Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

@Jaspis2, ja układałem zarówno PEXa jak i PERTa, i niestety też się z tym zmagałem (w PERT bardziej). Spróbuj obalić krążek o 90 lub 180° w jedną lub drugą stronę (w dwie osoby łatwiej, jedna może trzymać rolkę). Jeśli nie ma tych wstających miejsc wiele, możesz do czasu wylewek przyłożyć jakąć cegłą czy co tam masz (później wylewka to dociąży). PS. Pod tą matą masz styro, te maty są jakoś łączone między sobą?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dziękuję za odpowiedż, mata jest w formie prostokąta ok 1/1m razem ze styropianem o grubości 1 cm, pod spodem jeszcze dodatkowo ułożone 4 cm styropianu. mata na brzegach posiada zakładkę - poszczególne sekcje zachodzą na siebie . Staraliśmy się rozwijać krążek tocząc go w miarę tworzenia pętli. Mam jeszcze do położenia ok 150m2 ogrzewania i zastanawiam się czy zakup rozwijaka załatwi sprawę . Zostaje jeszcze opcja przykołkowania tego wszystkiego w newralgicznych miejscach do stropu jednak ta opcja nie za bardzo mi pasuje w niektórych miejscach mam pod spodem poprowadzone instalacje i wolę nie ryzykować niespodzianki. Robię to pierwszy raz i nie wiem czy jest w ogóle czym się przejmować - wypustki trzymają dobrze unosi się cała mata więc dociążona wylewką powinna ładnie klapnąć . Co wy na to ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam

 

Z podłogi poddasza wystają nadciągi. Przykładowe zdjęcia ukazują łazienkę oraz pokój. Zgodnie z projektem wylewka poddasza licuje się z tymi nadciągami i na to przewidziane jest wykończenie podłogi. Na zdjęciach widać przepusty na instalacje grzejnikowe.

 

Projekt nie zakłada podłogówki. Ja natomiast jestem zdecydowany na podłogówkę w całym domu. Jak rozwiązać ten problem?

1. Układać podłogówkę omijając nadciągi, czy

2. Wyrównać podłogi styropianem i na to dopiero układać rurki?

 

W drugim przypadku trzeba by było wylać posadzkę około 7cm na nadciągach. Poprawić wykonane już nadproża w czterech drzwiach, by otwory drzwiowe miały wymaganą wysokość 210cm. W pierwszym rozwiązaniu jakaś część podłogi musiała by być pominięta. Czasem też trzeba by poprowadzić rurkę nad nadciągiem (wykonać przejście za ścianką kolankową). Co według Was jest lepszym rozwiązaniem?

3e51d9cddce73b85a3c2f933f0b0f915541c4b8664269d90e7f8080a5c347ca3.jpg

2232d99fed7d54353673e575f55356ab3e19b81c8d2d7416e52eda802b740cd1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich - układam podłogówkę z rury Kan wielowarstwowej 16x2 pe-rt al pert biała . Zamiast folii mam taką czarną matę z wypustkami . Ułożyliśmy z żoną na razie dwie pętle, mam taki problem że w miejscach gdzie rura w pętli idzie w łuk lekko podnosi się cała ta mata z rurą ( rura unosi tą matę ) Na czym polega mój błąd w układaniu. Nie mam rozwijaka do rur toczę krąg systematycznie rozwijając z niego rurę . Z góry dziękuję za podpowiedzi osób którzy mają ten temat za sobą . http://www.babyboutique.pl/Pub/IMG_2845.JPG

 

Możesz spróbować przykleić matę do styropianu niewielką ilością pianki rozprężnej i obciążyć do wyschnięcia, jeżeli będzie nadal dźwigać to styropian do stropu w tym miejscu podobnie - otwór, wstrzyknąć niewielką ilość i obciążyć, o ile strop odkurzony będzie trzymało bez kotwienia. Ja na piance tak przykleiłem w kilku miejscach huśtający się styropian i dylatacje ze styropianu 1cm na murach na dwóch piętrach - po wyschnięciu nie idzie tego oderwać bez rozerwania styropianu.

Możesz też przykotwić tą matę do tego styropianu co masz pod spodem - może wystarczy, np zwykłymi spinkami do podłogówki, o ile nie przeszkadza ci fakt jej podziurawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytania o dylatacje posadzki z mixokreta przy ogrzewaniu podłogowym:

- czy podział na płyty o wymiarach ~ 4,3 x 3,5 będzie wystarczający,

- czy może jak radzi instalator - każdy obieg powinien mieć własną, zdylatowaną płytę (wówczas płyty będą miały w pokojach ok. 2,15x3,5m),

- mam miejsca bez podłogówki - np w miejscu gdzie na pewno będzie stała szafa i inne jak pod wanną - czy taki np pas z wnęką na szafę o wym 0,6x2m czy 1,5x0,75m pod wanną należy oddylatować czy to będzie już przerost formy nad treścią,

- czy posadzce, na której są dwa obiegi w jednym pokoju 4,3x3,5m bez podziału jak w myślniku drugim, po załączeniu tylko jednego obiegu ogrzewania coś grozi ? np pęknięcie jak mnie ostrzega instalator ?

 

Co do opinii poprzednika - rozwijanie roli w poziomie dobrze się sprawdza - przy układaniu w ślimak rolkę rurki kładzie się na środku pola i na bieżąco luzuje zwoje obracając ją w poziomie, styropianu nie dźwiga i dobrze dolega - i tak do nawrócenia obiegiem, potem zwój na drugi boczek i z powrotem, da radę bez rozwijaka bo rolka z rurką fajnie się ślizga na folii, tak nawet w pojedynkę można układać pexy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@olo, jeśli to 4,3 x 3,5 to prostokąt, to IMO nie ma potrzeby dzielenia na 2 płyty (i 2 pętle tu nie stanowią). Jeśli te miejsca na szafy to "wypustki" od prostokąta dla pozostałej części pomieszczenia, to zdaje mi się (i mi tak wylewkarze polecili) należy je oddylatować.

Dlaczego rozważasz załączanie tylko jednej pętli (z 2) w płycie? Jeśli już chcesz mieć tę możliwość, dlaczego nie zrobić "ślimaka w ślimaku" (tj. dla rozstawu docelowego np. 15cm, jedną pętle robisz po całości z rozstawem 30, drugą tak samo między rurami pierwszej)?

Wytyczne to wyznaczania płyt grzewczych znajdziesz chyba w instrukcjach większości producentów (KAN, Roth, itp itd).

 

Ja robiłem tak jak piszesz, tylko ten obrót na drugi boczek może być zbędny. Wychodziło nieźle, sam zobaczysz czy ten "boczek" potrzebny (rura może wstawać, a PEX nie powinien być uciążliwy w układaniu nawet jeśli nawój na rolce jest w przeciwną stronę niż powró ślimaka).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomimo wcześniejszych obaw, zdecydowałem się jednak na 100% OP. Mam dwa pytania:

 

- Podłogówka i kanały DGP płaskie 15x5 na poddaszu. Czy kłaść podłogówkę na poddaszu w miejscu gdzie biegną kanały płaski DGP czy może starać się omijać te miejsca? Boję się że gorący kanał może uszkodzić PEX'a. Na poddaszu zmieszczę nie więcej niż 6cm styro wiec prawdopodobnie zlicuje mi się on z kanałem+rękaw ociepleniowy. Nie wiem czy sam rękaw będzie wystarczającym zabezpieczeniem. Ewentualnie myślę nad tym żeby strop podkuć tak ze 2cm po to żeby jeszcze na tym kanale położyć wełnę która dodatkowo oddzieli gorący kanał od PEX'a. Czy zbroić odcinek kanału DGP nad którym biegnie PEX?

 

- taka sama sytuacja tyczy się kanałów 75mm wentylacji mechanicznej. Ile mam podkuć strop? 1.5cm żeby zlicowały się ze styro czy więcej żeby jeszcze położyć na tym kanale chociaż 1cm styro?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@olo, jeśli to 4,3 x 3,5 to prostokąt, to IMO nie ma potrzeby dzielenia na 2 płyty (i 2 pętle tu nie stanowią). Jeśli te miejsca na szafy to "wypustki" od prostokąta dla pozostałej części pomieszczenia, to zdaje mi się (i mi tak wylewkarze polecili) należy je oddylatować.

Dlaczego rozważasz załączanie tylko jednej pętli (z 2) w płycie? Jeśli już chcesz mieć tę możliwość, dlaczego nie zrobić "ślimaka w ślimaku" (tj. dla rozstawu docelowego np. 15cm, jedną pętle robisz po całości z rozstawem 30, drugą tak samo między rurami pierwszej)?

Wytyczne to wyznaczania płyt grzewczych znajdziesz chyba w instrukcjach większości producentów (KAN, Roth, itp itd).

 

Ja robiłem tak jak piszesz, tylko ten obrót na drugi boczek może być zbędny. Wychodziło nieźle, sam zobaczysz czy ten "boczek" potrzebny (rura może wstawać, a PEX nie powinien być uciążliwy w układaniu nawet jeśli nawój na rolce jest w przeciwną stronę niż powró ślimaka).

 

Ok, dzięki za opinię, te wypustki to takie nie do końca na szafy - wynikają z układu ścian - wystające kominy i kawałek ściany więc one mają nie pełną głębokość szafy - chyba coś ok 40 cm max gdzie nie wjechałem z pętlami by sobie nie komplikować roboty, szafy są głębsze i częściowo i tak bedą na podłogówce stały więc nie wiem czy jest sens to dylatować.

 

O ślimaku w ślimaku nie pomyślałem nawet a już większość skończona - pytanie było czysto hipotetyczne z gatunku czy jeżeli jedna pętla będzie grzała a druga nie to coś pęknie jak niezdylatuję - pęknięć jastrychu się obawiam, niczego innego.

 

Przewracam na drugi boczek, trochę ale nie za bardzo wstaje ale skoro robię nawrót i po nawrocie przewracam to zwój znowu ma kierunek nawoju zgodny z ślimakiem na podłodze i prostuję go na prostych odcinkach a na zagięciach naginam trochę bardziej niż jest na zwoju bez potrzeby przeginania zupełnie w drugą stronę :) Generalnie prosta robota, przynajmniej na pex-al-pert wavina, dosyć plastyczne są, myślałem, że będzie się trudniej gięło macając pert-al-pert innych firm w markecie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomimo wcześniejszych obaw, zdecydowałem się jednak na 100% OP. Mam dwa pytania:

 

- Podłogówka i kanały DGP płaskie 15x5 na poddaszu. Czy kłaść podłogówkę na poddaszu w miejscu gdzie biegną kanały płaski DGP czy może starać się omijać te miejsca? Boję się że gorący kanał może uszkodzić PEX'a. Na poddaszu zmieszczę nie więcej niż 6cm styro wiec prawdopodobnie zlicuje mi się on z kanałem+rękaw ociepleniowy. Nie wiem czy sam rękaw będzie wystarczającym zabezpieczeniem. Ewentualnie myślę nad tym żeby strop podkuć tak ze 2cm po to żeby jeszcze na tym kanale położyć wełnę która dodatkowo oddzieli gorący kanał od PEX'a. Czy zbroić odcinek kanału DGP nad którym biegnie PEX?

 

- taka sama sytuacja tyczy się kanałów 75mm wentylacji mechanicznej. Ile mam podkuć strop? 1.5cm żeby zlicowały się ze styro czy więcej żeby jeszcze położyć na tym kanale chociaż 1cm styro?

 

Tak wygląda planowany przebieg tych kanałów:

nugat_4_rz02.jpg

 

Jak widać, jeżeli będę musiał omijać kanały, bedzie problem z rozłożeniem podłogówki w korytarzu i pomieszczeniu poniżej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie można tych kanałów poprowadzić wzdłuż linii ścian i progów drzwi zamiast po skosie ? Ułatwiło by ci to układanie podłogówki - odsunął byś od ścian pexy o te kilkanaście cm żeby z nimi nie kolidowały a w progach drzwi przejścia rurkami przez dylatacje (i przy okazji kanał DGP) zrobił w izolacji zamiast peszlu ?

 

Ja mam podobny problem w łazience, z tym, że u mnie pomieszczenie przecięte jest na pół rurą kanalizacyjną 50mm (w styropianie 5cm) a więc by uzyskać spadek rura wejdzie do wylewki na jakieś 2cm. Rozwiążę to w ten sposób, że zrobię za pomocą jednej rurki pex podłączonej do jednej sekcji rozdzielacza dwa mniejsze obiegi - najpierw po jednej stronie rury kanalizacyjnej, przejdę w jednym miejscu na drugą stronę rury chowając rurkę w peszel lub rękaw (w moim przypadku w miejscu, gdzie rura jest najniżej i w całości schowana w styropianie, w twoim przypadku gdziekolwiek) i po drugiej stronie zrobię drugi obieg - pamiętając przy tym, że pierwszy będzie grzał mocniej a drugi słabiej a więc pierwszy zrobię co 12cm a drugi co 8cm :) Nie wiem czy to dosyć klarowne i nie wiem czy przynajmniej w przypadku went. mechanicznej na elastycznych kanałach w podłodze to konieczne.

 

I nie wiem czy w przypadku elastycznych kanałów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli już chcesz mieć tę możliwość, dlaczego nie zrobić "ślimaka w ślimaku" (tj. dla rozstawu docelowego np. 15cm, jedną pętle robisz po całości z rozstawem 30, drugą tak samo między rurami pierwszej)?

 

Tak się zastanawiałem nad tym i chyba tak się nie da tego zrobić ?

Trzeba by zrobić dla rozstawu np 15 - jedną pętlę w rozstawie co 60cm by drugą zrobić wewnątrz co da razem rozstaw 15, w zaproponowanym przez ciebie rozwiązaniu przy nawrocie w środku pętli rurka z drugiego obiegu musiała by przeciąć tą z pierwszego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie można tych kanałów poprowadzić wzdłuż linii ścian i progów drzwi zamiast po skosie ? Ułatwiło by ci to układanie podłogówki - odsunął byś od ścian pexy o te kilkanaście cm żeby z nimi nie kolidowały a w progach drzwi przejścia rurkami przez dylatacje (i przy okazji kanał DGP) zrobił w izolacji zamiast peszlu ?

 

 

Jest to jakiś sposób ale zwiększy mi się długość i tak już długiego kanału. Obecnie ma on ok. 4.5m. Chce żeby to działało grawitacyjnie.

 

Ja mam podobny problem w łazience, z tym, że u mnie pomieszczenie przecięte jest na pół rurą kanalizacyjną 50mm (w styropianie 5cm) a więc by uzyskać spadek rura wejdzie do wylewki na jakieś 2cm. Rozwiążę to w ten sposób, że zrobię za pomocą jednej rurki pex podłączonej do jednej sekcji rozdzielacza dwa mniejsze obiegi - najpierw po jednej stronie rury kanalizacyjnej, przejdę w jednym miejscu na drugą stronę rury chowając rurkę w peszel lub rękaw (w moim przypadku w miejscu, gdzie rura jest najniżej i w całości schowana w styropianie, w twoim przypadku gdziekolwiek) i po drugiej stronie zrobię drugi obieg - pamiętając przy tym, że pierwszy będzie grzał mocniej a drugi słabiej a więc pierwszy zrobię co 12cm a drugi co 8cm Nie wiem czy to dosyć klarowne i nie wiem czy przynajmniej w przypadku went. mechanicznej na elastycznych kanałach w podłodze to konieczne.

 

A nie możesz podkuć trochę stropu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiałem nad tym i chyba tak się nie da tego zrobić ?

Trzeba by zrobić dla rozstawu np 15 - jedną pętlę w rozstawie co 60cm by drugą zrobić wewnątrz co da razem rozstaw 15, w zaproponowanym przez ciebie rozwiązaniu przy nawrocie w środku pętli rurka z drugiego obiegu musiała by przeciąć tą z pierwszego.

 

Tak, tak, chodziło o coś takiego:

del.jpg

Ja podobnie robiłem ścianówkę (był to "meander w meandrze").

 

Jeśli chodzi o Twoje "wypustki" to jak bym na podłogę dawał panele ("pływające"), i nie miał pętli na tej wypustce, to bym dylatację zrobił bankowo, co to za kłopot (może niech wylewkarze "ciachną").

 

Mam jedną płytę ca. 5,60 x 4,80, trzy ślimaki (co 15cm) obok siebie, jeszcze nie pękło (po wygrzewaniu) :) ale włączałem wszystkie pętle razem.

 

PS. Ja miałem PERTa na podłogę - gorszy jak PEX w robocie.

 

Z rurą kan. w podłodze podobnie, zrobiłem dwa ślimaki w jednej pętli, nie krzyżowałem OP z kan. (bo pomieszczenie nie było całkiem przecięte rurą kan.) , ekipie od wylewek powiedziałem żeby może dali jaką siatkę nad tę rurę kan, ale olali to.

 

@hektor, może jakiś kąsek maty aerożelowej na te DGP daj? (1m2 można przeżyć). Nie wiem co to za "rękaw" do DGP (bo to nie moja bajka), ale IMO 2cm (a może i 1cm) XPSa na tych skrzynkach załatwiłby sprawę.

Edytowane przez grzeniu666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

@hektor, może jakiś kąsek maty aerożelowej na te DGP daj? (1m2 można przeżyć). Nie wiem co to za "rękaw" do DGP (bo to nie moja bajka), ale IMO 2cm (a może i 1cm) XPSa na tych skrzynkach załatwiłby sprawę.

 

Ten rękaw to po prostu wełna owinięta folią aluminiową...

 

http://www.darco.com.pl/oferta-produktowa/art,103,rekp.html

 

Ale XPS topi się tak samo jak styro... Bardziej jestem skłonny podkuć 1cm i na tym kanale dodatkowo położyć 1cm wełny twardej...

 

A może dać sobie sposób z tym DGP? Będę miał podłogówkę więc prawdopodobnie kominka będę używał w okresach przejściowych. Może wystarczy kominek na dole + wylot ciepła na poddaszu, na korytarzu a wentylacja mechaniczna już się zajmnie dystrubucją tegi ciepła.... ehhh mętlik w głowie :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...