Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pokojowy regulator temperatury, a kocioł kondensacyjny.


Recommended Posts

Powiem wam tez tak myslalem ze jak zmniejsze mu moc np.do 10kw i modulowal by od 8/10 to bedzie spalał mniej gazu a tu spalal 15m3 na dobe przy mrozie -5 a jak moduluje od 8/24 przy mrozie -20 12m3 jezeli regulator ustawiony jest w tryb pracy ciagłej to moge zwiekszyc mu blokade palnika i bedzie rzadziej sie właczał u mnie problemem jest jeszcze nie wyregulowane przepływy ale reguluje juz z miesiac i sam sobie nie poradze czas poszukac jakiegos dobrego hydraulika
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 180
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam. Powtarzam się ale temat znów zaczyna się zmieniać.

Mam małą prośbę do znawców.Możecie przeliczyć i sprawdzić czy takie grzejniki wystarczą?Wszystkie grzejniki panelowe podwójne.Pomieszczenie nr 1 stanowi kuchnia, pokój oraz przedpokój.Pomieszczenia te są połączone jako jedna przestrzeń.

1.Pomieszczenie nr.1 - 31m2 - grzejniki 1x 600x600, 1x 600x500, 1x 700x600, 1x 800x500 (ten dopiero będę dokładał czy nie lepiej dać 1000x500 lub 1200x500???)Jest to przedpokój z którego ciepło na pewno pójdzie także do jednego z pomieszczeń nr 2 lub 3.

2 Pomieszczenie nr 2 - 18m2 - grzejnik 1x 1200x500

3 Pomieszczenie nr. 3 - 12m2 - grzejnik 1x 800x600

Jak już wyżej pisałem piec kondensacyjny, więc staram się ustawić temp. jak najniżej na wyjściu.

_________________

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sierocki - to nie jest takie proste - moc grzejników w zależności od ich wymiarów i temp wody na zasilaniu tudzież pożądanej temp wewnątrz pomieszczeń jest prosto wyliczyć / dobrać z tabel / .

Ale aby wiedzieć czy dana moc grzejnika wystarczy musisz znać zapotrzebowanie na ciepło danego pomieszczenia - znasz takowe?? - robiłeś audyt energetyczny budynku?? Może w projekcie domu masz podane zapotrzebowanie na ciepło dla poszczególnych pomieszczeń ??

To zapotrzebowanie zależy od konstrukcji ścian budynku , ocieplenia etc ...

 

Jak nie znasz musisz zrobić lub przyjąć np 60W/m2 - tyle sie ca przyjmuje dla budynków dobrze ocieplonych - jak tyle przyjmiesz to dla pomieszczenia 31m2 potrzebujesz 1860W aby ogrzać pomieszczenie do temp 20 stopni ...

Czyli musisz zapodać grzejniki o mocy 1860W dla zakładanej przez Ciebie temp zasilania .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety nie znam zapotrzebowania na ciepło mojego mieszkania. Myślę, że jednak będę musiał wszystko testować po kolei. Zainstaluję pogodówkę oraz pokojówkę (tę tylko w celu redukcji temp do 18 w nocy), natomiast moc grzejników będę dopasowywał stopniowo patrząc na termometr. Ustawię piec na np 48-50st wyjście. Jeśli będzie brakować to słabszy grzejnik zastąpię mocniejszym.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc min 8KW na mieszkanie 80m2 to rozpusta która kosztuje Cię sporo straconych pieniędzy. Owszem te 24KW potrzebne jest Ci do ciepłej wody , ale chyba bardziej ekonomicznym rozwiązaniem byłby piec znacznie mniejszy + duży zasobnik.

 

Dlaczego straconych pieniędzy?

Z moich obserwacji wynika (a mam kocioł Viessmann Vitopend 100 10-24kW i notuję spalanie od 3 sezonów), że najmniej gazu spala wtedy jak najmniej się włącza. :-)

 

Ja takich obserwacji jeszcze nie mam ale powtarzam opinie fachowców od kotłów. Ich teoria jest taka ze jeśli piec ma dużo załączeń (mogą być krótkie) to spala najwięcej i najmniej efektywnie (przypominam że cały czas mowa o piecach kondensacyjnych).

 

W/g mojej wiedzy to logiczne że jeśli piec ma zbyt dużą moc minimalną do potrzeb to będzie się często włączał i wyłączał (przypominam że jest sterowany przez czujnik temperatury w pokoju). Skoro tak to spalanie będzie wyższe. Ot cała moja teoria... wprawdzie oparta na opiniach tzw fachmanów ale w/g mnie logicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety nie znam zapotrzebowania na ciepło mojego mieszkania. Myślę, że jednak będę musiał wszystko testować po kolei. Zainstaluję pogodówkę oraz pokojówkę (tę tylko w celu redukcji temp do 18 w nocy), natomiast moc grzejników będę dopasowywał stopniowo patrząc na termometr. Ustawię piec na np 48-50st wyjście. Jeśli będzie brakować to słabszy grzejnik zastąpię mocniejszym.

Pozdrawiam.

 

Powiedz co właściwie chciałbyś osiągnąć w swojej instalacji ? Bo od tego zależny jej konfiguracja.

 

Czy Twoim zamiarem jest utrzymywanie temp 20 st. w dzień i 18 st. w nocy w całym mieszkaniu równocześnie ?

Czy może masz np. jedną sypialnię gdzie temp. 18 st. ma być cały czas ?

 

Jak odpowiedz na to pytanie to poradzę Ci co zrobić (w/g mojego doświadczenia bo mam instalację mieszaną).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety nie znam zapotrzebowania na ciepło mojego mieszkania. Myślę, że jednak będę musiał wszystko testować po kolei.

 

Poszukaj w sieci ... kiedyś był tam program bodajże dla grzejników purmo (ale to bez nzaczenia) gdzie można w łatwy sposób samemu obliczyć zapotrzebowania na ciepło własnego M.

Ze 2 lata temu z niego korzystałem ale nie pamiętam gdzie go znalazłem.

 

Jago nie znajdziesz to może przyjąć ogólne zasady znane od lat, a mianowicie:

Masz słabo ocieplane mieszkanie wiec norma to min. 100W/1m2

Masz piec kondensacyjny czyli w/g praktyki moc obliczona + 50%

 

Czyli jeśli wychodzi Ci grzejnik 1000W To dla ekonomicznego wykorzystania pieca kondensacyjnego powinieneś go powiększyć do 1500W.

Oczywiście jeśli będą Ci wychodzić monstrualne grzejniki które nie będą się mieścić pod oknem to możesz dać mniejsze ale podczas mrozów (takich jak teraz) piec nie będzie kondensował bo będzie musiał podawać zasilanie nie 50 st. ale 75 lub więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety nie znam zapotrzebowania na ciepło mojego mieszkania. Myślę, że jednak będę musiał wszystko testować po kolei. Zainstaluję pogodówkę oraz pokojówkę (tę tylko w celu redukcji temp do 18 w nocy), natomiast moc grzejników będę dopasowywał stopniowo patrząc na termometr.

 

A to po co ?? - nie rozumiem - dodatkowy termostat pokojowy w układzie sterowania pogodowego służy do całkiem innych rzeczy ... :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa wygląda tak. Chcę mieć w mieszkaniu 20 st w ciągu dnia ale od 15 do 21, natomiast od 21 do 15 chciałbym utrzymywać temp. 18st. Ot i cała teoria. Przy samym sterowaniu pogodowym nie będę w stanie tego utrzymać, natomiast pokojówka utrzyma temp na w/w poziomach.

 

W teorii tak ale ... :D

Mówisz o sytuacji idealnej której raczej nie osiągniesz. Nie wiem czy uda Ci się dobrać tak grzejniki we wszystkich pomieszczeniach żeby zmiana temp. zasilania wywołana regulatorem z jednego pokoju dała jednakowa temperaturę we wszystkich pomieszczeniach. Wymagało by to idealnego doboru wielkości grzejników do każdego pomieszczenia co raczej w takim mieszkaniu nie jest chyba możliwe.

 

Ja bym zastosował w pokojach bez regulatora większe grzejniki i zawory termostatyczne. W tych pokojach ręcznie ustawisz żądaną temperaturę a w pokoju z termostatem będzie to robił automat. Oczywiście jest to mniej wygodne niż automat ale to się uda na 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc min 8KW na mieszkanie 80m2 to rozpusta która kosztuje Cię sporo straconych pieniędzy. Owszem te 24KW potrzebne jest Ci do ciepłej wody , ale chyba bardziej ekonomicznym rozwiązaniem byłby piec znacznie mniejszy + duży zasobnik.

 

Dlaczego straconych pieniędzy?

Z moich obserwacji wynika (a mam kocioł Viessmann Vitopend 100 10-24kW i notuję spalanie od 3 sezonów), że najmniej gazu spala wtedy jak najmniej się włącza. :-)

Mogę elektronicznie obniżyć mu moc maksymalną powiedzmy do 12kW, wtedy będzie modulował tylko od 10-12kW, wtedy będzie dłużej pracował (powiedzmy 10h/dobę), ale i tak średnio spali więcej gazu niż jak będzie pracował z mocą bliską maksymalnej, ale powiedzmy te 4h/dobę.

Nie wiem dlaczego tak jest, ale w moich warunkach tak jest najlepiej, temp. na kotle 60*C i moc od 10-24KW.

Obniżyłem nawet na próbę moc minimalną na ok. 8kW (zmniejszyłem ciśnienie gazu na zespole gazowym dla mocy minimalnej), kocioł dłużej pracował (mniejsze przestoje), ale zużycie gazu wzrosło co świadczyłoby, że sprawność kotła najlepsza jest blisko mocy maksymalnej. :-)

Kiedyś chyba nawet wyznaczałem sprawność kotła i wyszło mi, że największa się pomiędzy 80-100% mocy, później spadała. Producent podaje, że sprawność kotła jest prawie liniowa w całym zakresie modulacji i wynosi od 80-82%. :-)

 

Potwierdzam powyższą teze, sprawdzam kocioł drugi rok.Nie wiem jak tam ze zużyciem kotła, ale po przeglądzie serwisowym pan od kotłów nie miał zastrzeżeń informując mnie że piec może wykonać naprawde dużo taktowań, widział kociołki o bardzo dużej ilości załączeń i nic poważnego w nich się nie psuło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc min 8KW na mieszkanie 80m2 to rozpusta która kosztuje Cię sporo straconych pieniędzy. Owszem te 24KW potrzebne jest Ci do ciepłej wody , ale chyba bardziej ekonomicznym rozwiązaniem byłby piec znacznie mniejszy + duży zasobnik.

 

Dlaczego straconych pieniędzy?

Z moich obserwacji wynika (a mam kocioł Viessmann Vitopend 100 10-24kW i notuję spalanie od 3 sezonów), że najmniej gazu spala wtedy jak najmniej się włącza. :-)

Mogę elektronicznie obniżyć mu moc maksymalną powiedzmy do 12kW, wtedy będzie modulował tylko od 10-12kW, wtedy będzie dłużej pracował (powiedzmy 10h/dobę), ale i tak średnio spali więcej gazu niż jak będzie pracował z mocą bliską maksymalnej, ale powiedzmy te 4h/dobę.

Nie wiem dlaczego tak jest, ale w moich warunkach tak jest najlepiej, temp. na kotle 60*C i moc od 10-24KW.

Obniżyłem nawet na próbę moc minimalną na ok. 8kW (zmniejszyłem ciśnienie gazu na zespole gazowym dla mocy minimalnej), kocioł dłużej pracował (mniejsze przestoje), ale zużycie gazu wzrosło co świadczyłoby, że sprawność kotła najlepsza jest blisko mocy maksymalnej. :-)

Kiedyś chyba nawet wyznaczałem sprawność kotła i wyszło mi, że największa się pomiędzy 80-100% mocy, później spadała. Producent podaje, że sprawność kotła jest prawie liniowa w całym zakresie modulacji i wynosi od 80-82%. :-)

 

Potwierdzam powyższą teze, sprawdzam kocioł drugi rok.Nie wiem jak tam ze zużyciem kotła, ale po przeglądzie serwisowym pan od kotłów nie miał zastrzeżeń informując mnie że piec może wykonać naprawde dużo taktowań, widział kociołki o bardzo dużej ilości załączeń i nic poważnego w nich się nie psuło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkanie ma 68m2, z czego 31 m2 stanowi praktycznie jedna przestrzeń w której zainstalowany byłby regulator pokojowy. Natomiast sypialnia oraz pokój dziecięcy odgrodzone są drzwiami, które 80% czasu są otwarte. Dlatego też uważam iż regulator pokojowy zda egzamin. Dodatkowo będzie zainstalowana pogodówka, która będzie optymalnie regulowała temp. wody na kotle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkanie ma 68m2, z czego 31 m2 stanowi praktycznie jedna przestrzeń w której zainstalowany byłby regulator pokojowy. Natomiast sypialnia oraz pokój dziecięcy odgrodzone są drzwiami, które 80% czasu są otwarte. Dlatego też uważam iż regulator pokojowy zda egzamin. Dodatkowo będzie zainstalowana pogodówka, która będzie optymalnie regulowała temp. wody na kotle.

 

Powoli - strasznie mieszasz kolego ...

 

Obniżenie nocne temperatury w pomieszczeniach realizujesz ustawiając w sterowniku / czy to pokojowy , czy pogodowy / odpowiednie cykle pracy kotła . Masz do dyspozycji cykl dzienny z temp normalną i cykl z temperaturą zredukowaną - programujesz np cykl dzienny od 06 - 12 potem od 15 - 22 z temp zadaną 21 stopni . W tych cyklach dnia kocioł grzeje pomieszczenia do tej temp , pomiedzy tymi okresami kocioł grzeje pomieszczenia do temp zredukowanej czyli np 18 stopni .

 

Termostat / regulator / pokojowy współpracujący z reg pogodowym służy do dodatkowego sterowania drugiego obwodu grzewczego lub obwodu podłogówki z mieszaczem dla którego chcemy osiagać inną temperaturę pomieszczenia niż pozostałe pomieszczenia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieco mieszam bo nie do końca rozumiem zasadę działania pogodówki. Myślałem do tej pory że jest to tylko sensor, który przekazuje temp. zewn. do kotła. Natomiast ten kreśli sobie krzywe i dobiera odpowiednie temp. c.o. Jeśli jak piszesz pogodówka ma możliwość ustawienia 2 cykli np. dziennego i nocnego to jest to idealne rozwiązanie. Tylko w jaki sposób się to ustawia i reguluje czas pracy kotła w określonych godzinach? Czekam teraz na sensor zewnętrzny, który będzie podpięty do kotła. Co dalej czy ja jestem w stanie to wyregulować czy muszę wołać serwisanta?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieco mieszam bo nie do końca rozumiem zasadę działania pogodówki. Myślałem do tej pory że jest to tylko sensor, który przekazuje temp. zewn. do kotła. Natomiast ten kreśli sobie krzywe i dobiera odpowiednie temp. c.o.

 

To w sumie proste użądzenie które samo zbytnio nie "myśli", przynajmniej nie na tyle ile się mu przypisuje. Regulator ten ma po prostu wykonać to co Ty mu każesz ułatwiając krzywą grzewczą.

Krzywa grzewcza to nic innego jak zestawienie temperatury zewnętrznej i odpowiadającej jej temperaturze zasilania z kotła.

Np:

Krzywa grzewcza 0.8 to odpowiednio -5 na dworze i 50 na piecu.

Krzywa grzewcza 0.7 to odpowiednio -5 na dworze i 45 na piecu.

Krzywa grzewcza 0.6 to odpowiednio -5 na dworze i 40 na piecu.

Krzywa grzewcza 0.6 to odpowiednio -10 na dworze i 50 na piecu.

Krzywa grzewcza 0.6 to odpowiednio -15 na dworze i 60 na piecu.

 

(dane z sufitu tylko aby wyjaśnić zasadę)

 

http://www.gft.pl/index.php?strona=75

Tu przykład na samym dole strony

 

To Ty ustawiasz jak ma być brana pod uwagę krzywa a ona jest już na stałe zapisana w regulatorze i tylko na podstawie temp. zewnętrznej kocioł podaje odpowiednią wartość temp. zasilania.

 

 

Jeśli jak piszesz pogodówka ma możliwość ustawienia 2 cykli np. dziennego i nocnego to jest to idealne rozwiązanie. Tylko w jaki sposób się to ustawia i reguluje czas pracy kotła w określonych godzinach? Czekam teraz na sensor zewnętrzny, który będzie podpięty do kotła.

 

W regulatorze ustawiasz w jakich godzinach ma być np: 21 st. a w pozostałych godzinach będzie obniżenie, które też ustawiasz (ale jedno np: 18 st.). Od regulatora zależy ile możesz ustawić okienek grzewczych.

 

Co dalej czy ja jestem w stanie to wyregulować czy muszę wołać serwisanta?

Ustawienie godzin to pryszcz a krzywą grzewczą jesteś w stanie to sam wyregulować metoda prób i błędów bo instalator tez niczego nie wymyśli tylko będzie eksperymentował. Najpierw ustawiasz np: 0,8 i czekasz 2-3 dni czy w domu jest tyle ile chciałeś i sukcesywnie ją zmniejszasz aż do momentu gdy gdy okaże się ze już zasilanie jest za słabe i piec nie nagrzewa Ci pomieszczeń w dostatecznym stopniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze. Wiele już się wyjaśnia. Ale gdzie znajduje się regulator?Kocioł ma wbudowaną automatykę pogodową, do niej rozumem połączam sensor i gra. Na samym kotle jest tylko wybór pracy: c.o+c.w.o, c.w.o, tryb anty zamrożeniowy. Dodatkowo mogę ustawić sam temp. wyjścia na kotle oraz temp. wody do C.w.o. Gdzie ustawiać krzywe oraz temp. nominalną oraz obniżoną oraz godziny pracy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieco mieszam bo nie do końca rozumiem zasadę działania pogodówki. Myślałem do tej pory że jest to tylko sensor, który przekazuje temp. zewn. do kotła. Natomiast ten kreśli sobie krzywe i dobiera odpowiednie temp. c.o.

 

To w sumie proste użądzenie które samo zbytnio nie "myśli", przynajmniej nie na tyle ile się mu przypisuje. Regulator ten ma po prostu wykonać to co Ty mu każesz ułatwiając krzywą grzewczą.

Krzywa grzewcza to nic innego jak zestawienie temperatury zewnętrznej i odpowiadającej jej temperaturze zasilania z kotła.(...)

 

W skrócie sie zgadza - tylko kocioł wg wybranej grzewczej nie grzeje non stop - z zależnosci od temp zewnetrznej i zadanej kocioł grzeje wodę do danej / wynikającej z wybranej krzywej / temperatury , mierząc na bieżąco temp wody na powrocie wg wewnetrznego programu wyłącza palnik , załącza go , pompa obiegowa pracuje przez określony czas , też może się na jakiś czas wyłączyć , wszystko zalezy od temp wody na powrocie . Ponadto bardziej wyrafinowane sterowniki posiadają układ adaptacyjny do tzw warunków wewnętrznych w budynku i analizując pracę kotła na bieżąco optymalizują parametry jego pracy dla wybranych krzywych grzewczych .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze. Wiele już się wyjaśnia. Ale gdzie znajduje się regulator?Kocioł ma wbudowaną automatykę pogodową, do niej rozumem połączam sensor i gra. Na samym kotle jest tylko wybór pracy: c.o+c.w.o, c.w.o, tryb anty zamrożeniowy. Dodatkowo mogę ustawić sam temp. wyjścia na kotle oraz temp. wody do C.w.o. Gdzie ustawiać krzywe oraz temp. nominalną oraz obniżoną oraz godziny pracy?

 

W Viessmannie tutaj :

 

http://www.viessmann.com/web/poland/pl_publish.nsf/AttachmentsByTitle/pan-vitotronic-wandgeraete.gif/$FILE/pan-vitotronic-wandgeraete.gif

 

W Twoim kotle tutaj :

 

http://images40.fotosik.pl/46/931c2e9f41349f07.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...