Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Tak właśnie myślałem, że ktoś wrzucił dane do programu i tak wyszło... Zresztą tak jak napisałem w SDG po wpisaniu podstawowych danych wychodzi tak samo więc to chyba mówi samo za siebie. Tylko teraz komu to zlecić żeby nie było takich samych efektów, że ktoś wklepie dane i po robocie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tak właśnie myślałem, że ktoś wrzucił dane do programu i tak wyszło... Zresztą tak jak napisałem w SDG po wpisaniu podstawowych danych wychodzi tak samo więc to chyba mówi samo za siebie. Tylko teraz komu to zlecić żeby nie było takich samych efektów, że ktoś wklepie dane i po robocie.

 

Nie musisz daleko szukac, prosze o kontakt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prośba o wytłumaczenie jednej rzeczy.

 

Będzie ogrzewanie podlogowe ok 250m2 po podłodze za pomocą Vitodens 200-W 1,9-13 albo 1,9-19. Firma która mi przysłala wstępną wycene napisała tak

 

1 Centrala rozdzielacza do c.o. podłogówka z przepływomierzami HERZ kpl. 1

2 Śrubunek przyłączeniowy do rozdzielacza ogrzewania podłogowego HERZ szt. 66

3 Szafki podtynkowe do rozdzielaczy HERZ (parter, piętro) kpl. 1

4 Zawór odcinający z śrubunkiem 1" szt. 6

5 Rury i materiał potrzebny do podłaczenia rozdzielaczy z pompą ciepła oraz rozporwadzenia instalacji z rozdzielaczy do grzejników (rura alum-pex Herz w systemie zaciskanym) kpl. 1

6 Rury alum-pex (Herz) do c.o. - podłogówka kpl. 1

7 Folia do podłogówki mk 250

8 Spinka taker do podłogówki kpl. 1

9 Pianki, gipsy, kotwy kpl. 1

 

Czy to znaczy, że na dwa piętra (parter+poddasze) chcą mi zainstalować tylko jeden rozdzielacz? Z tego co się doczytałem to raczej się stosuje jeden rozdzielacz na jedną kondygnację. Mam rację?

 

Drugie pytanie to kocioł mogę kupić z 1 obieg grzewczy bez mieszacza albo 1 albo 2 obieg grzewczy z mieszacza. Zatem mając dwa rozdzielacze po jednym na każdą kondygnację to są dwa osobne obiegi grzewcze? Jeśli tak to jak rozumiem oba mogą być bez mieszaczy? Pytam w kontekście róznych temp bo jak na parterze chce miec 22-23 stopnie to tak w sypialniach 21-22 stopnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugim założeniem powinno być czy prawidłowo i rzetelnie obliczone jest zapotrzebowanie. Ja bym powiedział sprawdzam, bo jak na domek 105m2 to jest olbrzymie. Mój ma 180m2 użytkowej a 200 po podłogach i zapotrzebowanie mam na poziomie 5,3.

 

A co się stanie jeśli przyjmiemy te 6kw zrobimy rozstaw tak jak wychodzi z obliczeń co 15cm a zapotrzebowanie będzie jednak mniejsze będzie chyba można grzać niższą temperaturą bo np.grzejnik ścienny jeśli jest za duży to go trochę kryzuje.

Biorę oczywiście pod uwagę ze pójdzie więcej alupexa .

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co się stanie jeśli przyjmiemy te 6kw zrobimy rozstaw tak jak wychodzi z obliczeń co 15cm a zapotrzebowanie będzie jednak mniejsze będzie chyba można grzać niższą temperaturą bo np.grzejnik ścienny jeśli jest za duży to go trochę kryzuje.

Biorę oczywiście pod uwagę ze pójdzie więcej alupexa .

Oprócz tego że wydasz więcej kasy na materiał to nic. Skręcisz na rotametrach i tyle. Grzać niższą temp. nie koniecznie bo temp zasilania determinują potrzeby łazienki w której to najczęściej chcemy mieć nieco wyższą temperaturę..

No dobra, niech w takim razie będzie ze kpl to dwie sztuki. Zatem czy to są dwa obiegi? Bo zupełnie zgłupiałem i nic juz nie wiem

Pytaj instalatora bo on to liczył. Teoretycznie można to zrobić na jednym ale zależy to od pompki w kotle, oporów instalacji i.t.p. rzeczy.

Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz tego że wydasz więcej kasy na materiał to nic. Skręcisz na rotametrach i tyle. Grzać niższą temp. nie koniecznie bo temp zasilania determinują potrzeby łazienki w której to najczęściej chcemy mieć nieco wyższą temperaturę..

 

Ale zmniejszając przepływ zmniejszamy też temperature oczywiście nie zaraz na wejściu pętli tylko trochę dalej i o to mi właśnie chodziło a nie żeby zmniejszac na wejściu do rozdzielacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam że ja z instalatorami specjalnie nie dyskutuję. Maja wykonać swoją pracę zgodnie z przewidzianą technologią. A w tym przypadku przewidziana jest otulina, peszel, odpowiedniej długości i szczelnie, na przecięciu płyt. Instalatorom mądrzejszym od instrukcji mówię stanowcze nie.:)

 

W jastrychach cementowych nacinane są wstępnie dylatacje płyt grzewczych, a reszty dokonuje fizyka, czyli trochę jak przy cięciu szkła. Inaczej powstaną niekontrolowane pęknięcia w miejscach gdzie tego nie chcemy. Jak płyty pracują między sobą to rozciągają 20cm odcinki rurek op w peszlach. Jak brakuje dylatacji to płyty grzewcze rozciągają rurkę op z wielką siłą na długości 5mm.

W jastrychach anhydrytowych, przynajmniej u mnie tak zrobiono, dylatacje występują tylko w progach między pomieszczeniami. W salonie mam trzy płyty grzewcze i one nie są zdylatowane między sobą. W trakcie wylewania jastrychu za dylatacje posłużyły paski płyty pilśniowej gr. 5 mm umocowane w pionie z pomocą patyczków do szaszłyków.

 

Pozdrawiam

Cezary

 

Masz rację, technologie wymyślono po to, by się ich trzymać aby zminimalizować ryzyko awarii. Jednak tylko zminimalizować.

Ja mam peszle w każdym progu, każdej dylatacji, nacięcia dylatacyjne w każdym progu, nawet po 2 po każdej stronie muru. I co z tego gdy po nieco ponad pół roku pokazało się pęknięcie na betonie tam gdzie peszli nie ma choć tuż obok były 2 nacięcia dylatacyjne po obu stronach progu, więc fizyka zrobiła resztę ale nie tak jak w teorii powinna, chwilę później znalazłem kolejne, więcej nie szukałem.

Beton nabiera wytrzymałości, kurczy się i pracuje całe swoje "życie", pokazują się rysy i pęknięcia i nic się nie dzieje, większość nawet o nich nie wie bo po 2-3 miesiącach od wykonania lądują na jastrychach okładziny podłóg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie również moi pseudo-wylewkarze porobili pseudo-dylatacje a niektóre płyty popękały (przy wygrzewaniu oglądałem), głównie cieniutkie rysy od skrajów, ledwo widoczne, ale jedna była większa (na płycie 4,5x5,5m) od około 1mm przy ścianiu zanikałą przy jakieś 1,5m w kier. środka.

 

Piszę "pseudo-dylatacje" bo ponacinane były z wierzchu jakieś 2-2,5cm, później dociąłem diaksem (gdzie nie było rurek) na pełną głębokość a nad rurkami jakieś 3,5cm. Bezpieczniej dawać coś (np. pianki) w dylatacje.

 

Piszę "pseudo-wylewkarze" bo (m.in.) w jednym, miejscu nie zrobili dylatacji wcale, zużyli połowę (z zalecanego minimum) włókien (co pewnie również "pomogło" pęknięciom) etc.

 

Wygrzewanie do Tz 42* przeszły, normalnie nie będzie więcej jak 32*. Trudno, przy tak niskich temp. liczę że będzie OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co to znaczy "wygrzewać wylewkę? przybliży mi ktoś ten temat? Jestem na etapie stanu surowego zamkniętego, więc ogrzewanie dopiero przede mną. Czytam na forum o ogrzewaniu podłogowym itp. ale z terminem "wygrzewanie wylewki" spotkałem się po raz pierwszy. pozdro :wave:

 

Jest to suszenie wylewki na tyle, by można było bez obaw wykańczać podłogi. Chodzi o pozbycie się nadmiaru wilgoci z jastrychu.

Większość, jeśli nie wszystkie kotły gazowe, mają taką opcję w swoim menu, "wygrzewanie wylewki". Kocioł stopniowo przez określoną ilość dni podnosi temperaturę wylewki, a następnie stopniowo obniża. Warto, a nawet trzeba wykonać tą procedurę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co to znaczy "wygrzewać wylewkę? przybliży mi ktoś ten temat? Jestem na etapie stanu surowego zamkniętego, więc ogrzewanie dopiero przede mną. Czytam na forum o ogrzewaniu podłogowym itp. ale z terminem "wygrzewanie wylewki" spotkałem się po raz pierwszy. pozdro :wave:

 

Jest to proces raczej bardzo konieczny i wskazany. Przede wszystkim na wilgoć zarówno w wylewce jak i w ścianach i samym otoczeniu. Pozwala na sprawdzeniu działania samej instalacji, zachowaniu się posadzki która w tym etapie popęka- odspoi się w miejscach gdzie przebiegają dylatacje, "odpręży się" wszelkie wewnętrzne naprężenia w wylewce ulegną ujednoliceniu w swojej strukturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co to znaczy "wygrzewać wylewkę? przybliży mi ktoś ten temat? Jestem na etapie stanu surowego zamkniętego, więc ogrzewanie dopiero przede mną. Czytam na forum o ogrzewaniu podłogowym itp. ale z terminem "wygrzewanie wylewki" spotkałem się po raz pierwszy. pozdro :wave:

 

A jeszcze znalazłem taki wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?163110-Dlaczego-wygrzewać-wylewki warto go przeczytać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co to znaczy "wygrzewać wylewkę? przybliży mi ktoś ten temat? Jestem na etapie stanu surowego zamkniętego, więc ogrzewanie dopiero przede mną. Czytam na forum o ogrzewaniu podłogowym itp. ale z terminem "wygrzewanie wylewki" spotkałem się po raz pierwszy. pozdro :wave:

 

Witam !

 

W urządzeniach marki Viessmann ta funkcja nosi nazwę „Suszenie jastrychu”. Funkcja jest aktywowana przez firmę instalatorską. Jastrych osuszany jest według zadanego programu czasowego (profilu czasowo-temperaturowego), zgodnie z wymaganiami dla tego materiału. Dokonywane przez użytkownika ustawienia ogrzewania pomieszczeń w tym czasie pozostają nieaktywne aż do czasu skończenia programu. Zaleca się wykonać ten program do końca w celu usunięcia nadmiaru wilgoci.

 

Pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, mam wątpliwości dotyczące wytrzymałości wylewki nad izolowanymi rurkami. W projekcie mam wylewkę 6,5 cm. Cześć rurek dobiegowych przechodzi po prawej stronie korytarza (załączone zdjęcie). Nad tymi rurkami zostanie pewnie 3-3.5 cm wylewki - czy tak gęsto poprowadzone rurki nie osłabią mi wylewki z prawej strony? Czy siatka nad rurkami coś da?

 

Piotr

 

1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdejmij izolację z rur powrotnych, będziesz miał więcej podparcia na styropianie i dodatkowo nieco cieplejszy ten pas zajęty przez dobiegi.

 

Dzięki za dobrą radę!

 

Pytanie nr 2

 

Planowałem ułożenie 20 cm styropianu EPS80 w warstwach 5-5-10 jednak w kilku miejscach instalatorzy rozkładali styropian jak leci, ten który akurat mieli pod ręką :mad:. Efekt taki, że w WC, korytarzu i wiatrołapie mam 4x5cm a w pokojach 2x10cm. Czuć pod stopami, że styro w warstwach 4x5cm lekko "pracuje w pionie" - nie ma takiej sztywności jak ten 2x10cm.... Czy takie ułożenie nie osłabi wylewki? Czy 6.5 cm mixokreta da radę docisnąć styro?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...