Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam serdecznie

 

Mam do wyboru rozdzielacz z układem mieszającym z zaworem trójdrożnym albo z siłownikiem termostatycznym. Czy jest ktoś w stanie podać mi zalety i wady obu z tych rozwiązań?

Za odpowiedzi z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam do wyboru rozdzielacz z układem mieszającym z zaworem trójdrożnym albo z siłownikiem termostatycznym. Czy jest ktoś w stanie podać mi zalety i wady obu z tych rozwiązań?
Z tego co zauważyłem, standardowo stosuje się zawory termostatyczne. Jeśli układ nie będzie sterowany pogodowo, uważam że powinieneś wybrać termostatyczny.

Przy pogodówce, zawór termostatyczny (moim zdaniem) całkowicie nie zda egzeminu. Wówczas tylko zwykły zawór mieszający 3 drogowy. Tak właśnie mam ja i teraz "walczę" z tą koncepcją.

Generalnie, musisz poznać takie pojęcia jak: regulacja ilościowa oraz regulacja jakościowa.

Termostatyczny to regulacja ilościowa. W podłogówkę wpływa woda o stałej pemperaturze, a moc podłogówki regulowana jest poprzez długość pracy kotła.

Zawór mieszający 3d to regulacja jakościowa, w której moc podłogówki regulujesz temperaturą wody wpływającej w podłogę (i dlatego kocioł musi mieć pogodówkę). Sam kopcioł może pracować bez przerwy.

Napewno tak jest w przypadku układu w którym znajdują się grzejniki wysoko i niskotemperaturowe.

Nie wiem, czy przy czystej podłogówce (oraz np. kotle gazowym samodzilnie regulującym temperaturę wody) stosuje się układ obniżający temperaturę, czy czasem nie przygotowuje się już w kotle wody o odpowiedniej temperaturze?

 

Tak ja to widzę.

 

######################################

 

Ja również mam pytanie. Zadałem je w innym wątku, ale tam chyba nikt od dawna nie zagląda.

 

Chciałbym dowiedzieć się kilku rzeczy odnośnie rozdzielaczy do C.O.

1.

W co należy uzbroić rozdzielacz do grzejników tradycyjnych?

Czy wystarczy jak na obu belkach zastosuję zawór kulowy na wejściu/wyjściu belki i odpowietrznik na samej belce?

2.

W co należy uzbroić rozdzielacz do podłogówki?

(przed rozdzielaczem znajduje się układ mieszający, dostosowujący temperaturę wody do wymagań podłogówki)

Czy wystarczy jak na obu belkach zastosuję zawór kulowy na wejściu/wyjściu belki oraz odpowietrznik, zawory odcinające na belce zasilającej, przepływomierze na belce powrotnej?

3.

Na której belce umieścić przepływomierze? Wydawało mi się, że na powrocie, ale widziałem że zestawy z RTLami (które przecież montuje się na powrocie) mają przepływomierze na belce zasilającej.

4.

Czy przepływomierze mogę skręcić tak, by w sytuacji awaryjnej, odciąć całkowicie dopływ (w sumie powrót) wody do gałęzi?

5.

Czy ma jakiekolwiek znaczenie, która belka (zasilająca, powrotna) znajduje się u góry?

6.

Jak zabezpieczyć się przed uszkodzeniem podłogówki spowodowanej awarią kotła i zbyt wysoką temperaturą wody?

Zastosować zawór termostatyczny na wejściu rozdzielacza zasilającego podłogówkę? (zakładam, że całkowite odcięcie podłogówki nie wywoła awarii układu, ponieważ nadwyżkę ciepła odbiorą grzejniki tradycyjne)

 

Będę wdzięczny za odpowiedzi na te pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co zauważyłem, standardowo stosuje się zawory termostatyczne. Jeśli układ nie będzie sterowany pogodowo, uważam że powinieneś wybrać termostatyczny.

Przy pogodówce, zawór termostatyczny (moim zdaniem) całkowicie nie zda egzeminu. Wówczas tylko zwykły zawór mieszający 3 drogowy. Tak właśnie mam ja i teraz "walczę" z tą koncepcją.

Generalnie, musisz poznać takie pojęcia jak: regulacja ilościowa oraz regulacja jakościowa.

Termostatyczny to regulacja ilościowa. W podłogówkę wpływa woda o stałej pemperaturze, a moc podłogówki regulowana jest poprzez długość pracy kotła.

Zawór mieszający 3d to regulacja jakościowa, w której moc podłogówki regulujesz temperaturą wody wpływającej w podłogę (i dlatego kocioł musi mieć pogodówkę). Sam kopcioł może pracować bez przerwy.

Napewno tak jest w przypadku układu w którym znajdują się grzejniki wysoko i niskotemperaturowe.

Nie wiem, czy przy czystej podłogówce (oraz np. kotle gazowym samodzilnie regulującym temperaturę wody) stosuje się układ obniżający temperaturę, czy czasem nie przygotowuje się już w kotle wody o odpowiedniej temperaturze?

 

Tak ja to widzę.

 

######################################

 

Ja również mam pytanie. Zadałem je w innym wątku, ale tam chyba nikt od dawna nie zagląda.

 

Chciałbym dowiedzieć się kilku rzeczy odnośnie rozdzielaczy do C.O.

1.

W co należy uzbroić rozdzielacz do grzejników tradycyjnych?

Czy wystarczy jak na obu belkach zastosuję zawór kulowy na wejściu/wyjściu belki i odpowietrznik na samej belce?

- Odpowietrznik na belce nie potrzebny moim zdaniem bo na każdym grzejniku będziesz miał odpowietrzneik.

- po za kulowymi nic nie jest potrzebne

- na samych grzejnikach fajną sprawą będą oczywiście wkładki termostatyczne.

2.

W co należy uzbroić rozdzielacz do podłogówki?

(przed rozdzielaczem znajduje się układ mieszający, dostosowujący temperaturę wody do wymagań podłogówki)

Czy wystarczy jak na obu belkach zastosuję zawór kulowy na wejściu/wyjściu belki oraz odpowietrznik, zawory odcinające na belce zasilającej, przepływomierze na belce powrotnej?

- patrz niżej.

3.

Na której belce umieścić przepływomierze? Wydawało mi się, że na powrocie, ale widziałem że zestawy z RTLami (które przecież montuje się na powrocie) mają przepływomierze na belce zasilającej.

- u mnie na belce zasilającej są rotametry na powrocie wkładki termostatyczne z siłownikami. Rtl stosuje się wg mnie na powrocie aby nei wyłączały za szybko przepływu, na zasilaniu jest wyższa temperatura, a chodzi nam przecież aby ta woda o danej temp przepłynęła przez układ.

4.

Czy przepływomierze mogę skręcić tak, by w sytuacji awaryjnej, odciąć całkowicie dopływ (w sumie powrót) wody do gałęzi?

- u mnie w rozdzielaczu gorgiela można odciąć przepływomierzem. Są bardzo przydatne podczas odpowietrzania podłogówki bo woda leci dokładnie tam gdzie chcemy z rozdzialacza zasialającego.

5.

Czy ma jakiekolwiek znaczenie, która belka (zasilająca, powrotna) znajduje się u góry?

- wg. mnie nie ma znaczenia, choć przyjęło się aby zasilająca była na gorze.

6.

Jak zabezpieczyć się przed uszkodzeniem podłogówki spowodowanej awarią kotła i zbyt wysoką temperaturą wody?

Zastosować zawór termostatyczny na wejściu rozdzielacza zasilającego podłogówkę? (zakładam, że całkowite odcięcie podłogówki nie wywoła awarii układu, ponieważ nadwyżkę ciepła odbiorą grzejniki tradycyjne)

- zabezpiecz się zaworem 3d z termostatem, regulują bardzo dobrze.

 

Będę wdzięczny za odpowiedzi na te pytania.

 

ps. z ta regulacją jakościową/ilościową .... Nie mówię że to nie prawda ale to jak z klejami/gruntami/foliami kubełkowymi (której swoją drogą nie dałem - miałem przyjemność oglądnąć 50cm pod ziemią po roku mój styro pokryty tylko dysperbitem i co? Sucho... W tych czasach wymyśli się wszystko aby sprzedać wszystko. Tak więc wątpliwa to sprawa....

Po prostu trzeba wszystko zrobić tak aby jak najmniej problemów sprawiło i myślało za nas:). wg. mnie zawór 3d z termostatem jest drogi ale bardzo wymyślną zabawką, która zdaje egzamin przy podłogówce. Fachowcem nie jestem, ale zrobiłem swoja inst. z buforem 1000l i po paru problemach uruchomiłem i jest git. Jeśli u ciebie ma ktoś inny robić instalacje i planować to zdaj się na niego jeśli samemu to zapraszam na priva.

Nie utrudniaj sobie życia kombinacjami jak w powyższych pytaniach. Najlepiej kupić gotowce, spasowane/uszczelnione:). Acha dobra rada dokup do rozdzielaczy OP śrubunki kątowe z z.kulowymi- bardzo dobre wyjście w razie awarii. Generalnie - przy miedzi zapomina się o śrubunkach, ja tak zrobiłem i to błąd (już poprawione) dobrze kupować zawory kulowe z śrubunkami i wstawić przed zaworami 3d + przed każdą pompką. Przy robieniu instalacji trzeba myśleć jak dane urządzenie w razie czego wymontować, bo nic nie jest trwałe.

Z perspektywy czasu, bez sensu jest wstawiać fitlry skośne przed każdym urządzeniem, skoro można wstawić na wyjściu z pieca czy z bufora... jeden i po ptakach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czuję się jak młody Tusk

no ale zadam pytanie

 

jeśli mam temperaturę na zasilaniu / wyjściu z pompy ciepła 30 stop i np. 35 stop.

to jaką temperaturę będzie miała podłoga?

pytam się ze względu na podłogę drewnianą.

czy ta posadzka będzie miała także 30 lub 35 stop czy jednak mniej .

pewnie na temperature ma wiele czynników

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czuję się jak młody Tusk

no ale zadam pytanie

 

jeśli mam temperaturę na zasilaniu / wyjściu z pompy ciepła 30 stop i np. 35 stop.

to jaką temperaturę będzie miała podłoga?

pytam się ze względu na podłogę drewnianą.

czy ta posadzka będzie miała także 30 lub 35 stop czy jednak mniej .

pewnie na temperature ma wiele czynników

 

Z tego co pamiętam przy zasilaniu 35, podłoga na wierzchu miała około 26 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

malux, będzie miała mniej. Pewnie można to dokładniej sprawdzić w np. Audytorze CO, ale na podstawie prostych tabel Rotha przy temp. w rurach 35* (średnia, czyli pewnie zasilanie/powrót 40/30, niższych nie podają) przy rozstawie "co 15" i na podłodze "parkiet, średni dywan" temp. pow. podłogi to 25* (dla temp. w pomieszczeniu 20*).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygrzewam posadzkę

 

czy mogę w trakcie wygrzewania przewietrzyć wnętrza?

 

No właśnie

jastrych z podłogówki wygrzewamy i jest OK.

Jastrych bez podłogówki nie wygrzewamy i jest OK.

 

Więc pytanie skąd jastrych wie że ma rurki w sobie i musi być wygrzewany żeby było dobrze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy mogę w trakcie wygrzewania przewietrzyć wnętrza?

 

A kto napisał, że nie?Takim Hardcorowym postępowaniem możesz uszkodzić sobie okna po prostu nie można robić PRZECIĄGÓW bo to powoduje nierównomierne odparowywanie wody w obszarze najszybszego przemieszczania się powietrza, a jak najszybciej usuniesz wilgoć z powietrza to tym lepiej

U mnie przy wygrzewaniu, a przed położeniem desek posadzka osiągnęła wilgotność 1,5% po 14 dniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...