Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

kaloryfery i ich regulacja


derifter

Recommended Posts

zbigmor mam pytanie : przeczytałem instrukcję z twojego linku ,zdjąłem głowice i chciałem wyregulować zawory. Nie znalazłem żadnego nacięcia ,do którego mialbym odniesienie.Posiadam grzejniki buderusa .Reszta wygląda tak samo jak w instrukcji , nie wiem tylko jak to wyregulować .Robi się to ręcznie czy przy pomocy np.śrubokręta? Grzejniki dolnozasilane

 

 

Ciężko będzie mi pomóc bo to nie moja działka. Zawory, które ja mam i te, które widziałem miały zawsze podziałkę. Regulacja ich czasami wymagała specjalnego klucza, ale z reguły można to było jakoś usytaić bez tego. Sprawdź może, gdzie mają skrajne położenie i reguluj od tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Rozwój dyskusji najlepiej ilustruje, jak wiele problemów nastręcza regulacja hydrauliczna nawet stosunkowo prostej kilku grzejnikowej instalacji.

Ile jest niezrozumienia problemu i jak użytkownicy są pozostawieni samym sobie.... Regulacja "na gorąco" powinna być wykonana do końca prze instalatora...

 

marek1971: gdzie masz usytuowany pokojowy sterownik temperatury?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterownik jest w pokoju dziennym tam niema głowicy termostatycznej pokój 20m2 25 żeberek aluminiowych ale w tym pokoju temp uzyskuje jaka chce a w innych niemoge

Do moich miastowych hydraulików to juz niemam siły albo sie nie znaja albo udaja wariatów tylko jeden zaproponował cos innego zmiana zaworów termostatycznych a inni grzeja grzeja to co pan chce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zaczniesz sprawdzać wybiórczo, to sie pogubisz całkiem.

Ustaw wszelkie zawory na pełne otwarcie, odłącz sterownik pokojowy, nastaw na kotle jakąś temperaturę np. te 60 st. i załącz do pracy. Na tym etapie nieważna jest temperatura wewnątrz pomieszczeń, ale ocena, czy grzejniki równo grzeją. Kiedy kocioł osiągnie 60 st. i się wyłączy, kontrolujesz grzejniki. Gdy grzeją nierówno , te które są najbliżej kotła delikatnie przydławiasz i dalej kontrolujesz sytuację. I tak do momentu, gdy uznasz, że wszystkie grzejniki grzeją identycznie.

W tym momencie instalujesz ponownie sterownik pokojowy i sprawdzasz jak teraz zachowuje się instalacja. Dla pewności odczekujesz 2 cykle wyłącz-załącz i kontrolujesz temperatury w pomieszczeniach z grzejnikami. Tam gdzie jest sterownik, powinna być tala sama jak zadana na nim. W innych może być inna. Jeśli jest większa, to regulujesz ja głowicą termostatyczną, jeśli mniejsza, to może oznaczać za mały grzejnik do pomieszczenia. Może jednak być i tak wówczas, że instalator ograniczył od góry moc kotła, dopasowując ja do zapotrzebowania budynku na moc cieplną, lub teoretycznej mocy zainstalowanych grzejników dla którejś z normatywnych temperatur pracy( 90/70 czy 70/50) i wówczas to kocioł może być przyczyna niedogrzania ? Poprzednie zdanie, to trochę teoretyzowanie, ale u siebie właśnie tak mam zrobione. Kocioł Termet 21 kW ma moc ograniczoną do 13 kW, bo taka moc maja grzejniki zainstalowane u mnie przy temperaturze pracy 90/70 st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie robiłem rózne testy ściagnołem głowice z wszystkich grzejników wszystkie max otwarte piec grzał troche dłuzej i wszystkie były gorące góra dół grzejnika lecz po załozeniu głowic termostatycznych zaczynają sie robic cyrki i do tego szumi jak nad morzem a bez glowic cisza na piecu temp max 75st a sterownik i tak sam dobiera sobie temp zazwyczaj jest to 50st. i tyle starcza aby ogrzac pokój dzienny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie robiłem rózne testy ściagnołem głowice z wszystkich grzejników wszystkie max otwarte piec grzał troche dłuzej i wszystkie były gorące góra dół grzejnika lecz po załozeniu głowic termostatycznych zaczynają sie robic cyrki i do tego szumi jak nad morzem a bez glowic cisza na piecu temp max 75st a sterownik i tak sam dobiera sobie temp zazwyczaj jest to 50st. i tyle starcza aby ogrzac pokój dzienny

 

 

Od tej informacji trzeba było zacząć. Jak byś dodał jeszcze czy po zdjęciu termostatów było ciepło w pokojach to dało by większy obraz problemu. Może masz niedopasowane głowice do zaworów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Qgiel metodyka dobra. Ale proponuję tak: załóżmy, że temperatura wnętrza

jest identyczna w trzech kluczowych pomieszczeniach.

Ustawić pompę cyrkulacyjną na niższy bieg (II) Zamknąć pierwsze trzy małe grzejniki, pozostawić trzy największe i najodleglejsze całkowicie otwarte.

Regulować je względem siebie tak długo, aż temperatura na powrocie będzie identyczna....

Po uzyskaniu tego celu podwyższyć wydajność pompy na III bieg i otwierać stopniowo pozostałe trzy grzejniki. Temperatura powrotu powinna być wszędzie taka sama. To tak z grubsza.

U marka może być również błąd w stopniowaniu rozdziału rur. Do tych dużych grzejników powinna być doprowadzona 18-tka do końca, lub redukcja na 15 dopiero przed wejściem. Jeżeli tak jest to obecnie z dużych grzejników najlepiej usunąć wkładki z nastawą wstępną (duże opory hydrauliczne) i regulować przepływ zaworami powrotnymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od pieca idzie cal do rozdzielacza a od rozdzielacza do grzejników pex 15

Myślałem o zastosowaniu takiego rozdzielacza może on by rozwiązał problem

http://www.allegro.pl/item502300059_rozdzielacz_c_o_z_przeplywomierzami_komplet.html

I zmiana zaworów termostatycznych i głowic

 

Niezła cena - prawie 4 stówy za belkę rozdzielacza z dwoma wyjściami plus rotametry ... :o

 

Dla Ciebie 6 grzejników - sześć wyjść z belki - prawie 700 stów ... - no ale konstrukcja bardzo dobra .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widać sam znalazłeś rozwiązanie (z niewielką podpowiedzią).

 

U Ciebie takie same rurki idą do wszystkich grzejników, niezależnie od ich wielkości i odległości od kotła. Można regulować na powrotach lecz regulacja na rozdzielaczu jest skuteczniejsza i powinna załatwić problem.

 

Jeżeli dalsze grzejniki nie będą chciały dalej grzać, wówczas musisz podnieść ciśnienie w co. W końcu woda się przepcha.... przez te rureczki.

Eliminacja termostatów lub ich wymiana na posiadające największe przepływy też pomoże głównie w likwidacji szumów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od pieca idzie cal do rozdzielacza a od rozdzielacza do grzejników pex 15

Myślałem o zastosowaniu takiego rozdzielacza może on by rozwiązał problem

http://www.allegro.pl/item502300059_rozdzielacz_c_o_z_przeplywomierzami_komplet.html

I zmiana zaworów termostatycznych i głowic

 

Niezła cena - prawie 4 stówy za belkę rozdzielacza z dwoma wyjściami plus rotametry ... :o

 

Dla Ciebie 6 grzejników - sześć wyjść z belki - prawie 700 stów ... - no ale konstrukcja bardzo dobra .

Jakie to rozwiązania teraz robią..........zastanawia mnie tylko, czy do instalacji grzejnikowej to konkretne rozwiązanie jest odpowiednie, bo w opisie rozdzielacz ten jest przeznaczony do instalacji podłogowej, a tam jak wiadomo używa sie niższych temperatur ?. Ale idea jest fajna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie rozchodzi mi sie cz moja decyzja jeżeli rozchodzi sie o rozdzielacz i zmiane zaworór termostatycznych jest słuszna????

Oczywiscie ze zwiekszyłem cisnienie w instalacji i podniosłem wysokośc tłoczenia pompy.

Oczywiscie modernizacje bede robił na wiosne mam w planie zastosowanie jeszcze separatora powietrza czy ma to sens????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie rozchodzi mi sie cz moja decyzja jeżeli rozchodzi sie o rozdzielacz i zmiane zaworór termostatycznych jest słuszna????

 

Wg mnie nie .

Do regulacji przepływu przez poszczególne grzejniki służą zawory kryzujące w grzejnikach . Za ich pomocą bez problemu powinno sie to uczynić - dlaczego Ty nie możesz - nie wiem ...

Belki z przepływomierzami służą do podłączenia obiegów podłogówki gdzie poszczególne obwody mają różną długość i skutkiem tego różne opory przepływu . Tylko za ich pomocą można wyregulować tak przepływy przez różnej długości obwody , aby były one / przepływy / wszędzie takie same . Wówczas wszystkie obwody będą grzały równomiernie i tak samo .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie nie .

 

A czemu nie ?

 

Belki z przepływomierzami służą do podłączenia obiegów podłogówki gdzie poszczególne obwody mają różną długość i skutkiem tego różne opory przepływu . Tylko za ich pomocą można wyregulować tak przepływy przez różnej długości obwody , aby były one / przepływy / wszędzie takie same . Wówczas wszystkie obwody będą grzały równomiernie i tak samo .

Grzejniki tez mozna traktować jak obwody podłogówki o różnych długościach, bo są różnej wielkości i różnie oddalone od rozdzielacza, a zatem stawiają różne opory hydrauliczne. Jeśli - jak rozumiem - każdy obwód w tym rozdzielaczu ma możliwość regulowania przepływu a rozdzielacz może pracować w typowo grzejnikowych temperaturach i cisnieniach, to teoretycznie nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby go użyć. Wówczas zamiast zaworów z nastawami wstępnymi mozna założyć prostsze, bez nastaw i też regulacja temperatury powinna byc dostępna.

Czy to rozwiązanie jest konieczne aby poprawić sytuację u kolegi marka1971 nie wiem, ale wyglada bardzo obiecująco dla rozwiązań projektowanych w ten sposób.

Warunkiem jest dopuszczenie tego rozwiązania do zasilania obwodów grzejnikowych o wyższej temperaturze i ciśnieniu od instalacji podłogowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i przede wszystkim cena - po co w instalacji typowo grzejnikowej wydawać prawie 7 stów na takie rozdzielacze skoro taki sam efekt osiągnie sie poprzez kryzowanie grzejników ...

Co u kolegi marka sie dzieje - nie wiem - nie jest to jego pierwszy post w temacie swojego problemu - juz nie raz opisywał problemy z kotłem czy instalacją ...

 

W instalacjach podłogówki nie masz możliwości kryzowania poszczególnych obwodów - żeby wyrównać przepływy możesz tylko ograniczyć je na zasilaniu za pomocą przepływomierzy na takiej belce naprzykład.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jak to jest, że nagrzewa ci wodę w nim w parę sekund, a potem jest zimny? Jak zakręcisz wszystkie pozostałe grzejniki to ja rozumiem, że w pomieszczeniu gdzie masz sterownik temperatura maleje i kocioł zaczyna podgrzewać wodę w układzie. Skąd zatem wyłącza się?

 

Bo kociol ma odrobine rozumu i prawdopodobnie uwzglednia rowniez temperature wody w kotle. Inaczej grzalby do us* smierci i sie zagotowal. Tak to widze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...