Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Elfir, ogromne dzięki! Cudna koncepcja :)

 

Mam pytanie o tę kalinę koralową - można ją przycinać? Bo z tego co wyczytałam to ona dosyć wysoka i szeroka rośnie - 4m/4m!!! I ile od ogrodzenia trzeba ją posadzić? Pewnie z 1.5m? Chciałabym, żeby te krzewy posadzone wzdłuż ogrodzenia przechodziły przez siatkę, tak żeby nimi zakryć siatkę od strony drogi. Dodatkowo nad ogrodzeniem idą przewody energetyczne, więc muszę pilnować i przycinać cokolwiek tam posadzę.

 

Bardzo podoba mi się pomysł z hortensjami i piwoniami - cudo!!!!! Jedyne co mnie martwi, to czy orzech, który tam rośnie w pobliżu (może być niewidoczny na zdjęciu) nie będzie im przeszkadzal? Ponoć nie jest dobrym sąsiedztwem dla roślin.

Edytowane przez vincenzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 690
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

każdy krzew można przycinać.

Możesz tam też dodać lilaki. np. po obydwu stronach furtki szczepione na pniu lilaki Meyera "Palibin" podsadzone różami okrywowymi, bukszpanem lub żurawkami

 

Orzech - jedyna przeszkoda to konieczność dodatkowego podlewania, bo drzewa zabierają wodę krzewom i bylinom a piwonie lubią dużo wody.

 

Zasadniczo cała kompozycja jest dość szeroka. Zakładając, że kalina po 10 latach będzie miała ze 2,5 m szerokości (polecam prowadzenie jej w formie kielicha lub małego drzewka na pniu - czyli dołem usunąć gałązki, by zrobić miejsce na tawuły)) a pod nią będą jeszcze tawuły nippońskie o szerokości dochodzącej do 2m i tawuły japońskie to rabata musi mieć te 2,5-3 m szerokości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Cały czas sobie walczę z wyrównywaniem działki i nawiozłem już ostatnią warstwę urodzajnej ziemi około 20 cm. Chciałbym ją jeszcze utwardzić i dać jej trochę czasu żeby się uleżała i na jesieni posiać trawę (jak się uda) i teraz nie wiem co zrobić na tej jesieni jak przygotować tą ziemię? Jeszcze raz ją przekopać? Pewnie pojawią się chwasty, spryskać i odczekać? Wgl zawsze zastanawiało mnie jak siać tą trawę, o co mi chodzi? Jeśli gleba jest twarda to chyba nie wysypię na nią nasion bo wiadomo, że się nie zakorzenią. Porobić grabkami jakieś "tunele"? ;) i dopiero nasiona? A później wywałować czy jakoś przykryć te nasiona? Nie mogę pojąć tych rzeczy bo jest to dla mnie kompletna nowość.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały czas sobie walczę z wyrównywaniem działki i nawiozłem już ostatnią warstwę urodzajnej ziemi około 20 cm. Chciałbym ją jeszcze utwardzić i dać jej trochę czasu żeby się uleżała i na jesieni posiać trawę (jak się uda) i teraz nie wiem co zrobić na tej jesieni jak przygotować tą ziemię? Jeszcze raz ją przekopać? Pewnie pojawią się chwasty, spryskać i odczekać? Wgl zawsze zastanawiało mnie jak siać tą trawę, o co mi chodzi? Jeśli gleba jest twarda to chyba nie wysypię na nią nasion bo wiadomo, że się nie zakorzenią. Porobić grabkami jakieś "tunele"? ;) i dopiero nasiona? A później wywałować czy jakoś przykryć te nasiona? Nie mogę pojąć tych rzeczy bo jest to dla mnie kompletna nowość.

Istotny temat poruszasz. Ja też jestem zielona, 2 razy już randapowaliśmy nasze poletko przed nawiezieniem ziemi. Niestety, teraz znów porosło nam komosą! I teraz co, trzeci raz randapować?

A potem, jak nawieziemy czarnoziemu i wzejdą chwasty, to znowu??/ Przyłączam się do pytania. Jestem silnie zmotywowana, żeby robić ten trawnik własnoręcznie :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po co randapowaliście przed nawiezieniem?

 

To oczywiste, że jak dłużej zostawicie gołą ziemię to, zwłaszcza latem, natychmiast się coś wysieje.

 

Usuwacie chwasty raz , ewentualnie drugi raz po miesiącu, jak działka mocno zachwaszczona i natychmiast siejecie trawę.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasadniczo ziemię się wałuje przed rozpoczęciem siewu., więc nie może być miękka i pulchna. Ale też nie może być ubita na beton np. przez samochody.

 

Nie wiem w jakim stanie macie ziemię na działce. Jak glina twarda jak kamień to tu należy zacząć od zmiany jej właściwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam,

 

Potrzebuję podpowiedzi co zrobic z jabłonką, która troche wchodzi w podjazd? Tzn, nie jest problemem to, że wchodzi - bo ją ominę, ale nie chciałabym jej jednocześnie zniszczyć. Co prawda jest stara i jabłek z niej nie ma, ale drzewo to drzewo, troche cienia daje, no i już jest. Więc wycinka raczej nie wchodzi w grę.

 

Są dwa pomysły:

1. Czerwona linia na zdjęciu pokazuje jak będzie mniej więcej poprowadzony podjazd. Można by więc na około jabłonki wymurować palisadę na ok. 50 cm od jabłonki. I dosypać trochę ziemi pod jabłonkę aby zrównać z trawnikiem - ok 10-20 cm.

 

2. Usypać skarpę od podjazdu do poziomu trawnika, tyle że wtedy jabłonka bedzie przysypana ok 50-60 cm ziemią. Czy można aż tak wysoko zasypać pień?

 

Co o tym myślicie? Któraś z tych opcji ma sens? A może macie jakieś inne pomysly?

 

 

jabłonka.jpg

Edytowane przez vincenzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Zaryzykuję i zapytam w tym wątku i może ktoś jednak coś doradzi...

 

Co ile cm należy sadzić derenie, żeby uzyskać ładny żywopłot? Jak posadzę co 1 metr nie będzie zbyt gęsto?

 

I takie ogólne pytanie odnośnie gestości nasadzeń krzewów. Jak jest napisane że krzew rozrasta sie do np 3m szerokości, to rozumiem że to jest już dojrzały krzew np 10 letni, tak? W takim razie jak chcę takich krzewów posadzić 4 sztuki, to w jakiej odległości od siebie powinnam je sadzić? 70 cm, 1 metr?

 

Czy jest OK przyjąć zasadę, żeby sadzić krzewy tak daleko od siebie, aby docelowo zachodziły na siebie 50cm?

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jabłonka - zrób dla niej coś w rodzaju okrągłej wyspy - z jednej strony podjazd a z drugiej chodnik do domu.

Nie podsypuj ziemi tylko od strony podjazdu zrób wysoki krawężnik.

Rabaty powinny być niżej niż trawnik i bruki, bo wówczas kora nie wysypuje się z rabat.

 

Pod jabłonką możesz posadzić bukszpan/cis i ciąć na obwódkę. Albo żurawki.

 

Derenie akurat są dość ażurowe jak na żywopłoty, ale spokojnie można nawet co 0,8 m.

Dereń urośnie do tych 3 m tylko jak nie będziesz ciąć. Ponieważ derenie zaleca się co kilka lat odmładzać (bo tylko młode pędy mają jaskrawy kolor), nie sądzę, by przy regularnej pielęgnacji były większe niż 2 m.

Odmian Ivory Halo jest mniejsza niż inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi.

 

Niestety przy jabłonce od strony podjazdu została nasypana ziemia :(, ale może jeszcze sie uda ją wybrac i podmurowac ten krawężnik.

 

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie skarp - jak je najlepiej zagospodarować? A może starac sie ich unikać tworząc ogród? I usypywać je tylko tam, gdzie jest bezwzglednie konieczne? A jak już muszą być to lepiej żeby byly raczej łagodne czy bardziej strome?

 

Planuję rabate od strony tarasu - jeszcze nie wiem co tam ma byc, jakie rośliny, ale musze ja w tym roku uformować (sadzić będę na wiosne pewnie). Ta rabata będzie miała kształt trójkąta między ścieżką prowadzącą do wejścia do domu a tarasem. Jak tylko mi sie uda to wstawię zdjęcie. I zastanawiam sie czy na jej całości zrobić skarpę o łagodnym spadku. Czy może zrobić stromą skarpę a resztę rabaty zostawić płaską?

 

W tym drugim rozwiązaniu można by na skarpie posadzic jakies zadarniające rośliny, które by tworzyły tlo dla tych roslin rosnących poniżej. Dodatkowo, na płaskiej części skarpy można by posadzić rośliny, które rosną wyższe, nie martwiąc się, że zasłonią widok na ogród z tarasu. Wysokośc tarasu to ok 0.9m.

 

Ta rabata usytuowana jest centralnie od południa. Słońce operuje tam ostro przez cały dzień.

Edytowane przez vincenzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, murki oporowe i tak będą. Zastanawiałam sie tylko, która rabata jest łatwiejsza i wygodniejsza z punktu widzenia aranżacji:

1. ze skarpą stromą a potem płasko

2. ze skarpą łagodną na całej powierzchni rabaty.

 

Dla przypomnienia, ta rabata ma kształt trójkąta, którego dwa krótsze boki są skarpami.

 

Nie chcę zacieniać tego tarasu, bo on ma przede wszystkim służyć opalaniu się :D Dlatego nie chcę sadzić drzew. Taras do siedzenia, stołowania sie, grilowania, chcemy zrobić pod orzechem - czyli w zacienionym miejscu.

 

Dodatkowo nie mam za dużo miejsca na dziłce na wysokie drzewa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemyśl jeszcze swoja decyzje co do zacieniania tarasu i nasadzania wokół niego drzew, ja kiedyś też miałem takie podejście do tego, ale z czasem okazało się że w okół tarasu jest tak jakoś łyso, żona ponasadzała tylko jakieś skalniaki i niskie rośliny, a teraz z czasem brakuje nam cienia i zieleni przy tarasie. Drzewa rosną tylko wokół ogrodzenia. Więc w tym roku wzięliśmy się za całkowitą metamorfozę naszego ogrodu i tarasu, kupiliśmy mnóstwo roślin, drzewek, nawozów a przy okazji zadbaliśmy też o nawadnianie naszego ogrodu, właściwie wszystko udało nam się kupić w jednym sklepie, ma bardzo bogatą ofertę -jeżeli ktoś jest zainteresowany to polecam asortyment sklepu http://www.sklepogrodniczy.pl/ Edytowane przez MarekOndak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...