Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

O wentylacji - co i po co, wzdłuż i w poprzek!


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Dołączę się do tematu. Z końcem maja planuję rozpocząć budowę domu parterowego z poddaszem użytkowym (sporo okien połaciowych) - 225m2. Garaż w bryle budynku. Mury będą z Solbetu 24cm na klej + styro 20 cm. Co do ogrzewania, w projekcie jest kocioł gazowy c.o/c.w.u, 11 pomieszczeń ogrzewanych grzejnikami naściennymi + 7 ogrzewanych podłogówką (kuchnia, łazienki, korytarze). Planuję też kominek, który zawsze chciałem mieć (z płaszczem wodnym?).

 

Jesteście w stanie ocenić czy w moim przypadku istnieje sens budowy WM+GWC? (pewnie glikolowego z powodu wysokiego poziomu wody, ok. 1m.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do gazobetonu to decyzja nie była latwa. Niby jest cieplejszy, za to ceramika ma większą akumulacyjność. Jedni chwalą bk drudzy ceramikę, a jako że mialem więcej doświadczenia (użytkowego) z bk + wychodzi taniej w skladach więc taka padła decyzja.

 

Co do wentylacji, wiem że im szczelniejszy dom tym większy sens rekuperacji więc zastanawiam się czy w moim przypadku będę w stanie taką szczelność uzyskac. Autorus - mozesz rozwinąć swoją myśl, na co zwrócić uwagę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1,5m2 na okno...

11 sztuk...

16,5kW zysków solarnych na pięterku... w domu dobrze docieplonym!

1000zł (średnio) za żaluzje zewnętrzne...

11000zł za odcięcie tych zysków.

 

Biedny człowiek...

Co oni mu zaprojektowali?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do gazobetonu to decyzja nie była latwa. Niby jest cieplejszy, za to ceramika ma większą akumulacyjność. Jedni chwalą bk drudzy ceramikę, a jako że mialem więcej doświadczenia (użytkowego) z bk + wychodzi taniej w skladach więc taka padła decyzja.

 

Co do wentylacji, wiem że im szczelniejszy dom tym większy sens rekuperacji więc zastanawiam się czy w moim przypadku będę w stanie taką szczelność uzyskac. Autorus - mozesz rozwinąć swoją myśl, na co zwrócić uwagę?

 

A silka ? Polecam Ci rewizję tej decyzji pod tym kątem. Taniej czy drożej w skali całego budynku różnica będzie niewielka. A może trzecią łazienkę wykończyć później i zrobić mury trochę drożej. Nie licz cen na ścianach.

 

I nie czytaj marketingowego badziewia, poczytaj technicznie co to jest gazobeton, poroterm i silikat, no i cegła pełna oczywiście.

 

Nie radź się handlowców, oni zawsze polecają to na czym mają większą marżę.

 

Posiądź tę wiedzę sam. Nikt ci nie doradzi, to Ty będziesz w tym mieszkał przez najbliższe xx lat.

Edytowane przez herakles
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" Mury będą z Solbetu 24cm na klej + styro 20 cm. Co do ogrzewania, w projekcie jest kocioł gazowy c.o/c.w.u, 11 pomieszczeń ogrzewanych grzejnikami naściennymi + 7 ogrzewanych podłogówką (kuchnia, łazienki, korytarze). Planuję też kominek, który zawsze chciałem mieć (z płaszczem wodnym?). "

 

Mury z piany betonowej - zero akumulacji + 20cm ocieplenia...

Układ grzejnikowy i układ podłogówki, jakby JEDEN układ grzewczy miał sobie rady nie dać...

O kondensacie - zapomnij...

Krzywda planowana w postaci opiekacza wielokilowatowego w salonie...

Watą pewnie kryte - znaczy namiot na murowańcu, czyli kolejny bieda-domek...

 

Oczywiście da się to zbudować, bo wielu TAK buduje.

Nawet czasem da się to utrzymać...

Naprawdę nie dało się tego lepiej wymyślić?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzywda planowana w postaci opiekacza wielokilowatowego w salonie...

 

Skąd taka niechęć do kominków? Przecież to podstawowa atrakcja salonu, jeśli w domu ma coś być bez sensu to niech będzie to kominek, ale TYLKO kominek, a nie wszystko, dlatego z pozostałą wypowiedzią to w 100% się zgodzę.

 

Odeślę kolegę to twojego wątku o buforach:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

 

Jest tam bardzo dużo mądrych wypowiedzi na temat nie tylko bufora ale i ogrzewania. Lektura długa, ale myślę, że pozwoli zrozumieć procesy jakie zachodzą w domku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mialo być o wentylacji, a widzę że cała koncepcja do zmiany:D

Herakles - zgadza się z kominkiem, będzie bo ma być. Bardziej chodzi o walory 'rekreacyjne' ( z ekonomicznego punktu bezsensowne).

Adam M. bardzo Cię proszę, możesz poradzić co i w jaki sposób poleciłbyś wykonać aby miało to ręce i nogi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz sobie zdawać sprawę że Adam MK jak ci zrobi zmianę koncepcji to możesz tego nie przeżyć ;)

 

Na moim przykładzie mogę powiedzieć , że kolega Adam zrobił mi rewolucję, pozaginał architekta i wykonawcę :) Oj się działo.

 

Sądze tez , że koniecznie musisz go poprosić o spotkanie, zarezerwuj sobie cały dzień, ale nie będziesz żałował. Gwarantuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież nie masz projektu domu...

Masz projekt obiektu domopodobnego.

Zamiennik, a do tego - drogi.

 

Jak ma być kominek - powinien być też "pochłaniacz" tego strumienia ciepła, jakie on wyzwala.

A to znaczy, że bryła powinna być bardzo akumulacyjna.

Budując z silikatów osiągniesz dom ciepły zimą, zimny latem cichutki i tolerujący szaleństwa kominkowe.

O termoizolacji bryły i tak decyduje sweterek, jaki na dom założysz.

Sam dom może być i z blachy falistej a przy 20cm styro i tak osiągniesz mniej jak 0,3W/m2 x stK.

 

Pomyśl nad PEŁNYMI kondygnacjami. Bez skosów.

A jak MUSZĄ być skosy - wylej "trumnę".

Nie stawiaj namiotu na murowańcu!

To sam kłopot i tysiąc problemów a taniej nie jest!!!

 

Pomyśl czym go będziesz grzał.

To narzuca Ci WIELKOŚĆ i LOKALIZACJĘ kotłowni.

Także jej wyposażenie.

Innej wentylacji jak mechaniczna zrównoważona - nie rozważaj.

Czy z odzyskiem - policz! Często rekuperator nie jest potrzebny.

Warto za to ZAWSZE zrobić GWC.

Jakie?

- Takie jak warunki pozwolą. DOBRE.

 

Obejrzyj sobie ten domopodobny projekt i zobacz co z tego tam masz...

Nie buduj byle czego. Lata z tym będziesz walczył zamiast tam odpoczywać a to też kosztuje.

 

Adam M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:lol:

MOŻE TAK BYĆ, że mało zrozumiałeś z tego, co napisałem...

Wtedy...

 

Weź IDENTYCZNEJ WIELKOŚCI dwa kawałki bloczka na ściany.

Jeden - silikat a drugi ten BK.

Rozpal ognisko i wrzuć je do niego.

Popal to ognisko tak z pół godzinki.

Weź dwa takie same wiadra wody.

Wydłub z ogniska te bloczki i wrzuć po jednym do każdego wiaderka.

OSTROŻNIE!

Odczekaj z pięć minut a potem sprawdź ręką temperaturę wody w tych wiaderkach.

Wtedy zrozumiesz o czym napisałem.

 

Uwaga...

WIEM, ze wydaje się oczywistym wynik tego doświadczenia.

Ale...

Niech kto je zrobi i napisze jak bardzo było oczywiste dla niego.

:lol:

Można się zdziwić!

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wytrzymałem i musiałem.Piszesz o watą krytym i takie tam.Wata nie do końca jest winna,choć uważam że to materiał na skośny dach badziewny.Można watą,choć lepsza celuloza odpowiedniej grubości ,bo przesunięcie fazowe,ciepło właściwe i takie tam.Wydaje mi się ze odgrodzenie waty,czy celulozy od powietrza zewnętrznego jest najważniejsze.Nie szmatką a solidną przegrodą.I nie musi to być beton .Dla lekkiego dachu może być OSB,lub MFP,z tym,że uszczelniona taśmą na stykach.Reszta technologii bez zmian,choć efektywniejsza będzie izolacja dodatkowa ze styropianu nakrokwiowa.Pkt.rosy można odsunąć od krokwi czy izolacji.Izolacja bezpieczna od wilgoci (wata),bo celuloza sobie poradzi.Przy wacie-wełnie mineralnej ,na poddaszu latem niemiłosiernie gorąco bo i dach do 80oC dochodzi.Przy celulozie chłodno,bo gorącz do zmierzchowego nocnego chłodu nie zdąży dojść(przesunięcie fazowe).No i istotna rzecz .Celuloza nie wymaga paroizolacji.Jestem tego pewien(nie do końca wierzę w słowo pisane),bo testowałem w skrajnych warunkach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Mam taki problem: instalację wentylacji wykonałem sam. Wygląda to tak:

- rury thermoflex od czerpni do centrali fi 200,

- od centrali do skrzynek rozdzielczych fi 200,

- ze skrzynek rozdzielczych do anemostatów: dłuższe odcinki (parter) fi 150, krótsze odcinki (poddasze) fi 125

- centrala Jan-Gaz 350

Podłączyłem wszystko ładnie i zgrabnie, i okazało się, że z anemostatów nawiewnych ładnie wieje (nie mam anemometru tak więc stwierdziłem to organoleptycznie), natomiast w anemostatach wywiewnych cisza. Pomyślałem sobie: pewnie wentyl w centrali nie działa. Wykręciłem rurę, łapę przyłożyłem i działa. Pomyślałem sobie może działa za słabo, ale wyciągnąłem filtry i oba brudne (ten na nadmuchu brudniejszy). Kolejna myśl, rozpięły się gdzieś rury pod drodze z centrali do skrzynki rozdzielczej. Zamieniłem rurę nawiewną z wywiewną i okazało się, że to nie to, bo z zaczęło wiać z anemostatów wywiewnych.

No i teraz nie wiem co dalej. Sytuacja jest taka, że w kuchni nie wyciąga mi pary z garów, w łazience smrodów, a nad kominkiem ewentualnego dymu. Tak więc skąd instalacja ciągnie powietrze? Jak to sprawdzić? Czy skoro jestem w stanie wyczuć wianie to czy powinienem też czuć ssanie?:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...