemu (ale jak), tak żeby zaoszczędzić (spore pieniądze) na robociźnie, a żeby cały system sprawnie chodził. Nie bardzo wiem na ile to jest możliwe i jaki zakres specjalistycznej wiedzy trzeba posiadać. Myślę jednak, że przy udziale bardziej doświadczonych forumowiczów, może to być ciekawy wątek. Od razu zakładam, że w wątku tym, kupujemy gotowy rekuperator (a nie składamy go sami - to już było), dokupujemy rury, złączki, opaski, anemostaty i składamy to jakoś w całość, później regulujemy, uruchamiamy i cieszymy się, że zrobiliśmy coś sami za mniejsze pieniądze.

 

Moim zdaniem, aby ten temat rozpocząć trzeba odpowiedzieć na kilka pytań:

 

- jaki rekuperator kupić i gdzie (jakieś adresy sklepów, hurtowni może wysyłkowych) ?

 

- jakie rury, kolanka i złączki do tego dokupić i znowu gdzie )może jakieś adresy) ?

 

- jakie elementy są jeszcze do tego potrzebne (pewnie jakieś taśmy, opaski, uszczelnienia, wieszaki) ?

 

- co jest jeszcze potrzebne z urządzeń lub elementów dodatkowych aby taka instalacja prawidłowo została złożona ?

 

- jak dobrać wielkość poszczególnych elementów do tych "nieszczęsnych" przepływów, oporów, sprężów.

 

- w jaki sposób później to zmontować, na co w szczególności zwrócić uwagę, którędy najlepiej przeprowadzić rury, gdzie założyć anemostaty.

 

- no i najważniejsze jak to wszystko wyregulować, żeby sprawnie chodziło ?.

 

Wiem, że to nie jest takie łatwe, ale chyba spróbować warto.

 

Aha, jeszcze jedno - proszę aby życiowi malkontenci nie zaśmiecali tematu sformułowaniami - nie można, nie warto, tego się nie da zrobić. Jak się chce to praktycznie wszystko można.

 

Pozdrawiam i czekam na pomoc forumowiczów z doświadczeniami w tym zakresie.

 

Zrobilem material video ktory mam nadzieje cos pomoze

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...