Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Montowanie termostatów, a gwałtowny wzrost temperatury


Recommended Posts

Witam kolegów,

 

po głębszych przeliczeniach i namysłach wyszło na to iż będziemy modernizować podgrzewanie wody dość gruntownie. Zaczniemy od zrezygnowania z grzania wody prądem (lubię takie określenia ;) ), zamienimy to na gaz - jedno funkcyjny junkersik powinien dać radę - szczególnie po przeliczeniu cen gazu do prądu i zużycia wody to latem lub w okresach kiedy się nie będzie palić w piecu tzn wiosna, jesień wczesna. Jeżeli chodzi o zimę - zainstalujemy bojler nie płaszczowy tylko trochę mniej sprawny - tak, żeby więcej ciepła wyciągał z pieca - z podwójną wężownicą i odpowiednia kombinacja zaworów - a później elektro-zaworów (uda się to zrobić samemu - takie wykształcenie) umożliwi łatwe sterowanie ciepłą wodą. Co do grzejników - zostaną stare tam gdzie są i zamienimy tylko stare nie działające zawory na jakieś nie cieknące (nie koniecznie kulowe), termostatów nie będę montować, bo jakoś nie chce mieć dużej "maszyny parowej". Być może nie jest to najoszczędniejsze rozwiązanie, ale palic w piecu cały rok, szczególnie, że kotłownia jest jakby połączona z łazienka i mieć cały ten syf (popiół i kurz) - nie dziękuję, postoję. Sugestie mile widziane :-)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom jest w zasadzie po modernizacji cieplnej, miedzy krokwiami wełna mineralna 15cm - chce dołożyć jeszcze 5-10cm i plyty k-g na poddaszu, dać jeszcze wełnę nad pokoje na ostatni strop drewniany rozdzielający pokoje na pietrze od nieuzytkowego poddasza. Ściany z cegły pełnej ocieplone 3 lata temu styropianem chyba 10cm - to budzi moje zastrzeżenia. Niestety brakuje do pelni szcześcia szczelych drzwi w werandzie, bo stare drewniane wyprezyly sie bo flachowiec tak wspaniale zamontowal plytki na schodach ze nikt nie zauwazyl, ze drzwi sie nei domykaja przez nierowna wylewke pod plytki. Niestety na dobre wprowadzilem sie do tego domu po ociepleniu dachu i scian. Piec zostanie - choć jeżeli dało by radę to może jakoś zmniejszyć jego pojemność do takiej jak obliczona, wymagana, zamienić pieca raczej sie nie da bo kto na to pojdzie. Tak to jest jak sie rzeczy na oko kupuje, a jak sie nie dawno dowiedzialem komin tez na oko byl podwyzszany bo przy starym podobno odpowiedniego ciagu nie bylo i ten zasypowy nie chcial palic. nie wiem jaka powinna byc wysokosc komina, zeby wszystko gralo jak nalezy? Moze za bardzo chce miec to wszystko liczbowo i dokladnie - no coz jestem tylko inżynierem ;-)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom jest w zasadzie po modernizacji cieplnej, miedzy krokwiami wełna mineralna 15cm - chce dołożyć jeszcze 5-10cm i plyty k-g na poddaszu, dać jeszcze wełnę nad pokoje na ostatni strop drewniany rozdzielający pokoje na pietrze od nieuzytkowego poddasza.

Jeśli dobrze rozumiem, chcesz poddasze nieużytkowe zamienić na użytkowe, skoro miedzy krokwie dajesz dodatkową wełnę i zakryć płytą k-g. W innym przypadku, przy planowanym dociepleniu stropu nad mieszkaniami jest to zbędny wydatek.

dać jeszcze wełnę nad pokoje na ostatni strop drewniany rozdzielający pokoje na pietrze od nieuzytkowego poddasza

Może lepiej daj tam twardy styropian. Chyba że zupełnie nie przewidujesz zaglądania na to poddasze. Gdy ma tam byc skład wszystkiego, to styropian bedzie lepszy i przykryc go czymś sztywnym należałoby.

Ściany z cegły pełnej ocieplone 3 lata temu styropianem chyba 10cm - to budzi moje zastrzeżenia

Tak, to rzeczywiście jest problem...........tylko w drugą stronę :-)).

Przy założeniu że ściana ma grubość 28 cm łącznie z obustronnym tynkiem + 10 cm styropianu , współczynnik U wynosi - 0,33 W/m2*k . Jeśli ten mur jest trochę grubszy, to może ona spełniać nawet normy dla ściany warstwowej, czyli 0.3 W/m2*K . W zestawieniu z mocą nominalną Twojego kotła to bardzo ciepła ściana.

Tak to jest jak sie rzeczy na oko kupuje, a jak sie nie dawno dowiedzialem komin tez na oko byl podwyzszany bo przy starym podobno odpowiedniego ciagu nie bylo i ten zasypowy nie chcial palic. nie wiem jaka powinna byc wysokosc komina, zeby wszystko gralo jak nalezy?

Przy Twoim kotle powinno być minimum 7 - 8 metrów, a przekrój otworu ok 400 cm2, najlepiej kwadratowy, no ale na to jak tam jest, wpływu żadnego już nie masz.

Dalej nie wiadomo, jakie straty cieplne występują u Ciebie przez przegrody ?

Mozesz prowizorycznie sam to obliczyć.

Zlicz pole powierzchni ścian zewnętrznych i pomnóż je przez U które Ci obliczyłem.

To samo zrób z oknami, tylko dla nich przybliżone U bedzie wynosiło 2,5 W/m2*k w przypadku starych okien skrzynkowych, lub nowszych dwuskrzydłowych rozkręcanych, albo 1,5 dla współczesnych okien ze szybą zespoloną. Dla drzwi (zewnętrznych) też możesz przyjąć U = 2,5 W/m2*k

Nie wiadomo jeszcze jak zbudowana jest podłoga i strop miedzy mieszkaniami a poddaszem, zatem trudno oszacować straty ? Ale skoro między krokwiami jest już wełna to poddasze bedzie cieplejsze i w takim razie do poprzednich obliczeń ja prowizorycznie dodałbym ok 30 % na podłogę i strop.

Do tak obliczonej wartości trzeba dodać jeszcze ok 40% strat na wentylację i otrzymamy prowizoryczne straty cieplne Twojego budynku w warunkach III strefy klimatycznej, czyli temperatury zewnetrznej -20 st i wewnętrznej +20 st.

Jakąś wartość strat cieplnych powinienes znać, bo inaczej cały czas działasz " na ślepo ".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...