Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Założyłem parametry pracy pompy ciepła p-w na 35/30 zgodnie z tabelami odczytałem moc grzewczą grzejnika przy odpowiednim rozstawie 10-15 cm ( 10 -panele na podłogach/15-płytki).

Po przeliczeniu wszystkich pomieszczeń wyszło mi około 1600 mb rury 16mm.

 

 

Po rozmowie ze znajomym instalatorem zasugerował mi całkowitą zmianę podejścia aby podnieść temperaturę zasilania pompy do 40 stopni

i wtedy odpowiednią wymaganą moc grzejnika osiągnę przy rozstawie 20-25 cm (panele/płytki) a ilość rury zmniejszy się o połowę do ok 800 mb.

Osiągnę conajmniej 50% zysku (ok 3000zł ) na rurze i mniejszych rozdzielaczach.

Natomiast COP pompy po podniesieniu Temperatury zasilania spadnie jedynie o 20% (z cop 4,84 przy parametrach 7/35 na cop 3,87 przy 7/40 - pompa panasonic 9kW).

 

 

Pytanie również o sens wykorzystywania otuliny na rurach zasilających przy transferze w korytarzach, wg instalatora otulina jest zbędna, gdyż oczywiście przy rozdzielaczach bez otuliny się pojawi ale ciepło i tak rozejdzie się wewnątrz wylewki i temperatura się wyrówna.

 

Podłogówkę planuje układać samodzielnie, uwagi instalatora to tylko sugestie, ale niewiem czy słuszne.

Edytowane przez fox503
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Można zrobić dobrze podłogówkę samemu bez projektu.?

Co w przypadku gdybym zrobił za gęsto rurki? Mogę wtedy przykręcić na rozdzielacze dana pętle aby grzała słabiej niż pozostałe?

Przeszkadzałoby takie coś pompie lub całości systemowi jeśli jakaś pętle by się wyłączyło lub zminimalizowano przepływ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Moje pytanie - jaką temperaturę wody zasilającej i deltę ochłodzenia wody przyjąć do projektu podłogówki, gdy planuję instalować pompę ciepła powietrze-woda (9kW).?

 

u mnie delta wychodzi w praktyce 5C i trzyma się tego dość dokładnie przy zasilaniu 29,5C i 0C na podwórku i pompie na 1 biegu i minimalnej mocy kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zrobić dobrze podłogówkę samemu bez projektu.?

Co w przypadku gdybym zrobił za gęsto rurki? Mogę wtedy przykręcić na rozdzielacze dana pętle aby grzała słabiej niż pozostałe?

Przeszkadzałoby takie coś pompie lub całości systemowi jeśli jakaś pętle by się wyłączyło lub zminimalizowano przepływ?

 

Przy dobrze zaizolowanym domu podłogówka jest bardzo idiotoodporna. Jeżeli zrobisz za gęsto rurki, to albo obniżysz temperaturę zasilania, albo przydławisz pętle. Wyjdzie drożej w inwestycji, ale nie stanowi to problemu jeżeli chodzi o grzanie.

Czym będziesz grzał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zrobić dobrze podłogówkę samemu bez projektu.?

Co w przypadku gdybym zrobił za gęsto rurki? Mogę wtedy przykręcić na rozdzielacze dana pętle aby grzała słabiej niż pozostałe?

Przeszkadzałoby takie coś pompie lub całości systemowi jeśli jakaś pętle by się wyłączyło lub zminimalizowano przepływ?

 

1. Można jak się potrafi.

2. Rurki za gęsto to większe opory przepływu i większej wydajności pompa.

 

Tu ukłony dla Kan-Therm za uratowanie mojej podłogówki od kłopotliwego zagęszczenia.:)

 

3. Pompie przeszkadza tylko całkowity brak przepływu.

 

Pozdrawiam

Cezary

Edytowane przez cezary.pl
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy dobrze zaizolowanym domu podłogówka jest bardzo idiotoodporna. Jeżeli zrobisz za gęsto rurki, to albo obniżysz temperaturę zasilania, albo przydławisz pętle. Wyjdzie drożej w inwestycji, ale nie stanowi to problemu jeżeli chodzi o grzanie.

Czym będziesz grzał?

 

- dom będzie zaizolowany w sposób następujący: podłoga 20 cm styropianu białego, ściany 20 cm styropianu grafitowego, dach wełna 15 cm + 15 cm, okna 3-szybowe na profilu 82 mm

- grzanie planuje kotłem gazowym kondensacyjnym pewnie Junkersem Smart 14-3C

 

Załączam jakiś rysunek z projektu (tylko tam nie była przewidziana podłogówka po całości)

instalacja co pietro.jpg

instalacja co  parter.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd takie wiadomości czerpiesz.

 

A to doprecyzuję. Robiąc grzejnik płaszczyznowy w pokoju 20 m2 w rozstawie rurek co 10 cm ledwo starczył odcinek Peksa fi 16, 200 m. Na 4 biegu pompy przepływ tylko 1l/min po skróceniu tej linii w rozstawie co 15 cm pompa na 3 biegu 1,5 l/min.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to doprecyzuję. Robiąc grzejnik płaszczyznowy w pokoju 20 m2 w rozstawie rurek co 10 cm ledwo starczył odcinek Peksa fi 16, 200 m. Na 4 biegu pompy przepływ tylko 1l/min po skróceniu tej linii w rozstawie co 15 cm pompa na 3 biegu 1,5 l/min.

 

Pozdrawiam

Cezary

Pętla 200m ???????

Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- dom będzie zaizolowany w sposób następujący: podłoga 20 cm styropianu białego, ściany 20 cm styropianu grafitowego, dach wełna 15 cm + 15 cm, okna 3-szybowe na profilu 82 mm

- grzanie planuje kotłem gazowym kondensacyjnym pewnie Junkersem Smart 14-3C

 

Załączam jakiś rysunek z projektu (tylko tam nie była przewidziana podłogówka po całości)

 

Jeżeli to dom z poddaszem to zrób tak.

Na dole zrób co 15cm ( w łazience co 10). U góry ze względu na mniejszą kubaturę zrób co 20cm a w łazience co 15. Pętle max 100m. Wszystko to bez problemu wyregulujesz na rotametrach.

Nie kombinuj z żadnym sterowaniem.

 

Ps. Balkon sobie odpuść, szkoda kasy ;)

Edytowane przez Liwko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to dom z poddaszem to zrób tak.

Na dole zrób co 15cm ( w łazience co 10). U góry ze względu na mniejszą kubaturę zrób co 20cm a w łazience co 15. Pętle max 100m. Wszystko to bez problemu wyregulujesz na rotametrach.

Nie kombinuj z żadnym sterowaniem.

 

Ps. Balkon sobie odpuść, szkoda kasy ;)

 

To dobra podstawa z naciskiem "pętle max 100 m"

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to dom z poddaszem to zrób tak.

Na dole zrób co 15cm ( w łazience co 10). U góry ze względu na mniejszą kubaturę zrób co 20cm a w łazience co 15. Pętle max 100m. Wszystko to bez problemu wyregulujesz na rotametrach.

Nie kombinuj z żadnym sterowaniem.

 

Ps. Balkon sobie odpuść, szkoda kasy ;)

 

Dziękuję za rady.

 

Czyli żadnego sterownika? ani nawet czujnika temperatury wewnątrz w jednym pomieszczeniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różne na forum bywają opinie na temat sterowania temp. wewnętrzną, są przeciwnicy jak i zwolennicy tego rozwiązania, natomiast faktem jest to że instalacja OP ma dość sporą bezwładność i przy dużej izolacyjności budynku jakakolwiek zmiana temp. na termostacie odczuwalna będzie po kilku, a może nawet kilkunastu godzinach.

Jeśli natomiast, w dłuższej perspektywie czasu, chcesz swobodnie różnicować temp. w pomieszczeniach, bez biegania i kręcenia przepływomierzami, termostaty naścienne mogą być przydatne.

 

Na pewno przynajmniej zalecam położenie przewodów w ścianach pod ewentualne podłączenie automatyki w przyszłości, sterowanie radiowe na dzień dzisiejszy nadal jest stosunkowo droższe niż wersja przewodowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...