Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gość TwojPan
na pewno pomoże słownik ortograficzny,

Wracając do meritum, nie jestem zwolennikiem zostawiania powierzchni wolnej od podłogówki ze wzgledu na zabudowę (stałą i ruchomą)

Oczywiscie ze zabudowa jest w jakims stopniu izolatorem ale nawet stała zabudowa przy róznicy temp. oddaje ciepło, zyski materiałowe ze zmniejszonej powierzchni podłogówki są iluzoryczne, gdyz w wielu przypadkach trzeba zmniejszyc rozstaw a tym samym ilosc materiału jest praktycznie taka sama.

 

asolt,mam pytanko.

Jaki rozstaw podłogówki w garażu,pom gospodarczych-w garażu będzie sucho,a w pom.gosp.można zimą pomajsterkować :)

I jeszcze jedno,dawałbyś izolację pod wylewką,jak płyta jest izolowana 2x12 XPS -em?

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

asolt,mam pytanko.

Jaki rozstaw podłogówki w garażu,pom gospodarczych-w garażu będzie sucho,a w pom.gosp.można zimą pomajsterkować :)

I jeszcze jedno,dawałbyś izolację pod wylewką,jak płyta jest izolowana 2x12 XPS -em?

Dzięki.

 

Nie znam twojego domu, nie znam strat, ale w grazu srednio z obliczen wychodzi rozstaw ok 40-60 cm dla 12 oC, pomieszczenie gospodarcze i kotłownia w zaleznosci od temp. ok 25-30 cm. Izolowac na płycie izolowanej 24 cm xps nie ma potrzeby, ale nie zaszkodzi szczegolnie w przypadku regulacji strefowej/pomieszczeniowej, łatwiej tez jest rozkładac podłogówkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
Nie znam twojego domu, nie znam strat, ale w grazu srednio z obliczen wychodzi rozstaw ok 40-60 cm dla 12 oC, pomieszczenie gospodarcze i kotłownia w zaleznosci od temp. ok 25-30 cm. Izolowac na płycie izolowanej 24 cm xps nie ma potrzeby, ale nie zaszkodzi szczegolnie w przypadku regulacji strefowej/pomieszczeniowej, łatwiej tez jest rozkładac podłogówkę

Bardzo dziękuje.Zaczekam na projekt płyty,jej grubość-wtedy zdecydujemy z projektantem ,czy robić izolację pod wylewką,czy nie.I tak,poproszę Cię o OZC jak przyjdzie czas.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie (np. do Kan-Therm)...

 

Czy "zawór spustowo - odpowietrzający" KAN 1305.11

http://www.kanshop.pl/pl/p/Zawor-spustowo-odpowietrzajacy-Kan-therm/63

to mówiąc prościej kurek do napełniania/spuszczania wody wraz z odpowietrznikiem ręcznym?

 

Czy ww. różni się od tego:

http://www.kanshop.pl/pl/p/Trojnik-z-odp.-automatycznym-i-zaw.-spustowym-R5541-Kan-Therm-/60

głównie odpowietrznikiem (w tym drugim automatyczny) oraz podłączeniem (w tym drugim bez redukcji 1"x1/2")?

 

Czy równie dobrze można montować go (ten pierwszy) do belki KAN 75A (gwint 1" z boku belki) przez redukcję 1"x1/2"

http://www.kanshop.pl/pl/p/Redukcja-rozdzielacza-1x12-Kan-Therm-4.12-/26

jak i trójnik (przy trójniku odpowietrznik o ile dobrze rozumiem byłby skierowany do góry)?

 

Czy aby "przepchać" pętle (każdą z osobna, na parterze i piętrze, celem ew. odpowietrzenia) wodą pod ciśnieniem (z sieci) można zastosować jeden taki kurek na zasilaniu na parterze, a drugi na powrocie na piętrze? Czy jakoś inaczej (np. po dwa na każdy rozdzielacz)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór spustowo-odpowietrzający (1305.11) służy do napełniania lub opróżniania instalacji OP, ręczny zawór odpowietrzający służy do odpowietrzania instalacji/pętli grzewczych.

 

Trójnik z zaworem spustowym i odpowietrznikiem automatycznym pełni tę samą funkcję jak element wyżej. Różnica polega, jak sam pisałeś, na tym że odpowietrznik jest automatyczny zaś podłączenie do belki rozdzielacza (rozmiar 1") nie wymaga dodatkowych redukcji oraz uszczelnienia. Uszczelnienie połączenia uzyskuje się dzięki wbudowanej w trójnik uszczelce.

 

Ten pierwszy w praktyce podłącza się dzięki redukcji 1"x1/2" - zawór (odpowietrznik) zamontowany jest w pozycji poziomej.

 

W celu odpowietrzenia zainstaluj najlepiej cały komplet (po dwa na rozdzielacz) zaś z drugiej strony musisz mieć zawory kulowe aby także odciąć przepływ.

 

Osobiście stosuje (i zalecam) trójnik z zaworem spustowym i odpowietrznikiem automatycznym (R5541) - jest wygodniejszy i praktyczniejszy, odpowietrznik można zostawić w pozycji niedokręconej - przynajmniej na czas odpowietrzania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@KAN-therm, dzięki za opinię. Ten tańszy zdaje się też ma o-ring, tak jak i redukcja do niego (to dobrze, bo mam "alergię" na pakuły). Rozumiem że funkcjonalnie to jest to samo (tzn. mogę nim zarówno odpowietrzyć jak i napełnić/opróżnić instalacją)? Po prawdzie to mam 4 rozdzielacze (2 instalki parter+piętro, mniejsza o to skąd-i-po-co) więc zawsze to trochę taniej. Zawory oczywiście mam po przeciwnych stronach belek.

 

EDIT: hmm, ale w sumie to w tym pierwszym (tańszym) odpowietrznik będąc w poziomie chyba nie jest wyżej jak belka (jej najwyższy punky wewnątrz) - nie przysparza to problemów?

Edytowane przez grzeniu666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście punkt odpowietrzenia wypada w środku belki, ale jakoś nie widać z tym większych problemów.

To jest najtańsza kombinacja dla opcji umożliwiającej napełnianie/spust i odpowietrzanie belek rozdzielacza i inst. OP.

 

Można się pokusić o ciut droższą opcje z trójnikiem (R542) zamiast redukcji wkręconej w belkę i do tego zamontowany w pionie zawór spustowo-odpowietrzający (1305.11), do tego jeszcze mała zaślepka do zaślepienia trójnika od dołu (wszystkie elementy z własnym uszczelnieniem w konstrukcji) - najwyższy punkt odpowietrzenia wychodzi powyżej belki rozdzielacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Czesc!

 

Czy mialby ktos czas i ochote zerknac na moj projekt i zobaczyc czy to sie w miare trzyma kupy? :)

 

Wszystkie sugestie mile widziane - staralem sie pokazac najwazniejsze informacje na rysunku wynikowym :)

 

Ja sie najbardziej obawiam tego, ze daleko jest do typowych '15cm / 10cm' odleglosci miedzy rurami i jak nie bedzie to dzialac to bede jedynym, ktorego beda winic ;(

 

Dzieki :)

 

Linki do full size:

 

http://imgur.com/IYHv8PM

http://imgur.com/28PKc1K

 

 

http://i.imgur.com/IYHv8PMl.png

 

http://i.imgur.com/28PKc1Kl.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sie najbardziej obawiam tego, ze daleko jest do typowych '15cm / 10cm' odleglosci miedzy rurami i jak nie bedzie to dzialac to bede jedynym, ktorego beda winic ;(

 

Też się tego obawiałem. Wziąłem małą poprawkę na własne błędy, zagęściłem o pińć cm tam, gdzie miałem najrzadziej i powiem ci: działa!

 

Z sugestii: masz rozrzucone rozdzielacze. Sugerowałbym, żebyś zastanowił się czy nie ma możliwości, by oba rozdzielacze znajdowały się jeden nad drugim. Zauważ, że wg obecnego projektu do któregoś z nich będzie dość długie podejście z rurami głównymi zasilania i powrotu. A może da się oba ustawić w centrum chaty? Wtedy ta pętla długości ponad 80 metrów skróciłaby się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak to zrobić bez rozdzielacza. Sprawa jest taka, że chce położyć rurki w wylewce na poddaszu, na "zaś" bo ono nieużytkowe w projekcie ale można użytkowe zrobić, nie chcę montować szafki, rozdzielacza etc no i nie chcę lać do nich wody bo na razie nie będzie ogrzewane.

Sugerujesz, że mogą się rurki uszkodzić podczas wykonywania wylewek jak mi się posadzkarze będą po nich przechadzać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będą zbyt frywolni i nieuważni to mogą. Po nad to bałbym się robić wylewkę na nie poddanych próbie ciśnieniowej rurkach. Teoretycznie wszystko powinno być OK ale zawsze mogło pójść coś nie tak w trakcie układania. Może ktoś nie chcący coś upuścił, może mu się trochę za mocno podgięło i.t.p. Na rozdzielacze wydasz 6 stówek i będziesz miał święty spokój. Lepsze to niż potem ewentualne prucie posadzki i robienie łączenia na pętli. Co do wody to tak jak pisałem możesz zrobić powietrzem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wielkim błędem jest układanie wylewki cementowej na rurkach OP bez ich napełnienia wodą ?

Z tego co wyczytałem zaleca się wykonywać jastrych na rurkach napełnionych wodą pod odpowiednim ciśnieniem - nie pamiętam teraz ale chyba 3bar.

 

Robisz tak:

montujesz kranik i manometr.

Podłączasz do wodociągu.

Podłączasz do tego podłogówkę.

Napełniasz.

Zamykasz kranik.

Zaworkiem spustowym ulewasz aż do osiągnięcia pożądanego ciśnienia.

I wio.

_olo_, jak nie masz rozdzielaczy, to lekko cię będzie kosztować kupno trójników pex. Pospinaj obwody i podłącz do wodociągu - jak? patrz początek mego postu.

 

Napełniamy rurki wodą po to, by widzieć, że podczas robienia wylewki nie zrobiono DZIURY ! ! !

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...