Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Pnowie prośa o zerknięcie w obliczenia OZC oraz w tabele z pętlami. Obliczenia robił jeden z forumowiczów, nie będę wskazywał paluchem bo pewnie sam się przyzna. Prośba o to abyście zerkneli i wytknętli ewentualne błędy. Wiadomo co dwie głowy to nie jedna. Z góry dzięki za cenne uwagi.

 

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqMKdn3SJXhudHdnUHJiMURFMUlBREZFR1hJc0VMdlE

 

https://docs.google.com/open?id=0B6MKdn3SJXhuSjB3eEZKY3JmSFE

Edytowane przez jaremy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Pisałem o moim małym problemie wcześniej i chciałbym spytać czy ktoś wie, czy można wrzucić dodatkowa pompa obiegowa do instalacji (z kotłem kondensacyjnym) bez zbytniego komplikowania jej?

Mam na myśli bez mieszacza, albo wyrzucić pompę z kotła i założyć 2 słabsze po jednej na rozdzielacz sterowane z kotła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem o moim małym problemie wcześniej i chciałbym spytać czy ktoś wie, czy można wrzucić dodatkowa pompa obiegowa do instalacji (z kotłem kondensacyjnym) bez zbytniego komplikowania jej?

 

Można dać pompę "szeregowo" z wyjściem kotła. Uzyskujesz wówczas sumę ciśnień dyspozycyjnych obu pomp bez zwiększenia przepływu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałeś podać ile ile masz rury i jakie długości?

 

O ile to do mnie to już piszę:)

2 rozdzielacze po 12 obwodów. Wyszło mi podobna ilość rury na piętro i na parter czyli po ok.670 metrów (czyli razem ok.1350

Przeciętna długość pętli to 60m. Zdarzają się krótsze np: Na parterze w sieni i łazience bo to małe pomieszczenia wyszło po 40m.

W jednym pokoju na parterze i w jednym na piętrze tej samej wielkości (ok.10,5m2) pętle mają po 85m - to są najdłuższe pętle.

Rozdzielacze podłączone pexem fi 32 osobno schodzą do pomieszczenia gospodarczego i tam przed kotłem są połączone trójnikiem.

Jak pętle są ułożone można zajżeć pod link poniżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trzeba wyregulować instalację, pompę sobie odpuść,

przy regulacji zacznij od tych najdłuższych obwodów, mają być zawsze otwarte, resztę musisz wyregulować na rotametrach,

przepływ 1 l. jest OK

 

Dzięki 1950, spróbuję wyregulować. Muszę przyznać że i tak już podciągnąłem trochę w tych dwóch pokojach co były niedogrzane (pętle po 85m) - jest tak o 1,5 stopnia chlodniej niż w innej części domu. Łazienkę u góry też już trochę ruszyłem. Mimo że jeszcze nie zrobiona i dziurawa jak sito w ociepleniu to podłoga cieplejsza niż była.

Widzę że to zabawa na dłużej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji pytanko - jakie opory może dawać podłogówka z 1200mb PEXa 16/2, 19 pętli (około 63mb każda, z rozrzutem +- 10%)? Chciałbym sprawdzić zdolność kotłów (wykresy pomp) do uciągnięca mojej instalacji, porównuję takie które dają przy załóżmy H=2bar: jedne 900 l/h, inne (droższe) 1200 l/h (ściślej - chodzi o Junkersa Smart 14, i Comfort 16).

 

Ja powiem tak, że mam ok 700mb podłogówki + 2 drabinki. Kocioł Immergas 12. Chyba 9+6 obwodów. I drugi sezon już używam wyłącznie pompki z kotła i to na pierwszym biegu.

 

Maksymalny opór najdłuższej nitki (i też najwyższej obliczeniowej prędkości przepływu) to 3800Pa.

Obliczeniowo potrzebuję ok. 560l/h dla -20st i zadanych temperatur.

Edytowane przez swistak81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja powiem tak, że mam ok 700mb podłogówki + 2 drabinki. Kocioł Immergas 12. Chyba 9+6 obwodów. I drugi sezon już używam wyłącznie pompki z kotła i to na pierwszym biegu.

 

Maksymalny opór najdłuższej nitki (i też najwyższej obliczeniowej prędkości przepływu) to 3800Pa.

Obliczeniowo potrzebuję ok. 560l/min dla -20st i zadanych temperatur.

 

Rozumiem, że podłogówka leci na pompie od kotła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem używanie jednej pompy (od kotła) w domu piętrowym nie do końca jest spełnieniem oczekiwań inwestora w zakresie komfortu użytkowania. Mam dwie pompy na dwa rozdzielacze (parter i piętro), do obu pomp oddzielne sterowniki. Kiedy kominek podniesie mi temperaturę, przy której sterownik wyłączy pompę parteru, pompa piętra działa dalej powodując utrzymanie zaprogramowanej temperatury na piętrze.

Z tego co pamiętam, najczęstszym problemem domów z poddaszem lub piętrowych jest utrzymanie podobnych temperatur na obu kondygnacjach posiadając jeden sterownik i jedną pompę - tę od kotła. Dlatego nie zawsze jedna pompa kotła będzie oznaczać ekonomię i komfort użytkowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem używanie jednej pompy (od kotła) w domu piętrowym nie do końca jest spełnieniem oczekiwań inwestora w zakresie komfortu użytkowania. Mam dwie pompy na dwa rozdzielacze (parter i piętro), do obu pomp oddzielne sterowniki. Kiedy kominek podniesie mi temperaturę, przy której sterownik wyłączy pompę parteru, pompa piętra działa dalej powodując utrzymanie zaprogramowanej temperatury na piętrze.

Z tego co pamiętam, najczęstszym problemem domów z poddaszem lub piętrowych jest utrzymanie podobnych temperatur na obu kondygnacjach posiadając jeden sterownik i jedną pompę - tę od kotła. Dlatego nie zawsze jedna pompa kotła będzie oznaczać ekonomię i komfort użytkowania.

 

Wszystko zależy od domu i czym grzejemy. Ja przy rozdzielaczach nie mam żadnych sterowników. Po wyregulowaniu imbusem, od dwóch lat do nich nie podszedłem a temperatury mam wszędzie takie jakie chcemy. Dom z poddaszem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liwko - dobra regulacja na rotametrach to podstawowa kwestia, ale czy faktycznie masz identyczne straty w każdym pomieszczeniu? Kocioł się wyłączy, pomieszczenia "stygną" w rożnym tempie.

Oddzielny sterownik w każdym pomieszczeniu - bardzo dobre, ale kosztowne.

Sterowanie kondygnacjami - rozwiązanie pośrednie.

Sterowanie ogrzewaniem całego domu wykorzystując jeden sterownik, mając kominek w salonie na parterze i temperaturę na zewnątrz +4*C - kocioł wyłączony, piętro szybciej wystygnie. Przy ujemnych temperaturach jest OK, ponieważ kociołek moduluje, pracuje non-stop. Przy tym rozwiązaniu pożądane jest sterowanie wg temperatury zewnętrznej. Mój kondensat w dodatnich taktuje, jak jest z PC nie mam pojęcia.

Tak na marginesie, moje 100% podłogówki to m. in. Twoja wina :).

 

Spiżarnia, kotłownia bez ogrzewania, garderoby w połowie (tam, gdzie nie będzie zabudowy). Garaż ogrzewany "ciepłem własnym", ale w przyszłym sezonie, po wysuszeniu domu sprawdzę patent kolegi z Podlasia na ogrzewanie garażu wyrzutnią z WM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...