Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

O wentylacji - co i po co, wzdłuż i w poprzek!


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Ale ale, zapomniałam dodać, że w kotłowni czerpnia jest jako taka zetka (jak od kominka) a wyciąg w kominie.

Nie wiem czy to coś zmienia ale cały komin budować żeby samą kotłownię wentylować :eek:

 

Wygląda to tak:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs791.ash1/168112_180878458599639_100000324573600_510695_1929870_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy pracującym piecu będziesz miała w kanale wentylacyjnym i tak wsteczny ciąg więc potrzebny jest jak psu buty ale przepis mówi jasno i po dyskusji, musisz zrobić kanał pionowy i najlepiej dodatkowy nisko dla dopływy powietrza do spalania albo piec z zamkniętą komorą i wtedy wm naw/wyw bez tych kanałów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko mnie nie zastrzelcie, ale już mam mętlik w głowie od tego wszystkiego (zapanowaniem nad zaplanowaniem wszystkiego podczas trwającej budowy).

Pytanie:

Wyszło mi, że potrzebuję 130m3/h powietrza świeżego wpompować w dom i 120m3 "brudnego" wypompować. Rekuperator w takim przypadku powinien mieć wydajność ok 150m3/h czy raczej powinienem te strumienie zsumować i wyjdzie 300m3/h?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli to jest tak, że:

- świeże powietrze dla czystych pomieszczeń to powietrze z zewnątrz (transportowane przez wentylator reku)?

- świeże powietrze dla brudnych pomieszczeń to powietrze które przejdzie z pomieszczeń czystych?

Wówczas tak, powinienem brać pod uwagę 150m3/h.

Mam domek 121m2, a jego kubatura to około 300m3. Myślałem o reku o wydajności ok 300m3/h (1bieg-100, 2-150, 3-225).

Wydatki liczyłem wg moich założeń (pokoje 1wym/h, łazienki i kuchnia chyba 3wym/h jeśli dobrze pamiętam).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:)Te 2/3 kubatury to rzeczywiście duże uproszczenie, choć przeważnie trafia w wymogi normowe.

A normy mówią

- w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę gazową lub węglową - 70 m3/h,

-w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę elektryczną - 30 m3/h w mieszkaniu do 3 osób i 50 m3/h dla więcej niż 3 osób,

- w kuchni bez okna zewnętrznego wyposażonej w kuchnię elektryczną - 50 m3/h

- w łazience ( z WC lub bez) - 50 m3/h,

- w wydzielonym WC - 30 m3/h,

- w pomocniczym pomieszczeniu bezokiennym - 15 m3/h,

- w kuchni bez okna zewnętrznego, wyposażonej w kuchnię gazową, obowiązkowo z mechaniczną wentylacją nawiewno-wywiewną - 70 m3/h,

- dla pokoju mieszkalnego oddzielonego od pomieszczeń kuchni, łazienki i WC więcej niż dwojgiem drzwi lub pokoju znajdującego się na wyższym poziomie w wielopoziomowym domu jednorodzinnym lub w wielopoziomowym mieszkaniu domu wielorodzinnego - 30 m3/h,

 

Poza tym spójrz na to jeszcze tak.

0,6kubatury/h to właściwie taki minim.

0,9-1,1kubatury/h to pełen komfort praktycznie w każdych warunkach.

Max wydatku powietrza będziesz praktycznie używał tylko latem (intensywne przewietrzanie dla zbicia temperatury), lub po najeździe znajomych, rodziny celem pozbycia się wspomnienia po nich (np. dym papierosowy):)

Normalnie wentylujesz, szczególnie zimą na poziomie ;) 0,15-0,3V/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halo! Potrzebuję pilnej pomocy!!!

Dzisiaj zaskoczyła mnie ekipa, która niespodziewanie pojawiła się na budowie i zaczęła kończyć, przerwane z powodu mrozu, prace.

Mieli się zjawić dopiero na wiosnę (ale "zapotrzebowali" kasy i chcą ukończyć etap piwnic). Ustaliłam z Kierownikiem, że ok, niech robią jeśli pogoda się utrzyma.

Ale pozmieniało mi to plan działań:-(

Miałam mieć czas do wiosny na wybór firmy od rekuperacji i na projekt, a tu się okazuje że w czwartek chcą wylewać strop żelbetonowy!

Ups... do tego czasu muszę wiedzieć jak przewidzieć wentylację!

Z projektem się nie wyrobię. Potrzebuję porady.

Czy można zrobić profilaktycznie więcej otworów na wentylację (a może nie trzeba), żeby się później nie okazało, że zabraknie i spokojnie przygotowywać projekt, a potem w te otwory wprowadzić odpowiednie rury? Mówimy o 1 stropie - między piwnicą (w której jest kotłownia i dwa pomieszczenia do ewentualnego zamieszkania) a parterem.

A może wystarczy jeden otwór?

Gdzie i jak go przeprowadzić?

Cholercik! Nie chcę tego schrzanić...

Musi być reku - bo mamy silkę.

Proszę o POMOC.

 

PS informowałam ekipę, że chcę mieć wen-mech i żeby to uwzględnili podczas wylewania, ale jak widać nie można się na nich całkowicie zdać:-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc weź jakiegoś instalatora, niech popatrzy pomyśli i powie jak to widzi

 

Instalatora od firmy rekuperacyjnej?

Chyba tak będę musiała zrobić.

Tylko jeszcze nie mam podjętej decyzji którą firmę wybiorę:-( Za mało mam jeszcze informacji.

A czy grubość tych rur nie ma znaczenia? I jeśli potem zmienię na inną firmę to będą im pasowały te otwory czy to może się zmienić?

W zbrojeniu trudno będzie później wiercić...

Dzięki za zainteresowanie:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w zbrojeniu da się zrobić przekucie i ja bym nic nie ruszał jeżeli i tak nie wiesz gdzie mają być przepusty, ale jeżeli się upierasz to:

jak wiesz na pewno że reku będzie stał w piwnicy to zrób przepusty z rury kanalizacyjnej sr 200 (to na pewno wystarczy), musisz zrobić tych przepustów 4 szt (czerpnia, wyrzutnia, nawiew na pomieszczenia, wywiew z pomieszczeń - jak masz możliwość podłączyć wywiew do komina to wystarczą 3 przepusty), jak reku będzie na wyższych kondygnacjach to 2 przepusty (nawiew/wywiew) i rury przeprowadzisz piwnicą w te miejsca w które będziesz chciała (tzn instalator to zrobi)....

to są oczywiście moje rady "w ciemno" - na pewno bardziej dokładnych rad można udzielić po zaprojektowaniu instalacji.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...żeby nie rzucać słów na wiatr 2 x Jangaz 350 m3 - 11 k, Jangaz 500 m3 - 6,5 k

w domu jednorodzinnym raczej większych jednostek niż 500 się nie stosuje, chyba że jest to dom wielkości pałacu....

 

A licząc ściślej - za 100m3 wydajności z mniejszym płacimy 1600 zł a w większym 1345 zł. A gdyby były modele różniące się wydajnością dwukrotnie najpewniej różnica byłaby jeszcze większa. Nic niezwykłego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...