skama 11.04.2008 20:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2008 To, czy zakładamy ogród przed budowa, czy po, zależy od wielkości działki i usytuowania domu na działce. My działkę mamy już 3 lata, a dom dopiero w stanie surowym. Od początku zakładałam ogród, żeby nie przeprowadzać się na pustynię.Po zbudowaniu ogrodzenia zaczęłam sadzić przy nim drzewa i krzewy, a potem stopniowo przybliżałam sie do przyszłego domu. Oczywiscie nie dotykałam pasa około 10 m od przyszłego domu oraz całego frontu. Jak dotąd nic się nie zniszczyło, a niektóre krzewy mają już po 2m. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pati25 13.04.2008 18:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2008 A ja zakładm powoli..No co mam czekac ?Niech robia tak by nie uszkodzili roślin .powoli obsadzam granice działki .Nie chce mieszkac na pustyni ..działka kwadrat 30mX30m .Dom w rogu działki.narazie fundament . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
el-ka 13.04.2008 18:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2008 U nas pomału zbliża się czas zakładania przynajmniej początków ogrodu. Żywopłot z tuj pięknie urósł i zagęścił się przez te póltora roku(wiem, że to niezbyt oryginalne rozwiązanie , ale jakoś na tamten moment innej kompozycji nie byliśmy w stanie wymyśleć). Chcemy zresztą potraktować to jak zielony płot, przycinać, a na tym tle dokomponować inne ciekawsze nasadzenia). Najbardziej cieszę się z opanowania inwazji chwastów, tylko raz laliśmy Roundapem, ale później już nie chcieliśmy iść w ślady Chemicznego Alego i sukcesywnie usuwaliśmy chwasty ręcznie i jest efekt ! Teraz na wiosnę wyszlo ich badrzo niewiele. Nawet jakiś samoistny trwanik zaczął się tworzyć (kępkami niestety). Czekająca na rozsypanie wielką górę humusu też pozbawiliśmy chwastów. Wkrótce zrobimy podjazd i ścieżkę do domu, ogrodzenie (drewniane) i zajmiemy się zakładaniem trawnika i jakimiś podsatwowymi nasadzeniami, na razie glownie jakieś kzrewy, byliny. Zamysł ogrodu - podstawowy i na razie badrzo prosty - już jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sonika 13.04.2008 19:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2008 W miejscach w których będzie tylko trawnik wystarczy około 2-3 cm ziemi, bo jak wiemy system korzeniowy trawy rozkłada się na boki jeśli jeszcze jakieś pytania to proszę pytać, chętnie pomogę zajmuje się ogrodami od jakiegoś czasu a teraz mam juz nawe swoją firme, w końcu się udało :)pozdrawiam SUNNY GARDEN Ziemi pod trawnik powinno być 15 - 20 cm. 2-3 to stanowczo za mało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariom3 13.04.2008 19:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2008 chodziło mi o 2-3 cm lepszej, żyznej gleby bo przeciez pod nią będzie jeszcze ziemia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dusia2006 11.06.2008 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2008 takie podstawowe info co, gdzie, kiedy i dlaczego o dodatkach do glebytorf piasek glina kompost kora trociny wapno Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Demi 11.06.2008 11:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2008 Dzięki na pewno się przyda, jakby jeszcze ktoś dodał link jak przekształcić działkę po budowie w ogród w zależności od warunków glebowych i planowanych roślin - ale czegoś takiego pewnie nie znajde wiem jest forum, czytałam, czytałam ale dalej mam pełno wątpliwości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zygmor 11.06.2008 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2008 Bo takiej jednej nadrzędnej teorii nie ma.Wszystko zależy od tylu niewiadomych, że głowa mała...Po pierwsze gleba, ukształtowanie działki, kierunki świata i nasłonecznienie.Gusty mieszkańców i dopiero dalej. Ja ze swojej strony proponuję na początek założenie na całości trawnika i dopiero w nim tworzymy ogród, to chyba najłatwiejsze rozwiązanie dla wielu. O ile masz gdzieś spadek terenu to postaraj się przekształcić je w układ tarasowy, automatycznie powiększy Ci się miejsce na rośliny i łatwiej będzie je uprawiać. Jak już ustalisz ostateczną formę ogrodu to warto zaplanować automatyczne podlewanie ogrodu, odpadną żmudne godziny stania z wężem i oganiania się od owadów, meszek czy komarów co zdarza się u mnie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 11.06.2008 12:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2008 najlepiej po prostu zaplanowac rosliny pod pierwotna glebę na działce. Kazda zmiana gleby to niesamowite koszt - w koncu drzewa nie ukorzeniaja sie w 5 cm nawiezionej gleby. Zatem najtaniej jest posadzic taki gatunek, ktory da sobie rade z tym co zastanie. Oczywiscie kazda ilosc próchnicy w glebie jest z reguły mile widziana, wiec obornika, odkwaszonego torfu, niskiego torfu lub tzw"czarnoziemu" nie trzeba żałować. Ale nie musi byc to wymóg konieczny do założenia ogrodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Demi 11.06.2008 13:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2008 chodzi mi o to, że informacje czesami wydają mi się sprzeczne Pozwole sobie w takim razie prosić o opinie (kolejność prac jakie należało by wykonać.Jeszcze budujemy ale na jesień być może zaczniemy już pierwsze prace w ogrodzie.A z konkretów mamy ziemie piaszczystą bardzo przepuszczalną, chwasty raczej niewielkie, działka płaska, jedna duża hałda ściągniętego humusu.nawieziemy ziemi pewnie z 10 cm.I teraz pytanie o to jaka kolejność i co najlepiej zrobić żeby przygotować ziemie pod ogród, chodzi mi o zmiane struktury ziemi. Czy taka kolejność bedzie dobra:1.odchwaszczenie i uporządkowanie po budowie2.czytałam, że dobrze jest nawieźć gliniastej ziemi i ją przekopać z własną piaszczystą (na jaką głębokość?)3. zasianie zielonego nawozu - ścięcie i przekopanie 4. nawiezienie 10 cm normalnej ziemi (nie wiem co to do konca oznacza - chyba chodzi o taka ziemie ogródkową - mam po znajomości taniej wiec pewnie nie bedziemy wnikać) - w tej ziemi też podobno moze byc martwa ziemia co z nią zrobić - jak ja uzdrowić?5. przekopanie - na ile cm ?6. nawozenie ziemi ? ale czym obornikiem, jakimiś nawozami? czy to dobra kolejność a może niektóe punkty są bez sensu,chodzi mi oczywiscie o zmiane struktury gleby, po tym chce posiać trawę i zostawiś wyściółkowane miejsca na rabaty, tylko w tej chwili ziemia bedzie żyzna na głębokość jakiś 20-25 cm, dla trawy i kwiatów ok, a co z krzaczkami i drzewkami osdobnymi, no i moimi wymarzonymi owocowymi, czy trzeba w tych miejscach wymieniać ziemie na 40cm dla krzewów i metr dla drzew - tak gdzieś czytałam Dzięki za cierpliwość,i jeszcze pytanie czy warto zrobic badanie ziemi przed tymi czynnosciami czy to bez sensu bo ona i tak bedzie pod spodem a lepiej przebadac potem ta co bedzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 11.06.2008 14:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2008 Najpierw sie zdecyduj co chcesz posadzić.Bo jesli chcesz np. kwasolubne i wilgociolubne rozaneczniki to ten plan sie nie nadaje. Heh, po to jest wlasnie zawód profesjonalnego ogrodnika-projektanta: aby zaplanowac wszystkie nasadzenia i prace, jakie sa konieczne do zalozenia danego ogrodu. Masz piaski. Jest to gleba bardzo przepuszczalna i zwykle mało żyzna. Jesli to bielice to na dodatek dośc kwaśna. Warto sprawdzić pH gleby.Rosna na niej bez problemu: sosny, robinie, świeki kłujace, brzozy, jarzębiny, klony polne, swidosliwy, jałowce, kosodrzewiny, berberysy thunberga, róża pomarszczona, macierzanki, bylice, jukki, lawendy, kostrzewy, ostnice itd.Inne, mało wymagające krzewy i drzewa (np. tawuły, pięciorniki, hibiskusy, klony pospolite, większość popularnych bylin, róże szlachetne) mogą potrzebowac przy sadzeniu wymieszania istniejacej gleby z ulepszaczem zawierajacym prochnice w proporcji np. 3:1 lub 2:1: torf wysoki odkwaszony (substrat torfowy), torf niski, "czarna ziemia" lub obornik.Oczywiście nie ma sensu mieszac tak na calej powierzchni działki, a tylko w dolkach pod rosliny (uwzgledniajac przyszla wielkosc bryly korzeniowej kilkuletniej rosliny)Próchnica ma duze zdolnosci do pochlaniania wody, dlatego gleba nia wzbogacona trudniej przesycha, lepiej kumuluje nawozy.Glina ma również właściwości wiążące wodę a na dodatek sama w sobie jest żyznym materiałem. Jeżeli chcesz sadzic gatunki wymagacace gleb zyznych, ciężkich, wilgotnych (cisy, jodły, krzewuszki, świerki ) to te 10 cm dobrej ziemi jest smiechu warte.Tak samo z różanecznikami, jesli nie masz bielic. Tu trzeba praktycznie wymienic glebe pod rosline na mieszanke piasku:gliny:prochnicy (1:2:4) Trawnik - tu sprawa wyglada zupelnie inaczej. piekny trawnik to czeste podlewanie. Przy czestym podlewaniu trawa ma glowna mase korzeni do 10 cm glebokosci. Dlatego zwykle pod trawniki zaleca sie nawieżć co najmniej 3 cm gleby prochnicznej. "nasiona" traw beda mialy lepsze warunki kielkowania i poczatkowego rozwoju w glebie, ktora dobrze gromadzi wode. A dlaczego nie glina? Bo ma tendencje do wysychania na twardy beton, przez ktore kielkom trudno sie przecisnac. Nawoz zielony - na pewno dobrze jest wysiac wczesna jesienia, przed zakladaniem ogrodu, na rozplantowanej wierzchniej warstwie gleby, zwanej "humusem". Wzbogaca on glebsze warstwy gleby w azot, polepsza strukture gleby, a po przekopaniu, wzbogaca glebe w prochnice. Ale to jest za malo, by wytworzyc ilosc prochnicy odpowiednia pod bardziej wymagajace rosliny. Martwica - warstwa ziemi, w ktorej zanika życie makrobiologiczne, a tym samym staje sie bezuzyteczna dla roslin wyższych. W zależnosci od gleby jest to od 30 cm do ponad 60 cm ponizej powierzchni gleby. Dlatego na budowach, gdzie usunięto "humus" (błędna nazwa, chodzi o zyzną, żywą warstę gleby) tak słabo rosną jakiekolwiek chwasty.Oczywicie w odsloniętej martwicy powoli mozna przywrocić "zycie", ale to wymaga spulchnienia, nawozenia i wzbogacenia w prochnicę.Dlatego, kiedy się przekopuje glebe i nawet orze, nie robi się tego głębiej niż na 30-50 cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Demi 12.06.2008 09:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Czerwca 2008 Dzieki Elfir, na pewno mi się troche rozjaśniło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 12.06.2008 10:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Czerwca 2008 (edytowane) Na słabej glebie piaszczystej, niebielicowej, gdzie zamierzam sadzić rośliny niewymagające, zrobilabym tak: 1. Uprzątnięcie i wyrównanie terenu po budowie (chyba, że mają być górki i oczka wodne,2. rozplantowanie zdjętego wczesniej "humusu" i wstępne wyrównanie powierzchni3. wybranie z niego korzeni perzu i mniszka, chwastów 4. gęsty wysiew nawozów zielonych (mieszanka facelii i łubinu)5. W czasie kwitnienia, przed zawiązaniem nasion przekopać (ręcznie, glebogryzarka lub orka) z możliwie dużą (na jaką nas stać) ilością obornika/kompostu/ew.niskiego torfu 6. rozsypać nawóz azotowy i wyrównać powierzchnię (grabie, brona)7. Wytyczyć trawnik i utwardzić podłoże (deptanie, wał) i podsypać tam przesianą czarną ziemię/niski torf na grubość co najmniej 3 cm i znów zwałować/udeptać.8. Cały ogród dobrze podlać9. Sadzić lrzewy i drzewa, wysiać trawnik10. ułożyc czarną agrowłóknine pod krzewy i drzewa (jesli jest planowana) i rabaty wysypać korą, na tyle grubo, by wiatr jej nie wywiewał na trawnik.11. podlać korę, jeśli jest przesuszona (mokra jest cieższa i nie wywiewa się) Jesli planujesz urządzanie ogrodu etapami, to w nieurzadzanej na razie części ogrodu, po etapie 5 znów wysiać nawóz zielony. Jeśli w ogrodzie ma być wrzosowisko to w tym miejscu wysypuje kwaśny torf i mieszam z glebą na głębokość 30 cm. stosunek gleby piaszczystej do torfu 1:1 (gdy gleba jest kwasna) lub 1:2 (gdy obojetna) Różaneczniki - jesli mają rosnąc w ogrodzie to trzeba byloby albo urządzić ogrod na piaszczystych bylicach i wtedy tylko wzbogacic podłoże w kwaśny torf (jako próchnice), albo wykorytować rabatę pod krzewy i uzupełnić ją żyzna mieszanka piasku, gliny i kwaśnego torfu.Przy różanecznikach sadzonych na piaskach automatyczny system nawadniający to najlepsze rozwiązanie Edytowane 17 Października 2022 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aga0011 01.07.2008 06:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2008 Jestem jeszcze przed założeniem ogrodu. Mam wątpliwości co do kolejności prac. Chcę kostkę brukową (3 ścieżki), system nawadniania, system odprowadzania wody (z rynien i spady), rośliny i trawnik. W jakiej to zrobić kolejności? Pomożcie. I jeszcze jedna sprawa. Przy ogrodzeniu chcę zasadzić roślinki i żeby je oddzielic od trawnika musi być opaska. Czy może być ona z kostki granitowej i czy wtedy trzeba ją 'związać' betonem? Czy z kostki może też byc opaska przy domu? Jaka powinna być szeroka?Z góry dziękuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaki 01.07.2008 07:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2008 Jestem jeszcze przed założeniem ogrodu. Mam wątpliwości co do kolejności prac. Chcę kostkę brukową (3 ścieżki), system nawadniania, system odprowadzania wody (z rynien i spady), rośliny i trawnik. W jakiej to zrobić kolejności? Pomożcie. I jeszcze jedna sprawa. Przy ogrodzeniu chcę zasadzić roślinki i żeby je oddzielic od trawnika musi być opaska. Czy może być ona z kostki granitowej i czy wtedy trzeba ją 'związać' betonem? Czy z kostki może też byc opaska przy domu? Jaka powinna być szeroka? Z góry dziękuję Radzę te inwestycje zrobić przed jesienią. Teraz okres na założenie trawnika i wysadzanie roślin nie za bardzo /za gorąco, brak deszczu/. Trawę posiać tak pod koniec września ,to samo roślinki.Bardzo dobry okres. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aga0011 01.07.2008 08:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2008 Niestety muszę to zrobić teraz- a właściwie za jakieś 2 tygodnie. Wiem, że to nie najlepszy okres, ale jeśli planuję też instalację systemu nawadniającego, to chyba susza nie będzie wielkim problemem, prawda? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Trociu 01.07.2008 08:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2008 W jakiej to zrobić kolejności? Pomożcie. A pomyśl trochę. Chyba nie założysz trawnika przed kopaniem pod odprowadzenie wody, bo potem będziesz orał ten śliczny juz trawnik. Tak więc : 1. system odprowadzania wody (z rynien i spady) 2. system nawadniania 3. Chcę kostkę brukową (3 ścieżki) 4. rośliny i trawnik 1 i 2 mozna robić razem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aga0011 01.07.2008 09:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2008 Trociu, ależ Ty jesteś ...profesjonalny Gdyby nie Ty zaczęłabym, od trawnika, a tak wszystko będzie po kolei. Bardzo dziękuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 01.07.2008 09:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2008 1. projekt ogrodu od A do Z i projekt instalacji nawadniającej pod projekt ogrodu2. opracowanie gdzie ma być odprowadzana deszczówka (moze niekoniecznie kanalizacja, ale studnia na deszczówkę, oczko wodne, suchy strumień z rozsączaniem)3. ukształtowanie terenu (skarpy, wgłębniki, oczka wodne),4. przygotowanie gleby pod rośliny (np. nawożenie, wyrównanie, nawiezienie nowej gleby, itp., zaleznie od projektu)5. rozprowadzenie instalacji nawadniającej, instalacji elektrycznej do oświetlenia ogrodu6. wytyczenie ścieżek, podjazdów, ułożenie nawierzchni, wykonanie utwardzonych obrzeży rabat, nawierzchnia tarasu7. Montaz elementów architektury ogrodowej (skarpy, mostki, altany, pergole, trejaże, oświetlenie)8. Sadzenie krzewów i drzew oraz bylin9. Założenie trawnika10. rozłożenie leżaka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafiko 01.07.2008 11:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2008 1. projekt ogrodu od A do Z i projekt instalacji nawadniającej pod projekt ogrodu 2. opracowanie gdzie ma być odprowadzana deszczówka (moze niekoniecznie kanalizacja, ale studnia na deszczówkę, oczko wodne, suchy strumień z rozsączaniem) 3. ukształtowanie terenu (skarpy, wgłębniki, oczka wodne), 4. przygotowanie gleby pod rośliny (np. nawożenie, wyrównanie, nawiezienie nowej gleby, itp., zaleznie od projektu) 5. rozprowadzenie instalacji nawadniającej, instalacji elektrycznej do oświetlenia ogrodu 6. wytyczenie ścieżek, podjazdów, ułożenie nawierzchni, wykonanie utwardzonych obrzeży rabat, nawierzchnia tarasu 7. Montaz elementów architektury ogrodowej (skarpy, mostki, altany, pergole, trejaże, oświetlenie) 8. Sadzenie krzewów i drzew oraz bylin 9. Założenie trawnika 10. rozłożenie leżaka a zimne pifko - kiedy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.