Piczman 22.01.2012 08:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 Patryk, przeczytaj pierwszych kilka postów tego wątku, może coś się rozjaśni ? Wentylacja działa nieprawidłowo prawdopodobnie przez wymianę okien na szczelne. Albo wstaw nawiewniki albo wytnij uszczelkę aby komin zaczął wyciągać. Napisz czy w domu są inne kominy wentylacyjne, to ma znaczenie. Napisz czy z którejś kratki nawiewa zamiast wywiewać . Kanał dymny jak najbardziej możesz wykorzystać ale najpierw te rzeczy o których napisałem wyżej bo jak Ci cofnie z niego to może być nieprzyjemnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
malux20 22.01.2012 10:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 nie wiem czy się mylę będę miał kominek z doprowadzeniem powietrza z zewn. pomimo doprowadzenia powietrza z zewnątrz kominek nie może być na 100% szczelny jakiś minimalny zaciąg powietrza z pomieszczenia musi być ze względów bezpieczeństwa.czy ten zaciąg ma duży wpływ na pracę reku, straty ciepła?jak to sie powinno rozwiązać ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 22.01.2012 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 Ni cholery nie rozumiem o co się Tobie rozchodzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
malux20 22.01.2012 11:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 w nordpreisie będe brał kominek i jest jakis taki dodatkowy element dzięki któremu kominek jest na 100% szczelny a ma jakieś dodatkowe doprowadzenie powietrza żeby nie doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Karlsen 22.01.2012 11:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 A cóż to za niebezpieczne sytuacje?Masz wentylację mechaniczną to wkład kominkowy ma być 100% szczelny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 22.01.2012 12:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 Uwaga na doprowadzenie powietrza z zewnątrz, pamiętaj ta rura jak ma -20 stopni to robi się kłopotliwa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
malux20 22.01.2012 14:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 ta rura przy -20 mnie jakoś martwi ale nie widzę sposobu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Karlsen 22.01.2012 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 Malux20 - czy poprowadziłeś już tę rurkę? Tutaj masz ciekawy artykuł - http://www.kominki-batura.pl/publikacje2.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Spok 23.01.2012 23:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2012 (edytowane) Witam wszystkich miłośników WM!Na forum jeszcze nic nie pisałem, ale chłonę wiedzę, którą się tu wymieniacie, jak gąbka, już od prawie roku. Buduję dom, obecnie w stanie surowym zamkniętym. Czas na instalacje. WM chcę zrobić sam, wzorem kilku z Was. Poniżej "projekt", który popełniłem bazując na wiadomościach, które przeczytałem w tym i innych wątkach na temat WM z odzyskiem ciepła. Proszę Was o opinie, czy w takim kształcie to ma sens. Ponizej także kilka wiadomości o budynku oraz komentarzy do rysunku. Dom : skupię się na części, która będzie wentylowana mechanicznie (jest jeszcze garaż/pralnia/kotłownia gdzie będzie klasyka). Okna szczelne, żadnych kratek. Jest kominek ale będzie z zamkniętą komorą, z osobnym podejsciem powietrza. Kubatura części z WM to niecałe 400m3. Dwie pełne kondygnacje, dwa stropy monolityczne (trumna). Reku (prawdopodobnie Renovent Large) w garażu, rury główne 160mm poprowadzone przez ściany pod poziomem pierwszego stropu do WC na parterze, gdzie są zostawione w stropach przejścia na wszystkie instalacje.W owym WC, pod podwieszonym sufitem, podzielę obie rury 160 na dwie 150 każda - osobno wywiew i nawiew dla obu kondygnacji. Rury 150 dla parteru od razu podzielę na odpowiednią ilość kanałów płaskich , chyba za pośrednictwem jakichś puszek rozprężnych na zamówienie, i wyprowadzę nad strop. Rozprowadzę po stropie do pozostawionych przepustów fi 110 przy użyciu kanałów płaskich z PCV w warstwie 5cm stryropianu. Rozmieszczenie otworów jak na rysuku (już nie da się zmienić, co najwyżej inaczej poprwadzić kanały).Rury 150 dla wentylacji piętra puszczę nad drugi strop, na poddasze nieużytkowe. Tam rurę nawiewną podzielę portkami na dwie 125, które z kolei podziele po dwie 100 i do docelowych przepustów fi110. Równe długości, równe podziały. Rurę wywiewną 150 podzielę na 3 rury 100 za pomocą puszki rozprężnej. Wszystkie rury ze zwykłego aluflexa. Nieocieplone, bo będą "zakopane" w ociepleniu stropu, czyli 30cm warstwy wełny mineralnej (czy to błąd)? Rys:http://i39.tinypic.com/2gslahh.png Czy to będzie wogóle działać? Czy da się to wyregulować na samych anemostatach, czy muszę zastosować wszędzie przepustnice? Na rysunku podaję kubatury pomieszczeń. Klatka schodowa jest otwarta, czyli wielka dzura w pierwszym stropie. Z góry bardzo dziękuję za komentarze. Edytowane 23 Stycznia 2012 przez Spok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
simluc 24.01.2012 00:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 (edytowane) Witam. Mam zamiar robić remont kuchni na wiosnę. No i jak w większości domów tak i u nas jest wilgoć. Okna jakiś czas temu wymieniane na plastikowe. Piec kaflowy będzie rozwalany. Kratka wentylacyjna jakaś tam jest tylko dziwne, że z boku komina a nie w kominie. Nie ma za bardzo przepływu powietrza i zapewne stąd ta wilgoć. Co myślicie o tym aby wywiercić dziury i wstawić w nie rurki od węża ogrodowego w rogach przy ramie okna. jakiś przepływ powietrza powinien być, więc można by było zrobić to w 2 oknach (po 2 rurki). Co o tym myślicie ? Druga rzecz to taka, są dwie kuchnie jedna pod drugą, jedna na parterze, druga na piętrze. Jest problem z wylotem wentylacyjnym. Kuchnię na parterze podłączę do właściwego kanału wentylacyjnego. Co zrobić z kuchnią na piętrze ? Może przerobienie kanału dymowego na wentylacyjny ? Piec kaflowy na parterze będzie burzony więc kanał będzie wolny. Już sam nie wiem jak załatwić sprawę tej kuchni na piętrze. Najwiecej wilgoci produkuje sie w lazience, szczegolnie gdy czesto korzysta sie z wanny. Najpierw zaczalbym od niej. Jesli przy niej jest komin wentylacyjny to zamontowalbym wentylator wywiewny zalaczany najlepiej wraz z oswietleniem. Wentylator powinien byc dosc mocny, nie jakas bzdzina, na tyle by podczas nalewania goracej wody lustra nie byly zaparowane. Uszczelek nie wycinalbym. Do wymiany zuzytego powietrza zastosowalbym stary sposob- kilkuminutowego wietrzenia z przeciagiem- na pare minut wszystkie okna otwarte na oścież tak by powstal przeciag- w ten sposob szybko nastapi wymiana powietrza zuzytego na świeże a jednoczesnie dom nie wychlodzi sie. Tym samym mamy sterowalna i pod kontrola (choc upierdliwa nieco) wentylacje mechaniczno-grawitacyjna. Aha, no i w kuchni przydalby sie nawiewnik w gornej czesci osciezy okna. szymon Edytowane 24 Stycznia 2012 przez simluc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 24.01.2012 09:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 Rury główne fi 200 .Potem podział na 2x160 .Na piętrze nawiew z garderoby wywal i zostaw tylko fi 125 do sypialni .Trochę daleko jest od innych "brudnych" ale tam też wywiew podciągnij .Wiatrołap i spiżarkę skręcisz anemostatami.Kanały na strychu owiń wełną i stretch , powinny być mimo wszystko zaizolowane . Widać że wiedzę odpowiednią masz, powinno zadziałać.Ja jednak omijał bym kanały płaskie, jakoś nie jestem do nich przekonany.Są inne sposoby, zabudowa na parterze, sufit podwieszany albo schodzenie pomieszczeniami piętra .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 24.01.2012 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 Rury Ja jednak omijał bym kanały płaskie, jakoś nie jestem do nich przekonany. też nie byłem przekonany ale zrobiłem bratu na płaskich 120x60. Cisza jak makiem zasiał. Jest ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 24.01.2012 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 Coś konkretnego was "nie-przekonywało" czy może intuicja instalatora? coulington, te 120x60 to PVC? Nie ma tu tematu elektrostatycznych cośtamcostam? Mi pasują raczej te DGP 150x50 (przekrój jak fi100) bo pewnie obłożę cieńko (1-2cm) z góry i/lub dołu (?) styro. Jak uważacie, ma to sens (akustyczny, termiczny)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 24.01.2012 13:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 mnie przekrój inny niż okragły oraz to że jednak są to kanały twarde.. Myślałem że będzie nieco głosniej. Nie jest. Brat nie wiem że był obiektem eksperymentu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
swistak81 25.01.2012 07:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 (edytowane) Ja też dla wentylowania parteru użyłem płaskich PCV położonych na stropie. (kilka fotek w dzienniku). Pod kanały dawałem 2cm styropianu, ale dlatego, że przewidziane miałem 8cm pod wylewką. Nie trzeba tam nic ocieplać/wygłuszać, gdyż wszystko leci w "cieple" domku. Bardzo bardzo fajnie się układało. Bardzo łatwo je ocieplić (styropianem). TAK wyglądał schemat. Teraz użyłbym takich również dla poddasza. Minus - te większe, powyżej 120x60 są nieproporcjonalnie drogie . Ale tak to już w życiu bywa Edytowane 25 Stycznia 2012 przez swistak81 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
swistak81 25.01.2012 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 (edytowane) Opiszę jeszcze jak się skończyło moje postępowanie w/s odbioru budynku z WM.Ostatecznie sam zrobiłem Protokół Pomiaru Wydajności Wentylacji Mechanicznej (inspektor chciał "skuteczności", nie wiedząc nawet, że skuteczność odnosi się do składu powietrza). Został on podstemplowany przez osobę z uprawnieniami. A taką osobą jest ktoś, kto ma Uprawnienia budowlane o spec. sanitarnej.Ale nie mogłem się oprzeć. Zaznajomiłem się z treścią Prawa budowlanego po czym zadzwoniłem do gościa.A jeszcze wspomnę, że pan inspektor jest moim rówieśnikiem, współpracuje często z moim kuzynem (kuzyn wydaje pozwolenia na budowę i dobrze się znają), i studiował z moim dobrym kolegą (który jest moim kierownikiem budowy)...Nie bardzo jestem w stanie podać przebieg rozmowy, ale pomimo że uważałem i byłem grzeczny i spokojny, gość się wk..ił tak, że po mojej rozmowie wszystkich klientów odsyłał z kwitkiem. Strasznie nie lubi nie mieć racji. Wszelkie jego argumenty podważyłem artykułami wziętymi z Prawa Budowlanego.Na koniec powiedział: "Niech pan składa co pan uważa, ja jakiś artykuł znajdę..."Kolejna sprawa, że jest tam tych panów trzech. Każdy ma "swoje" gminy. I pozostali dwaj nie robią problemów z WM (kominiarz mówił, że miesiąc temu napisał identyczny protokół wspominając o istnieniu WM, i budynek odebrano). Pan inspektor powoływał się na:Art. 62. 1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę: 1) okresowej kontroli, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznej sprawności:a) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu,b) instalacji urządzeń służących ochronie środowiska,c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych), Po pierwsze - pogrubiłem. Ja jeszcze nie użytkuję budynku.Po drugie - ja nie mam przewodów kominowych wentylacyjnych. A o WM ani słowa. Pan inspektor więc powołuje się po raz kolejny na podpunkt drugi, mówiący o:Art. 62. 1. 1) ..... 2) okresowej kontroli, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu sprawności technicznej i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów. Ale znów nie ma tam ani słowa o WM. Ostatnią deską ratunku dla inspektora był:Art. 57. 1. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć:... 4) protokoły badań i sprawdzeń,...Pytam się: jakich instalacji i na jakiej podstawie? Odpowiedział, że tych, które mogą zagrażać życiu, czyli elektryczna, gazowa i wentylacyjna.Ale - ja wg projektu (i wykonania) mam zamkniętą komorę spalania i gaz tylko w kotłowni. Więc gdzie tu zagrożenie? No i wtedy pan strasznie się spienił i zapytał wymijająco: "no ale ale o co panu chodzi?"... Więc podsumowując:Aktualne Prawo Budowlane nie nakłada obowiązku dostarczenia jakiejkolwiek dokumentacji dot. WM (dot. domków jednorodzinnych).Problem czy niejasność rozwiąże dopiero kolejna jego aktualizacja. WM bardzo szybko się rozwinęła w budownictwie jednorodzinnym, za czym prawo nie nadąża... Edytowane 25 Stycznia 2012 przez swistak81 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Karlsen 25.01.2012 16:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 Świstak - powinieneś uprawnienia inspektora nadzoru wyrobić. Brawo za skrupulatność i dociekliwość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miki121 25.01.2012 16:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 Powiedzmy szczerze nasze normy, przepisy i prawo budowlane w zakresie WM jest dalekie od standardów i postępu technologicznego.. I niestety mało co z tym się robi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Karlsen 25.01.2012 21:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 ... Pod kanały dawałem 2cm styropianu, ale dlatego, że przewidziane miałem 8cm pod wylewką. Nie trzeba tam nic ocieplać/wygłuszać, gdyż wszystko leci w "cieple" domku... I właśnie dlatego, że wszystko leci w cieple domu należy te kanały ocieplić. Zapomniałeś Świstak o lecie i przyjemnym chłodzie, jaki może zapewnić wentylacja mechaniczna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Spok 25.01.2012 22:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 Dziękuję Wam wszystkim za komentarze. Drogi Piczmanie :Dzięki za potwierdzenie, że to ma prawo zadziałać!Rury główne fi 200 mogę dać, ale jaki tego sens, jeśli reku Brink Renovent Large ma i tak wszystkie wyjścia/wejścia fi160? Może spowolni to strugę i bedzie ciszej, ale da to coś oprócz tego? Może jakaś inna centrala jest warta uwagi (Jan-gaz? ) ?Przepusty w stropach mam wszędzie 110 (wsadzone kawałki rury kanalizacyjnej przed zalaniem stropów) - pozostawienie 125 dla sypialni na piętrze to jakiś pomysł, ale na anemostacie będzie i tak zwężka do 100. Sugeryjesz pociągnąć wywiew do garderoby? Które inne pomieszczenie jest w/g ciebie "brudne" ? Co do kanałów płaskich - przewiduję max 6cm styro pod wylewką podłogi piętra, więc niestety nie zmieści się nawet 2cm pod kanałami, chyba że będą "wystawać" w wylewkę. Może nie będzie gwizdać... Czyli puszczenie wyrzutu kanałem wentylacyjnym (komin systemowy w kotłowni) 120x160 da radę? Nie chcę dziurawić wschodniej ściany żeby tam dać wyrzutnię.Jeszcze raz dziękuję wszystkim! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.